Královská kubatura v roce 2009

Část čtvrtá - Z České republiky až po Jadran.
Klepněte pro větší obrázekPo desátém podniku světového šampionátu v Británii následovala malá přestávka a vše se znovu rozjelo na plné obrátky až v polovině srpna. To je již tradičně na programu Velká cena České republiky na okruhu v Brně. Během krátkého přerušení si stačil při motokrosu Randy De Puniet zlomit kotník a tak byla jeho účast ohrožena. Casey Stoner do Brna nepřijel, protože ze zdravotních důvodů vynechal tři Velké ceny a Česká republika byla první z nich. Na jeho místo u tovární Ducati přišel z Pramacu Mika Kallio a do prostředí top kubatury MotoGP zavítal Michel Fabrizio, jenž nahradil finského jezdce u satelitního týmu. Od české Grand Prix rovněž začalo platit pravidlo pěti motorů do konce sezony. V Brně tak zástupci FIM opatřili prvních devětačtyřicet pohonných jednotek závodních prototypů MotoGP pečetí.

V prvním volném tréninku překvapil Mika Kallio, jež poprvé sedlal tovární stroj Ducati a zajel sedmý čas na kolo na rozdíl od dvanáctého Nicky Haydena. Tehdy prohlásil, že všichni sice tvrdí, že tovární a satelitní GP9 je téměř stejná, ale přesto si nemůže pomoci, že tovární stroj je přece jenom výkonnější. Kvalifikaci i s pádem vyhrál Valentino Rossi. Osm minut před koncem si chtěl pole position pojistit, ale to mu nevyšlo a skončil ve štěrku únikové zóny. Jorge Lorenzo ani Dani Pedrosa ale jeho zaváhání nevyužili a tak se po jeho boku postavili do první řady na druhé a třetí pozici. Velmi dobře se s kvalifikací vypořádal Toni Elías. Zajel čtvrtý čas na kolo a bylo vidět, že na brněnském okruhu umí.

Klepněte pro větší obrázekPočasí jedenáctému podniku sezony přálo a ve dvě hodiny odpoledne motory mohutně zaburácely, když sedmnáct jezdců královské kubatury vyrazilo do prvního z celkového počtu dvaadvaceti kol závodu. Klasicky nejlepším startérem byl Dani Pedrosa, jenž otočil plynem a okamžitě převzal vedení závodního pole. Za ním v těsném závěsu Rossi, Elías a Lorenzo. Netrvalo dlouho a byla to dvojice od Fiat Yamahy, která jela v čele a neustále navyšovala náskok na své soupeře. Brutální tempo Rossiho s Lorenzem nedokázal Pedrosa akceptovat a postupně ztrácel. Jak už je letos zvykem souboje mezi týmovou dvojkou tovární Yamahy s každým dalším kolem nabíraly na intenzitě a vedení Yamahy si muselo v duchu říkat: ´Chlapi, snad víte co děláte.´ Lorenzo na Rossiho ztrácel pětadvacet bodů a jeho cíl byl jasný, eliminovat bodový rozestup na minimum. To Rossi samozřejmě nechtěl dopustit, ale protože v kvalifikaci už jednou spadl tak asi tušil, kde je na brněnském okruhu limit jeho pneumatik Bridgestone. Jejich přilnavost v jediném momentu přecenil Jorge Lorenzo a z první pozice se odporoučel k zemi. Rossi tak najednou neměl nikoho před sebou a ani nikoho za sebou, protože Pedrosa v té době už ztrácel přes deset sekund. V Brně se tak opakovala podobná situace z roku 2008, kdy Rossi soupeřil o vedení s Casey Stonerem a ten stejně jako letos Lorenzo závod nedokončil. Vítězství v české Grand Prix zaslouženě získal Valentino Rossi, druhou příčku obsadil Dani Pedrosa a třetí cílem projel Toni Elías. Valentino Rossi díky vítězství a zejména díky pádu Lorenza už šampionát vedl s padesátibodovým náskokem, což mu téměř jistě zaručovalo titul mistra světa. Lorenzo se vyjádřil, že nyní je titul v rukou jeho kolegy a on, že se hlavně soustředí na celkové druhé místo. Šampionát byl v letošním roce opravdu hodně napínavý a už další Velká cena v americkém Indianapolisu měla všechny znovu přesvědčit o tom, že nikdo z vedoucích jezdců nemá vůbec nic jistého.

Po závodu na Masarykově okruhu v Brně druhý den jezdci MotoGP vyjeli na dráhu znovu, aby letos podruhé a naposledy absolvovali test v průběhu sezony. V pondělí se nejrychlejším časem s Českou republikou rozloučil Jorge Lorenzo, když zajel kolo o téměř půl sekundy rychleji než Rossi, který v Brně testoval nový motor pro rok 2010. Navíc Jorge Lorenzo stále neměl podepsanou smlouvu s Yamahou a už na okruhu v Brně se začalo spekulovat o jeho kontaktech s továrním týmem Ducati. Lorenzo tak rozehrál velmi vysokou hru, jejíž výsledek si nikdo netroufal odhadnout. Naopak Marco Melandri a Álvaro Bautista své nové smlouvy v Brně podepsali. Melandri se vracel k týmu Fausta Gresiniho a Španěl Bautista, řekl ne projektu Aspar Ducati v MotoGP a dohodl se na spolupráci s tovární Suzuki. Poprvé také padlo jméno Aleixe Espargara. Španělský jezdec čtvrtlitrové kubatury v letošním roce nezávodil, ale od Pramacu dostal šanci předvést své schopnosti a talent hned ve dvou závodech na okruhu v Indianapolisu a San Marinu, kde nahradil Mika Kallia.

Klepněte pro větší obrázekStará cihelna, jak Američané říkají závodnímu komplexu v Indianapolisu přivítala dvanáctý podnik sezony Velkou cenu Indianapolisu. Casey Stoner samozřejmě z důvodu zdravotní dovolené do Spojených států nepřicestoval, ale už od Brna se začaly množit spekulace, zda se vůbec Australan letos vrátí a ty nejdrsnější dokonce hovořily o tom, že Stoner svou kariéru ukončí. Servítky si nebral ani bývalý mistr světa královské kubatury Američan Kevin Schwantz, když řekl, že Australanovo rozhodnutí vynechat tři Velké ceny má co dělat s postojem vůči Ducati nebo šampionátu vůbec. Podle Američana je jezdec pod smlouvou zavázán plnit její podmínky a závodit. Nicméně možnost příchodu Jorge Lorenza k italskému výrobci padla před odletem do USA, protože se Španěl s Yamahou dohodl na jednoleté smlouvě a tu také podepsal.

Závodní víkend v Americe zahájil nejlepším časem prvního tréninku Dani Pedrosa. Španělovi patřila v šampionátu čtvrtá příčka a vzhledem k tomu, že třetí Casey Stoner nezávodil měl obrovskou šanci se dostat před Australana. Že to myslí vážně předvedl v sobotu dopoledne, když vyhrál druhý trénink a stejné nasazení si udržel v odpolední kvalifikaci, protože tu vyhrál a na startovním roštu závodní dráhy v Indianapolisu mu patřila první pozice. Za ním se umístil Lorenzo a Rossi. Čtvrtým časem a prvním místem v druhé řadě pak překvapil Alex De Angelis s Hondou Gresini.

Klepněte pro větší obrázekPo startu šel okamžitě do vedení Dani Pedrosa za ním Rossi a Lorenzo. Španělský jezdec tovární Hondy měl víkend na okruhu IMS perfektně rozjetý, ale sen získat další americké vítězství se mu rozplynul ve čtvrtém kole, když Hondu položil na asfalt a než se stačil vrátit, tak přišel o hodně pozic, které ale v závěru stačil získat zpátky a nakonec se umístil na desátém místě. Vedení tak převzal Valentino Rossi těsně pronásledován kolegou Lorenzem. Už to vypadalo, že se schyluje k další parádní bitvě, ale v nájezdu do jedné ze zatáček Ital vyjel mimo ideální stopu a to se mu stalo osudné, spadl a i když se vrátil na dráhu, jeho Yamaha byla natolik poškozená, že musel zajet do boxů a závod ukončit. Lorenzo se najednou ocitl naprosto sám ve vedení a v klidu si dojel pro vítězství díky němuž umazal Rossiho náskok a vrátil se znovu do hry o mistrovský titul. Fantastický závod předváděl Alex De Angelis, ten jel sice za Lorenzem s velkou ztrátou, ale druhý v pořadí a to se mu zase tak často nestávalo. Druhá pozice mu zůstala i po průjezdu cílem a tak mohl oslavovat. Stejně dobře si vedl Nicky Hayden, ten jel třetí, zabojoval si s Andrea Doviziosem a před domácím publikem se poprvé v barvách Ducati postavil na stupně vítězů, což byl pro Američana skvělý moment v jeho premiérovém ročníku u italského výrobce. Nováček Aleix Espargaro závodil v sedle prototypu MotoGP vůbec poprvé a nevedl si špatně, když celkem výrazným rozdílem porazil Gabora Talmacsiho.

