Lorenzova houževnatost, dravost Crutchlowa a skrytá slabina Hondy

Kvalifikace nevypráví celý příběh. A to je jen dobře. To by se už po ní mohly rozdat trofeje a bylo by vše vyřešeno.
Lorenzova houževnatost, dravost Crutchlowa a skrytá slabina Hondy

Jenomže za 24 hodin mezi kvalifikací a závodem se zpravidla změní mnoho věcí. Počasí, teplota, nastavení. A pak to nejdůležitější – kvalifikace prezentuje jen pár kol, zatímco při závodu tráví jezdci na trati dlouhou dobu.

Letošní Mugello toho bylo dokonalou ukázkou. Při každém tréninku byl Dani rychlejší a rychlejší, a to zejména proto, že se postupně zvyšovala teplota a přilnavost trati. Těsně před koncem vyfouknul jezdec Repsol Hondy Jorge Lorenzovi pole position a s novým kvalifikačním rekordem se katapultoval na špici. Závodní neděle byla ještě teplejší, trať s každým závodem čistší a Pedrosa se tak jevil jako horký favorit na vítězství v Toskánsku.

Ukázalo se, že Dani blafoval. On i jeho tým velmi záhy zjistili, že nové pneumatiky Bridgestone nepracují tak docela v jejich prospěch. „Máme teď upravené zadní rameno, takže s těmito gumami a na této trati nemůžeme získat ideální přilnavost. Dlouhý čas jedeme na hraně, kvůli tomu nemůžu jet naplno a získávat tak při výjezdech ze zatáček,“ řekl Dani Pedrosa na pozávodní tiskové konferenci.

 Lorenzovo vítězství bylo na základě kvalifikace těžko předvídatelné. Jezdec Yamahy zajížděl dobré časy, ale Dani, jakmile nabral rychlost, jej zdánlivě snadno překonal. V neděli ráno ale Jorge ukázal svou pravou tvář - zničující tempo, které pro závod nevěstilo soupeřům nic dobrého. Jakmile zhasla startovní světla, Lorenzo vylétl a po předjetí Pedrosy, které sám označil za „příliš agresivní“, táhl trio  aktuálního čela šampionátu k vybudování náskoku na ostatní jezdce.

Deset kol to vypadalo, že dojde na reprízu loňského Brna. Pedrosa byl celou dobu těsně nalepen na Lorenzova záda. Co však nemohli diváci zaznamenat, byly dva faktory: nádrž Lorenzovy Yamahy se vyprazdňovala a gumy na Pedrosově Hondě se opotřebovávaly. Odstup, který se mezi oběma vytvořil ve 13. kole, byl pak kombinací obou skutečností. Dani se snaží pronásledovat Jorgeho a začíná ztrácet přilnavost na hranách pneumatiky. Jorge, který se dosud držel zpátky čekaje na úbytek hmotnosti v palivové nádrži, začíná zvyšovat tempo a tlak na Daniho Pedrosu. Během pár kol byl závod vyřešen a Lorenzo si ujíždí pro své druhé jednoznačné vítězství v sezóně.

Klepněte pro větší obrázek

Klíčem Lorenzova – a samozřejmě i Calova – úspěšného závodu je design palivové nádrže Yamahy. Nádrž je posunuta více dozadu a níže a vytváří tak větší stabilitu na brzdách. Dokud horní část nádrže – ve skutečnosti velký, zvláštně tvarovaný prostor, který je z velké míry umístěn pod sedlem – ještě obsahuje palivo, je potřeba s motocyklem zacházet opatrně. Jakmile ale klesne hladina paliva pod určitou úroveň, lze říct, že u Yamahy M1 proběhne transformace. Konstrukce palivové nádrže prezentuje největší rozdíl mezi strojem továrním a satelitním. A proto se musí v prvních kolech Cal Crutchlow snažit o něco více než Jorge Lorenzo.

Nicméně Cal je na stejné lodi jako Jorge. Také musel čekat na pokles paliva v nádrži, než mohl opravdu začít „tlačit na pilu“. Situaci mu na začátku komplikoval Andrea Dovizioso, kterému se nepodařil - vinou elektroniky na jeho Ducati GP13 - start ze třetího místa. Doviziosova motorka se po startu vzepjala a málem kolidovala s Calovou Yamahou.

Jakmile se o chvíli později dostal Cal před Andreu, zahájil stíhání trojice před sebou. Začal stahovat náskok Daniho Pedrosy a zdálo se, že se Britovi podaří dostat se do Španělovy blízkosti. Jakmile ale z druhého místa upadl Márquez, Pedrosa zvýšil tempo a Cal raději zvolil jistotu pódia než riskantní boj o druhé místo.

Muž, který v podstatě umožnil Crutchlowovi vystoupat na pódium, absolvoval celkem hodně zajímavý závod. Marc Márquez vytvořil na počátku závodu nový rekord trati a po předjetí týmového kolegy zahájil štvanici na Lorenza. Marcův závodní víkend však skončil v kačírku, když jej při sjezdu pravotočivé zatáčky Savelli zradila přilnavost obou kol současně. Pro Marca i celý tým zůstává záhadou, proč vlastně havaroval. Při prozkoumání dat bylo patrné, že jak rychlost, tak úhel náklonu motocyklu byli v době havárie totožné jako v předchozích kolech. Možná to byla lekce v používání pneumatik. Je pochopitelné, že Marcovi chybí zkušenosti na to, aby dokázal okamžitě rozpoznat příznaky rychle slábnoucí pneumatiky Bridgestone.

Už to, že Márquez nastoupil do závodu, bylo s ohledem na jeho páteční havárii pozoruhodné. V tréninku absolvoval pád, který se zapsal do historie jako pád v nejvyšší rychlosti v podnicích Grand Prix. Marc přišel o předek v rychlosti 340 km/h a svůj motocykl položil v rychlosti 300 km/h. S prasklou kostí v paži, obrovskou modřinou na noze a naraženou spodní čelistí neměl být v podstatě schopen provozu. (Jeho ošklivě nateklá brada dokonce vyvolala v paddocku zuřivé hádky, zda je nejvíc podobný Michaelu Schumacherovi, Jayi Leno či Brucemu Forsythovi.) Ale Marc vyvrátil všechny spekulace a nejenže pronásledoval Lorenza a Pedrosu, ale dokonce se mezi ně vklínil a pokračoval ve stíhání bezchybného Lorenza. Jistě, tohle nebude poslední pád Marca Márqueze, ale s každým dalším dnem se Marc učí víc a víc a rychleji závodnicky dospívá.

Klepněte pro větší obrázek

Pád překazil závod také Valentinu Rossimu. Ital se kvalifikoval relativně špatně, a když se mu přehřála spojka – docela běžný jev v MotoGP – tak ještě ztratil i na startu. Tyto okolnosti jej odsunuly do středu pole, do smečky jezdců, kde je „životu nebezpečno“. Tentokrát na sebe nebezpečí vzalo podobu Álvaro Bautisty. Španěl se na satelitní Hondě zaklínil do Italovy Yamahy a mezi zatáčkami 2 a 3 vylétli oba do bariéry.

Kdo byl viníkem? Ředitelství závodu označilo událost jako závodní incident. Verdikt, s nímž, jak se zdálo, souhlasili oba zúčastnění jezdci. Rossi byl samozřejmě rozzloben, že skončil v balících slámy, ale zachoval se nejlépe, jak to šlo – neobviňoval Bautistu tak, jak to dělali všichni ostatní kolem.

Jak se zdá, došlo k tomu, že se Bautista snažil v zatáčce č. 2 dostat do vnitřní stopy, kterou jel v ten okamžik Rossi. Jakmile trať zatočila, ocitli se ve stejný okamžik dva muži na dvou různých strojích na stejném kousku asfaltu a kolize byla nevyhnutelná. Byl na vině Bautista? Pouze v tom smyslu, že správně neposoudil mezeru, kterou chtěl svým manévrem zacelit. Byl na vině Rossi? No, pokud nechcete uvíznout v provozu hned na počátku, musíte chtít být v první řadě, abyste se, jakmile zhasnou červená světla, neocitl uprostřed davu šílenců. Rossimu všechno ztížila špatná kvalifikace a bylo velmi těžké dostat se někam k jezdcům v popředí. A pokud se k nim nepřiblíží, je pak velmi těžké bojovat o stupně vítězů.

Byl to závodní incident. Nebyla to pěkná havárie a rozhodně pohřbila Rossiho naději bodovat a dostat se na podium. Valentino byl v Mugellu neústupný ve svém přesvědčení, že by se, nebýt Álvarova sražení do štěrku, dostal na podium. Ale Rossi ví, co má dělat: lokty ven, zrak napřímit kupředu a vzhůru do boje o druhou, nebo ještě lépe první řadu startovního roštu. Dokud se toto nepodaří, nebude do sebe všechno zapadat jak má.
(zdroj: motomatters.com)

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz