Jezdci pravidlo jednotného dodavatele pneumatik chválí

V letošní sezoně už neuvidíme kvalifikační pneumatiky.
Klepněte pro větší obrázekPoslední neděle nabídla první skutečné měření sil jezdců MotoGP spojené s novým pravidlem jednotného dodavatele pneumatik. V letošním roce všechny týmy královské kubatury zásobuje japonský Bridgestone a všichni jezdci tak mají na výběr stejné množství i specifikace pneumatik.

Jedna z důležitých změn je v letošním roce absence kvalifikačních pneumatik. Jezdci tak můžou použít v kvalifikaci měkkou směs od Bridgestone, která je pro všechny stejná a konečná pozice na startovním roštu tak nebude jen výsledkem speciální směsi, ale zejména souhrou jezdce s jeho motocyklem, který bude mít co nejlepší nastavení pro tento typ pneumatiky.

Loris Capirossi, který si během zimní přípravy velmi dobře vedl v sedle modifikované Suzuki GSV-R je s pravidlem jednotného dodavatele spokojen, když uvedl: „Ve srovnání s minulostí to je nyní snadnější, protože všichni mají stejný materiál. Máme možnost výběru z měkkých a tvrdších pneumatik a někteří jezdci možná budou na měkčích dokonce závodit, protože to nejsou kvalifikační pneumatiky.“

„Budeme mít k dispozici pětačtyřicet minut tréninku a všichni budou tvrdě pracovat,“ pokračoval Capirossi. „V minulém roce jsme viděli situace, kde byl někdo desátý nebo jedenáctý, nasadil kvalifikační pneumatiky a najednou byl druhý. To už víckrát neuvidíme.“

Dalším zkušeným jezdcem je Colin Edwards z Monster Tech 3, který byl dlouhá léta spojen se značkou Michelin a nebyl zrovna příznivcem přechodu na japonské pneumatiky, ale i on je s výsledky testů spokojen.

„Myslím, že pravidlo jednotného dodavatele pneumatik funguje opravdu dobře, protože jsme nyní všichni na stejné lodi,“ uvedl Edwards. „Takže místo toho, abychom se snažili najít pneumatiky, které budou vhodné pro váš motocykl, nyní musíme nastavit motocykl tak, aby spolupracoval s pneumatikami.“

O něco pomalejší přechod z francouzské značky pneumatik na Bridgestony byl patrný u Jorge Lorenza z tovární Fiat Yamahy. V minulém roce nováček v královské kubatuře, ale velmi úspěšný jezdec v kvalifikacích, kde získal hned čtyři pole position. Právě Lorenzo není nadšen ztrátou kvalifikačních pneumatik, protože s tímto druhem obutí dokázal získat velmi dobré místo na startovním roštu.

Klepněte pro větší obrázek„Myslím, že letošní kvalifikace budou celkem obtížné bez speciálních pneumatik, které byly vždy velmi dobré vzhledem k mému stylu jízdy,“ uvedl Jorge Lorenzo: „S kvalifikačními pneumatikami jsem byl celkem specialista a nyní tu výhodu nemám, takže se musím naučit přizpůsobit. Můj styl jízdy je lepší s tvrdší pneumatikou Bridgestone, takže se myslím, že to pro mě bude celkem obtížné, abych byl v letošním roce dobrý v kvalifikacích.“

Andrea Dovizioso z tovární Repsol Hondy se také učí nové značce pneumatik, ale už nebyl tak úspěšný poslední víkend v Jerezu, jak jeho španělský soupeř. Ital se zaměřil více na závodění než na kvalifikace, když uvedl: „Potřebujeme počkat na první závod a uvidíme, ale nemyslím si, že to bude velký problém, protože na jedné pneumatice můžete zajet spoustu kol.“

Poslední, který se k pravidlu jednotného dodavatele pneumatik vyjádřil byl úřadující světový šampión Valentino Rossi, který po přechodu na japonské obutí v roce 2008, získal svůj osmý titul mistra světa.

„Musíme počkat a uvidíme, jaké to bude v první Velké ceně. Vypadá to dobře a zajel jsem některé docela dobré časy na kolo, ale tyto pneumatiky nejsou jako kvalifikační. Nemají stejnou přilnavost, ale stále si to můžete užít, pořádně zabrat a zajet rychleji jedno kolo. Cítím, že v této oblasti se stále potřebuji trochu zlepšit.“
20. ledna | Marco Simoncelli by dnes slavil 31 let.
17. ledna | Jonas Folger nebude letos závodit.
15. ledna | Romano Fenati dnes slaví 22 let.
14. ledna | Francesco Bagnaia dnes slaví 21 let.
12. ledna | Maverick Viňales dnes slaví 23 let.