Jízda smykem je hezká na pohled, ale pro pneumatiky velká zátěž

Nová asymetrická pneumatika se na Phillip Islandu osvědčila.
Klepněte pro větší obrázekBěhem australského závodního víkendu se počasí opět předvedlo v plné kráse. Před prvním pátečním tréninkem dva dny silně pršelo, déšť rovněž přerušil druhý volný trénink v sobotu, ale kvalifikace a samotný závod se jel za sice chladného, ale slunečného počasí.

První tři jezdci v pořadí výsledkové listiny Casey Stoner, Valentino Rossi a Dani Pedrosa použili jako všichni ostatní měkčí směsi hladké pneumatiky a pouze dva jezdci Rizla Suzuki Chris Vermeulen a Loris Capirossi zvolili tvrdší specifikaci zadní pneumatiky.

Na otázky týkající se výkonu pneumatik Bridgestone na okruhu Phillip Island odpověděl Tohru Ubukata z Bridgestone Motorsport.

Jak hodnotíte uplynulý víkend z hlediska výkonu pneumatik?
Tohru Ubukata: „Víme, že je Phillip Island obtížným okruhem pro pneumatiky, ale jsem spokojený s novou specifikací zadní pneumatiky, kterou jsme vyvinuli speciálně pro tento víkend. Podmínky byly celkem chladné, takže možnost volby měkčí směsi byla samozřejmě rychlejší možností vzhledem k lepší úrovni okamžité přilnavosti, jenž nabízely, ale dokonce zvlášť tvrdá zadní pneumatika nabídla dobrou konzistenci. V průběhu víkendu jsme nezaznamenali žádný problém s životností a to bylo u nové specifikace pneumatiky také záměrem, abychom mohli říct, že fungovala opravdu dobře.“

Teplota dráhy byla v průběhu uplynulého víkendu celkem nízká a určitě chladnější než tomu pravděpodobně bude tento víkend v Malajsii. V čem klade Phillip Island největší nároky na pneumatiky?
TU: „V televizi jsme mohli vidět hodně motocyklů ve smyku a zvlášť v levotočivé zatáčce na konci kola. Vypadá to skutečně velkolepě a je to velmi působivá ukázka řízení motocyklu, ale pro pneumatiky je to drsné! Toto protáčení a skluz zadní pneumatiky vytváří nadměrnou teplotu gumy, zvlášť v rychlých levotočivých zatáčkách na Phillip Islandu a to byl také důvod, proč jsme pro tuto Velkou cenu vyvinuli mnohem odolnější zadní asymetrickou pneumatiku. Protože jak se pneumatika protáčí, tření mezi gumou a povrchem dráhy generuje teplo. Čím větší prokluzování, tím vyšší teplota. Překročí se její optimální teplota a takto zahřátá pneumatika pak má menší přilnavost, takže bude prokluzovat ještě víc a tak dále. To je také důvodem, proč je důležité zvolit přesně tu správnou tepelnou rovnováhu, abychom takovému případu zabránili a přitom si udrželi dobrou úroveň přilnavosti. Myslím, že časy na kolo a celkový čas samotného závody ukázaly, že jsme to dokázali.“

Co nám můžete říct o výkonu mokrých pneumatik v průběhu deštivého sobotního tréninku?
TU: „Na Phillips Islandu může začít pršet velmi rychle a dráha se okamžitě změní ze suché na velmi mokrou. Rovněž tato dráha rychle neosychá, takže tam v sobotu nebyly žádné přechodné podmínky, ale čistě mokré. V této roční době je tam chladněji a déšť povrch dráhy ochlazuje ještě mnohem víc, takže jsme rozhodli tady přivést měkkou mokrou směs pneumatiky, jakou jsme naposledy použili v Donington Parku během britské Grand Prix. V dešti samozřejmě pneumatiky vytvářejí menší teplotu, takže můžeme použít měkčí směsi, abychom dosáhli maximální úrovně přilnavosti. Při množství vody na dráze spolu s nízkou teplotou okolního prostředí, měkké pneumatiky do mokra nabídly dobrou přilnavost a konzistenci a umožnily jezdcům zajet některé velmi dobré časy na kolo, takže jsem spokojený.“
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

15:17 | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00