Honda je ke svým soupeřům spravedlivá – na rozdíl od Ferrari

Honda je ke svým soupeřům spravedlivá – na rozdíl od Ferrari

Shuhei Nakamoto, viceprezident Honda Racing Corporation, a v minulosti vysoce postavený zástupce společnosti Honda v ne zrovna šťastném projektu F1, poskytl rozhovor magazínu LCR Honda Inspire.

V rozhovoru s Tetsuo Suzuki - prezidentem HRC pro uvedený magazín – Nakamoto tvrdí: „Na rozdíl od F1, kde má Ferrari absolutní autoritu, je Honda ke svým soupeřům férová. Mám-li být upřímný, v tomto období jsme hodně trpěli. Přitom má Honda v MotoGP podobně silnou pozici jako Ferrari v F1. My ale chceme být ke svým soupeřům spravedliví."

Honda je dominantním účastníkem MotoGP, ať už jde o zdroje, přínos či historii. Yamaha a Ducati jsou aktuálně další dva výrobci v nejprestižnější kategorii.

Nakamoto v rozhovoru poukázal na snahu Hondy podporovat sport, zejména ve třídách Moto2 a Moto3.

„Osobně miluju MotoGP i F1 naprosto stejně. Jsem hrdý na to, že můžu pracovat v HRC, protože naše společnost je schopna podporovat soutěže a nabídnout velký a trvalý přínos pro budoucnost světa motocyklového závodění."

„Zavedení třídy Moto3 a dodávání motorů do kategorie Moto2 jsou dobrými příklady toho, co všechno můžeme udělat."

„V F1 má značka Ferrari absolutní autoritu, podobně silnou pozici máme v MotoGP my, ale nechceme ji zneužívat. Pokud bychom využili svůj silný vliv, MotoGP by ztratilo svůj půvab."

Na otázku, zda Honda tedy nezkouší neobjektivně ovlivňovat závodní prostředí, Nakamoto odpověděl: „Ano, je to pravda. Nicméně spousta lidí věří, že Honda dělá, co chce Honda! Často je nám to předhazováno." „Přemýšlejte o tom takto: Honda poskytuje bez zisku motory do Moto2. To umožňuje udržet výdaje v Moto3 na úrovni rozpočtu předchozí třídy 125 ccm. A ve třídě MotoGP se snažíme udržet spravedlivé normy."

Nakamoto byl, tváří tvář návrhům na snižování nákladů, neochvějným zastáncem potřeby, udržet MotoGP na vysoké úrovni technické náročnosti. To vedlo ke kompromisu, který se projeví v roce 2014. Výrobci si ponechají svůj vlastní software v rámci nové řídící jednotky ECU.

„Věřím, že motocykloví fanoušci milují možnost vidět při závodění technické pokroky v technologii motocyklů. Nechtějí být jen svědky soubojů jednotlivých jezdců na trati," řekl Nakamoto.

Nejvíc byl ale Tetsuo Suzuki překvapen, když se ho Nakamoto, jeho bývalý spolužák, zeptal na jeho závodnické hrdiny. Suzuki vybral Valentina Rossiho a tragicky zesnulého Daijiro Kata. Rossi vyhrál první tři ze svých sedmi titulů v MotoGP v sedle Hondy než ji na konci roku 2003 vyměnil za Yamahu.

„Pro mě jsou Valentino Rossi a Daijiro Kato hlavními hvězdami. Musím zmínit především jejich závodnický postoj, protože je příkladný. Většina jezdců říká: „Nemůžu jet rychleji, protože to a to a to..." Ale Valentino i Daijiro, oba řekli: „Prosím, vyřešte tento problém a já udělám zbytek"."

„Vědí, kolik času a úsilí stojí vyřešení technického problému. Motocykl je jejich realita, dotýkají se jí. Přicházejí s nápady, jak oni mohou mezitím na trati pomoct při řešení problému. Nejlepší lidé, jako tihle dva kluci, nehledají výmluvy, když se nedaří. Místo toho hledají řešení."

Doporučujeme

Články odjinud