Královská kubatura v roce 2009

Část pátá - Tři Grand Prix v Portugalsku, Austrálii a Malajsii.
Klepněte pro větší obrázekČtrnáctý podnik sezony mistrovství světa silničních motocyklů přivítalo na okruhu v Estorilu Portugalsko. Na rozdíl od roku 2008 se tentokrát na pobřeží Atlantiku závodilo v druhé polovině sezony a navíc závod Velké ceny Portugalska odstartoval závěrečnou sérii čtyř Grand Prix roku 2009. Casey Stoner jak slíbil tak splnil a do Portugalska přijel. Mika Kallio se vrátil zpátky do Pramacu a James Toseland už věděl, že jeho éra v MotoGP skončila. Prvního října totiž tým Monster Tech 3 oznámil, že v roce 2010 bude v jejich barvách závodit spolu s Colinem Edwardsem další Američan Ben Spies.

Stroje tovární Yamaha spolu s kombinézami obou jezdců dostaly pro portugalský podnik zcela nové zbarvení, když propagovali nový model Fiatu Punto Evo. Toho využil Jorge Lorenzo, když jeho kombinéza spolu s přilbou připomínala astronauta měsíčního projektu Apollo. Už v prvním tréninku dokázal, že jeho mise v Portugalsku nebude podobná Apollu 13, protože oba tréninky spolu s kvalifikací zvládl na jedničku a za sebou nechal trojici jezdců Rossi, Stoner Pedrosa. Casey Stoner po dvouměsíční přestávce znovu dokazoval, že neztratil nic ze své rychlosti a první řada na startu toho byla jasným důkazem.

Dá se říct, že o vítězi čtrnácté Grand Prix rozhodlo prvních několik kol, kde okamžitě po startu zajížděl Jorge Lorenzo jedno rychlé kolo za druhým a v cíli si zaslouženě připsal pětadvacet bodů za vítězství. Casey Stoner sice vynechal poslední tři Velké ceny v Brně, Indianapolisu a Misanu, ale ze zdravotní dovolené se vrátil jako vyměněný a druhé místo bylo skvělou odpovědí všem, kteří už Australana odepisovali. Stoner netrpěl únavou a vyčerpáním a to byla dobrá zpráva jak pro něho tak pro Ducati. V Portugalsku se nedařilo Rossimu, dojel sice čtvrtý, ale jeho ztráta na Lorenza byla téměř čtyřiadvacet sekund a to se Italovi v barvách Fiat Yamahy už dlouho nestalo. Lorezno vítězstvím snížil Rossiho třicetibodový náskok na celkem osmnáct bodů a stále si udržoval naději na zisk mistrovského titulu. Pro technickou poruchu museli ze závodu v Portugalsku odstoupit Alex De Angelis a Loris Capirossi.

Během závodního víkendu v Estorilu oznámil satelitní tým Ducati nové složení jezdců pro rok 2010. V týmu pokračuje Fin Mika Kallio a jeho týmovým kolegou byl jmenován Aleix Espargaro, který nahradil Niccolo Canepu. Přestup do MotoGP byl také potvrzen v případě Hiroshi Aoyamy, který v té době bojoval o titul mistra světa ve čtvrtlitrech. V Estorilu také došlo k další změně v pravidlech ohledně překročení limitu pěti pohonných jednotek do konce sezony. V případě, že jezdec stanovený počet překročil přišel tak o deset bodů v průběžném hodnocení. To se ale změnilo a deset bodů strhnou výrobci v Poháru konstruktérů, což se z pochopitelných důvodů nelíbilo Hondě, protože ta má v šampionátu nejvíc motocyklů. Začátkem října také Yamaha požádala Dornu a IRTA o udělení divoké karty Benu Spiesovi pro závod ve Valencii.

Klepněte pro větší obrázekV době, kdy jezdci a týmy světového šampionátu přijeli na australský kontinent, zbývaly do konce sezony tři Velké ceny. Okruh Phillip Island opět všechny přivítal chladným a větrným počasím, ale i tak pro většinu jezdců patří tento nejrychlejší okruh v kalendáři mistrovství mezi ty nejoblíbenější. Vítězem Velké ceny Austrálie byl v posledních dvou letech domácí jezdec Casey Stoner, v Portugalsku předvedl skvělý návrat a jeho domácí Velká cena ani nemohla přijít v lepším termínu. Vedoucí jezdec šampionátu Valentino Rossi naopak na Phillip Isladu nevyhrál od roku 2006 a navíc musel v Austrálii zabrat, protože se mu Lorenzo začal velmi rychle přibližovat a bylo jasné, že to bude jeden z klíčových závodů mezi ním a Lorenzem. Lorenzův šéf týmu Daniele Romagnoli oznámil, že u Yamahy končí a odchází, protože je hlavně technikem a organizační práce ho tolik nenaplňuje. Oficiální dodavatel pneumatik Bridgestone přivezl na australský okruh zcela novou asymetrickou zadní pneumatiku a vše mohlo začít.

V prvním tréninku se dařilo Rossimu, ale sobota byla plně v rukou jezdce tovární Ducati a Casey Stoner zajel nejrychlejší čas na kolo jak v dopoledním druhém tréninku tak v odpolední kvalifikaci. Po jeho boku se do první řady postavili Rossi a Pedrosa. Jorge Lorenzo se tentokrát musel spokojit se startem až z druhé řady. V tréninku havaroval Niccolo Canepa a velmi nešťastně si zranil loket při skluzu po drsném asfaltu. Musel odjet do nemocnice, v kvalifikaci již nenastoupil a i když to tehdy ještě netušil, sezona pro něho definitivně skončila. Stejně tak před startem australské Grand Prix netušil Jorge Lorenzo, kterého celý víkend trápily žaludeční problémy, jak krátké bude jeho vystoupení.

Po zhasnutí červených světel jezdci vyrazili k první zatáčce, ale ta se stala osudnou Lorenzovi, protože Yamahu neubrzdil a narazil do zadní části Ducati Nicky Haydena. Španěl se to sice snažil vyrovnat, ale nakonec vyjel z dráhy do štěrku únikové zóny a pádem své australské vystoupení ukončil. O moc lépe na tom nebyl Hayden, ten se postupně propadal závodním polem a nakonec mu jeho týmový kolega nadělil jedno kolo. Pořadí Stoner, Rossi, Pedrosa se do konce závodu už nezměnilo. Naopak parádní bitvu o šestou příčku předváděli jezdci De Puniet, Kallio, Melandri a Dovizioso. Ital byl s tovární Hondou v závěru rychlejší a body za šesté místo nakonec získal on. Velmi dobrý výkon podal Colin Edwards, ten sice na startu zaspal a propadl se až na deváté místo, ale postupně získával ztracené pozice zpátky až nakonec cílem projel pátý. Alex De Angelis opět předvedl, že dokáže zajet špičkový výsledek, když skončil těsně za umístěním na stupních vítězů.

Vítěz australské Grand Prix Casey Stoner mohl spolu s týmem slavit. Po dvouměsíční přestávce zajel na druhou pozici v Portugalsku a hned v dalším podniku jasně exceloval, když v Austrálii vyhrál už potřetí v řadě. Australanovo vítězství bylo pro výrobce pneumatik Bridgestone jejich padesátým v královské kubatuře od roku 2002, kdy vstoupili do světa top kubatury.

Klepněte pro větší obrázekZ Austrálie všechny týmy světového šampionátu silničních motocyklů zamířily do Malajsie. Sepang je pro všechny jezdce důvěrně známým okruhem, protože tam každoročně během testů najezdí spoustu kilometrů. Samotný závod Velké ceny Malajsie tam ale není vůbec jednoduchý, protože tropické teploty a charakter dráhy klade vysoké nároky jak na fyzičku jezdců, tak na připravenost jejich strojů. Pro Casey Stonera představoval závod v Malajsii důkladnou prověrku jeho zdravotního stavu, protože naposledy to byla rozpálená Barcelona, která jezdci tovární Ducati značně zkomplikovala život. Valentino Rossi po druhém místě z Austrálie a samozřejmě také díky pádu Lorenza měl šanci už v Sepangu získat svůj devátý titul mistra světa, pokud závod absolvuje s umístěním do čtvrtého místa. Casey Stoner si zase po dvou Grand Prix vzal zpátky třetí příčku v šampionátu a Daniho Pedrosu tak odsunul o patro níž.

V prvním volném tréninku na Velkou cenu Malajsie zajel nejlepší čas na kolo Jorge Lorenzo, v druhém tréninku to byl Dani Pedrosa, ale z pole position se v sobotu odpoledne radoval Valentino Rossi, když druhému Lorenzovi nadělil půl sekundy. Rossi tentokrát opravdu létal, protože překonal svůj kvalifikační rekord z roku 2006, který zajel na litrovém stroji obutém na kvalifikačních pneumatikách. Třetí čas si připsal Dani Pedrosa a start z druhé řady musel vyzkoušet Casey Stoner. Opět zazářil Aleix Espargaro, znovu v pozici náhradníka u Pramac Racingu a s třináctým časem na kolo.

Klepněte pro větší obrázekŠestnáctý podnik sezony opět ovlivnilo počasí, protože v neděli začalo silně pršet a start závodu museli pořadatelé o čtyřicet minut odložit. S motocykly na mokrých pneumatikách jezdci během víkendu nezajeli ani jedno kolo a tak bylo nastavení pro závod jedna velká loterie. Déšť ochladil povrch dráhy a stejně tak klesla okolní teplota vzduchu, což byla živá voda pro Casey Stonera. Naopak přezutí své Yamahy nezvládl Jorge Lorenzo, protože se včas nedostal na startovní rošt a musel startovat až z poslední pozice. Start se vůbec nepodařil Rossimu, propadl na desáté místo, kde se setkal s Lorenzem, který naopak odstartoval velmi dobře a z posledního místa prorazil na jedenácté. Dvojice Fiat Yamahy postupně získávala rychlost a pozice. Ve vedení jel jak po kolejích Stoner a za ním jezdci Repsol Hondy Dani Pedrosa a Andrea Dovizioso. Ital v polovině závodu havaroval a Rossi díky tomu bez boje postoupil na třetí místo. Casey Stoner zajel skvělý závod a v cíli oslavil své druhé vítězství v řadě, druhý Dani Pedrosa získal poprvé na mokré dráze umístění na stupních vítězů, Jorge Lorenzo až z posledního místa fantasticky čtvrtý, ale třetí Valentino Rossi už v té době oslavoval devátý titul světového šampiona.
18:51 | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
18:20 | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
17:47 | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.
15. října | Warm upy jsou zkráceny na 15 minut. Odkládají se i starty závodů.

Harmonogram

GP Japonska, Motegi
Pátek 13. října
Moto3 1. trénink   02:00–02:40
MotoGP 1. trénink   02:55–03:40
Moto2 1. trénink   03:55–04:40
Moto3 2. trénink   06:10–06:50
MotoGP 2. trénink   07:05–07:50
Moto2 2. trénink   08:10–08:55
Sobota 14. října
Moto3 3. trénink   02:00–02:40
MotoGP 3. trénink   02:55–03:40
Moto2 3. trénink   03:55–04:40
Moto 3 kvalifikace   05:35–06:15
MotoGP 4. trénink   06:30–07:00
MotoGP 1. kvalifikace   07:10–07:25
MotoGP 2. kvalifikace   07:35–07:50
Moto2 kvalifikace   08:05–08:50
Neděle 15. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00

Nejčtenější články

MotoGP: Po boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po boji s Márquezem vítězí D…

Dovi a Márquez spolu v Japonsku bojovali o výhru. Nakonec uspěl Dovi, Márquez je druhý a na podium je doprovodil Petrucci.

14.  10.  2017 | | 2 N/A
MotoGP: Z pole position se raduje Zarco

MotoGP: Z pole position se raduje Za…

Pole position pro start japonského závodu si zajistil Johann Zarco. Do první řady se kvalifikovali i Danilo Petrucci a Marc Márquez.

14.  10.  2017 |
MotoGP: Druhý japonský trénink opanoval Dovi

MotoGP: Druhý japonský trénink opano…

V odpoledním japonském tréninku se na první místo posunul Andrea Dovizioso. Marc Márquez je druhý. Třetí pozici obsadil Aleix Espargaro.

13.  10.  2017 |
Moto3: Zkrácený závod na mokrém povrchu ovládl Fenati

Moto3: Zkrácený závod na mokrém povr…

V Japonsku hodně prší. Kvůli olejem znečištěné dráze byl závod odložen a zkrácen. Na podium vystoupili Fenati, Antonelli a Bezzecchi. Mir ještě titul neslaví.

15.  10.  2017 |
MotoGP: Nejrychlejší čas prvního tréninku zajel Márquez

MotoGP: Nejrychlejší čas prvního tré…

Na mokré dráze se v prvním tréninku zadařilo zajet nejlepší časy Márquezovi, Espargarovi a Reddingovi.

13.  10.  2017 |