Začátkem dubna si tovární jezdci italské Ducati poprvé v privátním testu vyzkoušeli litrový závodní prototyp GP12, což vyvolalo řadu otázek, zda je něco takového v souladu s pravidly.
Je pravdou, že výrobce z Boloně nic neporušil, protože současná pravidla něco takového umožňují. Píše se v nich, že mimo stanovené testy nelze testovat stroje, které svými parametry splňují požadavky pro účast v MotoGP. To samozřejmě litrová GP12 nesplňuje, takže vše bylo v liteře zákona.
Už tehdy se ovšem muselo jednat o džentlmenskou dohodu mezi všemi výrobci královské kubatury. Možnost takto testovat nikdo z výrobců dosud nevyužil, protože po drobné úpravě nemusí podmínky pro účast v MotoGP splňovat ani současná osmistovka.
O řekněme slabším místě v pravidlech věděli všichni včetně Mezinárodní motocyklové federace (FIM) a právě z této strany přichází dodatečná úprava znění pravidel se zpětnou platností pro sezonu 2011.
Nový předpis pro motocykly určené pro sezonu 2012, tedy závodní prototypy s motory o objemu do 1000ccm, stanovuje ohledně testování jasná pravidla. V průběhu sezony 2011 můžou výrobci testovat celkem osm dní, v daném dnu jen s jedním jezdcem, který má s příslušným výrobcem uzavřenou smlouvu.
První dva dny už vyčerpala Ducati testem GP12 v Jerezu. Honda svůj litrový prototyp testovala v japonské Suzuce a jejich tovární jezdci mají v plánu vyzkoušet nový model koncem tohoto měsíce. Yamaha už avizovala test 1000ccm M1 na začátek července po závodu v Mugellu a Suzuki zatím své plány ohledně nasazení nového prototypu neoznámila.
Dochází tím také k určité změně v rámci letošního testování motocyklových prototypů do 800ccm, kde si týmy můžou vybrat termín buď po závodu v italském Mugellu nebo po Velké ceně České republiky v Brně.