Mobilní klinika Dr.Costy je místem naděje pro všechny jezdce

Díl třetí - Osudy jezdců, pády, zranění, vítězství a zklamání.
Jedním z prvních a emotivních životních příběhů, který je těsně spjat s Mobilní klinikou a týmem Dr.Costy je z šestadvacátého června roku 1992. Tehdy vedoucí jezdec třídy 500ccm Mick Doohan v holandském Assenu havaroval a pádem si způsobil spirálovitou zlomeninu pravé nohy. Zraněného Australana převezli do Mobilní kliniky, kde mu bylo po vyšetření vysvětleno, že zlomenina může být vyléčená aniž by musel podstoupit operaci. To by mu umožnilo závodit v posledním podniku sezóny světového šampionátu, kde stačilo Doohanovi umístění do pátého místa, aby si zajistil titul Mistra světa.

Ale australský šampión toto řešení odmítl. Vždy chtěl vyhrávat závody a nechtěl slyšet o nějaké dlouhodobé strategii ohledně vítězství v šampionátu. Chtěl okamžitě na operaci a začít co nejdříve závodit. Jeho rozhodnutí lékaři v holandské nemocnici respektovali a zraněnou nohu ihned operovali. Bohužel po operaci nastaly velmi vážné komplikace. Australský jezdec se tak ocitnul v situaci, kdy mu vážně hrozila ztráta nohy. V tomto vypjatém období zavolal Dr.Costovi a lékařský personál Mobilní kliniky okamžitě zorganizoval leteckou ambulanci, která ho transportovala z holandské nemocnice do Itálie.

Po přistání v Itálii byl Doohan převezen na jednotku intenzivní péče. Operativně byla jeho zraněná pravá noha spojena se zdravou levou nohou, aby ji tímto způsobem udržovala při životě. Zanedlouho se tato operace ukázala jako velmi úspěšné řešení. Přestože měl nyní zraněné obě nohy, jeho pravá noha již nebyla v žádném nebezpečí. Po čtyřiceti dnech už chtěl Doohan znovu závodit. A nebyl by to Dr.Costa, který by se svým pacientem nesdílel jeho nadšení pro závodění. Po velmi těžké nehodě v Holandsku se Australan znovu postavil na start v Brazílii, kde skončil na jedenáctém a v Jižní Africe na šestém místě. V Mistrovství světa silničních motocyklů třídy 500ccm tak Doohanovi v roce 1992 chyběly jen dva body k zisku titulu světového šampióna.

Se speciální úpravou pro zraněné nohy, Doohan závodil dál a jeho doktor ho doprovázel po celou dobu jeho cesty za vysněnou metou. Doohanovi přátelé volali ať už toho nechá, protože je zdraví mnohem cennější, ale Australan na to nedal a v roce 1994 se v Brně postavil na nejvyšší příčku stupňů vítězů. Tentokrát už v pozici Mistra světa třídy 500ccm. Přátelský vztah mezi doktorem a jeho pacientem se mnohem více prohloubil po velké nehodě, která Doohana potkala 7. května 1999 v Jerezu a jenž znamenala konec jeho kariéry závodního jezdce.

Na palubu stejného letadla, které z Holandska odváželo zraněného Doohana, nastoupil také další závodní jezdec. Byl to Kevin Schwantz, který byl do stejné nemocnice přijatý k léčbě jeho zlomeného zápěstí a pánve. Tento jezdec byl častým hostem kliniky Dr.Costy s různými zraněními. Byl také velkým bojovníkem, který dokázal překonat bolest, jen aby mohl usednout za řídítka svého motocyklu a svést další bitvu na závodní dráze.

Ve srovnání s prvními začátkami Mobilní kliniky se nyní ročně ošetřovaly již stovky jezdců a tak bylo jen otázkou času, kdy světlo světa spatří čtvrtá, větší a mnohem modernější Mobilní klinika.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00