Jednotná řídící elektronika a budoucnost MotoGP

Na posledních technických schůzkách řešil Ezpeleta s týmy, zda jsou ochotni přejít k používání jednotné ECU od roku 2014, výměnou za volnost ve vývoji softwaru.
Jednotná řídící elektronika a budoucnost MotoGP

MotoGP usnula na vavřínech. MotoGP už není největší zábava. MotoGP je příliš drahá. V MotoGP se dá vyhrát jen na továrním stroji. Všechno to jsou tragické pravdy. Obhájci současného stavu tvrdí, že je MotoGP stejná jako v minulosti. Odpůrci současnosti tvrdí, že se ta velkolepá show vytrácí a začínají být závody nudnější než třeba Moto2 nebo ve WSBK.

Je pravda že trend poslední doby potvrzuje spíše tu skutečnost, že je třeba zapracovat na zlepšení podívané a přilákání více týmu, což na druhé straně znamená potřebu snížit náklady. Předjíždění je velice vzácná komodita. Výjimkou byly mokré závody a popřípadě pár závodů, kdy soupeřili dva jezdci na stejném motocyklu.  

Je pravdou, že závodní stroje jsou prošpikovány různými technickými vymoženostmi. Mezi takové se řadí i elektronické pomůcky, které například hlídají akceleraci a tím i prokluz při výjezdu ze zatáček, dále například mapování motoru, které umožní nastavování různých závodních a kvalifikačních režimů. Dále je tu nutnost dodržet spotřebu paliva, protože je pevně dáno, kolik může jezdec do závodu natankovat. To vše hraje důležitou roli ve vývoji a potažmo i nákladech u jednotlivých týmů.

Ke slovu přišly návrhy na snižování nákladů a přišla řeč i na řídící jednotku (ECU). Podle návrhu Dorny by všechny týmy používali od roku 2014 jednotnou ECU Magneti Marelli. Ten byl podroben kritice od MSMA (sdružení výrobců). To v poslední době často zastává velmi agresivní postoj, aby hájilo zájmy továren. Nejvíce se ozývá Honda, která argumentuje tím, že ona platí jeho plat.

Dříve platilo takové pořekadlo: „Vyhraj v neděli, prodávej v pondělí.“ Volně by se to dalo přeložit „prodat to, co vyhrává“ – soutěžní úspěch podporuje značku i model. Škoda, že se v této filozofii nepokračuje, tak jako tomu bylo v druhé polovině 90.let, kdy měla prodejnost větší modelovou vazbu se závodními stroji. V současnosti se pomyslné nůžky mezi produkčním motocyklem a prototypem, čím dál tím více rozevírají. Výrobci utrácejí čím dál tím větší částky v honbě za každým zlepšením.

Rostoucí náklady, donutily  výrobce hledat pomoc jinde, a tak zaklepali u oddělení R & D (Research & Development; výzkum a vývoj). To má ale háček. Zde se nespokojí jen s úspěchem v soutěži a s průzkumem popularity na trhu. Oni potřebují technologie, které pak mohou být použity na standartní modely.

Mohlo by se zdát, že zavedení jednotné řídící jednotky svazuje ruce ve vývoji. Není to až tak pravda. Jednotka (hardware) bude sice stejná, ale programy (software) si bude moci každý vytvořit sám. Pro menší týmy to znamená, že by dostali moderní a výkonnou řídící jednotku a mohli být více konkurenceschopní. Továrny, které mají dostatek financí, by mohli dále investovat do vývoje lepšího softwaru.

Jsme teprve na začátku pomyslné války mezi výrobci a promotérem šampionátu. Zatím je takový dojem, že se nic nezměnilo. Jsme ještě velmi daleko od scénáře, který by chtěl pan Ezpeleta, kde je technologický vývoj omezen v e prospěch podívané..  

zdroj: moto.it

22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
22. října | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
22. října | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00