Loris Capirossi o pravidlech a Suzuki

Podle továrního jezdce Suzuki bude za současných pravidel v MotoGP velmi obtížné dostihnout ostatní výrobce prototypů královské kubatury, kde omezení testování a počtu motorů není cestou, která by mistrovství prospěla.

Italský jezdec tovární stáje Suzuki MotoGP je natolik zkušený a uznávaný jezdec, že si může dovolit říct to o čem mnozí jiní jen v duchu přemýšlejí. Capirossi letos pojede u Suzuki třetí sezonu a určitě nemá v úmyslu patřit mezi jezdce v druhé desítce. Jenže současná pravidla vývoj motocyklů značně ovlivní.

"Závodní jezdci nemůžou testovat a poslední kapkou je absurdní pravidlo šesti motorů na jednu sezonu," uvedl Capirossi pro Motosprint. "Jak můžete vyvíjet nový motor nebo vůbec něco nového, pokud se musíte přizpůsobit takovým pravidlům?"

"Velké problémy se spolehlivostí jsme zaznamenali už v druhé polovině roku 2009. Takže jak můžete pracovat na vývoji motoru pokud má být nyní zapečetěn? To je pro nás výrazné omezení,“ pokračoval Ital. "V Japonsku pracují jako šílení a v Sepangu budeme mít prototyp s mnoha novými komponenty, ale jen šest dnů testování na to, abychom vybrali správný materiál."

"Pokud se nám do Kataru v polovině března nepodaří tento výběr uskutečnit, pak to znamená, že budeme muset po celou sezonu pokračovat s motocyklem jehož vývoj nebyl dokončen a to není ani hezké a ani fér. Ve skutečnosti to vůbec nedává smysl."

"Nobuatsu Aoki testuje jednou týdně, ale v jakých podmínkách. Suzuki má svou privátní dráhu vedle továrny zejména pro silniční produkci, je velmi rychlá a má některé impozantní zatáčky, ale vše je obehnáno zdí bez jakékoliv únikové zóny, takže je pro motocykly MotoGP neuvěřitelně nebezpečná. Není to ideální okruh pro vývoj, ale dráhy v Suzuce nebo Motegi by pravděpodobně vyšly na deset tisíc euro za hodinu!"

"K vývoji motocyklu potřebujete každopádně týmové jezdce, kteří závodí a jen oni dokážou dosáhnou jeho limitu. Pokud jezdíte kolo o tři sekundy pomaleji narazíte na součástky, které v testu zdánlivě fungovaly, ale nebudou fungovat v závodě, protože je tam extrémně zatížíte ve zcela odlišných podmínkách."

"Ještě jednou opakuji, že vina je na straně pravidel, protože ty jsou zcela špatné. Limity v jízdách a motorech tuto sérii zle poškozují," řekl Loris Capirossi, který si nemyslí, že tyto pravidla budou úspěšná s ohledem na snižování výdajů.

"Je pravdou, že to chtěli výrobci, ale mýlí se!" pokračoval Ital. "Někdy je opravdu těžké pochopit, co vlastně chtějí. Tyto zmatky mají původ v potřebě ušetřit peníze, ale když se na to podíváte pozorněji tak moc neušetříte. Třeba, proč teď stojí satelitní motocykl víc než dříve?"

Loris Capirossi nevidí problém jen v předpisech, ale také u Suzuki, jenž potřebuje mnohem lépe zvládat jejich závodní projekt v MotoGP, když řekl: "Na začátku měli s prvními osmistovkami dobrou motorku. Problém je v tom, že je to pořád stále ta stejná motorka!“

„Vlastně nikdy neuskutečnili skutečný vývoj motoru. Nikdy nepřišli s opravdu rozhodujícími nebo revolučními myšlenkami. Navíc s novými díly vyrukují jen tehdy pokud si jsou skutečně jisti, že se nepokazí, což vývoj jen zpomaluje. Snad bychom se i s novými díly mohli zlepšili, ale oni je nenasadí.“

„Je to mentalitou, ale mění se. Problém je v tom, že k tomu potřebujete čas. Ještě dva roky zpátky tam měli šéfa projektu, který na to místo přišel z výroby silničních motocyklů a nebyla to ta správná osoba pro závodní oddělení MotoGP. Teď jsou tam noví šéfové, ale potřebujete hodně trpělivosti, aby jste viděli skutečné výsledky.“

„Každopádně s nimi jsem spokojený. Zatím se nám nepodařilo postavit konkurenceschopný motocykl, to je sice pravda, ale ve společnosti jsou teď někteří fantastičtí lidé,“ uvedl závěrem Loris Capirossi.

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz