Moto FGR: Cesta za snem

Už příští týden zahájí přípravu na první závod sezony motocyklového mistrovství světa český tým Moto FGR, jenž premiérový ročník absolvuje s Holanďanem Jasperem Iwemou v kubatuře Moto3.
Moto FGR: Cesta za snem

Cesta za splněním snu změřit síly s nejlepšími jezdci a týmy světa byla dlouhá, ale v případě týmu z Ústí nad Orlicí bohatá, jak z hlediska výsledkové bilance tak na spolupráci s jezdci, kteří mají svůj podíl na tom, že v roce 2012 bude v seriálu Grand Prix závodit česká stáj s vlastním motocyklem.

Na začátku nového tisíciletí to vypadalo spíše nereálně, spíše blíže k nějaké euforii s nejasným koncem. Vždyť na podobném snu si vylámali zuby jiní a nakonec nikdo z nich nevydržel. V podstatě nemohlo být jednodušší myšlenky. Postavit opravdu český silniční závodní motocykl a přivést ho až do nejvyššího patra této disciplíny. Do závodů velkých cen mistrovství světa.

Když 12. ledna 2003 poprvé natočili v Ústí nad Orlicí motor FGR, erudovaného vodňanského konstruktéra s mnohaletou praxí ve strakonické ČZ Oldřicha Kreutze, byl to první mezník v naplnění snu. Krátce potom byl jednoválcový dvoudobý kapalinou chlazený motor (54 x 54,5 mm) zabudován do páteřového rámu Honda z hliníkových plechů, přičemž rozměry rámu dovolovaly samozřejmě montáž motoru Honda, ale k tomu nedošlo. Vlastní český motor FGR 125 GP byl na světě a sezóna 2003 mohla začít. Zbývá připomenout, že konstrukční lahůdkou bylo speciální řešení šestistupňové převodovky, kterou bylo možné pomocí speciálního přípravku velice rychle a pohodlně vyjmout.

Elektronickou část nového ústeckoorlického motocyklu zajišťoval ing. Pivoňka ze Žďáru nad Sázavou a nemotorová část stroje byla dílem ing. Zdeňka Špidlena z firmy VMK Engineering Ústí nad Orlicí.

Klepněte pro větší obrázek

Premiérová sezóna dopadla nad očekávání dobře. Mladý tovární jezdec, student pražské techniky Michal Březina, bez problémů porážel soupeře v domácím mistrovství republiky a památného 22. června 2003 přivedl na královéhradeckém letišti značku FGR k prvnímu vítězství. Druhé přidal o čtrnáct dnů později na mosteckém automotodromu. Ostatní dobré výsledky pak ve stejné sezóně představovaly Březinovo celkově druhé místo v mistrovství republiky s celkem pěti umístěními na stupních vítězů.

Povzbuzeni tímto výsledkem postavili v Ústí nad Orlicí zbrusu nový motocykl druhé generace. Měl nový, zcela odlišný rám, když původní páteřový rám z hliníkových plechů, vystřídal rám z ocelových trubek kruhového průřezu. Svojí inovací prošla také motorová jednotka, když sání jazýčkovými ventily nahradila výfuková přívěra a jiný byl rovněž průměr klikového hřídele. Elegantnější tvar dostala také nová laminátová kapotáž motocyklu.

Také tato druhá sezóna mladého týmu dopadla v roce 2004 povzbudivě. Zkušený Březina vybojoval pódium na maďarském Hungaroringu, kde dojel druhý a nový jezdec za řídítky stopětadvacítky FGR Lukáš Rážek vyhrál při svém jediném startu v týmu na Pannoniaringu v Maďarsku a pro značku tak zařídil třetí vítězství. Na konci sezóny skončil v mistrovství republiky třetí. V jediném podniku německého mistrovství IDM zazářil při mokrém závodě německý závodník Florian Kresse, který se probil celým startovním polem až na konečné páté místo.

