Královská kubatura v roce 2009

Část druhá - Od Kataru po Barcelonu.
Klepněte pro větší obrázekLetošní sezona závodů světového seriálu mistrovství světa silničních motocyklů odstartovala prvním závodem v Kataru až v dubnu. První tréninky se pod reflektory závodního okruhu v Losail jely desátého dubna a Velká cena Kataru byla na programu v neděli dvanáctého. Casey Stoner od začátku patřil mezi jasně nejrychlejší jezdce na dráze a v sobotní kvalifikaci získal první pole position sezony. Den závodu ale výrazným způsobem ovlivnilo počasí. Jezdci královské kubatury už stáli připraveni na startovním roštu a do zahřívacího kola zbývalo jen několik minut, když začalo pršet. Vedení závodu rozhodlo o odkladu startu a nakonec po jednání všech zúčastněných stran dospěli k rozhodnutí závod MotoGP přesunout na pondělí třináctého dubna.

První podnik sezony tak odstartoval v pondělí večer a do vedení se okamžitě dostal Casey Stoner, který otočil plynem, nikomu nedal sebemenší šanci a v cíli si připsal prvních pětadvacet bodů. Valentino Rossi měl o něco pomalejší start a v jednu chvíli figuroval za Lorisem Capirossim a Jorge Lorenzem. Postupně ale ztracené pozice získával zpátky a v jednu chvíli byl dvě sekundy za vedoucím jezdcem na tovární Ducati. Jejich přímý souboj se nakonec nekonal, ale pro Itala v barvách Fiat Yamahy představovalo konečné druhé místo v Kataru určitě zlepšení. Třetí pozici na stupních vítězů si vybojoval jeho týmový kolega Jorge Lorenzo a čtvrtý dojel další jezdec Yamahy Colin Edwards.

Velmi problematický byl první závod pro Daniho Pedrosu z Repsol Hondy. Španěl jel s nedoléčeným zraněním kolene a navíc do něho v jedné ze zatáček narazil Alex De Angelis. Oba sice kontakt ustáli, ale Pedrosa se v průběhu závodu propadal pořadím až nakonec projel cílem jedenáctý. První závod Grand Prix znamenal také první tři body pro Sete Gibernaua v barvách týmu Grupo Francisco Hernando pod vedením bratrů Nietových.

Klepněte pro větší obrázekDruhým podnikem sezony byla japonská Grand Prix. Na ostrovech vycházejícího slunce se počasí přímo vyřádilo a pořadatelé byli nuceni pro déšť zrušit kvalifikaci všech tří kubatur světového šampionátu. O pořadí na startovním roštu závodního okruhu v Motegi tak rozhodovaly časy prvního a druhého tréninku. Své první pole position tak díky svému pátečnímu výkonu získal Valentino Rossi. Vedle něho se pak do první řady postavil o šestapadesát tisícin sekundy pomalejší Casey Stoner a Jorge Lorenzo. Samotná Velká cena Japonska byla především o prvním triumfu jezdců Fiat Yamahy, kteří se umístili na prvních dvou místech. Jorge Lorenzo předvedl přesvědčivý výkon, když po souboji v polovině závodu s týmovým kolegou Rossim převzal vedení a cílem projel s náskokem jedné sekundy. Japonsko ale také znamenalo výrazné zlepšení a návrat na vedoucí příčky pro Daniho Pedrosu, který sice ještě nebyl ve stoprocentní kondici, ale dokázal si dojet pro letos první umístění na stupních vítězů. Ve svém domácím závodu se vůbec nedařilo jezdcům Suzuki. Po nadějných předsezonních testech byl nejlepší z dvojice jezdců Capirossi, Vermeulen v cíli o téměř půl minuty pomalejší než vítěz. Nedařilo se ani Nicky Haydenovi, který už jednou spadl v přípravě na Velkou cenu Kataru a v Motegi ho pro změnu v prvním kole závodu sestřelil Yuki Takahashi. Naopak příjemným překvapením bylo šesté místo Marca Melandriho v sedle soukromé Kawasaki ZX-RR.

Klepněte pro větší obrázekVelká cena Španělska na okruhu v Jerez de la Frontera byla prvním evropským podnikem v kalendáři závodů mistrovství světa. V pozici vedoucího jezdce tam přijel s jednobodovým náskokem Jorge Lorenzo, druhý v pořadí byl Valentino Rossi a třetí průběžná pozice patřila Casey Stonerovi. Kromě Itala měl každý z jmenovaných po jednom vítězství, ale i tak byl start do sezony v podání Rossiho mnohem výraznější než v předchozích letech. Příprava na Velkou cenu se nesla v duchu souboje domácích jezdců Jorge Lorenza a Daniho Pedrosy. V kvalifikaci se oba závodníci neustále přetahovali o vedoucí příčku, ale v jejím závěru se z domácí pole position radoval Jorge Lorenzo. Valentino Rossi v nedělním, tentokrát slunečném závodu startoval až z druhé řady, ale ve srovnání s kvalifikací byl o poznání rychlejší a v cíli mohl oslavit své první vítězství sezony. Druhou příčku obsadil Dani Pedrosa a třetí projel cílem Casey Stoner. Jorge Lorenzovi se závod před domácím publikem vůbec nepodařil. Po startu se propadal pořadím a teprve v druhé polovině Velké ceny začal postupně zrychlovat až se probojoval na dostřel k třetímu Stonerovi. Lorenzo na zjevně nestabilní stroj tlačil až příliš, což vedlo k pádu v jedné ze zatáček a to znamenalo propad v celkovém hodnocení na třetí místo, kde měl stejný počet bodů jako čtvrtý Pedrosa. Perfektní závod ale zajel Randy De Puniet, který si v sedle LCR Hondy zajistil na jihu Španělska umístění na čtvrté příčce. Stejně dobře si vedl pátý Marco Melandri, o kterém se všichni domnívali, že po slabém roce u Ducati a nyní na netovární Kawasaki bude jezdit někde vzadu.

Klepněte pro větší obrázekDalším podnikem sezony, kde zaúřadovalo počasí byla francouzská Grand Prix na závodním okruhu Bugatti v Le Mans. Už během prvního tréninku pršelo a i když měli jezdci poprvé možnost strávit na dráze šedesát minut tak někteří nestačili využít ani polovinu. V kvalifikaci si to opět rozdala dvojice Španělů Pedrosa a Lorenzo. Tentokrát byl rychlejší jezdec tovární Hondy o neuvěřitelných pět tisícin sekundy. V neděli odpoledne pršelo, dráha okruhu Bugatti byla mokrá a tak jezdci MotoGP startovali s motocykly na mokrých pneumatikách a s nastavením do deště. V průběhu Velké ceny začala trať postupně osychat a bylo jasné, že ke slovu přijde výměna motocyklů v boxech. Valentino Rossi se k výměně odhodlal jako jeden z prvních, ale to se mu stalo osudným, protože hladké pneumatiky jeho Yamahu neudržely ve svislé pozici a Ital spadl. Dokázal dojet do boxů, kde nasedl na stroj s původním nastavením na mokrou trať. Potom následovala jeho penalizace za nedodržení rychlosti v boxech, průjezd boxovou uličkou a nakonec ještě další cesta do boxů pro motocykl s nastavením na sucho. Nemohlo to ani dopadnout jinak než tak, že Rossi po velmi, velmi dlouhé době nezískal v závodu Grand Prix ani jeden jediný bod. Naopak se dařilo Lorenzovi, který ve Francii vyhrál a díky tomu se posunul do vedení průběžného hodnocení. Druhá pozice patřila Marcu Melandrimu. Ital předvedl parádní výkon a ve čtvrtém podniku šampionátu dokázal Kawasaki dovést do cíle na skvělé pozici. Umístění, o kterém si tovární stáj japonského výrobce mohla v předchozích letech nechat zdát. Třetí příčku obsadil Dani Pedrosa, když v posledním kole předjel svého týmového kolegu Andrea Doviziosa, jenž byl nadosah svému prvnímu umístění na stupních vítězů v barvách tovární Hondy.

Klepněte pro větší obrázekPátý podnik sezony - Velká cena Itálie. V posledních sedmi letech nedokázal Valentina Rossiho na okruhu v Mugellu nikdo porazit a tak se čekalo, zda se mu podaří na domácí trati uspět i letos. Rozdíl mezi prvním Lorenzem a třetím Stonerem byl jeden jediný bod, takže adeptů na italské zlato bylo rozhodně víc. Sete Gibernau do Itálie nepřicestoval, protože byl v té době po operaci a jeho tým ani nehledal náhradu. Už výsledek kvalifikace naznačil, že to osminásobný světový šampion nebude mít jednoduché, protože mu připadlo až čtvrté místo v druhé řadě startovního roštu. Pole position vyhrál týmový kolega Jorge Lorenzo, druhý byl Casey Stoner a pro třetí místo si zajel překvapivě Loris Capirossi se Suzuki. Samotný závod byl velmi podobný tomu z Francie. Jen Lorenzo trošku zpestřil zaváděcí kolo, protože v něm spadl a těsně před startem si tak musel vyměnit motocykl. Samotná Velká cena připomínala tu poslední z Francie. Start opět na mokrém obutí a v průběhu závodu výměna motocyklů za stroje s nastavením na suchou trať. Do výměny figuroval Rossi na první pozici, ale do boxů tentokrát zajel o něco později, čehož využil Casey Stoner a v Mugellu získal pro Ducati vůbec první vítězství. Lorenzo dojel druhý a Rossi tentokrát ´až´ třetí. Závod nedokončil Dani Pedrosa, kterého po pádu odnesli z únikové zóny na nosítkách, ale naopak se dařilo Lorisi Capirossimu, jenž před domácím publikem projel cílem v sedle Suzuki pátý.

Klepněte pro větší obrázekPo vítězství v italském Mugellu patřilo vedení v šampionátu Casey Stonerovi. Před cestou k šestému podniku sezony do Barcelony měl Australan výhodu čtyř bodů na druhého Lorenza a devíti na třetího Rossiho. Slunečná Velká cena Katalánska byla po studeném a deštivém počasí ve Francii a Itálii příjemnou změnou a navíc se na startovním roštu objevilo hned devatenáct závodních prototypů MotoGP, protože za tým Scot Racing závodil premiérově v MotoGP Gabor Talmacsi. Na dráze v Montmelo byli velmi rychlí oba jezdci Fiat Yamahy. První trénink vyhrál Rossi, ten druhý a kvalifikaci pak Jorge Lorenzo. První řadu potom třetím časem z kvalifikace uzavřel Casey Stoner. Po zhasnutí červených světel se rozehrála parádní bitva hned na několika frontách. Dani Pedrosa bojoval o páté místo s Lorisem Capirossim, Andrea Dovizioso zase v závěru málem dojel Casey Stonera, ale hlavní hřeb závodu v Barceloně probíhal na špici. Jorge Lorenzo vedl, ale v zádech měl Valentina Rossiho, který cítil svou příležitost a v posledních kolech se děly věci nevídané. Jedno předjetí střídalo druhé, ale první příčku si v závěru držel Jorge Lorenzo. To ale platilo do poslední zatáčky posledního kola, kde Rossi chytře svého kolegu podjel a cílem projel jako vítěz. Dle mnohých včetně obou samotných jezdců byla tato Grand Prix klíčovou pro vývoj celého šampionátu. Nicméně v jejím závěru jsme mohli vidět naprosto vyčerpaného Casey Stonera a všem bylo jasné, že s továrním jezdcem Ducati není něco v pořádku. Po závodu v Barceloně jezdci na druhý den poprvé v sezoně testovali. Bodový stav u prvních třech jezdců byl naprosto stejný a v další Velké ceně, která byla na programu v holandském Assenu všichni začínali znovu pěkně od začátku.
10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz