Karla Haniku čeká světová premiéra

Karel Hanika stojí před další významnou kapitolou svého motocyklového života, čeká ho premiéra v seriálu mistrovství světa, tedy v závodech Grand Prix kubatury Moto3.
Karla Haniku čeká světová premiéra

Letošní ročník má ve svém kalendáři celkem 18 závodů, vše začne 23. března v dalekém Kataru na okruhu Losail Circuit. Dále se bude pokračovat prvním americkým závodem v Austinu a potom se pojede po dlouhé době opět v Argentině. Po třech závodech v zámoří se celý „cirkus“ zvaný Grand Prix přesune konečně do Evropy, když se evropská premiéra bude odbývat tradičně ve španělském Jerezu. Následuje francouzské Le Mans, italské Mugello, katalánská Barcelona, nizozemská Dutch TT v Assenu a německý Sachsenring. Po téměř měsíční letní přestávce se rozeběhne druhá polovina šampionátu a jako první se pojede druhý americký závod v Indianapolis a pak už čeká našeho jezdce Karla Haniku domácí závod na Masarykově okruhu v Brně – 17. srpna. Britský Silverstone, italské Misano jako GP San Marina a GP Aragón uzavřou evropskou část letošního MS-Moto3. Tři zámořské závody se pojedou letos v pořadí japonské Motegi, australský Phillip Island a malajský Sepang. Finále se koná tradičně ve španělské Valencii a má termín 9. listopadu.

Ale přenesme se na první letošní závod do Kataru, tedy na Commercial Bank Grand Prix of Qatar.

Okruh Losail Circuit je dlouhý 5.380 m, široký 12 m a má celkem 6 levých a 10 pravých zatáček. Nejdelší rovinka má délku 1.068 m a okruh byl otevřen v roce 2004, přičemž v posledních rocích se závody GP jezdí výhradně za umělého osvětlení.

Rekordy Moto3 na okruhu Losail

Nejrychlejší čas v kvalifikaci zajel v roce  2013 Luis Salom 2’07.229 152.2 Km/h. Nejrychlejší čas na kolo v závodě zajel v témže roce Jonas Folger 2’06.839 152.6 Km/h.

Okruh favoritů pro letošní premiéru je hodně obsáhlý a patří mezi ně i náš Karel Hanika: Zde si v prognóze dovolím použít následující výraz jednoho renomovaného zahraničního webu: „Svět potřebuje nové hity“ a abych to rozvedl, tak jen pro statistiku: „2013 jsme v 17 závodech MS-Moto3-GP zažili stejný počet španělských vítězství. Ovšem tato hegemonie jezdců z Pyrenejského poloostrova by nemusela být letos prodloužena a zde jsou důvody: Vinales a Salom postoupili o level výše do Moto2, Rins a Marquez nebudou zřejmě s motocykly Honda tak silní jako s loňskými KTM. Opona se zvedla a jeviště se otevřelo: Budou to zástupci země „Squadry azzurry“ nebo se prosadí „protinožci“, tedy Advance Australia Fair. A nesmíme tedy zapomenout ani na už jmenovaného našeho borce „ze štatlu“ Káju Haniku, či dalšího Jihomoravana Jakuba Kornfeila, oba dva o své rychlosti přesvědčili opakovaně při testech IRTA v Jerezu.

V loňském infarktovém katarském závodě se Top-5 jezdců vešlo v cíli do rozdílu 0,916 sekundy, z této pětice ale 3 jezdci přestoupili o kubaturu výš: Vítězný Luis Salom, druhý Maverick Viňales – pozdější mistr světa a pátý Jonas Folger, zatímco třetí Alex Rins a čtvrtý v cíli Alex Marquez vyměnili loňské KTM za letošní Hondy.

Skvělá Kájova generálka

Skvělá Kájova generálka

Podobný scénář se dá očekávat i letos, dlouhá rovinka nahrává jízdě „v háku“ a předjíždění ze „vzduchového pytle“!

Cítím se velmi dobře, neboť po testech jsem si hodně upevnil sebevědomí. Bude to ale každopádně hodně těžké. Zároveň ale věřím, že budu co nejblíž těm nejrychlejším. Tak ze začátku se budu muset naučit novou trať a zvyknout si na noční režim. Zatím není ani zásadní, jakou pozici budu mít na startovním roštu, vše bude záležet na našich možnostech. Moje taktika do závodu je pak jasná, držet se první skupinky co nejdéle. A třeba umístění v Top-10 by bylo určitě super“, řekl před odletem do Kataru tovární pilot týmu Red Bull KTM Ajo Karel Hanika z Brna.

10:31 | Dnes je to rok od smrti Nickyho Haydena. odkaz
21. května | Slabší kubatury dnes testují v Le Mans.
20. května | Dovi upadl z vedení: odkaz
20. května | Kornfeilův neuvěřitelný skok přes Bastianiniho motocykl: odkaz
20. května | Smutný di Giannatonio po penalizaci: odkaz

Harmonogram

GP Itálie, Mugello
Pátek 1. června
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 2. června
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 3. června    
Moto3 warm up   08:40–09:00
Moto2 warm up   09:10–09:30
MotoGP warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
Moto2 závod   12:20
MotoGP závod   14:00