Jeden nebo dva vinní jezdci?

Mezi fanoušky ani mezi jezdci nepanuje jednotný názor na kontroverzní situaci z katalánského závodu Moto2, která se udála tři kola před cílem mezi Marcem Marquezem a Polem Espargarem a byla příčinou pádu jezdce HP Tuenti.
Jeden nebo dva vinní jezdci?

Katalánská pódiová trojice závodu MotoGP prezentovala svůj pohled na incident takto:
Jorge Lorenzo: „Po katarském závodě byl u mě vinným Marquez, tady ale jel riskantně Pol. Vzhledem k tomu, že Marquez byl vpředu a Pol věděl, že Marc uzavře stopu, bylo to od Pola možná trochu riskantní. Viděl příležitost, tak ji chtěl využít, ale zřejmě to nebyla ta správná chvíle."

Dani Pedrosa: „Opravdu nevím, kdo je na vině, protože například Jorge mě předjel v podobné situaci. Byl jsem poněkud široký. Věděl jsem, že jsem nechal „otevřené dveře". Nevěděl jsem sice, jestli tam Jorge je, ale nemohl jsem se vrátit tak, jak bych to udělal v případě, kdy bych si byl jistý, že za mnou nikdo není. Možná ano, Pol byl v tom momentě kousek za Marquezem, ale ten si zas musí být vědom toho, že pokud nechá „otevřené dveře", může se někdo dostat „dovnitř". Takže - těžko říct..."

Andrea Dovizioso: „Z mého pohledu je to 50 na 50. Marquez vpředu nemohl Pola vidět. Až těsně předtím než se dotkli. V přilbě je velmi těžké vidět takto do strany. A Espargaró byl na tom stejně. Jelikož se naklonil na vnitřní stranu svého motocyklu, také neviděl přesně, kde se Marquez nachází. Je velmi nepříjemné vidět tento druh havárií, ale nemyslím si, že by tam byla něčí jasná vina."

Hvězdy MotoGP, Casey Stoner a Valentino Rossi, komentovaly rozhodnutí Ředitelství závodu o udělení minutové penalizace pro Marca Marqueze:
„Nemohu uvěřit, že Marc Marquez dostal jednominutový trest," napsal Casey na svém Twitteru. „Další důvod proč tento šampionát potřebuje protřídit. Viděl jsem daleko horší přestupky."

Valentino Rossi : „Pro mě – Marc udělal v Kataru jeden špatný manévr, kdy v posledním kole vytlačil Lüthiho, v tomto případě ale nevidím chybu na straně Marqueze, který byl vpředu a nemohl Espargara vidět. Byla chyba, že to Espargaró zkoušel na místě, kde nebyl dostatek prostoru pro dva motocykly."

Španělský novinář Venancio Luis Nieto věnující se MotoGP zveřejnil na serveru motomatters.com svoji zajímavou analýzu. Uvádí analogii s historií a poznamenává, že tyto – jeho slovy  „zločiny" se ve vrcholovém závodění objevovaly vždy:

„Posledních pár dnů po Velké ceně Katalánska jsem přemýšlel o tom, proč FIM nepotvrdila časovou penalizaci udělenou Marcu Marquezovi ředitelstvím závodu. Zkoušel jsem zjistit, proč riskantní manévr jezdce Catalunya Caixa zůstal nepotrestán.

Jak už každý ví, třída Moto2 nám v každém závodě nabízí ty nejtěsnější boje o vítězství. A to z pohledu celé historie závodění této kategorie, do které počítáme i dobu minulou prezentovanou třídou do 250 ccm. Cena, kterou však musí jezdci platit za tuto podívanou a zisk případné slávy, je opravdu vysoká. Pro úspěch musí jezdit na samotné hranici rizika, jen malý kousek od případné katastrofy.
Možná právě tohle byl důvod, proč se Marquez rozhodl vrátit se na vnitřní stopu zatáčky číslo 10, a to v momentě, kdy jeho Suter vypadal, že není šance jej udržet v závodě či alespoň dál bojovat o stupně vítězů.
Možná to bylo také důvodem, proč se Pol Espargaró se svým rozjetým Kalexem rozhodl využít chyby soupeře.

Existuje spousta věcí, které je třeba vzít na vědomí, než se budeme moci dopracovat k závěru, kdo má pravdu a kdo se mýlí. Stejně tak je nutno zvážit manévr každého z jezdců, stejně jako jeho načasování. Je nutné přemýšlet o klíčových rozhodnutích ředitelství závodu a o těch pozdějších učiněných sportovními komisaři FIM. Než si určíme osobitý úhel pohledu na tyto otázky, podívejme se na dva finální uchazeče o vítězství v Montmeló Andreu Iannoneho a Thomase Lüthiho.

Od vzniku třídy Moto2 v roce 2010 byl Andrea Iannone považován za jednoho z největších favoritů a kandidátů na vítězství v závodech. Někteří pozorovatelé tvrdili, že Andrea je nejrychlejším jezdcem v závodním poli. Ale je patrné, že každý jeden aspekt závodění musí být perfektní, aby jezdci přinesl výhru. Perfektní nastavení, dobrý kvalifikační čas a perfektní start do závodu tvoří ty nejzákladnější faktory.

Jakmile Iannone na trati cítil, že v Montmeló je vítězství na dosah, bojoval o něj dravěji než konzervativnější Lüthi. Švýcarský jezdec obvykle není zvyklý bojovat o vítězství tak tvrdě, jak to činí Iannone, Marquez nebo Espargaró, ale zase umí kombinovat konzistentní jízdu s rychlostí. Ačkoliv Lüthi není jezdcem, kterého by sponzoroval Red Bull, zisk druhého místa v Barceloně „mu dal křídla" a on „vzlétl" do čela průběžného pořadí mistrovství. Náskok 18 bodů byl opravdu slušný, ale to bylo v době, kdy byl Marquez mimo podium. Nicméně,  když přišlo rozhodnutí sportovních komisařů FIM a Marquez se vrátil na třetí místo, zůstal Lüthi i tak v čele pořadí tentokrát s dvoubodovým náskokem na Marqueze.

Zločiny zůstávají stejné

Bez ohledu na to, kolik času uplynulo, podíváte-li se o 25 let zpátky na závodění Grand Prix, zjistíte, že se mohla změnit spousta technických věcí, mysl jezdců však zůstává stále stejná. Stejně jako Andrea Iannone v roce 2012, tak v sezóně 1990 působil jiný „létající" italský jezdec Luca Cadalora. Nebyl tím pravým kandidátem na titul šampiona -  v té době byl jezdcem týmu Marlboro Yamaha, jehož šéfem byl Giacomo Agostini – ale byl velmi náročným soupeřem schopným vyhrát kdekoliv a kdykoliv. Tak jako Iannone dnes, tak i Cadalora potřeboval skloubit všechny důležité skutečnosti v ideální celek.

Klepněte pro větší obrázek

Tohle všechno se podařilo v roce 1991 přestupem k tovární Hondě, do týmu vedeného Ervem Kanemotem. V témže roce vyhrál Luca svůj první titul a v následujícím roce 1992 jej obhájil. Díky většímu potenciálu Hondy NSR 250 a také díky zkušenostem E. Kanemota se mu dostalo té správné podpory, kterou potřebovala jeho stoupající hvězda. (Obdobný úspěch zaznamenal Kanemoto o několik let dříve s Freddiem Spencerem – v roce 1985 vyhrál současně kubaturu 250 i 500 ccm). S Kanemotem nalezl Cadalora také potřebný klid a pohodu, díky nimž je jezdec schopen vyhrávat v každém závodě. A možná něco podobného, aby se z něj stal skutečný kandidát na titul šampiona v Moto2, v současnosti potřebuje Andrea Iannone.

Zatímco se v roce 1988 Cadalora stále potýká s Agostiniho Yamahou, švýcarský jezdec Jacques Cornu je paralelou současného Thomase Lhutiho. Bojoval o vítězství nejen s Cadalorou, ale i proti Španělům Sito Ponsovi a Juanu Garridovi, Francouzi Dominique Sarronovi a tehdejšímu úřadujícímu mistru světa kategorie 250 ccm Němci Antonu Mangovi. Cornu zvítězil ve dvou velkých cenách v Rakousku a ve Francii. Na konci sezóny pak obsadil třetí místo za Ponsem a Garrigou, ale fakticky s nimi nikdy nebojoval o titul. Sarron byl v té době největší francouzskou hvězdou, dnes mohou Francouzi upínat své poslední naděje v Moto2 k mladému muži Johanu Zarcovi. Na svůj národní úspěch v nové kategorii si tak bude muset Francie počkat.

Momentálně v Moto2 nepůsobí žádný německý úřadující mistr světa. Loňský šampion Stefan Bradl již sbírá zkušenosti v kategorii MotoGP. Ale dva Španělé Marc Marquez a Pol Espargaró jsou paralelou a návratem k Sito Ponsovi a Juanu Garrigovi, kdy vzájemný duel znovu uvrhl jejich fanoušky do stavu připomínajícího španělskou občanskou válku.

