Litrové motory ano, ale co s osmistovkami?

Návrat litrových motorových jednotek zpět do královské kubatury MotoGP vzbudil na jedné straně velká očekávání a radost, ale zároveň sebou přináší obavy na straně výrobců motocyklů.

Litrové motory by pro královskou kubaturu mistrovství světa silničních motocyklů znamenaly již třetí změnu obsahu motorových jednotek v posledních deseti letech. To není málo pokud vezmeme do úvahy fakt, že osmistovky existují teprve od roku 2007.

Nicméně promotér závodů MotoGP oznámil přechod na 1000ccm kubaturu od roku 2012 s tím, že pokud všichni výrobci budou souhlasit, může se návrat litrových motorů klidně o jeden rok urychlit.

Podle Matthew Brita z britského Motorcycle News, ale právě Mezinárodní asociace výrobců motocyklů (MSMA) žádá o odklad a možnost v roce 2012 nadále pokračovat s 800ccm závodními prototypy. Není se ani čemu divit, všichni do vývoje investovali nemalé peníze a teď se pravidla změní a vše si můžou zopakovat znovu na litrovém motoru.

Do nového vývoje by samozřejmě výrobci museli investovat další finanční prostředky a to je v dnešní době cesta na tenký led. Šéf Dorny Carmelo Ezpeleta v této věci reportéru Motorcycle News uvedl, že pravidla pro sezonu 2012 umožní oběma kubaturám závodit společně, jak už tomu bylo jednou v roce 2002, když dvoudobé pětistovky postupně vyklidily pole čtyřdobým strojům 990ccm.

Díky tomu by výrobci, kteří do osmistovek investovali nemalé prostředky,  pokračovali dál s motocykly o obsahu 800ccm, které by na jedné dráze čelily konkurenci z řad litrových strojů. Minulý týden měla Komise Grand Prix v Sepangu jednat o nových technických pravidlech pro rok 2012 a jedním z bodů programu měla být právě pravidla pro společné soutěžení 800ccm a 1000ccm motocyklů.

U litrového motoru je jasně stanoven maximální počet válců na čtyři a vrtání na jednaosmdesát milimetrů. Cílem technických pravidel je tedy vytvořit určitou rovnost mezi dvěma rozdílnými kubaturami, což je podle Motorcycle News možné stanovením váhových limitů a množství paliva. U litrových motorů dále omezením vrtání, což by u osmistovek neplatilo.

Jak to všechno dopadne je otázkou dalších jednání, ale pokud mnozí zasvěcení stále hovoří o tom, že osmistovky byly tím nejhorším, co se v posledních letech mohlo královské kubatuře v mistrovství světa stát, tak to snad takový problém nebude a spokojeni nakonec budou všichni.

16. července | Johann Zarco dnes slaví 28 let.
15. července | Pol Espargaro, Alex Rins a Jack Miller upadli hned po startu: odkaz
15. července | Alonso Lopez musel po nehodě v závodě do zdravotního střediska. odkaz
15. července | Aleix Espargaro dnes nepojede z důvodu poranění hrudníku. odkaz
15. července | Do zdravotního střediska musel po své nehodě i Fabio Quartararo. odkaz

Harmonogram

GP České republiky, Brno
Pátek 3. srpna
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 4. srpna
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 5. srpna    
Moto3 warm up   08:40–09:00
Moto2 warm up   09:10–09:30
MotoGP warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
Moto2 závod   12:20
MotoGP závod   14:00