Marc Márquez je velký talent, říká jeho šéf Aki Ajo

Aki Ajo je šéfem týmu Marca Márquze Red Bull Ajo Motorsport a také člověkem, který v mistrovství pracoval s jezdci jako Mika Kallio nebo Mike Di Meglio, s kterým získal ve 125ccm kubatuře titul v roce 2008.

Desetinásobný šampion Finska v závodech na ledové dráze má oko na to si vybrat ten správný talent, který pak v samotném mistrovství dokáže dostat na vrchol. Stalo se tak v případě Mika Kallia, Mike Di Meglia a nyní je s Marce Márquezem znovu na špici. Sedmnáctiletý Španěl už vyhrál pět závodu v řadě a jeho šance na první titul jsou velmi vysoké. Nicméně ještě nic není jisté, čeká je druhá polovina sezony a v ní si musí udržet stejnou výkonnostní úroveň jak jezdce, tak týmu.

Proč jste si vybral Marca Márqueze? Co jste v něm viděl?
Aki Ajo: „Nebyla to těžká volba. Sledoval jsem jeho kariéru řadu let a myslím, že je to jeden z nejslibnějších světových talentů, což podle mého mínění dokazují výsledky v této sezoně.“

Kdy jste si ho poprvé všiml?
AA: „Poprvé to bylo během sezony 2007, když ještě závodil v CEV (španělský šampionát) a vzpomínám si, že jsem si tehdy pomyslel, že s tímto mladíkem bych mohl dojít daleko. Koneckonců to bylo po několik let našim krédem, vyhledání nového talentu a vést ho až do doby než dosáhne plné zralosti svého potenciálu.“

Spolupracoval jste s jezdci jako Mika Kallio nebo Mike di Meglio. Mají něco společného?
AA: „Právě teď jsou všichni tři mezi elitou světového šampionátu, ale jsou to samozřejmě různí lidé a každý má své kvality. Určitě mají také společné body, jako například obrovskou schopnost koncentrace a touhy po vítězství.“

Když jste s ním pracoval první den, jaký byl Váš první dojem? Které jeho vlastnosti může zdůraznit?
AA: „Impozantní! To byla moje první myšlenka. Všiml jsem si, že vlastnosti, které jsem viděl byly na první pohled jeho nejsilnější body, ale také to, že je opravdu velkým profesionálem, klidným a s neuvěřitelnou schopností se koncentrovat. Marc je skutečným týmovým hráčem s obrovskou touhou po vítězství, ale také v tom, aby se každým dnem učil nové věci.“

Jak můžete charakterizovat jeho cit vůči motocyklu a podání informací mechanikům ohledně jeho nastavení?
AA: „Na svůj věk a zkušenosti je v tom dobrý. Jeho schopnost přesně popsat své pocity na motocyklu, ještě během tréninku nám v mnohém zjednoduší pohled na získaná data, protože tak můžeme vzít do úvahy jezdcův kontakt s motocyklem, abychom pracovali na správném nastavení.“

Klepněte pro větší obrázek

Docílil snadno vzájemné souhry s týmem?
AA: „Nebylo to těžké, opravdu. Marc je velmi spolupracující mladý jezdec s touhou po vítězství. Myslím, že jeden z důvodů může být jeho mentalita velmi podobná klidnému a analytickému způsobu práce nejvíc typickému pro severní Evropu na což je náš tým zvyklý.“

Jste překvapen jeho výkonem od Mugella?
AA: „Po pravdě řečeno ani ne. V zimních testech bylo jasné, že společně můžeme být hodně silní, ale upřímně musím říct, že pět vítězství v řadě z nás nečekal nikdo. Možná právě to nás trošku překvapilo.“

Co je v kubatuře, jako 125ccm zapotřebí k tomu, aby jste vyhráli mistrovství světa?
AA: „Tak především potřebujete jezdce a myslím, že my takového máme. Ale jezdec potřebuje správný tým a správné lidi a partnery kolem sebe. Také potřebujete tu trošku štěstí a nakonec dobrý kontakt s motocyklem. Pro dosažení tak důležitého cíle musíte mít dobrý vztah jak s jezdcem tak s týmem. V této chvíli jsem rád, že můžu říct, že si myslím máme obojí.“

Když ho pozorujete jezdit z boxové zídky, co Vám letí hlavou?
AA: „Jsem Skandinávec, takže si pokaždé dělám obavy! Ale také jsem samozřejmě nadšený.“

Myslíte, že je připraven stát se šampionem?
AA: „Myslím, že je zatím brzo o tom hovořit. Samozřejmě ta šance tu je, ale všichni společně musíme s týmem a Marcem odvádět dobrou práci ve všech závodech, které přijdou. Má velmi silnou mentalitu, ale jediná upřímná odpověď je ta, že musíme počkat a uvidíme. Děláme to nejlepší, co dokážeme a promluvíme si o tom znovu v listopadu.“

Víme jaký je Marc jezdec. Jaký to je ale člověk?
AA: „Obdivuji skutečnost, že může být stále úplně obyčejným klukem v normální rodině. Myslím, že je to jedna z jeho důležitých vlastností, která mu nyní dodává sílu. Také s ním rád někam zajdu, když máme volno a můžu říct, že jsme dobří přátelé.“

Kde vidíte Marca v horizontu pěti let?
AA: „Jak už jsem řekl, Marc je jedním z největších talentů na světě, ale závodění má svá rizika a potřebujete také tu trošku štěstí. Myslím, že má úspěšnou budoucnost a to zvlášť s těmi správnými lidmi kolem sebe.“

Co plánujete do druhé poloviny sezony?
AA: „Už jsme o tom s Marcem mluvili mnohokrát, je důležité zůstat nohama na zemi a pracovat stejně tvrdě jako doposud.“

Jak vypadá Vaše příprava na Grand Prix?
AA: „Předně je nejdůležitější mít co nejdřív pohromadě kompletní tým a spoustu věcí už začínáme připravovat v předsezonní přípravě, tedy v zimě. Samozřejmě hodně věcí připravujeme o víkend před závodem, kdy se snažíme čerpat z našich zkušeností, ale také se učíme novým věcem, které využijeme v budoucnu.“

Co myslíte, že znamená osoba Emilia Alzamora pro Marca?
AA: „Emilio sehrál velmi důležitou roli v Marcově kariéře. Společně začali už před několika lety a jeho role byla pro Marcovu kariéru nenahraditelná, i když jak jezdec postupně postupoval jeho role se měnila a právě teď některé z technických záležitostí už řeší tým. Myslím, že se současným stavem a pozicemi, které zastáváme jsme všichni spokojeni a to je určitě jeden z klíčových bodů úspěchu a dobré práce, kterou společně odvádíme. Můžeme vidět, že každý člověk kolem Marca je na tom správném místě. Závodění je skutečně týmová práce!“

5:39 | Michelin zůstane v MotoGP minimálně do roku 2023.
3:39 | Nakagami smetl Ponse: odkaz
3:01 | Lorenzův velký pád: odkaz
20. října | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
20. října | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00