Letos se těším do Assenu a Kalifornie, říká Wilco Zeelenberg

Holanďan Wilco Zeelenberg je u továrního MotoGP týmu Yamahy druhým rokem, druhým rokem spolupracuje s Jorge Lorenzem a letos udělá vše proto, aby jeho svěřenec obhájil titul mistra světa.
Letos se těším do Assenu a Kalifornie, říká Wilco Zeelenberg

Zeelenberg sám kdysi závodil, takže zná motocyklové prostředí jak z pohledu jezdce, tak vedení. To dokáže velmi dobře využít v praxi. Vizitkou je úspěšná mise v Supersportech, kde získal v roce 2009 titul s Calem Crutchlowem (letos poprvé v MotoGP) a loni titul mistra světa s Jorge Lorenzem v MotoGP. Vedení Yamahy si je vědomo Zeelenbergových zkušeností a jeho angažováním jenom získali.

Jaké to je zahajovat druhou sezonu s továrním týmem Yamahy?
Wilco Zeelenberg: „Je to obrovská změna ve srovnání s minulým rokem. Když začínáte první sezonu, musí být vše trošku promyšlené a také musíte o něco lépe poznat ostatní. Ale nakonec si po sezoně, jaká byla v roce 2010, vybudujete velmi kvalitní vztah mezi jezdcem a týmem. Trávíte spolu spoustu času a společně si vybudujete vzájemné vazby. Musím připustit, že začátek sezony 2011 nebyl jednoduchý. Znali jsme se sice velmi dobře jako tým, ale trochu jsme si dělali starosti s konkurenceschopností, takže to nebyl snadný začátek.“

Jak rozdílná byla Vaše role, když jste loni začínal v MotoGP ve srovnání s pozicí manažera u týmu Yamaha World Supersport?
Wilco Zeelenberg: „Hodně rozdílná. Mluvil jsem s výkonným ředitelem Yamaha Motor Racing, Linem Jarvisem v čem bude spočívat moje role, víc zefektivnit tým na Jorgeho straně garáže. Na druhé straně byl Valentino Rossi a on měl tým skutečně velmi dobře vypracovaný. V garáži to bylo těžší, protože máme různě silné charaktery a po odchozím šéfu týmu to byl rovněž těžký zápas pro zbytek týmu, takže jsme museli zesílit tam, kde jsme ztráceli. Musím připustit, že to nebylo jednoduché, ale myslím, že se nám to loni podařilo zvládnout celkem dobře.“

Co je středem zájmu manažera týmu Yamahy MotoGP?
Wilco Zeelenberg: „To se mění. Prioritou číslo jedna je, aby se během víkendu chlapi, co nejrychleji zapracovali. Ramon Forcada je skvělý a já se tím nemusím příliš zatěžovat, protože má značné zkušenosti. Někdy se ho zeptám na stav a nastavení, ale pokaždé má dobrý plán. Jakmile jezdec řeší problémy, kladu na to důraz, ale pokud oba mluví stejně a vidím, že jsou na dráze dobří, nechám to na šéfmechanikovi. Jakmile tuším komplikace, zasáhnu. Obyčejně se ale tomu snažím vyhýbat a jen naslouchám, protože to jsou velcí profesionálové a obyčejně pracují tím správným způsobem.“

Na co se hlavně díváte, když sledujete Jorgeho jízdu?
Wilco Zeelenberg: „Snažím se zjistit, jaké má Jorge problémy v různých částech dráhy ve srovnání s ostatními jezdci. Pokud je rychlý, rychlejší než zbytek závodního pole, pak je snadné vidět, že pojede dobře, když má ale potíže není pro mě těžké zajít do boxů a přinést své návrhy řešení.“

