Mistrovství světa silničních motocyklů pokračuje svým jedenáctým podnikem závodů Grand Prix na Masarykově okruhu v České republice, kde se závody světového šampionátu pravidelně pořádají už od roku 1987 (s výjimkou roku 1992). Závodní okruh v Brně je oblíbeným místem jak z pohledu samotných jezdců a týmů tak i fanoušků motorsportu, protože česká Grand Prix patří mezi nejnavštěvovanější Velké ceny v kalendáři světového šampionátu.
V pozici vedoucího muže královské kubatury přijíždí do České republiky obhájce titulu Valentino Rossi. Italský jezdec v barvách továrního týmu Fiat Yamahy má v této chvíli už pětadvacetibodový náskok a i když si v Doningtonu zajel pro svůj letos druhý nejhorší výsledek, díky chybám jeho nejbližších soupeřů se mu nakonec podařilo vedení v šampionátu ještě upevnit. Rossi v britské Grand Prix spadl v době, kdy jel ve vedení, ale motocykl stačil dostat zpátky na trať a nakonec si odvést body za páté místo.
Na brněnském okruhu má Ital velmi dobrou bilanci. Získal tam své první vítězství v závodě Grand Prix v roce 1996, když jezdil v nejnižší třídě a od roku 2001 si na konto připsal čtyři vítězné závody v královské kubatuře. V minulém roce závod vyhrál a o to samé se bude snažit také letos, když bojuje o svůj v pořadí sedmý titul v třídě královské kubatury.
Na druhém místě je jeho týmový kolega Jorge Lorenzo. Tento talentovaný mladý Španěl je letos více než vyrovnaným soupeřem Rossiho a vzhledem k tomu, že do konce sezony zbývá sedm závodů, tak ohledně titulu ještě není vůbec nic rozhodnuto. Závod Grand Prix v Británii byl pro Lorenza letos druhým, kde pro pád závod nedokončil a díky tomu tak dal možnost Rossimu získat drahocenné body.
Každopádně letní přestávku Lorenzo přivítal s otevřenou náručí, protože po pádu a zranění z americké Laguny měl tak možnost se dát do pořádku a finální část sezony odstartovat na okruhu, kde se mu v minulosti dařilo. Loni byl sice až desátý, protože závod v Brně byl tehdy pro jezdce na Michelinech doslova pohromou, ale závody tam vyhrál jak v třídě do 125ccm tak ve čtvrtlitrech.
To, co se řešilo během letní přestávky nebylo vůbec jednoduché pro tým tovární Ducati a zejména jejich jedničku Casey Stonera. Na základě lékařských doporučení a po dohodě s týmem Australský jezdec vynechá tři závody v Brně, Misanu a Indianapolisu. Důvod je prostý, Stonerův zdravotní stav se stále nelepší a je zapotřebí důkladnějšího vyšetření a zejména odpočinku. První problémy přišly po Velké ceně Katalánska na okruhu v Barceloně, kde Stoner dojel zcela vyčerpán a od té doby se mu tyto potíže vracely snad v každém podniku světového šampionátu. Žaludeční problémy a chudokrevnost jsou ale jen výsledkem vyčerpání a pravý zdroj problémů je třeba u Australana teprve zjistit.
Samozřejmě jeho neúčast ve třech závodech je velká škoda z hlediska postavení v letošním šampionátu, ale z hlediska jeho zdravotního stavu je to pravděpodobně jediné možné řešení, protože vzhledem k jeho věku má toho před sebou ještě hodně. Navíc dle vyjádření ošetřujícího lékaře může být Stoner po dvou měsících znovu v plné kondici, takže poslední závody sezony může opět jezdit na maximum.
Vzhledem k tomu, že se uvolnilo místo v jedné polovině garáže tovární Ducati došlo u italského výrobce a jeho týmů k malé rošádě. Ze satelitního Pramac Racingu přichází na místo Stonera Mika Kallio a na sedadlo Finovy GP9 se posadí Ital Michel Fabrizio.
Čtvrtá pozice patři dalšímu z továrních jezdců Danimu Pedrosovi z Repsol Hondy. Španělovi se po vítězství v americké Laguně a pódiovém umístění na německé dráze v Sachsenringu v britské Grand Prix příliš nedařilo, odvezl si body za deváté místo a od pátého místa Colina Edwardse ho dělí jen dvanáct bodů. Nicméně Honda pilně pracuje na modifikacích svých továrních strojů a vzhledem k tomu, že Casey Stoner vynechá příští tři Velké ceny, má tak Pedrosa obrovskou šanci snížit svou ztrátu na třetí pozici v šampionátu, která nyní činí pětatřicet bodů.
Nejlepším netovárním jezdcem je na pátém místě Colin Edwards z Monster Tech 3. Je také posledním jezdcem, který do této chvíle překročil hranici sta bodů v průběžném hodnocení šampionátu a naposledy v britském Donington Parku odjel perfektní závod, kde získal druhé místo a letos první stupně vítězů pro sebe a tým pod vedením Herve Poncharala. Otázkou stále zůstává jeho angažmá v týmu Tech 3 pro příští ročník, protože se stále čeká na rozhodnutí Jorge Lorenza, kde vlastně bude v příštím roce závodit. V případě Španělova odchodu by tak mohl být kandidátem na jeho pozici u továrního týmu.
Po fantastickém vítězství v britské Grand Prix se na šesté místo v průběžném hodnocení vrací Andrea Dovizioso z Repsol Hondy. Ital si konečně dojel pro umístění na stupních vítězů v barvách továrního týmu a hned napoprvé to bylo na příčku nejvyšší, což byla ta nejlepší odpověď na kritické hlasy, když předtím nedokončil tři závody v řadě. Ital spolu se svým týmem vkládá velké naděje do pozávodního testu, který proběhne na brněnském okruhu hned v pondělí a Honda tam plánuje otestovat své poslední strojové modifikace.
Sedmé místo patří jezdci s italským pasem Marco Melandrimu z týmu Hayate Racing. Skvělá pozice pro jezdce a tým bez tovární podpory. Svůj motocykl Kawasaki ZX-RR dostali na úroveň, kde si jejich tovární předchůdci přáli být, ale ani takové výsledky Kawasaki nestačí k tomu, aby změnila své rozhodnutí opustit prostředí závodů mistrovství světa silničních motocyklů, což je určitě velká škoda. Pro Melandriho to ovšem znamená, že se opět ukázal v dobrém světle, potvrdil, že je závodníkem s velkým talentem a určitě nebude problém pro něho najít v MotoGP uplatnění. Právě možná v týmu Fausta Gresiniho mají na věc stejný pohled.
Osmá pozice patří Randy De Punietovi z LCR Hondy, který si v Británii dojel pro třetí místo a udělal radost nejen sobě, ale také svému týmu, který si takový výsledek už dlouho zasloužil. Francouz letos jezdí velmi vyrovnaně a už jsou pryč ty doby, kdy byl pravidelně padajícím jezdcem. V Brně bude bohužel čelit následkům zranění, které si způsobil během letní přestávky, když jezdil na motocykrovém motocyklu a zlomil si kotník.
Deváté a desáté místo patří dvojici jezdců tovární Suzuki Chrisi Vermeulenovi a Lorisi Capirossimu, kteří zatím nepodávají výsledky, které od nich všichni začátkem sezony očekávali. V této fázi sezony už jsou pod určitým tlakem vzhledem k dalšímu angažmá u Suzuki. Japonci jsou známí tím, že složení své jezdecké dvojice odkládají na poslední chvíli, ale letos se nedá vůbec odhadnou, jaké bude jejich rozhodnutí pro příští sezonu. Capirossi v minulé sezoně dokázal v Brně dojet na třetím místě a pokud by tento svůj výsledek zopakoval také i letos, určitě by to byla obrovská podpora pro tým i jeho samotného.
Výsledek závodu GP České republiky ze 17. srpna 2008 - třída MotoGP:
P. |
|
Jezdec |
Motocykl |
Celkový čas |
Km/h |
Zdroj |
1. |
|
Valentino ROSSI |
Yamaha |
43'28.841 |
164.025 |
- |
2. |
|
Toni ELIAS |
Ducati |
43'43.845 |
163.087 |
+ 15.004 |
3. |
|
Loris CAPIROSSI |
Suzuki |
43'50.530 |
162.673 |
+ 21.689 |
4. |
|
Shinya NAKANO |
Honda |
43'54.700 |
162.416 |
+ 25.859 |
5. |
|
Anthony WEST |
Kawasaki |
43'58.306 |
162.194 |
+ 29.465 |
6. |
|
Chris VERMEULEN |
Suzuki |
43'59.449 |
162.123 |
+ 30.608 |
7. |
|
Marco MELANDRI |
Ducati |
44'05.294 |
161.765 |
+ 36.453 |
8. |
|
Alex DE ANGELIS |
Honda |
44'05.591 |
161.747 |
+ 36.750 |
9. |
|
Andrea DOVIZIOSO |
Honda |
44'07.663 |
161.620 |
+ 38.822 |
10. |
|
Jorge LORENZO |
Yamaha |
44'08.414 |
161.575 |
+ 39.573 |
11. |
|
John HOPKINS |
Kawasaki |
44'08.451 |
161.572 |
+ 39.610 |
12. |
|
Sylvain GUINTOLI |
Ducati |
44'09.733 |
161.494 |
+ 40.892 |
13. |
|
James TOSELAND |
Yamaha |
44'40.331 |
159.651 |
+ 1'11.490 |
14. |
|
Colin EDWARDS |
Yamaha |
44'49.974 |
159.078 |
+ 1'21.133 |
15. |
|
Dani PEDROSA |
Honda |
45'05.879 |
158.143 |
+ 1'37.038 |
16. |
|
Randy DE PUNIET |
Honda |
45'07.248 |
158.063 |
+ 1'38.407 |
|
|
Casey STONER |
Ducati |
11'49.228 |
- |
- |
Časový harmonogram Velké ceny České republiky:
Pátek 14. srpna 2009
Čas |
Jízdy |
Televize |
12:40 - 13:40 |
125ccm: 1. volný trénink |
|
13:55 - 14:55 |
MotoGP: 1. volný trénink |
|
15:10 - 16:10 |
250ccm: 1. volný trénink |
|
Sobota 15. srpna 2009
Čas |
Jízdy |
Televize |
09:00 - 09:40 |
125ccm: 2. volný trénink |
|
09:55 - 10:55 |
MotoGP: 2. volný trénink |
|
11:10 - 12:10 |
250ccm: 2. volný trénink |
|
13:00 - 13:40 |
125ccm: kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
13:55 - 14:55 |
MotoGP: kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
15:10 - 15:55 |
250ccm: kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
Neděle 16. srpna 2009
Čas |
Jízdy |
Televize |
08:40 - 09:00 |
125ccm: Warm Up |
|
09:10 - 09:30 |
250ccm: Warm Up |
|
09:40 - 10:00 |
MotoGP: Warm UP |
|
11:00 |
125ccm: Závod |
Nova Sport (Živě) |
12:15 |
250ccm: Závod |
Nova Sport (Živě) |
14:00 |
MotoGP: Závod |
Nova (Živě) |