Litrové motory ano, ale co s osmistovkami?

Návrat litrových motorových jednotek zpět do královské kubatury MotoGP vzbudil na jedné straně velká očekávání a radost, ale zároveň sebou přináší obavy na straně výrobců motocyklů.

Litrové motory by pro královskou kubaturu mistrovství světa silničních motocyklů znamenaly již třetí změnu obsahu motorových jednotek v posledních deseti letech. To není málo pokud vezmeme do úvahy fakt, že osmistovky existují teprve od roku 2007.

Nicméně promotér závodů MotoGP oznámil přechod na 1000ccm kubaturu od roku 2012 s tím, že pokud všichni výrobci budou souhlasit, může se návrat litrových motorů klidně o jeden rok urychlit.

Podle Matthew Brita z britského Motorcycle News, ale právě Mezinárodní asociace výrobců motocyklů (MSMA) žádá o odklad a možnost v roce 2012 nadále pokračovat s 800ccm závodními prototypy. Není se ani čemu divit, všichni do vývoje investovali nemalé peníze a teď se pravidla změní a vše si můžou zopakovat znovu na litrovém motoru.

Do nového vývoje by samozřejmě výrobci museli investovat další finanční prostředky a to je v dnešní době cesta na tenký led. Šéf Dorny Carmelo Ezpeleta v této věci reportéru Motorcycle News uvedl, že pravidla pro sezonu 2012 umožní oběma kubaturám závodit společně, jak už tomu bylo jednou v roce 2002, když dvoudobé pětistovky postupně vyklidily pole čtyřdobým strojům 990ccm.

Díky tomu by výrobci, kteří do osmistovek investovali nemalé prostředky,  pokračovali dál s motocykly o obsahu 800ccm, které by na jedné dráze čelily konkurenci z řad litrových strojů. Minulý týden měla Komise Grand Prix v Sepangu jednat o nových technických pravidlech pro rok 2012 a jedním z bodů programu měla být právě pravidla pro společné soutěžení 800ccm a 1000ccm motocyklů.

U litrového motoru je jasně stanoven maximální počet válců na čtyři a vrtání na jednaosmdesát milimetrů. Cílem technických pravidel je tedy vytvořit určitou rovnost mezi dvěma rozdílnými kubaturami, což je podle Motorcycle News možné stanovením váhových limitů a množství paliva. U litrových motorů dále omezením vrtání, což by u osmistovek neplatilo.

Jak to všechno dopadne je otázkou dalších jednání, ale pokud mnozí zasvěcení stále hovoří o tom, že osmistovky byly tím nejhorším, co se v posledních letech mohlo královské kubatuře v mistrovství světa stát, tak to snad takový problém nebude a spokojeni nakonec budou všichni.

15:17 | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00