Klepněte pro větší obrázek

Za této situace bylo pro sezónu 2005 jistým překvapením angažování hned dvou zahraničních jezdců. Ve třetím roce existence týmu FGR v něm startovali Maďar Attila Magda, považovaný za výborného testovacího jezdce schopného přesně sdělit informace o chování podvozku i motoru a Němec Florian Kresse. Lépe se v týmu nakonec adaptoval Němec Kresse. Hned v úvodním závodě mistrovství republiky na Hungaroringu dojel v závodě juniorů třetí a následně se těšil z vítězství v Brně a maďarském Pannoniaringu.

V následující sezóně 2006 Kresse obhájil své třetí místo na Hungaroringu a další umístění na stupních vítězů přidal nováček v týmu FGR, teprve patnáctiletý Karel Májek. Na startu sedmi závodů se za řídítky stopětadvacítky posadil také jednadvacetiletý Michal Vecko z Městce Králové, který byl nejblíže stupňům vítězům na okruhu v Mostě, kde dojel čtvrtý.

Pro ročník 2007 došlo k několika úpravám v konstrukci motoru a veškerá pozornost byla zaměřena na zmíněného Májka. Ten zaznamenal velmi vyrovnanou sezónu. Dojel ve všech pěti startech domácího mistrovství. Na Pannoniaringu byl jednou druhý, dvakrát třetí a dvakrát čtvrtý a celkově šestý skončil v domácím šampionátu. Vítězství, koření celé práce, ovšem tentokrát chybělo. Úvodního závodu na Hungaroringu se zúčastnil i Karel Pešek a bodoval v závodě mistrovství republiky i v kategorii juniorů.

Navzdory všemu si tým zapsal jedno prvenství. To když Karel Májek startoval ve Velké ceně České republiky v Brně a stopětadvacítka FGR se stala prvním našim strojem, startujícím v mistrovství světa v novodobé historii České republiky.

Klepněte pro větší obrázek

Co chybělo v sezóně 2007, přišlo hned na začátku závodního roku 2008. Tím bylo vítězství méně známého Maďara Alena Gyorfiho na Pannoniaringu. Jinak tým FGR angažoval dalšího z mladých talentovaných domácích jezdců, kterým byl tehdy patnáctiletý Moravan z Rohatce u Hodonína Jakub Kornfeil. Také on se prezentoval vyrovnanými výkony. Jeho nejlepšími výsledky bylo druhé a třetí místo v Brně, v juniorském šampionátu skončil šestý a o příčku níž skončil v seniorských stopětadvacítkách.

V závěru sezóny se při jediném startu v týmu blýskl havlíčkobrodský Michal Prášek, který obsadil druhé místo v polské Poznani a ve stejném závodu skončil čtvrtý jeho krajan, student gymnázia v Pelhřimově, Ladislav Chmelík. Pro úplnost můžeme dodat, že ve stejné sezóně absolvovat tři závody na ústeckoorlické stopětadvacítce také Ital Michel Zonta.

V roce 2009 byla sezóna mimořádně náročná. Tým startoval v mezinárodním seriálu Alpe Adria, mistrovství republiky a chystal se na historickou příležitost startovat v závodu Velké ceny České republiky, domácím podniku motocyklového mistrovství světa. Vedle Ladislava Chmelíka jel v devíti závodech za řídítky FGR 125 GP také mladý Němec Sebastian Kreuziger, jehož největším úspěchem bylo druhé místo v závodě AA na okruhu v Mostě. Úspěchy ale také slavil Chmelík. Ten vyhrál závod juniorů v Mostě a stal se juniorským mistrem republiky, vůbec prvním v sedmileté historii týmu.

Klepněte pro větší obrázek

Slavnostním momentem pro tým FGR byla samozřejmě účast ve Velké ceně České republiky. Chmelíkovi se podařilo kvalifikovat do nedělního závodu a i když v něm obsadil až 29.místo, byla to neocenitelná zkušenost. Cenným byl také fakt, že si stroje zachovaly kredit vysoké spolehlivosti.

V osmé sezóně 2010 si tým FGR brousil zuby na zisk titulu mistra republiky také v seniorské kategorii stopětadvacítek. Ostatně po řadě dobrých výsledků z posledních let to bylo docela logické. Znovu byl k dispozici spolehlivý stroj, ale také už zkušený tovární jezdec Chmelík. Ten stál v sedmi závodech mistrovství republiky pokaždé na stupních vítězů. Nejhůře byl třetí, čtyřikrát druhý a z vítězství se těšil v juniorském závodě na Hungaroringu. Ale to nestačilo. V juniorské kategorii byl druhý a titul neobhájil. Mezi seniory skončil pod medailovými místy čtvrtý. Na konci sezóny byl Chmelík se třiadvaceti starty nejdéle startujícím jezdcem v historii týmu. Chmelík byl navíc dvojnásobným účastníkem závodu mistrovství světa, když znovu startoval v brněnském závodu, ale cíl tentokrát neviděl.

Klepněte pro větší obrázek

Po nenaplněné radosti z roku 2010, bylo odhodlání posunout jméno týmu až na domácí vrchol  ještě silnější. V týmu FGR se tentokrát poprvé sešli dva naši nejlepší současní jezdci stopětadvacítek. Stálý účastník loňského seriálu Red Bull Rookies Cupu, osmnáctiletý pardubický závodník Tomáš Vavrouš a o tři roky mladší Karel Hanika (na titulní fotografii), syn známého brněnského závodníka devadesátých let minulého století. Hned první podnik nové sezóny na Hungaroringu přinesl skvělý výsledek. Zvítězil Hanika před Vavroušem a tým FGR si mohl zapsat historicky první dvojité vítězství. Oba závodníci se v poslední sezóně představili v závodech mistrovství republiky, ale také v seriálu Alpe Adria, mistrovství Německa a Rakouska. Díky tomu se výsledky pořádně množily. Ke spokojenosti týmu byly ty kvalitní jednoznačně v převaze. Karel Hanika získal v deseti startech sedm vítězství, stal se dvojnásobným mistrem republiky – juniorským i seniorským a navíc i mistrem Rakouska. V termínově nabité sezóně startoval Tomáš Vavrouš s motocyklem FGR v šesti závodech, dvakrát byl první a stal se vicemistrem republiky. Nakonec byla devátá sezóny týmu FGR vůbec nejúspěšnější. Bilanci již zmíněných výsledků navíc zvýraznil zisk dvou nejrychlejších časů v tréninku, ale také sedmadvacet pódiových umístění.

Ústeckoorlická devátá se opravdu vydařila a sklidila zasloužený potlesk. Řízením osudu byla ve své kubatuře poslední, neboť stopětadvacítky rozhodnutím Mezinárodní motocyklové federace FIM skončily svoji existenci. A tak konečná bilance znamená 111 závodů, 62 umístění na stupních vítězů, 20 vítězství a čtyři mistrovské tituly. Skončila tak jedna kapitola na jejímž konci je splnění snu. S novým motocyklem FGR Moto3, vstupuje v desátém roce existence tým Miroslava Felgra poprvé,  jako český tým do celého seriálu mistrovství světa.

Klepněte pro větší obrázek

Jezdec Sezona Závody za MOTO FGR
Michal Březina 2003 - 2004 11
Lukáš Rážek 2004 1
Florian Kresse (GER) 2004 - 2006 10
Attila Magda (HUN) 2005, 2007 9
Michal Vecko 2006 7
Karel Májek 2006 - 2007 10
Karel Pešek 2007 2
Jakub Kornfeil 2008 4
Michel Zonca (ITA) 2008 3
Michal Prášek 2008 1
Alen Gyorfi (HUN) 2008-2009 4
Sebastian Kreuziger (GER) 2009 9
Ladislav Chmelík 2008-2010 23
Karel Hanika 2011 10
Tomáš Vavrouš 2011 6


Zdroj+foto: TZ týmu Moto FGR

22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
22. října | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
22. října | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00