Márquezovy úspěchy, legálnost předjetí a osamělá Yamaha

Třebaže může platit: „zatracená malá závodní dráha,“ jak se vyjádřil Jeremy Burgess, vždycky se podaří Laguně Seca nabídnout magické okamžiky.
Márquezovy úspěchy, legálnost předjetí a osamělá Yamaha

Ani letos tomu nebylo jinak. Stefan Bradl se poprvé v MotoGP dostává na stupně vítězů, Marc Márquez přepisuje jeden historický záznam za druhým a Jorge Lorenzo a Dani Pedrosa se vrací po zranění klíčních kostí, která utrpěli na Sachsenringu.

Jakkoliv památné budou tyto výkony, zůstanou ve stínu jednoho okamžiku. Marc Márquez ve čtvrtém kole předjel Valentina Rossiho ve Vývrtce způsobem připomínajícím dnes již kultovní scénu z roku 2008. Valentino Rossi a Casey Stoner a oblak prachu ve Vývrtce při Rossiho vyjetí z trati a předjetí Stonera. Nedělní déjà vu na témže místě vystřelilo emoce fanoušků MotoGP do různých směrů. Vzpomínky na Rossiho útok na Stonera, ještě hlubší výjezd Márqueze z trati, vzrušení ze závodníka, který se i z takovéto hraniční pozice dokáže vrátit na trať a udržet svou pozici.

Samozřejmě, hlavní téma pro tiskovou konferenci. Když byla položena otázka na názor k tomuto předjetí, obrátil Valentino Rossi svou pozornost k šéfovi týmu HRC (a současně manažerovi Marcova týmu) Livio Suppovi -  Suppo byl v roce 2008 manažerem týmu Caseyho Stonera a na Valentinův manévr ve Vývrtce si tehdy hodně tvrdě stěžoval. „Oba dva se Stonerem jste mi kvůli tomu dávali dva nebo tři roky zabrat. Že jsem si zkrátil trať. Tak co říkáte na tohle? Už byl diskvalifikován?" zeptal se se smíchem Rossi. Suppo nezůstal pozadu a odpověděl ve stejném duchu: „Díky za otázku a díky Tobě, Marcu, protože po několika letech jsme to oplatili."

Otázkou ale zůstává, zda toto předjetí bylo opravdu v souladu s pravidly. Oba protagonisté byli se způsobem předjetí naprosto spokojení. „Pro mě to bylo normální. Nic v rozporu s pravidly. Musíte mít potenciál na to, provést takové předjetí a nemít problémy s ředitelstvím závodu," řekl Rossi. „Myslím si, že pro mě je to docela zvláštní místo," souhlasil Márquez. „Nemůžeš si dovolit udělat tohle v každém kole, ale jednou v závodě, proč ne? Musíme být trochu svobodomyslní, protože v konečném důsledku děláme tuto show pro lidi."

Pokud ale Márquez opustil trať, neměl vrátit zpět svou pozici? Pravidla pro chování se na trati jsou dostatečně jasná a jsou uvedena v oddíle 1.21 Sportovního řádu FIM pro silniční závody Grand Prix. Zde jsou dva důležité body:
2) Jezdci musí jezdit zodpovědným způsobem, který nezpůsobí nebezpečí pro ostatní soutěžící nebo účastníky, ať už na dráze nebo v boxové uličce. Jakékoliv porušení tohoto pravidla bude penalizováno jedním z následujících trestů: trestné body, pokuta, změna umístění, průjezd boxovou uličkou, propad na startovním roštu následujícího podniku o libovolný počet míst, vyloučení, odebrání bodů do šampionátu, pozastavení účasti.
3) Jezdci by měli používat pouze trať a boxovou uličku. Nicméně pokud některý jezdec náhodně trať opustí, může se pak vrátit zpět na místě určeném úředníky, nebo na místě, které mu neposkytuje žádnou výhodu. Jakékoliv porušení tohoto pravidla během volného nebo zahřívacího tréninku je trestáno zrušením času dotčeného kola a v průběhu závodu je potrestáno změnou v pořadí, kterou určuje Ředitelství závodu.

Porušilo Márquezovo předjetí ustanovení 1.21.2? Márquez předjel Rossiho při výjezdu do kopce. Poté byl široký vůči Italovu brzdnému manévru ve Vývrtce. Opustil trať, ale vrátil se s dostatečným odstupem před Rossiho, aniž by ohrozil jeho či ostatní jezdce na trati. Tady je zřejmé, že manévr nebyl v rozporu s touto částí pravidel.

A výjezd z trati? Márquez jednoznačně opustil trať ve směru dolů ve Vývrtce. Bylo to porušení ustanovení 1.21.3? Rozhodující je tato věta ustanovení: „pokud některý jezdec náhodně trať opustí, může se pak vrátit zpět na místě určeném úředníky nebo na místě, které mu neposkytuje žádnou výhodu."

Získal Márquez výhodu? Jezdec Repsol Hondy byl již před Rossim, když začal brzdit do zatáčky na vrcholu Vývrtky. Rossi ve snaze získat výhodu však začal brzdit o zlomek sekundy později. Ukázalo se však, že to bylo příliš pozdě, Ital byl široký a přinutil Španěla vyjet z trati až do písku. Předtím, než byl Španěl nucen Rossiho brzdným manévrem napřímit se na motocyklu a vyjet mimo obrubník, bylo přední kolo Márquezovy Hondy v první části zatáčky 8A před Yamahou. Jak byl Rossi široký, přinutil Márqueze zajet ještě více doprava. Sám vyjel do nečistot, sice jen na obrubníku, ale technicky vzato, ocitl se také mimo trať. V té době musel Márquez projet po udusané hlíně uvnitř zatáčky a vyhnout se odtokové mříži kanálu. O pár metrů dál se konečně dostal zpět na trať. Vrátil se před Rossiho a udržel si druhé místo.

Marc Márquez výhodu nezískal. Protože šel Rossi pozdě na brzdy, byl široký, byl mimo trať a musel projet zatáčku bezpečně. Že tím sám ztratil, bylo jasné ze sektorového času. O kolo dříve projel sektor číslo 3, který Vývrtku zahrnuje, za 18,9 sekundy. Při předjetí ve čtvrtém kole projel sektorem o celou vteřinu pomaleji.

Klepněte pro větší obrázek

I když je možné, že Márquezovo předjetí zůstane všem v paměti, byl to zbytek jeho výkonu, co se nakonec zapíše do historie. Marc Márquez se stal vůbec prvním nováčkem, který kdy vyhrál závod v Laguně Seca. Stal se prvním nováčkem, který byl z devíti závodů osmkrát na podiu. Stal se nejmladším jezdcem, který má po sobě jdoucí vítězství. Je to on, kdo má před letní přestávkou na druhého Daniho Pedrosu náskok 16 bodů a na Jorge Lorenza, třetího v pořadí, bodů 26. Marc Márquez je na cestě k vyrovnání rekordu Kennyho Robertse, který v roce 1978 vyhrál šampionát jako nováček.

Skutečnost, že Márquez vyhrál v Laguně Seca jistě ilustruje jeho schopnosti, ale možná víc mluví o jeho přístupu. Před příjezdem studoval video z trati a prohlásil, že vypadá „složitě". Během pátečních tréninků se učil stopu a v sobotu zjišťoval, kde jsou jeho hranice i za cenu pádu v zatáčce č. 8 během kvalifikace. V neděli byl připraven vyhrát. Nezdálo se, že by varování, že během jediné návštěvy je příliš těžké se Lagunu naučit, bral velmi vážně.

Připomíná to příběh matematika George Dantziga. Když jednou, na začátku svého postgraduálního studia přišel pozdě do třídy, viděl na tabuli dva příklady. V domnění, že se jedná o zadání domácího úkolu je opsal s tím, že „zdá se, že jsou o něco těžší než obvykle". Výpočty odevzdal o několik dní později, stále s vírou, že jsou to již dávno vyřešené příklady. Byly to dva z nejslavnějších, do té doby nevyřešených příkladů, ale Dantzig je řešil. A svou houževnatostí a vynalézavostí je v domnění domácího úkolu vyřešil.  Podobně je to i s Márquezem. Ten se vyjádřil, že řídit motocykl MotoGP v maximálních rychlostech je „poněkud těžší než obvykle". To je ale velmi daleko od slova „nepřekonatelné". Otevřená mysl a nebojácný postoj přinášejí své dividendy.

Co bude dělat Marc Márquez během letní pauzy? „Zkusíme trochu přezkoumat první část sezóny a pokusíme se zdokonalit tam, kde děláme chyby." Vzhledem k tomu, že Marc dělal chyby spíše v trénincích než v závodech - přičemž spadl jen jednou při závodě v Mugellu, když zjistil, kde mají pneumatiky své hranice - měli by si ostatní jezdci v boji o titul dělat starosti. Ale jak Dani Pedrosa, tak Jorge Lorenzo názorně předvedli, že své naděje na titul můžeš snížit v nevydařeném tréninku stejně dobře jako během závodu.

Klepněte pro větší obrázek

V Laguně Seca toho nicméně bylo více než Marc Márquez a „to předjetí". Bylo jasné, že Hondy jsou na Grand Prix Spojených států silnější než Yamahy. Svědčí o tom i skutečnost, že Valentino Rossi byl jediný jezdec na Yamaze v první pětce. Vynikající víkend měl Stefan Bradl. Začal výbornými výsledky v trénincích, přičemž získal pole position, a skončil na svých vůbec prvních stupních vítězů v MotoGP. Ještě působivější bylo, že německý jezdec vypadal po celý víkend sebejistě a spokojeně. Jen zřídka byl nervózní a byl důsledně rychlý. Pár pozorovatelů tvrdí, že Bradlova rychlost měla co dočinění s odloženým podpisem prodloužení jeho smlouvy s Hondou pro příští rok. Stejné zvěsti se pak šířily i kolem Álvara Bautisty o klauzuli o výkonnosti, kterou prý obsahuje jeho smlouva.

I když je pravdou, že se o tom, co se dělo v Laguně Seca hodně diskutovalo – o Bradlovi se říkalo, že byl po závodě povolán k jednomu z vedoucích pracovníků HRC, a to bez účasti zástupce týmu LCR – odpověď je poněkud jednodušší. Pódia – a vlastně i výhry – bylo snazší dosáhnout v závodě, ve kterém byli dva jezdci ze špice omezeni zraněními. Ani Jorge Lorenzo ani Dani Pedrosa nebyli dost silní na to, aby bojovali o vítězství. Oba jeli závod s pečlivostí zaměřenou na zisk pro ně maximálního možného počtu bodů. Kdyby byli oba tito jezdci ve formě, boj o první místo by byl jistě větší.

Klepněte pro větší obrázek

Na tento fakt nezapomněl ani Marc Márquez. „Nikdy nepřejete žádnému jezdci nic špatného," řekl Marc, „ale vzali na sebe riziko sem přijet a Dani si odváží jedenáct a Jorge deset bodů. A i takhle (se zlomenými klíčními kostmi – MM) skončili 9 a 12 sekund za mnou, to znamená, že odvedli velmi dobrou práci. Z tohoto důvodu mám zájem, abych s nimi mohl závodit a oni byli ve stoprocentní formě. Protože jedině tak zjistíme, jaká je realita a na jaké úrovni jsem."

Valentino Rossi byl uprostřed kvílejících Hond jediný z Yamahy, kdo se mohl postavit na odpor. Jorge Lorenzo stále trpěl po operacích a Cal Crutchlow prožil to, co sám nazval jako svou nejhorší kvalifikaci a nejhorší závod, i když sám připustil, že nemá žádné vysvětlení. Rossiho bojovnost vynesla Itala na pódium. Nenašel odpověď na Marcovo tempo – v tu chvíli vlastně nikdo – ale dokázal za sebou v posledních více než pěti kolech uhlídat dotírajícího Bautistu a udržel se na třetím místě.

Rossi byl z výsledku v Laguně Seca potěšen více než před týdnem na Sachsenringu: „Tyhle stupně vítězů jsou mnohem důležitější a jsem za ně víc rád než v Německu. Myslím si, že na Sachsenringu jsem měl větší potenciál. Tady teď s týmem pracujeme lepším způsobem, zůstáváme koncentrovaní a zkoušíme udělat to nejlepší. Pro závod byla moje motorka v pořádku, byť na trati to vypadá, že ve srovnání s Hondou jsme pomalejší."

Klepněte pro větší obrázek

Valentinova důvěra roste. Motocykl ještě stále není přesně tam, kde je potřeba, ale Rossiho tým dělá další a další pokroky a nachází způsoby, jak řešit každý problém, který se objeví. Ačkoliv dny Rossiho dominance mohou být minulostí, cíl, který si sám určil – být schopen bojovat s Jorgem Lorenzem a Danim Pedrosou (a nyní i s Marcem Márquezem) o stupně vítězů a zvítězit – je na dosah. „Závod od závodu mám stále větší pocit, že můžu jezdit vepředu, můžu si užívat a udělat dobré výsledky v závodě a v šampionátu," řekl Rossi. „Za to jsem rád."

MotoGP je teď sbaleno a míří do Indianapolis ke třetímu podniku na území Spojených států amerických. Na čtyři týdny se jezdci i týmy vracejí domů na zasloužené prázdniny. První polovina šampionátu byla zajímavá. Ta druhá může přinést skutečné ohňostroje...
(zdroj: motomatters.com)

21. června | Cal Crutchlow zůstává s týmem LCR Honda.
12. června | Jesko Raffin dnes slaví 21 let.
11. června | Kromě pěti pádů na dráze měl Márquez tento víkend i jeden pád v boxové uličce, když zakopl o startér: odkaz
11. června | Joan Mir pojede příští rok Moto2 s týmem Marc VDS. odkaz
11. června | Smith nakonec v GP Katalánska nepojede a nezúčastní se ani následujících testů. odkaz

Harmonogram

GP Nizozemska, Assen
Pátek 23. června
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 24. června
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto 3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 25. června    
Moto3 warm up   08:40–09:00
MotoGP warm up   09:10–09:30
Moto2 warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
MotoGP závod   13:00
Moto2 závod   14:30

Nejčtenější články

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
MotoGP v Montmeló 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Montmeló 2017: Ohlasy první…

Na katalánském okruhu Montmeló nedaleko Barcelony se Andrea Doviziso dočkal své druhé letošní výhry. Spolu s ním se na podium podívali i Marc Márquez a Dani Pedrosa.

13.  6.  2017 |
Smith by měl být připraven na závod v Assenu

Smith by měl být připraven na závod …

Bradley Smith si během závodního víkendu v Katalánsku poranil malíček a nyní pracuje na tom, aby byl pro závod v Assenu v pořádku.

16.  6.  2017 |
MotoGP: Druhé vítězství v řadě za sebou si zajistil Dovi

MotoGP: Druhé vítězství v řadě za se…

Andrea Dovizioso zvítězil před týdnem v Mugellu a nyní se raduje i v Katalánsku. Na podium vystoupili i Márquez a Pedrosa.

11.  6.  2017 | | 5 N/A
Slabší kubatury – zajímavosti před závody v Assenu

Slabší kubatury – zajímavosti před z…

Tento týden se jezdci vypraví do nizozemského Assenu, kde je čeká osmý podnik letošní sezóny. Níže následují některé statistické údaje vztahující se ke slabším kubaturám.

19.  6.  2017 |