Královská kubatura v roce 2009

Část třetí - Od Assenu po britský Donington Park.

Klepněte pro větší obrázekZávodní okruh v holandském Assenu přivítal jezdce a týmy světového šampionátu koncem června. Velká cena Nizozemska v letošním kalendáři závodů mistrovství světa figurovala na sedmé pozici a trojice vedoucích závodníků královské kubatury (Rossi, Lorenzo, Stoner) přijela s naprosto vyrovnaným skóre sto šesti bodů. Assen je místem, kde silniční motorky závodí od roku 1949, takže je určitě perlou mezi všemi okruhy. První trénink vyhrál Randy De Puniet, který tak nejen překvapil všechny ostatní, ale hlavně sám sebe. Zbytek víkendu již plně ovládli jezdci Fiat Yamahy, když v druhém tréninku zajel nejlepší čas Jorge Lorenzo a v závěru kvalifikace se radoval z pole position Valentino Rossi. Do první řady nedělní Velké ceny Nizozemska se vedle Rossiho postavil Dani Pedrosa a Jorge Lorenzo. Casey Stoner tentokrát startoval až z čtvrté pozice.

Jednoznačně mistrem startu byl v letošním roce Dani Pedrosa a to také předvedl po zhasnutí červených světel, když mu jeho RC212V akcelerovala ze všech nejlépe. Jenže netrvalo dlouho a Španěl to s nasazením zjevně přehnal, když mu u Hondy podklouzlo přední kolo a Pedrosa závod předčasně ukončil. Jeho týmový kolega Dovizioso o něco později také havaroval a pro tovární Repsol Hondu nebyl letošní Assen úspěšnou misí. Na vedoucích příčkách Casey Stonera předjel Jorge Lorenzo a za každou cenu se snažil dojet týmového kolegu Rossiho. To se mu do konce závodu nepodařilo a Ital zahájil velkolepou oslavu svého stého vítězství v závodu Grand Prix. Velmi dobrým výkonem se v Holandsku blýsknul Toni Elías. Jezdec Gresiniho Hondy startoval až patnáctý, ale dokázal se probojovat na osmé místo. Dle vedení závodu, ale nebyl jeho poslední souboj s Lorisem Capirossim podle pravidel a dvacetisekundová penalizace poslala Elíase až na dvanácté místo. Dařilo se také Mika Kalliovi se satelitní GP9, jenž vedl skupinu bojovně naladěných jezdců, ale v posledním kole položil Desmosedici těsně před cílem na asfalt a přitom si zranil ruku. Zranění bylo takového rázu, že Fin nezávodil v dalším, zámořském podniku šampionátu v Laguně Seca. V Holandsku rovněž odsouhlasili nasazení náhradních motocyklů pro sezonu 2010.

Klepněte pro větší obrázekVelká cena Spojených států je v Laguně Seca výhradně záležitostí jezdců královské kubatury a do tohoto sluncem vyprahlého místa přijeli první tři jezdci v pořadí Valentino Rossi, Jorge Lorenzo a Casey Stoner. Před cestou do Ameriky zažil velké rozčarování Yuki Takahashi, který závodil v barvách Scot Racingu. Vedení týmu s Japoncem ukončilo spolupráci a pokračovali dále s Gaborem Talmacsim. Na Lagunu všichni vzpomínali díky loňskému souboji mezi Rossim a Stonerem, ale letos nebyl Australan v tomto stádiu šampionátu evidentně ve formě. Kvalifikace na americkou Grand Prix byla ve znamení pádů. Jorge Lorenzo spadnul hned dvakrát, přičemž ten druhý pád byl hodně bolestivou záležitostí. Casey Stoner ve snaze o nejlepší čas rovněž havaroval, ale oba jmenovaní spolu s Rossim opět získali postavení v první řadě. Bylo jen otázkou jak jejich zaváhání využije v samotném závodu Valentino Rossi.

Nicméně skutečnost byla zcela jiná. Po startu z čtvrté pozice dopředu vystřelil Dani Pedrosa, ujal se vedení a stylem start-cíl závod v Americe vyhrál. Parádní výkon a letos první vítězství pro Španěla v barvách tovární Repsol Hondy. Body za druhé místo si připsal Valentino Rossi a třetí závod dokončil Jorge Lorenzo. Velmi dobrým výsledkem se blýsknul Nicky Hayden, který se poprvé představil domácímu publiku v sedle tovární Ducati a po těžkém začátku sezony zajel prozatím nejlepší výsledek v podobě pátého místa. Pro velmi dobrý výsledek si také zajel Toni Elías, jehož neustálé potíže s trakcí zadního kola se na západním pobřeží Spojených států tolik neprojevovaly a odvezl si body za šestou příčku. Naopak pro Jamese Toselanda to nedopadlo vůbec dobře, nevšiml si totiž upozornění k průjezdu boxovou uličkou za předčasný start, což znamenalo jeho diskvalifikaci. Casey Stoner sice obsadil čtvrté místo, ale vůbec nebyl spokojen se svým zdravotním stavem. Proto Australan v Americe zůstal a absolvoval týdenní zdravotní testy.

Klepněte pro větší obrázekVelká cena Německa definitivně uzavřela první polovinu sezony 2009. Pořadí na prvních třech příčkách se po závodu v Americe nezměnilo, ale díky vítězství si Pedrosa polepšil a v průběžném hodnocení se posunul na čtvrté místo. Pedrosa přijel do Sachsenringu po roce od doby, kdy tehdy v mokrém závodu vedl, ale v nájezdu do první zatáčky Hondu položil a po pádu jenž následoval došlo ke zranění a konce nadějí na výrazný výsledek v dobře rozjeté sezoně. Kvalifikace probíhala v režii jezdců Fiat Yamahy, ale ten kdo se nakonec postavil na první příčku startovního roštu byl Valentino Rossi. Během mokré kvalifikace předvedl Nicky Hayden nevídaný karambol. Jeho Ducati Američana v jednom momentu vystřelila ze sedla a ten přistál na zádech Niccolo Canepy, což znamenalo pád pro oba. Nutno dodat, že za takový kousek by si nechal kaskadér asi pěkně zaplatit. Pádů bylo ale víc, spadl Randy De Puniet, Alex De Angelis, Toni Elías, Marco Melandri a Loris Capirossi.

V případě De Punieta probíhala sezona do této chvíle více jak dobře, ale závod v Německu byl zrovna výjimkou. Po startu totiž nestačil ujet ani jedno kolo a už byl venku. Velká mela se ovšem strhla na vedoucích příčkách mezi Stonerem, Lorenzem, Rossim a Pedrosou. Australan vedl do poloviny závodu, ale postupně mu docházely síly a otěže převzala dvojice Lorenzo a Rossi. Rodák z Mallorky nechtěl za žádnou cenu kolegovi z Fiat Yamahy přenechat vedoucí pozici a tak začala jedna z bitev podobná té z Barcelony. V závěru se nakonec radoval opět Valentino Rossi, Lorenzo ač nerad, ale musel se spokojit s druhým místem a na stupně vítězů je doprovodil Dani Pedrosa, který ještě stačil předjet čtvrtého Casey Stonera. Dobrý výkon předvedla dvojice Gresiniho Hondy, když cílem projel De Angelis pátý a Elías šestý. Devátý podnik šampionátu, ale pokazila zpráva o tom, že tým Sete Gibernaua s okamžitou platností odchází z mistrovství světa.

Klepněte pro větší obrázekDesátou zastávkou v seriálu mistrovství světa silničních motocyklů byl závodní okruh v Donington Parku. Zároveň také poslední závod britské Grand Prix na této dráze, protože od roku 2010 už přivítá britský podnik okruh v Silverstone. Bodové rozdíly mezi prvním Rossim, druhým Lorenzem a třetím Stonerem již dostávaly jasnější obrysy, ale stále bylo vše otevřené. Nejlepším z netovárních jezdců byl před cestou do Británie Američan Colin Edwards. Jezdec Monster Tech 3 podával standardně vyrovnané výkony a to mu stačilo na umístění za nejlepším kvartetem šampionátu. Ovšem šesté místo Marca Melandriho bylo něco neuvěřitelného. Ital s Kawasaki bez tovární podpory měl dle mnohých figurovat někde v zadní části tabulky, ale s tím Melandri rozhodně nesouhlasil. V průběhu kvalifikace panovalo nádherné počasí, jezdci jeli na maximum a v jejím závěru si další pole position připsal Valentino Rossi. Samotný závod už taková legrace nebyla, aspoň ne pro vedoucí trio.

Počasí připravilo zase jeden ze svých kousků, když to sice vypadalo na déšť, ale pořádně pršelo až ke konci a povrch dráhy nebyl ani dostatečně suchý ani dostatečně mokrý. U Ducati to vyřešili po svém a oběma jezdců nasadil obutí do mokra. Výsledek? Nicky Hayden poslední a Casey Stoner předposlední. Lepší volbou se tedy ukázaly hladké pneumatiky, ale také jak pro koho. Po startu z osmé pozice se do toho pořádně opřel Toni Elías, když okamžitě převzal vedení, ale to mu nevydrželo dlouho a nakonec skončil mimo trať. Ve vedení jel Lorenzo, ale po nájezdu na bílou čáru lemující dráhu přišel o zbytek přilnavosti a skončil. První pozici převzal Rossi, ale ani jemu nebylo dáno, protože Yamahu rovněž neudržel ve svislé pozici a spadl. Stačil se ještě vrátit, závod dokončit pátý a výrazně si upevnit pozici ve vedení šampionáru. Na první místo v závodu se tak dostal Andrea Dovizioso, za ním jel fantastickou jízdu Randy De Puniet a třetí Colin Edwards. Američan cítil svou šanci, předjel De Punieta a v závěru se neustále tlačil na jezdce Repsol Hondy. Nakonec se Edwards spokojil s druhým místem a prvním umístěním na stupních vítězů roku 2009. Dovizioso získal první vítězství u tovární Hondy a z Británie odjížděl na šestém místě průběžného hodnocení. Po závodu v Donington Parku Casey Stoner oznámil, že ze zdravotních důvodů vynechá příští tři Velké ceny. Po britské misi následovala krátká přestávka a po ní jedenáctý závod sezony v České republice.

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00