Co vše můžete na dráze fyzicky sledovat?
Wilco Zeelenberg: „Vidíte všechno, ale je to poměrně těžké vysvětlit. To je něco s čím jsme trošku bojovali během testu v Kataru. V sobotu nebo neděli bylo celkem dobře, ale jel na limitu technického kompletu a jezdil dobře. Ale když začalo foukat, což mu nikdy moc nepomáhá, musel motocykl víc klopit, ale to nebylo možné, takže nastaly potíže. Na dráze jsem mohl vidět, že potřebuje motorku, která lépe zatáčí. Vyřešili jsme to poslední den testu v pondělí. Ve čtvrtek v noci jsme během prvního tréninku udělali ještě nějaké změny a Jorge šel pořadím nahoru. Od této chvíle se na motocyklu cítil mnohem lépe. Posloucháte otáčky motorů, jak motocykly projíždějí zatáčkami, sledujete úhel náklonu, který musí mít, aby zatáčku zvládl, zda Jorge potřebuje celou dráhu, aby projel zatáčkou při rychlosti, které dosahuje nebo zda je schopný se ještě zlepšit na stejném nastavení … to všechno sledujeme.“

Jak využíváte svých zkušeností, bývalého závodníka?
Wilco Zeelenberg: „Někdy si Jorge není jistý správným směrem, slyším jeho výklad situace, vidím, co dělá na dráze, jak se chová motocykl a snažím se to pak přeložit jeho šéfmechanikovi Ramonovi.“

Klepněte pro větší obrázek

Je nějaká dráha, kde se letos těšíte nejvíc?
Wilco Zeelenberg: „Samozřejmě Jerez, je to Jorgeho první domácí Velká cena v roce a loni tam vyhrál. Pokud jde o mě, tak je to Assen. Je tam spousta fanoušků z mé země, takže je to pro mě velmi vzrušující a napínavé. Další pak Laguna Seca. Není to ta nejlepší dráha na světě, ale je tam parádní atmosféra, prostě Kalifornie!“

Když pomineme svět motocyklového šampionátu, co vás nejvíc zaměstnává?
Wilco Zeelenberg: „Čtrnáctým rokem provozuji školu závodění. Snažíme se učit všechny kategorie, od začátečníků, přes jezdce na profesionálnější úrovni až ty nejmladší, zejména pak ty. Věřím, že pro některé můžeme něco udělat a již jsme pomohli pár holandským šampionům. Teď jezdíme Raymondem Schoutenem, kterému bylo třináct nebo čtrnáct, když s námi v Cartageně začínal. Šampion holandského mistrovství Superbiků s námi také trénoval. Jezdci stráví ve škole týden a my se je snažíme přivést na správnou cestu. Je to velká zábava. Naše pozornost je zaměřena na všechny v naši skupině a nezáleží na tom, zda je někdo rychlý nebo pomalý, každému se dostane stejné pozornosti.“

Jak vnímáte spolupráci s mistrem světa v Supersportech Calem Crutchlowem a Jorgem Lorenzem, mistrem světa třídy MotoGP?
Wilco Zeelenberg: „Tyto dva světy jsou velmi rozdílné, ale když jezdci seskočí z motorky, říkají stejné věci a je jedno v jaké jste zrovna kategorii. Když Jorge seskočí ze své M1 říká stejné věci, jako můj sedmnáctiletý syn, který jede v národním šampionátu. Mají stejné problémy, když jsou pomalí!“

Půjde Váš syn ve stopách svého otce?
Wilco Zeelenberg: „Ne, to bych neřek. Je celý nedočkavý, aby už dokončil školu, což je myslím dobré. Chce si zvýšit kvalifikaci. Na dráze dosahuje dobrých časů, ale právě nyní se daleko víc věnuje škole. Motorky má rád, to ano, ale není to střed zájmu jeho pozornosti. I když s Jorgem sdílí  lásku k Twitteru!“

Jste už s Yamahou dlouho?
Wilco Zeelenberg: „Letos je to moje desátá sezona, kdy nejsem v pozici jezdce, ale když jsem ještě závodil, tak s Yamahou to bylo dalších pár let k tomu! Vždy se vůči mě chovali korektně. Dali mi šanci, abych pokračoval ve své práci v závodění. Když jsem skončil jezdit, byl to Laurens Klein Koerkamp, závodní manažer Yamahy Motor v Evropě, který mi dal příležitost stát se technickým koordinátorem. Ve škole, bylo mým záměrem pracovat s motocykly jako mechanik, takže mám rád řemeslnou i technickou stránku práce na motorce. Z tohoto důvodu jsem prošel mnoha úrovněmi od národních šampionátů až po Superbajky. Když jsme v roce 2009 vyhráli titul v Supersportech, dostal jsem nabídku jít do MotoGP a stát se tam manažerem týmu Jorge Lorenza.“

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz