Královská kubatura v roce 2009

Část první - Před prvním závodem v Kataru.
Klepněte pro větší obrázekZačátek letošní sezony světového šampionátu závodů silničních motocyklů byl v mnohém jiný než ty předchozí, protože celosvětová ekonomická krize zasáhla i tento svět na dvou kolech a to mělo zásadní vliv na léta zaběhnutý systém, který doznal podstatných změn.

První známkou toho, že se něco děje bylo rozhodnutí Kawasaki okamžitě opustit světový šampionát. První informace se objevily již koncem roku 2008 a Kawasaki dlouho trvalo než se dopracovali k oficiálnímu zdůvodnění svého rozhodnutí. Nicméně jejich oba jezdci John Hopkins a Marco Melandri zůstali najednou bez práce a mistrovství světa bez dvou závodních motocyklů na startovním roštu.

Dorna mohutně bojovala, aby vedení japonské společnosti přimělo své rozhodnutí změnit a to se také podařilo, když v hodině dvanácté přišel na scénu soukromý tým Hayate Racing s modelem motocyklu Kawasaki ZX-RR pro rok 2010. Na jeho vývoji Japonci pracovali až do posledního předsezonního testu a od prvního závodu už fungovali pouze jako servis a dodavatel náhradních dílů, což v závěru sezony týmu v mnohém komplikovalo život.

Situace nebyla začátkem roku růžová, což vyvolalo jednání Komise Grand Prix během únorové schůzky v Ženevě, kde zvolení zástupci odsouhlasili hned několik změn v předpisech, které v mnohém pozměnily podobu šampionátu. První změnou byla podoba závodního víkendu. Zrušili páteční dopolední trénink a jezdci královské kubatury navíc přišlo o patnáct minut v každém tréninku a kvalifikaci. Tento systém ale v průběhu sezony doznal další změny, protože na žádost jezdců a týmů všechny kubatury mají od francouzské Grand Prix v pátek hodinový trénink a MotoGP si hodinu ponechala rovněž v tréninku v sobotu dopoledne a v odpolední kvalifikaci.

Další změna proběhla u pohonných jednotek. V Ženevě odsouhlasili použití jen pěti motorů ve zbývajících závodech sezony po Velké ceně České republiky. Navíc pro rok 2010 bude omezení mnohem tvrdší, takže motory jako takové doznají značných změn v konstrukci, protože jejich životnost bude velmi důležitá. I v tomto případě se pravidla později upravila, protože za výměnu motoru nad stanovený limit měl být penalizován jezdec, ale to se změnilo a penalizace se dotkne jen výrobce v soutěži Poháru konstruktérů.

Únorové zasedání Komise Grand Prix rovněž s okamžitou platností zakázalo použití elektronického řízení startu, elektronického řízení tlumení a keramických brzdových materiálů. Hodně diskutovaným tématem bylo testování v průběhu sezony. Testy byly jen dva a to po závodu v Barceloně a v Brně, kterého se mohli zúčastnit jezdci pod smlouvou. Pro sezonu 2010 je omezení v předsezonních testech ještě horší, protože v tomto případě mají jezdci k dispozici jen šest dnů na dráze a potom už ostrý start do sezony v Kataru.
Klepněte pro větší obrázek
Rovněž se projednávala otázka náhradních motocyklů, protože druhá motorka také stojí peníze, ale vzhledem k tomu, že v letošním roce hrál náhradní motocykl velmi důležitou roli hned ve dvou případech mokro-suchého závodu, tak z této myšlenky nakonec sešlo a v Assenu mu pro sezonu 2010 dali požehnání. V Assenu také Komise Grand Prix schválila časový rozvrh závodních víkendů, kde v případě MotoGP zůstává stejný model jako letos, to znamená třikrát šedesát minut plus samostatný závod.

Další a poslední výraznou změnou bylo v letošním ročníku světového šampionátu pravidlo jednotného dodavatele pneumatik. Oficiálním dodavatelem byl pro MotoGP vybrán japonský Bridgestone, který svou roli zvládl na výbornou a jezdci na stejném obutí v mnoha případech překonali rekordy okruhů z předchozích let. V kvalifikaci již neexistoval pojem kvalifikační guma, protože v tomto roce používali jezdci výhradně závodní pneumatiky a pro to, aby zajeli rychlé kolo ve většině případů jen použili její měkčí směs.

To, že Japonci neměli v pneumatikách konkurenci neznamenalo, že usnou na vavřínech, ale jejich vývojové oddělení pracovalo na plné obrátky, aby uspokojili potřeby jezdců. V mnohém jim tak usnadnili situaci, když v průběhu sezony nasadili asymetrickou zadní pneumatiku, která lépe zvládala okruhy s rozdílným počtem pravých a levých zatáček.

Kawasaki sice opustila šampionát, ale do sezony 2009 vstupoval nový tým bratrů Nietových pod názvem Grupo Francisco Hernando a v sedle jejich Ducati GP9 neseděl nikdo jiný než Sete Gibernau, který se na závodní dráhu vracel po dvouleté přestávce. Od jeho posledního závodu se šampionát v mnohém změnil a Gibernau už nedokázal zachytit rytmus dravých jezdců královské kubatury. V Laguně Seca Španěl po výjezdu mimo trať závod nedokončil a do Německa už tým Grupo Francisco Hernado nepřijel, takže v tomto momentu pro Sete Gibernaua sezona skončila a jak sám uvedl v době, kdy se jim začalo dařit.

Podobný osud potkal v červenci japonského jezdce Yuki Takahashiho, který letos poprvé závodil s Hondou Scot Racingu v královské kubatuře a sezona pro něho skončila závodem v holandském Assenu. HRC nebylo nadšeno představou odchodu jediného Japonce z MotoGP, ale rozhodnutí týmu respektovali. Na místo Takahashiho přišel po krátké zkušenosti mezi čtvrtlitry Maďar Gabor Talmaci a v jeho případě to možná nebyl nejšťastnější moment pro vstup do top kubatury světového šampionátu.

Nicméně koncem sezony 2009 se Scot Racing opozdil s platbou za dvě nové Hondy RC212V a HRC jim už druhou možnost nedalo. Těžko říct, proč tak tvrdé rozhodnutí, když v jejich čtvrtlitrovém týmu vyhrál Japonec s Hondou, ale možná si tehdy měli přeci jenom dobře výměnu Takahashiho rozmyslet. Každopádně výsledek je takový, že Scot Racing odchází z královské kubatury a v roce 2010 bude závodit pouze v třídě Moto2.

Klepněte pro větší obrázekV dubnu konečně nadešel čas prvního závodu sezony. Jezdci a jejich týmy přijeli do Kataru, kde se již druhým rokem mělo závodit pod světly reflektorů, ale počasí v této části světa na okraji pouště předvedlo něco nečekaného, protože v den závodu začalo intenzivně pršet a zahajovací Velkou cenu sezony tak museli v případě MotoGP přesunout o den později na pondělí třináctého dubna. Nikdo zatím netušil, že právě déšť sehraje velmi důležitou roli v hned několika závodech Grand Prix sezony 2009.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

18:51 | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
18:20 | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
17:47 | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.
15. října | Warm upy jsou zkráceny na 15 minut. Odkládají se i starty závodů.

Harmonogram

GP Japonska, Motegi
Pátek 13. října
Moto3 1. trénink   02:00–02:40
MotoGP 1. trénink   02:55–03:40
Moto2 1. trénink   03:55–04:40
Moto3 2. trénink   06:10–06:50
MotoGP 2. trénink   07:05–07:50
Moto2 2. trénink   08:10–08:55
Sobota 14. října
Moto3 3. trénink   02:00–02:40
MotoGP 3. trénink   02:55–03:40
Moto2 3. trénink   03:55–04:40
Moto 3 kvalifikace   05:35–06:15
MotoGP 4. trénink   06:30–07:00
MotoGP 1. kvalifikace   07:10–07:25
MotoGP 2. kvalifikace   07:35–07:50
Moto2 kvalifikace   08:05–08:50
Neděle 15. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00

Nejčtenější články

MotoGP: Po boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po boji s Márquezem vítězí D…

Dovi a Márquez spolu v Japonsku bojovali o výhru. Nakonec uspěl Dovi, Márquez je druhý a na podium je doprovodil Petrucci.

14.  10.  2017 | | 2 N/A
MotoGP: Z pole position se raduje Zarco

MotoGP: Z pole position se raduje Za…

Pole position pro start japonského závodu si zajistil Johann Zarco. Do první řady se kvalifikovali i Danilo Petrucci a Marc Márquez.

14.  10.  2017 |
MotoGP: Druhý japonský trénink opanoval Dovi

MotoGP: Druhý japonský trénink opano…

V odpoledním japonském tréninku se na první místo posunul Andrea Dovizioso. Marc Márquez je druhý. Třetí pozici obsadil Aleix Espargaro.

13.  10.  2017 |
Moto3: Zkrácený závod na mokrém povrchu ovládl Fenati

Moto3: Zkrácený závod na mokrém povr…

V Japonsku hodně prší. Kvůli olejem znečištěné dráze byl závod odložen a zkrácen. Na podium vystoupili Fenati, Antonelli a Bezzecchi. Mir ještě titul neslaví.

15.  10.  2017 |
MotoGP: Nejrychlejší čas prvního tréninku zajel Márquez

MotoGP: Nejrychlejší čas prvního tré…

Na mokré dráze se v prvním tréninku zadařilo zajet nejlepší časy Márquezovi, Espargarovi a Reddingovi.

13.  10.  2017 |