Jezdci pravidlo jednotného dodavatele pneumatik chválí

V letošní sezoně už neuvidíme kvalifikační pneumatiky.
Klepněte pro větší obrázekPoslední neděle nabídla první skutečné měření sil jezdců MotoGP spojené s novým pravidlem jednotného dodavatele pneumatik. V letošním roce všechny týmy královské kubatury zásobuje japonský Bridgestone a všichni jezdci tak mají na výběr stejné množství i specifikace pneumatik.

Jedna z důležitých změn je v letošním roce absence kvalifikačních pneumatik. Jezdci tak můžou použít v kvalifikaci měkkou směs od Bridgestone, která je pro všechny stejná a konečná pozice na startovním roštu tak nebude jen výsledkem speciální směsi, ale zejména souhrou jezdce s jeho motocyklem, který bude mít co nejlepší nastavení pro tento typ pneumatiky.

Loris Capirossi, který si během zimní přípravy velmi dobře vedl v sedle modifikované Suzuki GSV-R je s pravidlem jednotného dodavatele spokojen, když uvedl: „Ve srovnání s minulostí to je nyní snadnější, protože všichni mají stejný materiál. Máme možnost výběru z měkkých a tvrdších pneumatik a někteří jezdci možná budou na měkčích dokonce závodit, protože to nejsou kvalifikační pneumatiky.“

„Budeme mít k dispozici pětačtyřicet minut tréninku a všichni budou tvrdě pracovat,“ pokračoval Capirossi. „V minulém roce jsme viděli situace, kde byl někdo desátý nebo jedenáctý, nasadil kvalifikační pneumatiky a najednou byl druhý. To už víckrát neuvidíme.“

Dalším zkušeným jezdcem je Colin Edwards z Monster Tech 3, který byl dlouhá léta spojen se značkou Michelin a nebyl zrovna příznivcem přechodu na japonské pneumatiky, ale i on je s výsledky testů spokojen.

„Myslím, že pravidlo jednotného dodavatele pneumatik funguje opravdu dobře, protože jsme nyní všichni na stejné lodi,“ uvedl Edwards. „Takže místo toho, abychom se snažili najít pneumatiky, které budou vhodné pro váš motocykl, nyní musíme nastavit motocykl tak, aby spolupracoval s pneumatikami.“

O něco pomalejší přechod z francouzské značky pneumatik na Bridgestony byl patrný u Jorge Lorenza z tovární Fiat Yamahy. V minulém roce nováček v královské kubatuře, ale velmi úspěšný jezdec v kvalifikacích, kde získal hned čtyři pole position. Právě Lorenzo není nadšen ztrátou kvalifikačních pneumatik, protože s tímto druhem obutí dokázal získat velmi dobré místo na startovním roštu.

Klepněte pro větší obrázek„Myslím, že letošní kvalifikace budou celkem obtížné bez speciálních pneumatik, které byly vždy velmi dobré vzhledem k mému stylu jízdy,“ uvedl Jorge Lorenzo: „S kvalifikačními pneumatikami jsem byl celkem specialista a nyní tu výhodu nemám, takže se musím naučit přizpůsobit. Můj styl jízdy je lepší s tvrdší pneumatikou Bridgestone, takže se myslím, že to pro mě bude celkem obtížné, abych byl v letošním roce dobrý v kvalifikacích.“

Andrea Dovizioso z tovární Repsol Hondy se také učí nové značce pneumatik, ale už nebyl tak úspěšný poslední víkend v Jerezu, jak jeho španělský soupeř. Ital se zaměřil více na závodění než na kvalifikace, když uvedl: „Potřebujeme počkat na první závod a uvidíme, ale nemyslím si, že to bude velký problém, protože na jedné pneumatice můžete zajet spoustu kol.“

Poslední, který se k pravidlu jednotného dodavatele pneumatik vyjádřil byl úřadující světový šampión Valentino Rossi, který po přechodu na japonské obutí v roce 2008, získal svůj osmý titul mistra světa.

„Musíme počkat a uvidíme, jaké to bude v první Velké ceně. Vypadá to dobře a zajel jsem některé docela dobré časy na kolo, ale tyto pneumatiky nejsou jako kvalifikační. Nemají stejnou přilnavost, ale stále si to můžete užít, pořádně zabrat a zajet rychleji jedno kolo. Cítím, že v této oblasti se stále potřebuji trochu zlepšit.“
22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
22. října | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
22. října | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00