Jednotná řídící elektronika a budoucnost MotoGP

Na posledních technických schůzkách řešil Ezpeleta s týmy, zda jsou ochotni přejít k používání jednotné ECU od roku 2014, výměnou za volnost ve vývoji softwaru.
Jednotná řídící elektronika a budoucnost MotoGP

MotoGP usnula na vavřínech. MotoGP už není největší zábava. MotoGP je příliš drahá. V MotoGP se dá vyhrát jen na továrním stroji. Všechno to jsou tragické pravdy. Obhájci současného stavu tvrdí, že je MotoGP stejná jako v minulosti. Odpůrci současnosti tvrdí, že se ta velkolepá show vytrácí a začínají být závody nudnější než třeba Moto2 nebo ve WSBK.

Je pravda že trend poslední doby potvrzuje spíše tu skutečnost, že je třeba zapracovat na zlepšení podívané a přilákání více týmu, což na druhé straně znamená potřebu snížit náklady. Předjíždění je velice vzácná komodita. Výjimkou byly mokré závody a popřípadě pár závodů, kdy soupeřili dva jezdci na stejném motocyklu.  

Je pravdou, že závodní stroje jsou prošpikovány různými technickými vymoženostmi. Mezi takové se řadí i elektronické pomůcky, které například hlídají akceleraci a tím i prokluz při výjezdu ze zatáček, dále například mapování motoru, které umožní nastavování různých závodních a kvalifikačních režimů. Dále je tu nutnost dodržet spotřebu paliva, protože je pevně dáno, kolik může jezdec do závodu natankovat. To vše hraje důležitou roli ve vývoji a potažmo i nákladech u jednotlivých týmů.

Ke slovu přišly návrhy na snižování nákladů a přišla řeč i na řídící jednotku (ECU). Podle návrhu Dorny by všechny týmy používali od roku 2014 jednotnou ECU Magneti Marelli. Ten byl podroben kritice od MSMA (sdružení výrobců). To v poslední době často zastává velmi agresivní postoj, aby hájilo zájmy továren. Nejvíce se ozývá Honda, která argumentuje tím, že ona platí jeho plat.

Dříve platilo takové pořekadlo: „Vyhraj v neděli, prodávej v pondělí.“ Volně by se to dalo přeložit „prodat to, co vyhrává“ – soutěžní úspěch podporuje značku i model. Škoda, že se v této filozofii nepokračuje, tak jako tomu bylo v druhé polovině 90.let, kdy měla prodejnost větší modelovou vazbu se závodními stroji. V současnosti se pomyslné nůžky mezi produkčním motocyklem a prototypem, čím dál tím více rozevírají. Výrobci utrácejí čím dál tím větší částky v honbě za každým zlepšením.

Rostoucí náklady, donutily  výrobce hledat pomoc jinde, a tak zaklepali u oddělení R & D (Research & Development; výzkum a vývoj). To má ale háček. Zde se nespokojí jen s úspěchem v soutěži a s průzkumem popularity na trhu. Oni potřebují technologie, které pak mohou být použity na standartní modely.

Mohlo by se zdát, že zavedení jednotné řídící jednotky svazuje ruce ve vývoji. Není to až tak pravda. Jednotka (hardware) bude sice stejná, ale programy (software) si bude moci každý vytvořit sám. Pro menší týmy to znamená, že by dostali moderní a výkonnou řídící jednotku a mohli být více konkurenceschopní. Továrny, které mají dostatek financí, by mohli dále investovat do vývoje lepšího softwaru.

Jsme teprve na začátku pomyslné války mezi výrobci a promotérem šampionátu. Zatím je takový dojem, že se nic nezměnilo. Jsme ještě velmi daleko od scénáře, který by chtěl pan Ezpeleta, kde je technologický vývoj omezen v e prospěch podívané..  

zdroj: moto.it

12:25 | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
12:09 | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
11:35 | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
11:35 | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A
Abraham si z Rakouska veze dva body

Abraham si z Rakouska veze dva body

V rakouském závodě se sice Abraham dlouho pohyboval na dvanácté příčce, ale v závěru už měl příliš opotřebované pneumatiky, takže klesl na čtrnácté místo.

14.  8.  2017 |