Královská kubatura v roce 2009

Část pátá - Tři Grand Prix v Portugalsku, Austrálii a Malajsii.
Královská kubatura v roce 2009
Klepněte pro větší obrázekČtrnáctý podnik sezony mistrovství světa silničních motocyklů přivítalo na okruhu v Estorilu Portugalsko. Na rozdíl od roku 2008 se tentokrát na pobřeží Atlantiku závodilo v druhé polovině sezony a navíc závod Velké ceny Portugalska odstartoval závěrečnou sérii čtyř Grand Prix roku 2009. Casey Stoner jak slíbil tak splnil a do Portugalska přijel. Mika Kallio se vrátil zpátky do Pramacu a James Toseland už věděl, že jeho éra v MotoGP skončila. Prvního října totiž tým Monster Tech 3 oznámil, že v roce 2010 bude v jejich barvách závodit spolu s Colinem Edwardsem další Američan Ben Spies.

Stroje tovární Yamaha spolu s kombinézami obou jezdců dostaly pro portugalský podnik zcela nové zbarvení, když propagovali nový model Fiatu Punto Evo. Toho využil Jorge Lorenzo, když jeho kombinéza spolu s přilbou připomínala astronauta měsíčního projektu Apollo. Už v prvním tréninku dokázal, že jeho mise v Portugalsku nebude podobná Apollu 13, protože oba tréninky spolu s kvalifikací zvládl na jedničku a za sebou nechal trojici jezdců Rossi, Stoner Pedrosa. Casey Stoner po dvouměsíční přestávce znovu dokazoval, že neztratil nic ze své rychlosti a první řada na startu toho byla jasným důkazem.

Dá se říct, že o vítězi čtrnácté Grand Prix rozhodlo prvních několik kol, kde okamžitě po startu zajížděl Jorge Lorenzo jedno rychlé kolo za druhým a v cíli si zaslouženě připsal pětadvacet bodů za vítězství. Casey Stoner sice vynechal poslední tři Velké ceny v Brně, Indianapolisu a Misanu, ale ze zdravotní dovolené se vrátil jako vyměněný a druhé místo bylo skvělou odpovědí všem, kteří už Australana odepisovali. Stoner netrpěl únavou a vyčerpáním a to byla dobrá zpráva jak pro něho tak pro Ducati. V Portugalsku se nedařilo Rossimu, dojel sice čtvrtý, ale jeho ztráta na Lorenza byla téměř čtyřiadvacet sekund a to se Italovi v barvách Fiat Yamahy už dlouho nestalo. Lorezno vítězstvím snížil Rossiho třicetibodový náskok na celkem osmnáct bodů a stále si udržoval naději na zisk mistrovského titulu. Pro technickou poruchu museli ze závodu v Portugalsku odstoupit Alex De Angelis a Loris Capirossi.

Během závodního víkendu v Estorilu oznámil satelitní tým Ducati nové složení jezdců pro rok 2010. V týmu pokračuje Fin Mika Kallio a jeho týmovým kolegou byl jmenován Aleix Espargaro, který nahradil Niccolo Canepu. Přestup do MotoGP byl také potvrzen v případě Hiroshi Aoyamy, který v té době bojoval o titul mistra světa ve čtvrtlitrech. V Estorilu také došlo k další změně v pravidlech ohledně překročení limitu pěti pohonných jednotek do konce sezony. V případě, že jezdec stanovený počet překročil přišel tak o deset bodů v průběžném hodnocení. To se ale změnilo a deset bodů strhnou výrobci v Poháru konstruktérů, což se z pochopitelných důvodů nelíbilo Hondě, protože ta má v šampionátu nejvíc motocyklů. Začátkem října také Yamaha požádala Dornu a IRTA o udělení divoké karty Benu Spiesovi pro závod ve Valencii.

Klepněte pro větší obrázekV době, kdy jezdci a týmy světového šampionátu přijeli na australský kontinent, zbývaly do konce sezony tři Velké ceny. Okruh Phillip Island opět všechny přivítal chladným a větrným počasím, ale i tak pro většinu jezdců patří tento nejrychlejší okruh v kalendáři mistrovství mezi ty nejoblíbenější. Vítězem Velké ceny Austrálie byl v posledních dvou letech domácí jezdec Casey Stoner, v Portugalsku předvedl skvělý návrat a jeho domácí Velká cena ani nemohla přijít v lepším termínu. Vedoucí jezdec šampionátu Valentino Rossi naopak na Phillip Isladu nevyhrál od roku 2006 a navíc musel v Austrálii zabrat, protože se mu Lorenzo začal velmi rychle přibližovat a bylo jasné, že to bude jeden z klíčových závodů mezi ním a Lorenzem. Lorenzův šéf týmu Daniele Romagnoli oznámil, že u Yamahy končí a odchází, protože je hlavně technikem a organizační práce ho tolik nenaplňuje. Oficiální dodavatel pneumatik Bridgestone přivezl na australský okruh zcela novou asymetrickou zadní pneumatiku a vše mohlo začít.

V prvním tréninku se dařilo Rossimu, ale sobota byla plně v rukou jezdce tovární Ducati a Casey Stoner zajel nejrychlejší čas na kolo jak v dopoledním druhém tréninku tak v odpolední kvalifikaci. Po jeho boku se do první řady postavili Rossi a Pedrosa. Jorge Lorenzo se tentokrát musel spokojit se startem až z druhé řady. V tréninku havaroval Niccolo Canepa a velmi nešťastně si zranil loket při skluzu po drsném asfaltu. Musel odjet do nemocnice, v kvalifikaci již nenastoupil a i když to tehdy ještě netušil, sezona pro něho definitivně skončila. Stejně tak před startem australské Grand Prix netušil Jorge Lorenzo, kterého celý víkend trápily žaludeční problémy, jak krátké bude jeho vystoupení.

Po zhasnutí červených světel jezdci vyrazili k první zatáčce, ale ta se stala osudnou Lorenzovi, protože Yamahu neubrzdil a narazil do zadní části Ducati Nicky Haydena. Španěl se to sice snažil vyrovnat, ale nakonec vyjel z dráhy do štěrku únikové zóny a pádem své australské vystoupení ukončil. O moc lépe na tom nebyl Hayden, ten se postupně propadal závodním polem a nakonec mu jeho týmový kolega nadělil jedno kolo. Pořadí Stoner, Rossi, Pedrosa se do konce závodu už nezměnilo. Naopak parádní bitvu o šestou příčku předváděli jezdci De Puniet, Kallio, Melandri a Dovizioso. Ital byl s tovární Hondou v závěru rychlejší a body za šesté místo nakonec získal on. Velmi dobrý výkon podal Colin Edwards, ten sice na startu zaspal a propadl se až na deváté místo, ale postupně získával ztracené pozice zpátky až nakonec cílem projel pátý. Alex De Angelis opět předvedl, že dokáže zajet špičkový výsledek, když skončil těsně za umístěním na stupních vítězů.

Vítěz australské Grand Prix Casey Stoner mohl spolu s týmem slavit. Po dvouměsíční přestávce zajel na druhou pozici v Portugalsku a hned v dalším podniku jasně exceloval, když v Austrálii vyhrál už potřetí v řadě. Australanovo vítězství bylo pro výrobce pneumatik Bridgestone jejich padesátým v královské kubatuře od roku 2002, kdy vstoupili do světa top kubatury.

Klepněte pro větší obrázekZ Austrálie všechny týmy světového šampionátu silničních motocyklů zamířily do Malajsie. Sepang je pro všechny jezdce důvěrně známým okruhem, protože tam každoročně během testů najezdí spoustu kilometrů. Samotný závod Velké ceny Malajsie tam ale není vůbec jednoduchý, protože tropické teploty a charakter dráhy klade vysoké nároky jak na fyzičku jezdců, tak na připravenost jejich strojů. Pro Casey Stonera představoval závod v Malajsii důkladnou prověrku jeho zdravotního stavu, protože naposledy to byla rozpálená Barcelona, která jezdci tovární Ducati značně zkomplikovala život. Valentino Rossi po druhém místě z Austrálie a samozřejmě také díky pádu Lorenza měl šanci už v Sepangu získat svůj devátý titul mistra světa, pokud závod absolvuje s umístěním do čtvrtého místa. Casey Stoner si zase po dvou Grand Prix vzal zpátky třetí příčku v šampionátu a Daniho Pedrosu tak odsunul o patro níž.

V prvním volném tréninku na Velkou cenu Malajsie zajel nejlepší čas na kolo Jorge Lorenzo, v druhém tréninku to byl Dani Pedrosa, ale z pole position se v sobotu odpoledne radoval Valentino Rossi, když druhému Lorenzovi nadělil půl sekundy. Rossi tentokrát opravdu létal, protože překonal svůj kvalifikační rekord z roku 2006, který zajel na litrovém stroji obutém na kvalifikačních pneumatikách. Třetí čas si připsal Dani Pedrosa a start z druhé řady musel vyzkoušet Casey Stoner. Opět zazářil Aleix Espargaro, znovu v pozici náhradníka u Pramac Racingu a s třináctým časem na kolo.

Klepněte pro větší obrázekŠestnáctý podnik sezony opět ovlivnilo počasí, protože v neděli začalo silně pršet a start závodu museli pořadatelé o čtyřicet minut odložit. S motocykly na mokrých pneumatikách jezdci během víkendu nezajeli ani jedno kolo a tak bylo nastavení pro závod jedna velká loterie. Déšť ochladil povrch dráhy a stejně tak klesla okolní teplota vzduchu, což byla živá voda pro Casey Stonera. Naopak přezutí své Yamahy nezvládl Jorge Lorenzo, protože se včas nedostal na startovní rošt a musel startovat až z poslední pozice. Start se vůbec nepodařil Rossimu, propadl na desáté místo, kde se setkal s Lorenzem, který naopak odstartoval velmi dobře a z posledního místa prorazil na jedenácté. Dvojice Fiat Yamahy postupně získávala rychlost a pozice. Ve vedení jel jak po kolejích Stoner a za ním jezdci Repsol Hondy Dani Pedrosa a Andrea Dovizioso. Ital v polovině závodu havaroval a Rossi díky tomu bez boje postoupil na třetí místo. Casey Stoner zajel skvělý závod a v cíli oslavil své druhé vítězství v řadě, druhý Dani Pedrosa získal poprvé na mokré dráze umístění na stupních vítězů, Jorge Lorenzo až z posledního místa fantasticky čtvrtý, ale třetí Valentino Rossi už v té době oslavoval devátý titul světového šampiona.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.
13. srpna | Dle aktuálních informací si při pádu v první zatáčce Quartararo zlomil pravou vřetenní kost a Xavier Simeon má zlomenou pažní kost.
13. srpna | Start závodu Moto2 a velký pád: odkaz
13. srpna | Oliveirův velký pád: odkaz
13. srpna | Celkem 23 z 32 jezdců Moto3 dostalo penalizaci za nezodpovědnou jízdu. Tentokrát se ovšem nejedná o posun na roštu, ale o 500 eur.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 8 N/A
MotoGP: Rakouskou pole position vybojoval Márquez

MotoGP: Rakouskou pole position vybo…

V Rakousku se z prvního místa do závodu vydá Marc Marquez. Společnost mu v první řadě budou dělat jezdci Ducati - Andrea Dovizioso a Jorge Lorenzo.

12.  8.  2017 | | 3 N/A
MotoGP: V neděli dopoledne kraloval Dovizioso

MotoGP: V neděli dopoledne kraloval …

Andrea Dovizioso je nejrychlejším mužem nedělního warm upu. V první trojici skončili i Marc Márquez a Maverick Viňales.

13.  8.  2017 |
Moto3: Mir opět vítězí a opět navyšuje vedení v šampionátu

Moto3: Mir opět vítězí a opět navyšu…

Joan Mir vybojoval své letošní sedmé vítězství a navyšuje vedení v šampionátu. Na podium se dostali i Philipp Oettl a zraněný Jorge Martin.

13.  8.  2017 |
Moto2: V závodě plném pádů vítězí Morbidelli

Moto2: V závodě plném pádů vítězí Mo…

Závod Moto2 byl bohužel plný pádů. Velký pád přišel hned v úvodu. Na podium vystoupili Morbidelli, Márquez a Lüthi.

13.  8.  2017 |