Lorenzo vyhrál v Estorilu podruhé, ale tentokrát s Bridgestone

Tohru Ubukata hodnotil závodní víkend v Portugalsku.

Portugalskou Grand Prix vyhrál už podruhé za sebou jezdec Fiat Yamahy Jorge Lorenzo, ale tentokrát to bylo na pneumatikách japonského výrobce Bridgestone. Od prvního volného tréninku byl Španěl jednoznačně nejrychlejším jezdcem na portugalská dráze a jeho celkový čas závodu byl o patnáct sekund rychlejší než zajel v minulém roce ještě na pneumatikách Michelin.

Estoril je náročným okruhem pro pneumatiky, ale časy na kolo ukázaly na lepší úroveň výkonu pneumatik, které Bridgestone letos přivezl do Portugalska. Dani Pedrosa z Repsol Hondy během závodu zajel rekord okruhu, jeho letos druhý a pro Bridgestone už sedmý v sezoně, kdy v MotoGP působí v roli oficiálního dodavatele pneumatik.

Na několik otázek ohledně výkonu pneumatik v portugalské Grand Prix odpověděl Tohru Ubukata, který u Bridgestone pracuje na vývoji závodních pneumatik.

Co můžete říct k výkonu pneumatik po letošní Velké ceně Portugalska?
Tohru Ubukata: „Výkon našich hladkých pneumatik byl na tomto okruhu mnohem lepší než v posledních letech a časy na kolo jsou toho důkazem. Počasí bylo teplejší než posledně, protože datum pořádání závodu se změnil z dubna na říjen a díky tomu měla dráha vyšší přilnavost, ale to ještě víc prověřilo životnost a konzistenci našich pneumatik v průběhu celého závodu. Přesto jsem velmi spokojený s výkonem zadní tvrdé směsi pneumatiky, protože v závodu byla velmi rychlá a konzistentní. Měkká směs zadní pneumatiky velmi dobře fungovala v kvalifikaci, kdy se také zajely nejrychlejší časy, ale pro závod byla samozřejmě preferovaná volba tvrdé směsi.“

Proč si někteří jezdci vybrali právě měkkou směs hladké pneumatiky pro závod?
TU: „Během prvních dvou volných tréninků zkoušeli všichni jezdci obě směsi na přední i zadní pneumatice, aby získali cit pro obě specifikace pneumatik. Tvrdší pneumatika nabízí o něco menší přilnavost než měkčí, protože tvrdost směsi je vždy kompromisem mezi přilnavostí a životností. Způsob využití pneumatiky je závislý na nastavení motocyklu a stylu jízdy daného jezdce, takže každé spojení jezdec-motocykl využívá pneumatiky různým způsobem a mají na ně různé nároky. Jezdci, kteří si vybrali měkčí volbu byli víc vzadu na startovním roštu ve čtvrté, páté a šesté řadě. S měkčí pneumatikou měli lepší kontakt, ale také věděli, že můžou využít výhody rychlejšího zahřátí měkké směsi, aby v úvodních kolech získali nějaké pozice.“

Jak velký podíl má Bridgestone na rozhodnutí ohledně výběru pneumatik každého jednotlivého jezdce pro závod?
TU: „Samozřejmě naši technici během závodních víkendu těsně spolupracují s týmy a jejich jezdci a jsou součástí vyhodnocování jednotlivých jízd, protože to je velmi důležitý prvek podpůrné role, kterou hrajeme jako Oficiální dodavatel pneumatik. Na základě znalostí a zkušeností s našimi pneumatikami můžeme a také radíme jezdcům a týmům ohledně volby pneumatik během každého závodního víkendu a výběr závodní pneumatiky je založen na víkendové práci, ale nakonec je v pravomoci každého týmu a jezdce se rozhodnout dle vlastního uvážení.“

Doporučujeme

Články odjinud