Klepněte pro větší obrázekDalším cílem světového šampionátu silničních motocyklů bylo pobřeží Jadranu a třináctý podnik sezony Velká cena San Marina a Rimini. Vedoucím jezdcem byl stále s pětadvacetibodovým náskokem Rossi, druhý Lorenzo a třetí Casey Stoner. Danimu Pedrosovi se ani po druhém závodu, kde Stoner chyběl, nepodařilo před něho dostat a na okruhu v Misanu měl k tomu poslední šanci bez přímé konfrontace s jezdcem Ducati. Navíc v té době Španěl velmi otevřeně hovořil o možném přestupu k Ducati, když Honda nebude konkurenceschopnější. Chris Vermeulen už věděl, že má před sebou posledních pět závodů v MotoGP a o nic lépe na tom nebyl James Toseland z Monster Tech 3. Andrea Dovizioso v Misanu plánoval premiéru na tlumení značky Öhlins, zatímco Pedrosa zůstával dál u japonské Showy. Nicky Hayden prodloužil smlouvu s Ducati a mohl se tak plně soustředit na druhý domácí závod svého zaměstnavatele.

V prvním tréninku opět dominovali jezdci Fiat Yamahy spolu s třetím Pedrosou a čtvrtým Alexem De Angelisem, který poté, co se dozvěděl o svém odchodu z Hondy Gresini, začal podávat velmi dobré výsledky a možná si tak chtěl získat pozornost některého z týmů MotoGP. V kvalifikaci o pole position znovu bojovala stejná trojice jezdců, ale první místo na startu mohl získat jen jeden a tím byl Valentino Rossi. Zklamání z Indianapolisu hodil za hlavu, přiznal svou chybu a v Misanu si vystřelil sám ze sebe, když se objevil s přilbou, na které byl namalovaný osel ze známého filmu Shrek.

Klepněte pro větší obrázekOkamžitě po startu způsobil Alex De Angelis pohromu, když v nájezdu do zatáčky narazil do motocyklu Colina Edwardse a během chvilky vyřadil ze hry nejen Američana z Monster Tech 3, ale také Nicky Haydena a moc nechybělo, aby závod skončil pro Jorge Lorenza, který jen tak, tak této hromadné srážce unikl. Závod v Misanu bez problému vyhrál Rossi před Lorenzem a Pedrosou, jenž se díky tomu posunul na třetí místo v šampionátu. Zajímavou bitvu předvedla dvojice italských jezdců Andrea Dovizioso a Loris Capirossi, když si to rozdávali o čtvrté místo, které nakonec získal jezdec Repsol Hondy. Aleix Espargaro ve své teprve druhé Grand Prix v MotoGP zajel na jedenácté místo, což byl od mladého Španěla velmi dobrý výkon. Během závodního víkendu v Misanu HRC prodloužila smlouvu s oběma svými jezdci Danim Pedrosou a Andrea Doviziosem. Také Američan Ben Spies podepsal dvouletý kontrakt s Yamahou a i když se hovořilo, že u superbiků zůstane i v příštím roce, pro Jamese Toselanda to nevypadalo vůbec dobře. Věc byla postavena tak, že pokud se Spies rozhodne přejít v roce 2010 do MotoGP, tak bude v Monster Tech 3 a tím pádem tam pro jediného Brita v MotoGP už nebude místo.

Po závodu v San Marinu následovalo téměř měsíční přerušení, protože plánovaná Velká cena Maďarska byla začátkem roku bez náhrady zrušena. Dalším podnikem šampionátu byla portugalská Grand Prix a tam se měl také po dvou měsících objevit Casey Stoner. Všichni hovořili o tom, zda se tak opravdu stane a pokud ano, jaký bude jeho výkon, když tak dlouho netrénoval a nezávodil. Na odpovědi jsme si museli počkat jeden dlouhý měsíc až do druhého října.
10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz