Jízda smykem je hezká na pohled, ale pro pneumatiky velká zátěž

Nová asymetrická pneumatika se na Phillip Islandu osvědčila.
Klepněte pro větší obrázekBěhem australského závodního víkendu se počasí opět předvedlo v plné kráse. Před prvním pátečním tréninkem dva dny silně pršelo, déšť rovněž přerušil druhý volný trénink v sobotu, ale kvalifikace a samotný závod se jel za sice chladného, ale slunečného počasí.

První tři jezdci v pořadí výsledkové listiny Casey Stoner, Valentino Rossi a Dani Pedrosa použili jako všichni ostatní měkčí směsi hladké pneumatiky a pouze dva jezdci Rizla Suzuki Chris Vermeulen a Loris Capirossi zvolili tvrdší specifikaci zadní pneumatiky.

Na otázky týkající se výkonu pneumatik Bridgestone na okruhu Phillip Island odpověděl Tohru Ubukata z Bridgestone Motorsport.

Jak hodnotíte uplynulý víkend z hlediska výkonu pneumatik?
Tohru Ubukata: „Víme, že je Phillip Island obtížným okruhem pro pneumatiky, ale jsem spokojený s novou specifikací zadní pneumatiky, kterou jsme vyvinuli speciálně pro tento víkend. Podmínky byly celkem chladné, takže možnost volby měkčí směsi byla samozřejmě rychlejší možností vzhledem k lepší úrovni okamžité přilnavosti, jenž nabízely, ale dokonce zvlášť tvrdá zadní pneumatika nabídla dobrou konzistenci. V průběhu víkendu jsme nezaznamenali žádný problém s životností a to bylo u nové specifikace pneumatiky také záměrem, abychom mohli říct, že fungovala opravdu dobře.“

Teplota dráhy byla v průběhu uplynulého víkendu celkem nízká a určitě chladnější než tomu pravděpodobně bude tento víkend v Malajsii. V čem klade Phillip Island největší nároky na pneumatiky?
TU: „V televizi jsme mohli vidět hodně motocyklů ve smyku a zvlášť v levotočivé zatáčce na konci kola. Vypadá to skutečně velkolepě a je to velmi působivá ukázka řízení motocyklu, ale pro pneumatiky je to drsné! Toto protáčení a skluz zadní pneumatiky vytváří nadměrnou teplotu gumy, zvlášť v rychlých levotočivých zatáčkách na Phillip Islandu a to byl také důvod, proč jsme pro tuto Velkou cenu vyvinuli mnohem odolnější zadní asymetrickou pneumatiku. Protože jak se pneumatika protáčí, tření mezi gumou a povrchem dráhy generuje teplo. Čím větší prokluzování, tím vyšší teplota. Překročí se její optimální teplota a takto zahřátá pneumatika pak má menší přilnavost, takže bude prokluzovat ještě víc a tak dále. To je také důvodem, proč je důležité zvolit přesně tu správnou tepelnou rovnováhu, abychom takovému případu zabránili a přitom si udrželi dobrou úroveň přilnavosti. Myslím, že časy na kolo a celkový čas samotného závody ukázaly, že jsme to dokázali.“

Co nám můžete říct o výkonu mokrých pneumatik v průběhu deštivého sobotního tréninku?
TU: „Na Phillips Islandu může začít pršet velmi rychle a dráha se okamžitě změní ze suché na velmi mokrou. Rovněž tato dráha rychle neosychá, takže tam v sobotu nebyly žádné přechodné podmínky, ale čistě mokré. V této roční době je tam chladněji a déšť povrch dráhy ochlazuje ještě mnohem víc, takže jsme rozhodli tady přivést měkkou mokrou směs pneumatiky, jakou jsme naposledy použili v Donington Parku během britské Grand Prix. V dešti samozřejmě pneumatiky vytvářejí menší teplotu, takže můžeme použít měkčí směsi, abychom dosáhli maximální úrovně přilnavosti. Při množství vody na dráze spolu s nízkou teplotou okolního prostředí, měkké pneumatiky do mokra nabídly dobrou přilnavost a konzistenci a umožnily jezdcům zajet některé velmi dobré časy na kolo, takže jsem spokojený.“
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz