Jedenáctý podnik sezony - Velká cena České republiky

[Preview + harmonogram]

Mistrovství světa silničních motocyklů pokračuje svým jedenáctým podnikem závodů Grand Prix na Masarykově okruhu v České republice, kde se závody světového šampionátu pravidelně pořádají už od roku 1987 (s výjimkou roku 1992). Závodní okruh v Brně je oblíbeným místem jak z pohledu samotných jezdců a týmů tak i fanoušků motorsportu, protože česká Grand Prix patří mezi nejnavštěvovanější Velké ceny v kalendáři světového šampionátu.

V pozici vedoucího muže královské kubatury přijíždí do České republiky obhájce titulu Valentino Rossi. Italský jezdec v barvách továrního týmu Fiat Yamahy má v této chvíli už pětadvacetibodový náskok a i když si v Doningtonu zajel pro svůj letos druhý nejhorší výsledek, díky chybám jeho nejbližších soupeřů se mu nakonec podařilo vedení v šampionátu ještě upevnit. Rossi v britské Grand Prix spadl v době, kdy jel ve vedení, ale motocykl stačil dostat zpátky na trať a nakonec si odvést body za páté místo.

Na brněnském okruhu má Ital velmi dobrou bilanci. Získal tam své první vítězství v závodě Grand Prix v roce 1996, když jezdil v nejnižší třídě a od roku 2001 si na konto připsal čtyři vítězné závody v královské kubatuře. V minulém roce závod vyhrál a o to samé se bude snažit také letos, když bojuje o svůj v pořadí sedmý titul v třídě královské kubatury.

Na druhém místě je jeho týmový kolega Jorge Lorenzo. Tento talentovaný mladý Španěl je letos více než vyrovnaným soupeřem Rossiho a vzhledem k tomu, že do konce sezony zbývá sedm závodů, tak ohledně titulu ještě není vůbec nic rozhodnuto. Závod Grand Prix v Británii byl pro Lorenza letos druhým, kde pro pád závod nedokončil a díky tomu tak dal možnost Rossimu získat drahocenné body.

Každopádně letní přestávku Lorenzo přivítal s otevřenou náručí, protože po pádu a zranění z americké Laguny měl tak možnost se dát do pořádku a finální část sezony odstartovat na okruhu, kde se mu v minulosti dařilo. Loni byl sice až desátý, protože závod v Brně byl tehdy pro jezdce na Michelinech doslova pohromou, ale závody tam vyhrál jak v třídě do 125ccm tak ve čtvrtlitrech.

To, co se řešilo během letní přestávky nebylo vůbec jednoduché pro tým tovární Ducati a zejména jejich jedničku Casey Stonera. Na základě lékařských doporučení a po dohodě s týmem Australský jezdec vynechá tři závody v Brně, Misanu a Indianapolisu. Důvod je prostý, Stonerův zdravotní stav se stále nelepší a je zapotřebí důkladnějšího vyšetření a zejména odpočinku. První problémy přišly po Velké ceně Katalánska na okruhu v Barceloně, kde Stoner dojel zcela vyčerpán a od té doby se mu tyto potíže vracely snad v každém podniku světového šampionátu. Žaludeční problémy a chudokrevnost jsou ale jen výsledkem vyčerpání a pravý zdroj problémů je třeba u Australana teprve zjistit.

Samozřejmě jeho neúčast ve třech závodech je velká škoda z hlediska postavení v letošním šampionátu, ale z hlediska jeho zdravotního stavu je to pravděpodobně jediné možné řešení, protože vzhledem k jeho věku má toho před sebou ještě hodně. Navíc dle vyjádření ošetřujícího lékaře může být Stoner po dvou měsících znovu v plné kondici, takže poslední závody sezony může opět jezdit na maximum.

Vzhledem k tomu, že se uvolnilo místo v jedné polovině garáže tovární Ducati došlo u italského výrobce a jeho týmů k malé rošádě. Ze satelitního Pramac Racingu přichází na místo Stonera Mika Kallio a na sedadlo Finovy GP9 se posadí Ital Michel Fabrizio.

Čtvrtá pozice patři dalšímu z továrních jezdců Danimu Pedrosovi z Repsol Hondy. Španělovi se po vítězství v americké Laguně a pódiovém umístění na německé dráze v Sachsenringu v britské Grand Prix příliš nedařilo, odvezl si body za deváté místo a od pátého místa Colina Edwardse ho dělí jen dvanáct bodů. Nicméně Honda pilně pracuje na modifikacích svých továrních strojů a vzhledem k tomu, že Casey Stoner vynechá příští tři Velké ceny, má tak Pedrosa obrovskou šanci snížit svou ztrátu na třetí pozici v šampionátu, která nyní činí pětatřicet bodů.

Nejlepším netovárním jezdcem je na pátém místě Colin Edwards z Monster Tech 3. Je také posledním jezdcem, který do této chvíle překročil hranici sta bodů v průběžném hodnocení šampionátu a naposledy v britském Donington Parku odjel perfektní závod, kde získal druhé místo a letos první stupně vítězů pro sebe a tým pod vedením Herve Poncharala. Otázkou stále zůstává jeho angažmá v týmu Tech 3 pro příští ročník, protože se stále čeká na rozhodnutí Jorge Lorenza, kde vlastně bude v příštím roce závodit. V případě Španělova odchodu by tak mohl být kandidátem na jeho pozici u továrního týmu.

Po fantastickém vítězství v britské Grand Prix se na šesté místo v průběžném hodnocení vrací Andrea Dovizioso z Repsol Hondy. Ital si konečně dojel pro umístění na stupních vítězů v barvách továrního týmu a hned napoprvé to bylo na příčku nejvyšší, což byla ta nejlepší odpověď na kritické hlasy, když předtím nedokončil tři závody v řadě. Ital spolu se svým týmem vkládá velké naděje do pozávodního testu, který proběhne na brněnském okruhu hned v pondělí a Honda tam plánuje otestovat své poslední strojové modifikace.

Sedmé místo patří jezdci s italským pasem Marco Melandrimu z týmu Hayate Racing. Skvělá pozice pro jezdce a tým bez tovární podpory. Svůj motocykl Kawasaki ZX-RR dostali na úroveň, kde si jejich tovární předchůdci přáli být, ale ani takové výsledky Kawasaki nestačí k tomu, aby změnila své rozhodnutí opustit prostředí závodů mistrovství světa silničních motocyklů, což je určitě velká škoda. Pro Melandriho to ovšem znamená, že se opět ukázal v dobrém světle, potvrdil, že je závodníkem s velkým talentem a určitě nebude problém pro něho najít v MotoGP uplatnění. Právě možná v týmu Fausta Gresiniho mají na věc stejný pohled.

Osmá pozice patří Randy De Punietovi z LCR Hondy, který si v Británii dojel pro třetí místo a udělal radost nejen sobě, ale také svému týmu, který si takový výsledek už dlouho zasloužil. Francouz letos jezdí velmi vyrovnaně a už jsou pryč ty doby, kdy byl pravidelně padajícím jezdcem. V Brně bude bohužel čelit následkům zranění, které si způsobil během letní přestávky, když jezdil na motocykrovém motocyklu a zlomil si kotník.

Deváté a desáté místo patří dvojici jezdců tovární Suzuki Chrisi Vermeulenovi a Lorisi Capirossimu, kteří zatím nepodávají výsledky, které od nich všichni začátkem sezony očekávali. V této fázi sezony už jsou pod určitým tlakem vzhledem k dalšímu angažmá u Suzuki. Japonci jsou známí tím, že složení své jezdecké dvojice odkládají na poslední chvíli, ale letos se nedá vůbec odhadnou, jaké bude jejich rozhodnutí pro příští sezonu. Capirossi v minulé sezoně dokázal v Brně dojet na třetím místě a pokud by tento svůj výsledek zopakoval také i letos, určitě by to byla obrovská podpora pro tým i jeho samotného.

Výsledek závodu GP České republiky ze 17. srpna 2008 - třída MotoGP:

P.   Jezdec Motocykl Celkový čas Km/h Zdroj 
1. Valentino ROSSI Yamaha 43'28.841 164.025 -
2. Toni ELIAS Ducati 43'43.845 163.087 + 15.004
3. Loris CAPIROSSI Suzuki 43'50.530 162.673 + 21.689
4. Shinya NAKANO Honda 43'54.700 162.416 + 25.859
5. Anthony WEST Kawasaki 43'58.306 162.194 + 29.465
6. Chris VERMEULEN Suzuki 43'59.449 162.123 + 30.608
7. Marco MELANDRI Ducati 44'05.294 161.765 + 36.453
8. Alex DE ANGELIS Honda 44'05.591 161.747 + 36.750
9. Andrea DOVIZIOSO Honda 44'07.663 161.620 + 38.822
10. Jorge LORENZO Yamaha 44'08.414 161.575 + 39.573
11. John HOPKINS Kawasaki 44'08.451 161.572 + 39.610
12. Sylvain GUINTOLI Ducati 44'09.733 161.494 + 40.892
13. James TOSELAND Yamaha 44'40.331 159.651 + 1'11.490
14. Colin EDWARDS Yamaha 44'49.974 159.078 + 1'21.133
15. Dani PEDROSA Honda 45'05.879 158.143 + 1'37.038
16. Randy DE PUNIET Honda 45'07.248 158.063 + 1'38.407
  Casey STONER Ducati 11'49.228 - -

Časový harmonogram Velké ceny České republiky:

Pátek 14. srpna 2009

Čas                              Jízdy                                                   Televize                            
12:40 - 13:40 125ccm: 1. volný trénink  
13:55 - 14:55 MotoGP: 1. volný trénink  
15:10 - 16:10 250ccm: 1. volný trénink  

Sobota 15. srpna 2009

Čas                              Jízdy                                                   Televize                             
09:00 - 09:40 125ccm: 2. volný trénink  
09:55 - 10:55 MotoGP: 2. volný trénink  
11:10 - 12:10 250ccm: 2. volný trénink  
13:00 - 13:40 125ccm: kvalifikace  Nova Sport (živě)
13:55 - 14:55 MotoGP: kvalifikace  Nova Sport (živě)
15:10 - 15:55 250ccm: kvalifikace  Nova Sport (živě)

Neděle 16. srpna 2009

Čas                             Jízdy                                                    Televize                            
08:40 - 09:00 125ccm: Warm Up  
09:10 - 09:30 250ccm: Warm Up  
09:40 - 10:00 MotoGP: Warm UP  
11:00 125ccm: Závod  Nova Sport (Živě)
12:15 250ccm: Závod  Nova Sport (Živě)
14:00 MotoGP: Závod  Nova (Živě)

 

Doporučujeme

Články odjinud