Letos by mohly zmizet první páteční tréninky a náhradní motorky

MotoGP musí šetřit.
MotoGP se snaží zareagovat na současnou finanční krizi, konkrétní opatření však zatím dohodnuta nebyla. Předseda IRTA Hervé Poncharal se domnívá, že nastala příznivá doba pro zavedení změn, které zajistí budoucnost tohoto sportu. Všichni účastníci jsou kvůli problémům otevřenější a ochotnější jednat.

"Před třemi měsíci by mě nenapadlo, že někteří lidé budou tak otevření změnám. Bez krize byli všichni spokojeni, když vše zůstávalo při starém každým rokem. Ale když nic neměníte, tak můžete začít nudit. I ta nejzajímavější věc se stane běžná, když ji vídáte každý den beze změny," řekl Poncharal.

Poncharal se však domnívá, že je pesimismus kvůli finanční krizi přehnaný, na druhé straně nechce zlehčovat potřebu uskutečnění změn. Jednou z nich, která již byla zavedena, jsou jednotné pneumatiky. Tento krok sice původně nevyvolala finanční krize, ale nyní se všem hodí.

"Než se zavedlo pravidlo o jednotných pneumatikách, hodně se politikařilo, ale za současné ekonomické situace jsou s ním nyní všichni spokojeni," uvedl Poncharal.

MotoGP ale musí podle Poncharala zajít mnohem dále, potřebuje více šetřit.

"Možná budeme muset změnit hodně věcí. Pokud chceme přitáhnout návštěvníky, televizní diváky a investory, tak se musíme ještě více zlepšit. Tím myslím, že musíme být levnější, zatímco poskytneme lepší podívanou, s vyrovnanějšími závody a více závodníky na čele," řekl.

Motocyklový sport se musí neustále adaptovat měnícím se podmínkám a šéf týmu Tech3 proto chce, aby účastníci MotoGP formou otevřené diskuze probrali všechny možné nápady a vybrali ty nejlepší.

"Musíme přemýšlet o tom, jak nějakým způsobem omezit technologie v některých oblastech, aby nebyly náklady tak vysoké. Ale nová technická pravidla nesmí poškodit podívanou našeho krásného sportu," souhlasí Lucio Cecchinello.

V současné době zatím není jistá účast Kawasaki v letošním ročníku a vzhledem k pokročilé době by bylo již obtížné zavádět velké změny s platností pro sezónu 2009. Návrhy proto budou rozděleny do dvou skupin, ty radikálnější najdou uplatnění až příští rok.

"V tuto chvíli je cílem, aby všichni mohli v této sezóně závodit, předvedli dobrou podívanou, vyrovnané závody a to je vše. Není možné, abychom teď implementovali všechna probíraná opatření, protože některá z nich jsou příliš drastická. Už začala sezóna 2009, všichni výrobci své motorky už postavili, takže můžeme změnit jen pár organizačních záležitostí. Samozřejmě také přemýšlíme o tom, co uděláme v roce 2010 a dalších letech. Určitě padnou některá radikálnější rozhodnutí, ale zavedena budou až v roce 2010," pokračoval Poncharal.

Všechny změny v pravidlech musí posvětit Komise Grand Prix, jejíž členy tvoří lidé z IRTA (Mezinárodní asociace závodních týmů), Dorny (držitel obchodních práv), FIM (Mezinárodní motocyklová federace) a MSMA (Asociace výrobců sportovních motocyklů).

"Všichni jsme se sešli, diskutovali jsme a všichni předložili své návrhy. Některé nápady se snad brzy stanou součástí pravidel pro rok 2009. V tuto chvíli jsou to jen návrhy, takže nechci být konkrétní," dodal Poncharal.

Jedním z návrhů úsporných opatření by mělo být zrušení prvního pátečního volného tréninku. Místo něj by jezdci rozdávali autogramy fanouškům.

"Chceme snížit objem tréninků, protože motorky mají obrovské náklady na údržbu. Takže pokud najedeme o 20 procent méně kilometrů, ušetříme značné množství peněz a nebude to mít velké dopady na podívanou, protože závod bude mít i nadále 20 až 30 kol jako dříve. Pouze bychom omezili tréninky, počet tréninků a také testy," vysvětlil Cecchinello.

Další návrhy zahrnují zákaz náhradních motorek, prodloužení životnosti motorů, či dokonce omezení otáček motorů. Diskutuje se také o omezení elektroniky.

"Když povolíme jen jednu motorku na jezdce, nebude to mít vliv na podívanou, protože jezdec může na trati stejně jezdit jen na jedné motorce najednou. Hodně by to pomohlo při snižování nákladů, protože bychom mohli snížit počet zaměstnanců, náhradních dílů, méně bychom toho museli přepravovat a tak dále," dodal Cecchinello.

Náklady na MotoGP u továrních týmů lze kvůli vývoji jen velmi těžko vyčíslit, ale podle Cecchinella stojí provoz satelitního týmu 6 až 8 miliónů eur ročně. K tomu se přidávají platy jezdců, které můžou být i 10 až 12 miliónů eur. Cílem je snížit celkové náklady o 20 procent.

"Všichni musíme ukázat, že máme nápady a že se umíme vyrovnat s prostředím, v kterém se nacházíme. Nechceme být jako dinosauři. Musíme v těchto časech prokázat flexibilitu. Musíme být ohební. Pokud budeme příliš rigidní, zlomí nás to," uzavřel Poncharal.

Změny v pravidlech by mohly být oznámeny již tento týden.
5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00