Klepněte pro větší obrázek

Když Španělé Marc Marquez a Pol Espargaró získali každý po jednom vítězství v prvních dvou závodech sezóny, začali fanoušci i média snít o dalším „bratrovražedném" souboji ne nepodobném tomu mezi Ponsem a Garrigou z  roku 1988. Hlavním rozdílem v soubojích mezi Ponsem a Garrigou a Marquezem a Espargarem je ovšem fakt, že první dva jmenovaní po celou sezónu 1988 nikdy vzájemně nekolidovali. I když v posledních dvou zatáčkách Velké ceny Švédska v Anderstop chybělo jen málo, aby si vzájemně zničili motocykly. Nicméně sezóna 1988 byla sama o sobě plná událostí, podobných těm letošním, které mohou změnit průběh šampionátu roku 2012.

Můžeme vysledovat několik příkladů:  V prvním podniku sezóny 1988 Velké ceně Španělska v Jerezu „splašený" Sito Pons (vyzbrojený produkční Hondou NS250 Alberta Puige – přezdívanou „diesel") i Juan Garriga havarovali. Později v sezóně bojovali satelitní jezdci Hondy Pons a Sarron  v posledním kole o vítězství v nizozemské TT v Assenu. Sarron se snažil v poslední šikaně o zoufalý brzdný manévr, který však skončil pohromou pro oba jezdce. Pons se po pádu ještě vrátil do závodu, dokončil na 6. místě a připsal si cenné body, které mu nakonec v Brazílii přinesly titul mistra světa. Juan Garriga skončil na druhém místě.

A je více takových paralel. Bizardní se však stala situace v posledním závodě sezóny 1988 na trati v brazilské Goianii. Yamaha dodala německému jezdci Martinu Wimmerovi některé technické updaty, aby se mohl připojit k satelitním jezdcům Carlosovi Lavadovi a Lucovi Cadalorovi. Tito měli za úkol pomoct Garrigovi proti masívnímu tlaku Hondy, kterou prezentovali Pons, Cornu, Roth, Sarron, Carlos Cardús a Masahiro Shimizu. Co mohl udělat Wimmer pro Garrigu? Určitě ne to, co se stalo v prvním kole závodu. Wimmer najel Gariggovi na „zadek" a vytlačil jej mimo trať. Takhle si jistě Yamaha pomoc k zisku titulu neplánovala, nicméně přesně tohle se stalo snad bezprostředně po startu. A co tehdy ředitelství závodu a sportovní komisaři FIM? Nic, žádné sankce....  I tohle nám může sloužit pro představu o tom, jak se silniční závodění v posledních letech změnilo.

Jeden nebo dva vinní jezdci?

Pojďme zpět do přítomnosti. Je velmi obtížné zjistit, zda Marquez či Espargaró udělali v Barceloně něco horšího než ten druhý, protože oba možná udělali něco špatně.

S Iannonem a Lüthim před sebou, ale stále ještě na dosah, dostal se jezdec Catalunya Caixa do situace, která byla velmi blízko havárii. Havárii, která mohla připomenout děsivé momenty, které stály život Shoyu Tomizawu a Marca Simoncelliho:  jezdec ztratí přilnavost a ve snaze dostat se zpět zůstává na pospas jezdcům a strojům za ním.

Naštěstí Marquézův Suter nepřekročil onu kritickou hranici jako v případě Tomizawy a Simoncelliho. Zatáčka byla navíc dostatečně široká na to, aby se Marquez pokusil tuto jezdeckou chybu napravit. Dalo se to čekat. Přirozeně se Marquez chtěl vrátit co nejdříve na vnitřní stopu tak, aby nepřišel o své třetí místo. Je možné, že Espargara vlevo neviděl, ale je také zcela zřejmé, že Pol byl téměř na stejné úrovni, když do něj Marc narazil.  Marquezovy „akce" začínají být dle stanoviska některých lidí z paddocku takzvaně „přes čáru". Dá se říct, že Marc je absolutní talent, pokud jde o ježdění, ale případy, jako byla loňská demolice jeho Suteru při najetí na Wilairotův motocykl při tréninku v Austrálii, riskantní vytlačení Thomase Lüthiho v posledním kole katarského závodu nebo zcela neopatrný návrat do vnitřní stopy v Katalánsku, varují.  Vše sice ukazuje na odvahu a neohroženost, ale všichni si dobře pamatujeme, jak závažné důsledky mohou mít tyto vlastnosti v souvislosti s bezpečností.

Espargarův Kalex nemá příliš mnoho šancí proti Marquezově lepší akceleraci. Bylo by tedy pošetilé si myslet, že Pol nebude chtít využít Marcovy chyby. Jak jsme mohli vidět z televizních záběrů, Pol v době, kdy se Marquez nacházel již v téměř jistém pádu, ztrácel na rychlosti jen minimálně, a tudíž se snažil situace využít okamžitě, jakmile byl přesvědčen, že nedojde ke kolizi. Tímto rozhodnutím ovšem Espargaró ztratil šanci být rychlejší na výjezdu, protože Marquez pád odvrátil a jakmile přidal plyn, bylo jasné, že díky lepší akceleraci Suteru bude před Espargarem. A tohle je, dle skromného názoru pisatele, klíč k celému neštěstí.

Klepněte pro větší obrázek

Superbikový šampion a mistr světa třídy 250 ccm John Kocinski říkával: „Jestli jdeš do souboje s jiným motocyklem, snaž se mít své stupačky před jeho, pokud nechceš shodit sám sebe." Možná těch necelých dvacet centimetrů, o které byl Marquez vpředu, zachránilo Marca od společného pádu s Espargarem. Ovšem důležitější než toto je fakt, že chybu udělali oba jezdci. K této události nedošlo v posledním kole, oba jezdci měli ještě čas na to pokusit se udržet, respektive vybojovat si, třetí místo za Iannonem a Lüthim. Marquezovo prohlášení bezprostředně po závodě, že na jeho Suteru nejsou zpětná zrcátka a že tedy nemohl Pola vidět, bylo v podstatě urážkou inteligence Espargara i jeho fanoušků. Na druhou stranu, pokud Marquez neviděl co se děje za ním, měl Espargaró naprosto jasný přehled o situaci před sebou a mohl se kontaktu vyhnout a nechat Marqueze, aby se vrátil do vnitřní stopy bez jakékoliv kolize.

Co je však více zvláštní, je rozhodnutí sportovních komisařů FIM o zrušení jednominutového trestu uděleného ředitelstvím závodu. Poté, co tým HP Tuenti oznámil rozhodnutí odvolat se, snažil se motomatters.com získat vyjádření od týmů HP Tuenti i Catalunya Caixa. Oba týmy odmítly situaci jakkoliv komentovat, dokud nepadne ze strany FIM konečný verdikt. To však může trvat až tři měsíce, ale je pravděpodobné, že rozuzlení přijde mnohem dříve. Zdá se, že do té doby se nikdo nedoví, na základě čeho se FIM rozhodla..."

18:35 | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.
13. srpna | Dle aktuálních informací si při pádu v první zatáčce Quartararo zlomil pravou vřetenní kost a Xavier Simeon má zlomenou pažní kost.
13. srpna | Start závodu Moto2 a velký pád: odkaz
13. srpna | Oliveirův velký pád: odkaz
13. srpna | Celkem 23 z 32 jezdců Moto3 dostalo penalizaci za nezodpovědnou jízdu. Tentokrát se ovšem nejedná o posun na roštu, ale o 500 eur.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 8 N/A
MotoGP: Rakouskou pole position vybojoval Márquez

MotoGP: Rakouskou pole position vybo…

V Rakousku se z prvního místa do závodu vydá Marc Marquez. Společnost mu v první řadě budou dělat jezdci Ducati - Andrea Dovizioso a Jorge Lorenzo.

12.  8.  2017 | | 3 N/A
MotoGP: Sobotní dopoledne ovládl Marc Márquez

MotoGP: Sobotní dopoledne ovládl Mar…

V Rakousku je nyní sucho. Časy do první trojici v sobotu dopoledne zajeli Marc Márquez, Johann Zarco a Andrea Iannone.

12.  8.  2017 |
MotoGP: V neděli dopoledne kraloval Dovizioso

MotoGP: V neděli dopoledne kraloval …

Andrea Dovizioso je nejrychlejším mužem nedělního warm upu. V první trojici skončili i Marc Márquez a Maverick Viňales.

13.  8.  2017 |
Moto3: Z pole position v Rakousku vyrazí Rodrigo

Moto3: Z pole position v Rakousku vy…

Start z první řady si dnes v Rakousku zajistili Gabriel Rodrigo, Joan Mir a Juanfran Guevara. Pro Rodriga to je druhá pole position v řadě. Aktualizace: Mirův nejlepší čas byl nakonec smazán, takže se jezdec posouvá na desáté místo. Z první řady tak nakonec vyjedou Rodrigo, Guevara a Canet.

12.  8.  2017 |