Královská kubatura v roce 2009

Část šestá - Závěr sezony 2009 ve Valencii.
Klepněte pro větší obrázekPoslední závod sezony mistrovství světa silničních motocyklů byl na programu až začátkem listopadu ve španělské Valencii - Gran Premio Generali De La Comunitat Valenciana. O titulu mistra světa se již rozhodlo v Malajsii, ale ohledně druhého a třetího místa zatím nebylo rozhodnuté nic. Stejně tak v případě pátého místa Andrea Doviziosa nebylo nic jistého, protože Colin Edwards chtěl moc získat tuto příčku a sezonu ukončit na pozici nejlepšího netovárního jezdce. V době, kdy týmy a jezdci opouštěli Sepang, tým Scot Racing nepotvrdil Hondě pronájem motocyklů pro rok 2010. Čerstvý světový šampion mistrovství superbiků Američan Ben Spies získal pro závod ve Valencii divokou kartu a továrna mu připravila Yamahu YZF-M1 Sterilgarda. Toni Elías a Alex De Angelis stále nepotvrdili své plány pro rok 2010 a Dani Pedrosa uvedl, že prodloužením smlouvy s Hondou jim dal ještě jednu šanci, aby připravili konkurenceschopný stroj. Tomu, že Honda svá slova myslela vážně asi nejlépe odpovídá ten fakt, že z Yamahy k ní přicházejí nejméně dva specialisté na elektronické systémy. Honda dokonce přesvědčila ikonu Ducati Livio Suppa, který stál za mnoha úspěchy italské továrny, aby v příštím roce pracoval pro japonskou značku. Marco Melandri už v závěru sezony bojoval s technickými problémy Kawasaki ZX-RR a Valentino Rossi se nechal slyšet, že ohledně své budoucnosti na dvou kolech, rozhodne až v polovině roku 2010.

Klepněte pro větší obrázekPřípravu na poslední Velkou cenu sezony odstartovali jezdci a týmy královské kubatury prvním volným tréninkem šestého listopadu. V obou trénincích a kvalifikaci jasně dominoval Casey Stoner a Dani Pedrosovi se třetí příčka v konečném hodnocení šampionátu vzdalovala mílovými kroky. Velmi dobře si vedl Ben Spies, ten v prvním tréninku zajel patnáctý čas, druhý trénink již absolvoval s dvanáctým časem na kolo a v kvalifikaci si zajel pro deváté místo v třetí řadě. Od Američana, který jel poprvé s prototypem Yamahy MotoGP to byl určitě velmi dobrý výkon. Časy do první řady Velké ceny Valencie zajela trojice závodníků Stoner, Pedrosa a Lorenzo. Na Rossiho tentokrát zůstala na startovním roštu čtvrtá příčka, ale stačila mu k tomu, aby získal cenu pro nejlepšího jezdce kvalifikací BMW M Best Qualifier Award 2009 a ze Španělska odjel ve zbrusu novém sedanu BMW M3.

V den závodu se tribuny podél dráhy okruhu Ricarda Torma zaplnily nadšenými fanoušky a vše mohlo začít. Do zahřívacího kola vyjel Casey Stoner jako první, ale spadl a svůj stroj poškodil natolik, že se nedokázal postavit na startovní rošt a závod tak pro něho skončil dřív než vůbec stačil začít. Jezdci královské kubatury vyrazili do třiceti kol Velké ceny Valencie minutu po čtrnácté hodině a do vedení se okamžitě dostal Dani Klepněte pro větší obrázekPedrosa. Španěl chtěl doma hodně vyhrát a udělal proto maximum. Závod totiž zvládl vítězným stylem start – cíl a jasně řekl, že se s ním musí v roce 2010 počítat. Hned po startu probíhala na dalších pozicích pořádná mela. Na druhém místě jel Toni Elías, třetí Jorge Lorenzo, čtvrtý Valentino Rossi a skupinu vedoucích jezdců uzavíral pátý Colin Edwards. V jednu chvíli dostal Lorenzo od své Yamahy pořádný kopanec a málem ji přeskočil, ale nebezpečný moment ustál, i když ho to stálo jednu pozici, když se před něho dostal Valentino Rossi. Zajímavý obrat nastal v boji o konečné páté místo v šampionátu. Andrea Dovizioso jel sedmý a Colin Edwards čtvrtý, to italskému jezdci tovární Hondy stačilo, aby si pátou pozici v šampionátu udržel. Jenže Ben Spies, nový týmový kolega Colina Edwardse u týmu Monster Tech 3 zařídil, aby jeho krajan nakonec oslavil celkové páté místo. Závodním polem jezdců Američan projel jako nůž máslem a zastavil se až na sedmém místě. Jen Španěl Toni Elías dokázal v posledním závodě sezony rozdělit trojici Američanů Edwardse, Haydena a Spiese, kteří v příštím roce budou určitě patřit ke špičce MotoGP. Nicméně sedmnáctý závod sezony vyhrál Dani Pedrosa, získal pětadvacet bodů a třetí místo v celkovém hodnocení mistrovství světa. Na druhém místě závod dokončil mistr světa Valentino Rossi a třetí Jorge Lorenzo, který si díky tomu zajistil titul vicemistra světa pro rok 2009. Po skončení Velké ceny proběhlo slavnostní předání cen za sezonu 2009. Yamaha se stala nejúspěšnější značkou motocyklů v mistrovství světa, protože vyhrála titul v kategorii jezdců, týmů a mezi výrobci. Titul Nováčka roku 2009 získal Mika Kallio a cenu BMW M Awards pro nejlepšího jezdce kvalifikací patřila Valentinu Rossimu.

Působení v královské kubatuře letos ukončil Chris Vermeulen ze Suzuki. Australan odchází k továrnímu týmu Kawasaki a bude závodit v mistrovství superbiků. Stejně je na tom James Toseland, ten zůstává u Yamahy, ale rovněž se jedná o návrat do WSBK. Gabor Talmaci a Niccolo Canepa potvrdili, že odcházejí do nové kubatury Moto2 a o osudu Toniho Elíase a Alexe De Angelise zatím není nic známo. Už ve Valencii se k některým týmům MotoGP připojili jejich noví jezdci. K Hondě Gresini přišel Marco Simoncelli, do Suzuki Álvaro Bautista, k Aspar Ducati MotoGP Hector Barberá, do Pramacu Aleix Espargaro a posledním příchozím je mistr světa 250ccm kubatury Hiroshi Aoyama. Japonec je prvním jezdcem dalšího nového týmu v MotoGP Interwetten Honda MotoGP.

Po skonční sezony 2009 následoval třídenní test, kde si jezdci a týmy vyzkoušeli nový materiál pro další ročník 2010. Nejrychlejším jezdcem posledního testu roku byl Australan Casey Stoner a nejrychlejším z nováčků Hector Barberá, když samozřejmě nepočítáme osmého Bena Spiese. První předsezonní test proběhne začátkem února na malajském okruhu v Sepangu.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz