Le Mans: Čtyři vítězové ze čtyř závodů?

Začátek sezóny MotoGP roku 2013 zažil tři různé vítěze ve třech různých závodech. Bude tento trend pokračovat i při Monster Energy Grand Prix de France?
Le Mans: Čtyři vítězové ze čtyř závodů?

Závodní okruh Le Mans Bugatti Grand Prix byl vybudován v roce 1965 kolem existující tratě proslulé „čtyřiadvacetihodinovky" a nachází se 5 km jižně od města Le Mans a 200 km jihozápadně od Paříže. Podniky Grand Prix zde byly hostem od konce šedesátých let. Éru závodů mistrovství světa silničních motocyklů přerušila vážná nehoda španělského jezdce Alberta Puige v roce 1995. Okruh byl z kalendáře závodů vyřazen až do roku 2000. Mezitím Francouzi výrazně zapracovali na bezpečnosti a světové silniční závodění na té nejvyšší úrovni se do Le Mans vrátilo. Le Mans je úzká trať se zatáčkami vyžadujícími převážně průjezd na první rychlostní stupeň s důrazem na pozdní brzdění a prudkou akceleraci. Okruh dokáže pojmout až 100 tisíc diváků, trať má délku 4 180 metrů se 4 levými a 9 pravými zatáčkami. Rekord okruhu drží od roku 2011 časem 1´33.617 Dani Pedrosa, který je současně jezdcem s nejrychleji zajetým kolem v čase 1´32.647 (z roku 2008). Nejvyšší rychlosti 309,2 km/h zde dosáhla satelitní Ducati Héctora Barbery v loňském roce.

Nabídne nám historický Le Mans dalšího vítěze tak, jako katarský okruh v Losail nabídl Jorge Lorenza, americký Austin pro změnu Marca Márqueze a španělský Jerez si podmanil Dani Pedrosa?

Uběhlo již pět let od doby, kdy nám první čtyři velké ceny přinesly stejný počet různých vítězů. V minulosti byl tím čtvrtým Valentino Rossi, když v Číně v roce 2008 přivezl svou Yamahu vítězně do cíle. Okruh v Šangaji už v kalendáři MotoGP není, Rossi však v závodním poli stále je a stále usiluje o své první vítězství v závodě po návratu ke stroji se třemi ladičkami ve znaku. Soudě podle dosavadní formy v sezóně, je sedminásobný mistr světa královské kategorie bezesporu tím největším uchazečem o post dalšího, v pořadí již čtvrtého vítěze ve čtvrté letošní Grand Prix.

V roli vedoucího závodníka míří do Francie Marc Márquez. Je to historicky vůbec nejmladší aktuální nejlepší závodník. Tým Repsol Honda momentálně obsadil první dvě pozice – 3 body ztrácí Dani Pedrosa na týmového kolegu Marca Márqueze. Ještě o bod míň má současný držitel mistrovského titulu Jorge Lorenzo jezdec týmu Yamaha Factory Racing. Uznání vlastní chyby po závodní kolizi v Jerezu vidí veřejnost jako znak sportovního chování, nicméně si můžeme být zcela jistí, že na trati bude v soubojích po onom památném podjetí v poslední zatáčce v Jerezu daleko více napětí.

Klíčovým faktorem nadcházejícího závodního víkendu ve Francii bude – nejen pro suché a tím pádem zaplněné tribuny, ale i pro vítězství v závodě – počasí v Maine. Loňský závod ve Francii demonstroval téměř dokonale, jak proměnlivé mohou povětrnostní podmínky být. Jak je přinejmenším obtížné předvídat podmínky k odpolednímu závodu. Tehdy zde zvítězil Lorenzo, Rossi byl na nekonkurenceschopné Ducati druhý a třetí místo si odvezl Casey Stoner. K dobru lze však přičíst to, že před rokem závod nedokončili pouze tři jezdci.

V zájmu všech jezdců doufejme, že nadcházející drama nebude prošpikováno nehodami a pády. Například jako v rozpáleném Jerezu, kdy prakticky pouze Jorge Lorenzo byl jezdcem, který během víkendu (nepočítejme střet v poslední zatáčce závodu) nespadl.

Cal Crutchlow z týmu Monster Yamaha Tech3 utrpěl ve Španělsku dva těžké pády a působení ve Francii bude jistě provázeno spoustou otázek od novinářů. Po minulém závodě zmínil v britském tisku, že by mohl být v týmu nahrazen mladším bratrem Aleixe Espargara Polem, letos největším kandidátem na zisk titulu v kategorii Moto2. Zdali bude mít tato okolnost vliv na Angličanův výkon, to zjistíme o víkendu. Každopádně na psychice mu to jistě nepřidá.

Co se týká Ducati, tým se koncentruje na Le Mans jako na velmi důležitý víkend. Testovací jezdec Ducati Michele Pirro mohl díky nepřítomnosti Bena Spiese ze satelitního týmu Ignite Pramac Racing využít divokou kartu a s novým podvozkem GP13 Lab zaznamenal v Jerezu pozitivní debut. Na tomto podvozku následně při oficiálních testech v Jerezu sbírali data také Nicky Hayden a Andrea Dovizioso. Při navazujícím privátním testu v Mugellu se tovární jezdci vrátili k závodní specifikaci, „laboratorní" verzi nadále testoval Franco Battaini. V Le Mans pojede znovu Michele Pirro, tentokrát na motocyklu stále ještě nedoléčeného Spiese.

Vzestup výkonů můžeme očekávat také u CRT strojů. Na základě nasbíraných poznatků a požadavků mají nyní týmy od firmy Magneti Marelli k dispozici první významný upgrade softwaru ECU. Tuto jednotnou elektroniku používají všechny CRT týmy s výjimkou těch, jejichž závodníci jezdí na strojích od Aprilie (ART).

První trénink závodního víkendu Monster Energy Grand Prix de France začíná v Le Mans v pátek v 9 hodin ráno. Závod třídy MotoGP bude odstartován v neděli ve 14 hodin.
(zdroj: motogp.com)

 

17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00