Historie je ozdobou výroční Velké ceny Holandska

Historie je ozdobou výroční Velké ceny Holandska

Assen je jediným místem v kalendáři MotoGP, které bylo na programu už prvního mistrovství světa v roce 1949. V sobotu se zde uskuteční výroční 65. World Championship Dutch TT.

Okruh, známý jako „The Cathedral" (Katedrála) motorismu, byl účelově vybudován pro závody holandské TT v roce 1954. Do té doby se závodilo na assenských veřejných komunikacích. Trať je úzká, má jen 14 metrů na šířku, s rychlými změnami směru v 6 levých a 12 pravých zatáčkách. Nejdelší rovinka měří 487 metrů. Celý okruh má délku 4 542 metrů a je obklopen travnatými břehy a tribunami, které poskytují vynikající místo pro statisíce fanatických fanoušků, kteří jsou přitahováni vůbec nejprestižnější akcí motorsportu v Holandsku. Skutečně velmi oblíbený je tento podnik i u jezdců, a to pro svou slavnostní až extravagantní atmosféru.

V roce 1999 byl okruh zmodernizován. Dostal novou tribunu, kontrolní věž, tiskové centrum a zmodernizovány byly i boxy. Změny, které byly provedeny v zimě na přelomu let 2005 a 2006, zkrátily do té doby nejdelší trať šampionátu z více než 6 kilometrů na současných 4,5 kilometru.

První mistrovství světa se konalo v Holandsku v sobotu 9. června před 64 lety. Šest jezdců bojovalo v kubatuře 500cc a po jedné a třičtvrtě hodině si vybojoval stupínek nejvyšší Ital Nello Pagani s Gilerou, když za sebou nechal stroj značky ASJ s britským jezdcem Leslie Grahamem, který se pak o dva měsíce později stal historicky prvním mistrem světa.

Když necháme minulost minulostí, v roce 2013 je patrné, že se určitě nebude opakovat loňský vítěz. To jako první viděl assenskou šachovnicovou vlajku Casey Stoner. Závod tehdy nepřinesl vůbec nic na bodové konto pozdějšího mistra světa Jorge Lorenza, který byl bláznivě sestřelen v první zatáčce svéhlavým Álvarem Bautistou, který si ironií osudu zopakoval svůj loňský assenský „výkon" i v úvodních kolech minulých dvou závodů letošní sezony. Jorge Lorenzo touží nejen zapomenout na loňský závod, ale také smazat náskok, který má před ním Dani Pedrosa.

S tím, jak se sezona blíží ke své polovině, a následující po sobě jdoucí dva závody na Sachsenringu a Laguně Seca první polovinu uzavřou, je patrné rostoucí napětí v paddocku.

Jestliže někdo ví, co je to konzistence, pak je to Jorge Lorenzo. V minulé sezoně skončil, s výjimkou dvou závodů, vždy na stupních vítězů. Po šesti podnicích v obou jeho mistrovských sezónách měl Malorčan na kontě 140 bodů. Tentokrát si přiváží bodů 116, což je téměř ekvivalent k sezónám 2010 a 2012. Stačí teď pouze vyhrát. Tyto počty jsou překvapivé s ohledem na poměrně špatné umístění v Le Mans, stejně jako při vzpomínce na poslední zatáčku v Jerezu...

Často se říká, že je lepší být pronásledovatel než pronásledovaný. Bylo by spravedlivé podotknout, že Dani Pedrosa nemá tolik praktických zkušeností s pozicí pronásledovaného. Kromě letoška se v ní naposledy ocitl v roce 2008. Oba soupeři, jak Lorenzo, tak Pedrosa, svorně tvrdí, že vítězné body přinese novému mistru světa až poslední závod sezóny ve Valencii. Pro zvýšení psychické pohody je však vedení během letní přestávky nepochybně dobré.

A co další jezdci za touto dvojicí? Zcela jistě smolné a bolestivé Mugello zapříčinilo, že Marc Márquez nyní ztrácí na svého týmového kolegu přesně 30 bodů, a to i přesto, že všechny ostatní závody dokončil vždy na stupních vítězů. Milovníci detailů si jistě už všimli, že dvacetiletý nováček má momentálně na bodovém kontu stejné číslo jako na své kapotáži, zatímco Valentino Rossi letos nasbíral pouze 40% maxima bodů, které se letos prozatím nabízely. Naposledy jel v sedle Yamahy v Assenu v roce 2009. A to tu tehdy zvítězil. Jak rád by si to letos zopakoval...

Světový šampionát MotoGP míří do Assenu po pětašedesáté. Jako už tradičně poslední červnovou sobotu. V minulosti si v 34 případech vítěz tohoto sobotního závodu nakonec nasadil na hlavu korunu pro krále MotoGP. Pokud na tom historii záleží, je to jistě důležitá poznámka...
(zdroj: motogp.com)

Doporučujeme

Články odjinud