První den testů počasí znehodnotilo a na středu se dokonce předpověď tvářila ještě hůř: více než 100 mm srážek a během dne celých sedm hodin deště. Nejeden tým reálně uvažoval o tom, že se sbalí a najde si jinou, suchou trať.
Nakonec to byla pouze Yamaha, která se rozhodla sbalit a odjet na druhý testovací den do Aragónu. Za nimi se logicky táhlo procesí novinářů s nadějí, že si vytvoří lepší představu o tom, jak rychle se Valentino Rossi po hubených dvou letech u Ducati, dostane „do sedla". Žurnalisté věřili, že se jim dostane tolik dat, že už budou moci porovnávat Rossiho s Lorenzem. Jak lichá byla tahle domněnka. V Aragónu pršelo, Rossi objel jediné kolo a vrátil se do boxů, Lorenzo si užil devět kol na mokré trati, než havaroval a nezraněn se do boxů vrátil taky.

Mezitím se ti, kteří ve Valencii vytrvali, probudili do dne s vymetenou oblohou a sluncem. Trať byla po nočním dešti ještě promáčená a občasný mrak spustil prozářenou spršku kapek. Podmínky na povrchu asfaltu se ale začaly pomalu zlepšovat. Přestože se malá skupinka jezdců rozhodla pomoci přírodě a svými jízdami stopu vysušovala, pro některé lidi včetně novinářů a několika týmů to byla věčnost. Vzdali to a vypravili se domů s přesvědčením, že dnes už se do žádné akce na trati nepustí.
Chyba! Déšť, který byl předpovězen, nepřišel a trať osychala stále víc a víc. Podmínky samozřejmě nebyly ideální – kolem zatáčky č. 1 byla dokonce místa, která tvrdošíjně odmítala vyschnout. I tak byla trať dost dobrá pro ty, kteří se rozhodli vytrvat a zajet několik seriózních kol. Dav fotografů kolem garáže Repsol Hondy dostal konečně druhou šanci a po dvou dnech čekání a ulovených záběrech Valentina Rossiho na Yamaze získávají i druhou žádanou kořist – Marca Márqueze na prototypu MotoGP.
Za to čekání to stálo. Marc vyjel pozdě, vyjel pomaleji, ale s každým kolem zrychloval o pár desetin. V první sérii šesti kol vypadal ještě trochu neohrabaně a ztuhle. Na konci dne, kdy měl odjeto celkových dvacet sedm kol, ovládal Marc Márquez litrový prototyp, jakoby v životě nejezdil na ničem jiném.
S ohledem na krátký časový úsek a obtížné podmínky nelze dávat příliš do kontextu, že mladý Španěl skončil nakonec sedmý, něco málo přes vteřinu za nejrychlejším mužem středečního testování a týmovým kolegou Danim Pedrosou. Byl to působivý debut. Márquez splnil všechna očekávání, zrychloval a především bylo vidět, že se baví. Na otázku, jaká byla první reakce na novou Hondu, Marc odpověděl: „Moje první reakce byla úsměv." Po první krušné rundě kol se brzy uvolnil a pracoval na přizpůsobení se stylu MotoGP. Nejtěžší bylo naučit se brzdit hluboko uvnitř zatáčky a pracovat s přední pneumatikou tak, aby byla ideálně zahřátá.
Výkon stroje byl působivý, řekl Márquez, motorka se stavěla na zadní všude, kde to šlo, a Španěl se snažil udržet přední kolo na asfaltu. Největší rozdíl proti Moto2 zaznamenal při výjezdu ze zatáček. Motocykl narovnával mnohem dříve, než byl zvyklý z minulosti. Používal menší úhel náklonu, neboť elektronika zapracovala dříve, než mohl využít veškerou energii tak, jak byl zvyklý. Marc zdůraznil, že bohužel právě kvůli elektronice nemohl být rychlejší. Caseyho motorka se nemohla dostat do lepších rukou...
Noví Márquezovi soupeři byli Marcovým debutem překvapeni. Na otázku, co si myslí o Marcových prvních kolech, Nicky Hayden odpověděl: „Myslím si, že přestoupil až příliš brzy. Mohl ještě rok, nebo lépe dva, vydržet v Moto2," vtipkoval Američan. Cal Crutchlow jen potvrdil svou víru v mimořádný Marcův talent: „Myslím si, že v současné době je to nejlepší jezdec na světě." „Nemyslím si, že bude příští rok Pedrosovi a Lorenzovi komplikovat cestu za titulem, ale dá jim zabrat, teď i potom. Je výjimečný, o tom není pochyb."

Debut Bradleyho Smitha na Yamaze M1 zůstal ve stínu Márquezových výkonů. V úterý jako hladový pes pronásledoval v kombinéze po garáži svůj tým. Tech3 jej ale na trať nepustil. To ve středu tým konečně uvolnil sadu mokrých pneumatik a Bradley mohl na trať. Jezdil také dobře, ale jeho časy nebyly stejná liga jako u Márqueze. Výkon je přímočařejší než čekal, 250 koní je plynulejších, řekl Bradley. Dokonce ani Bridgestone pro něj nebyly oříškem. Dokonce zavtipkoval, že ani na své minulé šestistovce nevnímal tak dobře předek jako teď, takže slabá zpětná vazba pro něj u pneumatik Bridgestone nebude problém. Pokud porovnáme první jízdu Stefana Bradla v MotoGP ve Valencii v roce 2011 nebo Cala Crutchlowa v roce 2010, je rozdíl u všech docela podobný. Všichni tři zaznamenali odstup zhruba 2,2 sekundy na nejrychlejšího jezdce, což je pro Smitha dost slušný vstup do MotoGP.
Další z nováčků, Andrea Iannone, se okázale vydal na trať v barvách juniorského týmu Pramac Ducati. Hned od začátku byl i ve ztížených podmínkách rychlý. Skončil půl sekundy za Márquezem a nějakých devět desetin za Nicky Haydenem. Andrea měl tu výhodu, že mohl čerpat z předchozích zkušeností s Ducati, protože již v Mugellu na tomto motocyklu testoval. Největší překážkou, které čelí, je elektronika a možná nastavení, která má k dispozici. V únoru a se suchou tratí v Jerezu budeme schopni lépe odhadnout Andreův potenciál pro příští sezónu.
Iannone byl pomalejší než Pirro, nový testovací jezdec Ducati. Během testů zajížděl působivé časy a to při různých podmínkách na trati. Šéf Ducati Corse Filippo Preziosi prohlásil, že vše zapadá do jejich plánů. Druhý testman Franco Battaini měl za úkol najet co největší porci kol a testovat tak spolehlivost stroje. To Michele Pirro je zase dostatečně rychlý na to, aby podrobil díly zátěžovému testu a napomohl tak k předvolbě součástí, které pak budou předány závodním jezdcům.
Najmutí Pirra je jedním z „detailů" nového přístupu Ducati v roce 2013, jak říká Preziosi. Ačkoliv přímo nekomentoval nedávné zprávy o odchodu z dosavadního postu, Preziosi vysvětlil, že restrukturalizace se děje uvnitř Ducati. Noví majitelé z Audi využívají zkušenosti a zdroje, které mají momentálně k dispozici. Jelikož se Preziosi údajně účastní nejen schůzek hodnotících sezónu 2012, ale i schůzek, kde se plánuje sezóna 2013, je pravděpodobné, že nakonec nahrazen nebude.
To by mohlo být pozitivní, neboť se zdá, že se u Ducati projevují známky pokroku. Nicky Hayden zkoušel nový podvozek s revidovanou tuhostí, který napomáhá lepšímu zatáčení. Výsledky testů z Valencie jsou dobré, ale je nutno vzít v úvahu, že je zde nový povrch a proto zde není tolik hrbolů. Otázkou je, co se stane na hrbolatější trati. Tam zatím nemáme záruku, že se ovladatelnost zase nezhorší, řekl Nicky Hayden novinářům.

Andrea Dovizioso byl šťastný, jak řekl na konci dne novinářům, že za Nickym zaostal je o pár desetin. Andrea prohlásil, že motorka byla na suchu dobrá a že má dojem, že má skrytý potenciál být ještě rychlejší. Potřeboval by však více času na suchu, aby mohl zapracovat na nastavení. Před Doviziosem si totéž mysleli i předchozí jezdci. Andrea bude muset zajet víc času na suchu, aby si byl jistý na čem je.
Nejrychlejší muž testů Dani Pedrosa řekl novinářům, že vlastně neměl co na práci. S ohledem na další tři kila, která mají být v příštím roce přidány motocyklům MotoGP, se Dani zaměřil právě na tuto skutečnost. V minulém roce, kdy byla hmotnost navýšena o čtyři kilogramy, s tím měl Dani na počátku sezóny problémy. Tým hledal správné místo pro umístění zátěže. Pro Hondu je velmi důležité vyřešit vyvážení ještě před sezónou, aby si v závodech udržela svůj náskok. Dani vysvětlil, že letošní rozložení jim zřejmě nebude tolik platné, neboť Dorna každý rok na motocykech mění umístění kamery a jejího příslušenství. Každá tato změna ovlivní precizní vyvážení motorky.
Dani Pedrosa končí rok 2012 vítězstvím v závodě a jako nejrychlejší muž testů. Nicméně si Dani přes tuto skutečnost zafilozofoval: „Vždycky je dobré být vpředu," řekl, „ale nejdůležitější je vědět, co potřebujeme pro příští rok." S ohledem na druhé pololetí roku 2012 a s příchodem Marca Márqueze, si mohou v Hondě říct, že už mají všechno, co potřebují.
(zdroj: motomatters.com)