Filippo Preziosi v rozhovoru o novém motoru Ducati

Ital rovněž hovořil o litrové kubatuře v MotoGP.
Během testu po posledním závodu sezony ve Valencii, vyzkoušeli u Ducati novou specifikaci pohonné jednotky GP10. Zvukový projev tohoto motoru byl pro mnohé překvapením, protože ve srovnání s motory GP9, jenž v testu ještě používali u satelitního Pramacu byl jiný a připomínal spíš zvuk motoru Yamahy M1. U nového motoru se testovalo jiné pořadí zapalování válců a je to viditelně návrat k původnímu stylu motoru big-bang, protože v současnosti pracuje motor italské Desmosedici jako čistý screamer.

Ve Valencii tak hlavní manažer Ducati Corse a technický mág italské stáje Filippo Preziosi odpověděl na několik otázek týkajících se právě změn u nového motoru GP10, ale rovněž hovořil o možném přechodu MotoGP na kubaturu 1000ccm v roce 2012. Rozhovor na svých internetových stránkách uveřejnil motomatters.com.

Zdá se, že to byl pozitivní test. Spolu s Casey a Nickem jste byli spokojení?
Filippo Preziosi: „Ano, jsem velmi spokojený, protože všechny nové díly, jenž jsme poskytli jezdcům a které byly v posledním testu v Mugellu odsouhlasené Vittorianem (Guareshim) jsou pro ně dobré. Takže to je pro mě velmi pozitivní, protože od obou jezdců jsem k tomu získal stejný komentář a jsem tak mnohem klidnější, že jsme učinili správný výběr. Nyní zahájíme kompletaci nového motocyklu pro rok 2010 a stejný motocykl, jenž schválili tovární jezdci a testovací jezdec Vitto dostane satelitní tým pro první test v Sepangu. Takže nyní nastal čas znovu zapracovat na vývoji motocyklu a začít od bodu, kde jsme nyní skončili.“

Můžete nám něco říct k pořadí zapalování, protože motor zní zcela jinak ve srovnání s GP9?
FP: „Ano, je to kuriózní, protože stačilo jen trochu změnit zpoždění mezi levým a pravým válcem stejné skupiny, vertikální a horizontální a zvuk je úplně jiný. Ale samozřejmě to, co jsme hledali byly lepší jízdní vlastnosti a zjistili jsme, že pro tuto oblasti tam je využití. Samozřejmě tak přijdeme o nějaký výkon, ale to co nás zajímá jsou časy na kolo a ne maximální rychlost. Myslím, že jezdcům se to líbilo a my tímto směrem budeme pokračovat.“

Casey řekl, že na dráze nyní motocykl jezdí mnohem plynuleji a není tak divoký. Budete kvůli tomu revidovat podvozek?
FP: „Myslím, že s novým motorem nebude optimální nastavení stejné jak v případě starého motoru, protože styl jízdy bude úplně jiný. Dokonce jezdci si budou muset změnit svůj styl jízdy. V tomto směru jsem ještě spokojenější, protože jsme dosáhli dobrého času na kolo bez změny v nastavení, takže si myslím, že tam je určitý prostor pro další zlepšení.“

U Ducati jste již jednou absolvovali přechod z motoru big bang na motor screamer. Nyní to vypadá znovu na motor big bang, proč jste se v tomto stádiu rozhodli k takové změně?
FP: „Protože si myslím, že musíme neustále testovat nové věci, abychom dosáhli lepšího výkonu. V tomto stádiu bylo skutečně zajímavé vyzkoušet jiné pořadí zapalování.“

Co bylo hlavním cílem ohledně navýšení výkonu? Motocykl, s kterým by Casey dokázal jezdit plynuleji nebo zlepšení zadní trakce nebo něco jiného?
FP: „Ne. Hodně jsem s Caseym mluvil o tom, co potřebujeme zlepšit ohledně motocyklu a on požadoval jeho plynulejší projev. Věřím, že když něco uděláme pro Caseyho, tak budou rychlejší i ostatní jezdci. A to bylo přesně to, co se stalo nyní. Takže jsme absolutně nenašli něco, co by po nás požadoval Casey a nebylo to rovněž dobré pro ostatní jezdce. V tomto nejsme ani na okamžik v žádném konfliktu.“

Je také vašim cílem snížení řízení trakce, tím pádem omezit spotřebu a získat více paliva pro závěr závodu?
FP: „Ano, samozřejmě. Motor je plynulejší, takže se s ním snadněji jezdí a to je malá výhoda.“

Proběhla nějaká jednání ohledně návratu 1000ccm kubatury založené na produkčních motorech, jaký máte na to názor?
FP: „Není to založené na produkci. Je to tisíc kubických centimetrů s maximálním zdvihem, který umožní použití produkčních motorů bez velkého rozdílu. Ale přesto budou prototypové motory rychlejší. Takže věřím, že špičkové týmy a výrobci budou vyrábět komplet prototypové motory. Ostatní výrobci můžou začít s produkčním motorem, použít některé jeho části a modifikovat zbývající bez předpisů, které vás donutí použít tu či onu součást. Takže to není odvozeno od produkce, je to kompletně volné a jen zdvih a vrtání musí být stejné.“

Už jste začali pracovat na 1000ccm motoru nebo jste už o tom aspoň začali uvažovat?
FP: „Ne. Nejdřív vyřešíme ten stávající.“

Myslíte, že je návrat k třídě 1000ccm dobrý nápad?
FP: „Je to nejsnadnější způsob jak navýšit počet jezdců na startovním roštu, protože nepotřebujete prototypový motor, ale můžete použít něco mezi tím. Myslím si ale, že špičkoví jezdci a špičkoví výrobci budou stejní.“

K příštímu roku. Vaši jezdci budou mít k dispozici jen šest pohonných jednotek pro celý šampionát, což znamená na jeden motor takových dva a půl tisíce kilometrů. Museli jste obětovat něco z výkonu, aby jste dosáhli vyšší životnosti?
FP: „Mezi výkonem a životností je zcela určitě kompromis. Pracujeme na tom a snažíme se přijít o minimum výkonu. V prvním závodu rozhodneme jakou úroveň výkonového omezení potřebujeme. Budeme se snažit zimní testy absolvovat s nejvyšším možným výkonem, tak abychom dokázali kontrolovat životnost, ale trvanlivost motoru budeme rovněž kontrolovat na zkušebním zařízení a rozhodneme se, jak nastavíme omezovač otáček.“

Je nejschůdnějším způsobem omezit počet otáček?
FP: „Omezovač otáček je lékem, který bude řešením problémů s životností, ale bohužel také omezuje výkon.“
20. ledna | Marco Simoncelli by dnes slavil 31 let.
17. ledna | Jonas Folger nebude letos závodit.
15. ledna | Romano Fenati dnes slaví 22 let.
14. ledna | Francesco Bagnaia dnes slaví 21 let.
12. ledna | Maverick Viňales dnes slaví 23 let.