Loni KTM vyhrál šampionát konstruktérů Moto3 a během předsezónních testů se zdálo, že mají stroje poháněné motorem KTK výraznou výkonnostní výhodu.
Úvodní závod třídy Moto3 vyhrál Louis Salom a v první desítce bylo osm jezdců, kteří jezdí buď s KTM nebo KTM Kalex a zbývající dva byli jezdci na motocyklech Mahindra MGP3O. Značkám Suter Honda a FTR Honda se nepodařilo dominanci KTM ohrozit. Honda zřejmě nerada hraje druhé housle a tak o změny v pravidlech.
Byly tam už i stížnosti od jiných týmů využívajících motory Honda, kteří věří, že KTM je proti duchu Moto3, protože třída by měla být levná a více o jezdci, nikoliv o výrobci.
Motory Honda Moto3 mají vrtání o 78 mm, což znamená nižší náklady, ale také méně výkonu. KTM má vrtání 81mm, které umožňuje vyšší otáčky motoru (14.000 RPM), takže je silnější. Nevýhodou je, že vyžaduje daleko větší údržbu a je dražší (pro jednoho závodníka se pohybuje kolem € 380,000). Jak se zdá, žádný z týmů si na vyšší náklady nestěžuje, proto jich mnoho pro letošní rok přešlo k rakouskému výrobci.
Honda požádal o změnu v pravidlech pro motory Moto3, kde argumentem byly „úsporná opatření“. Komise GP poté schválila nové předpisy pro roky 2014 a 2015.
Jaké změny nás tedy čekají?
Změny právních předpisů týkajících se dodávky motorů pro třídu Moto3 byly schváleny. Cílem je snížit náklady týmů za motory a zajistit, aby byla rovnost mezi výkonností motorů dodávaných stejným výrobcem.
S účinností od 2014 budou motory poskytnuty pořadateli mistrovství ve třech dávkách v průběhu sezóny. Motory musí být zapečetěny a distribuovány náhodně technickým ředitelem a stanou se majetkem týmů, bez požadavku na jejich navrácení. Když motor dokončení normální cyklus užívání, bude nahrazen jiným zapečetěným motorem a předpokládá se, že šest motorů na sezónu bude více než dostačující. Na konci sezóny budou týmy vlastnit šest motorů jen s minimálním počtem ujetých kilometrů, které budou moci použít pro testování nebo prodat dál. Fixní náklady na motorový balíček má být € 68,000.
Rozvodový řetěz se budou na motorech Honda měnit v pravidelných intervalech. To se uskuteční pod dohledem a lze tak činit do konce roku 2014.
S účinností od roku 2015 budou muset být upraveny maximální otáčky motoru Moto3. Ty se sníží z 14.000 RPM na 13.500 RPM a rozvodový řetěz už nebude možné měnit.
zdroj: twowheelsblog.com