Návrat litrových motorových jednotek zpět do královské kubatury MotoGP vzbudil na jedné straně velká očekávání a radost, ale zároveň sebou přináší obavy na straně výrobců motocyklů.
Litrové motory by pro královskou kubaturu mistrovství světa silničních motocyklů znamenaly již třetí změnu obsahu motorových jednotek v posledních deseti letech. To není málo pokud vezmeme do úvahy fakt, že osmistovky existují teprve od roku 2007.
Nicméně promotér závodů MotoGP oznámil přechod na 1000ccm kubaturu od roku 2012 s tím, že pokud všichni výrobci budou souhlasit, může se návrat litrových motorů klidně o jeden rok urychlit.
Podle Matthew Brita z britského Motorcycle News, ale právě Mezinárodní asociace výrobců motocyklů (MSMA) žádá o odklad a možnost v roce 2012 nadále pokračovat s 800ccm závodními prototypy. Není se ani čemu divit, všichni do vývoje investovali nemalé peníze a teď se pravidla změní a vše si můžou zopakovat znovu na litrovém motoru.
Do nového vývoje by samozřejmě výrobci museli investovat další finanční prostředky a to je v dnešní době cesta na tenký led. Šéf Dorny Carmelo Ezpeleta v této věci reportéru Motorcycle News uvedl, že pravidla pro sezonu 2012 umožní oběma kubaturám závodit společně, jak už tomu bylo jednou v roce 2002, když dvoudobé pětistovky postupně vyklidily pole čtyřdobým strojům 990ccm.
Díky tomu by výrobci, kteří do osmistovek investovali nemalé prostředky, pokračovali dál s motocykly o obsahu 800ccm, které by na jedné dráze čelily konkurenci z řad litrových strojů. Minulý týden měla Komise Grand Prix v Sepangu jednat o nových technických pravidlech pro rok 2012 a jedním z bodů programu měla být právě pravidla pro společné soutěžení 800ccm a 1000ccm motocyklů.
U litrového motoru je jasně stanoven maximální počet válců na čtyři a vrtání na jednaosmdesát milimetrů. Cílem technických pravidel je tedy vytvořit určitou rovnost mezi dvěma rozdílnými kubaturami, což je podle Motorcycle News možné stanovením váhových limitů a množství paliva. U litrových motorů dále omezením vrtání, což by u osmistovek neplatilo.
Jak to všechno dopadne je otázkou dalších jednání, ale pokud mnozí zasvěcení stále hovoří o tom, že osmistovky byly tím nejhorším, co se v posledních letech mohlo královské kubatuře v mistrovství světa stát, tak to snad takový problém nebude a spokojeni nakonec budou všichni.