Japonská Grand Prix je stále s velkým otazníkem

Po ničivém zemětřesení byla dubnová GP Japonska přesunuta na první týden v měsíci říjnu, nicméně problémy s jadernou elektrárnou ve Fukušimě, která je nedaleko okruhu v Motegi, nevěstí nic dobrého.
Japonská Grand Prix je stále s velkým otazníkem

Změnou termínu japonské Grand Prix projevil promotér šampionátu dobrou vůli vůči pořadatelům závodu v Motegi, aby získali čas na obnovu poničeného areálu. MotoGP rovněž rozjela akci na podporu Japonska s projektem nazvaným ´We are for Japan´, kde může opravdu každý přispět svým dílem na obnovu poničených oblastí.

Jenže situace na východním pobřeží Japonska není stále ve fázi, kdy by se mohlo konstatovat, že od teď už to bude jenom lepší. Jaderná elektrárna Fukušima stále bojuje o přežití a s ní samozřejmě celá oblast do níž také patří závodní areál Twin Ring Motegi. Radioaktivní záření, které tato elektrárna produkuje, představuje vážný problém jenž nelze řešit v horizontu týdnů nebo měsíců.

Samotný okruh byl jen částečně poničen, ale při tak obrovském podniku, jakým je mistrovství světa silničních motocyklů, je nezbytnou podmínkou dostupnost, ubytovací kapacity, nemocnice splňující dané parametry a podobně. To momentálně Japoncům chybí, protože města nedaleko okruhu, kde byla ubytovaná většina týmů nebo novinářů, doznala značných materiálních škod.

Je tedy možné, že změna termínu pořádání Velké ceny byl z větší části aktem solidarity, ale už v okamžiku oznámení, předem odsouzený k nezdaru. Japonci jsou schopni dokázat nemožné, ale v této chvíli jsou jejich priority z pochopitelných důvodů zaměřeny na jiné věci než na pořádání motocyklových závodů.

Za ideální řešení, by bylo možné považovat přesun Velké ceny z Motegi na další japonský závodní okruh v Suzuce. Jenže tam dochází ke kolizi termínu s podnikem formule 1, který je na programu jen o týden později, devátého října. Všem je jasné, že z hlediska návštěvnosti by na tom motocyklové závody nebyly nejlépe, lístky nejsou levná záležitost ani pro Japonce a ruku na srdce, formule 1 má na fanoušky magický vliv.

Do závodu v portugalském Estorilu máme tři týdny, což je velký prostor pro různé spekulace a jedna taková už spatřila světlo světa, když během úvodního podniku v Kataru měli jednat s představiteli Dorny zástupci tureckého závodního okruhu Istanbul Park (na fotografii). Turecko bylo součástí světového šampionátu do roku 2007 a je možné, že by to byl právě Istanbul, který na svém závodním okruhu přivítá jezdce a týmy mistrovství světa, pokud Japonsko řekne definitivně ne.

Nicméně dosud nikdo nic nepotvrdil ani jen náznakem, že by k takovým jednáním mělo dojít. Zasvěcení ale hovoří, že návrat do Turecka nepřipadá v úvahu a samotný šéf IRTA Herve Poncharal o žádném podobném řešení neslyšel. Fanoušci by závod v Turecku možná přivítali, ale pravděpodobnější varianta bude ta, že pokud Japonsko skutečně nedokáže uspořádat Velkou cenu, tak místo plánovaných osmnácti podniků Grand Prix, jich letos bude jen sedmnáct.

10:32 | Slabší kubatury dnes testují v Le Mans.
20. května | Dovi upadl z vedení: odkaz
20. května | Kornfeilův neuvěřitelný skok přes Bastianiniho motocykl: odkaz
20. května | Smutný di Giannatonio po penalizaci: odkaz
20. května | Kvůli tomuto zkrácení dráhy přišel di Giannatonio o vítezství: odkaz

Harmonogram

GP Itálie, Mugello
Pátek 1. června
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 2. června
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 3. června    
Moto3 warm up   08:40–09:00
Moto2 warm up   09:10–09:30
MotoGP warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
Moto2 závod   12:20
MotoGP závod   14:00