Moto2 - záruka vrcholných zážitků

Třída Moto2 je teprve ve své třetí sezóně, ale lze ji směle označit za třídu, která divákům a fanouškům nabízí od počátku své existence ty nejtěsnější a nejtěžší bitvy na dráze. Při každé Velké ceně se můžeme spolehnout, že Moto2 nás nezklame. Vraťme se nyní, v době letní přestávky, k první polovině sezóny této střední třídy.
Moto2 - záruka vrcholných zážitků

Pod světly katarských reflektorů odstartovala sezóna Moto2 ve velkém stylu. V hlavních rolích se předvedli předsezónní favorité, společně s velkým otazníkem Marcem Márquezem. Už start a následné bitvy ukázaly, že Márquez úspěšně odstranil problém s dvojitým viděním. Andrea Iannone předvedl svou rychlost a nenechal nikoho na pochybách, že letos to s titulem mistra světa myslí vážně. Výborně, ostatně jako pak téměř pokaždé v této sezóně, zajel i Pol Espargaró, další z vážných zájemců o korunu krále Moto2. Nelze opomenout také Thomase Lüthiho. Kromě skvělé jízdy předložil spolu s Márquezem fanouškům to, po čem tak dlouhou zimní přestávku žíznili. Prostor pro vášnivé debaty, zda bylo Marcovo předjetí tvrdé, či nikoliv, zda bylo za hranicí pravidel či nikoliv, zda nese svůj díl viny Thomas, či nikoliv... Každopádně Švýcar při manévru přišel o své první letošní stupně vítězů a po vyjetí mimo trať dokončil závod na pátém místě. První vítězství roku 2012 získal v samotném závěru pro svého jezdce výborně připravený Suter v barvách CatalunyaCaixa Repsol, kdy jeho výkon na cílové rovince pohltil Itala Andreu Iannoneho. Kromě trofeje v podobě pootevřené zlaté mušle s perlou, si Márquez odvezl z nočního Losail také „žlutou kartu“ – výstrahu a napomenutí komisařů, že „takhle tedy ne, tyto manévry v budoucnu tolerovat nebudeme“.

Klepněte pro větší obrázek

Kvalita třídy Moto2 neupadla ani v druhém závodě sezóny, tentokrát už na evropském kontinentu, ve španělském Jerezu. Švýcarská pomsta v podobě ukázkového startu dopadla na polemana Márqueze a Lüthi se ujal vedení. Najížděl si slušný náskok, ale počasí bylo proti. Přestože byl závod na poměrně vyschlé trati vyhlášen jako suchý, místy mokrá trať promlouvala do pořadí. Na čele se stále držel Lüthi, přes drobné zaváhání se v závěsu udržel i Redding. Oba dva už v těsném odstupu sledoval Márquez. Do bezprostředních bojů se podařilo zapojit i Espargarovi, naopak další ze špice, Randy Krummenacher havaroval a s vidinou velmi slušného bodového zisku se musel rozloučit. Diváci na tribunách mohli v každém kole tipovat nebo možná jen hádat, koho zrovna v daný okamžik průjezdu uvidí ve vedení. Právě když se v devatenáctém kole probojoval na špici Márquez, rozpršelo se natolik, že byl závod předčasně ukončen. Poslední kompletní kolo však dokončil projetím přes cílovou metu na prvním místě Pol Espargaró a získal tak stříbrnou číši, která byla oceněním pro borce na pódiu.

Stejně jako ve Španělsku i v portugalském Estorilu opanoval stupně vítězů trojlístek jezdců Márquez, Esparagó a Lüthi. Nezapomenutelný byl v Portugalsku také výkon nováčka, Francouze Johanna Zarca. Už v kvalifikaci zaznamenal úspěch, který mu určil start z prvního místa ve druhé řadě. Ve svém teprve třetím závodě šestistovek si Johann dokázal svou startovní pozici udržet a do cíle dojel na svém dosavadním nejlepším místě. Pokud se může zdát, že závod v Estorilu nebyl adrenalinový, opak je pravdou. Tentokrát povedený start vystřelil Márqueze do čela, ale už v druhém kole vedl celou smečku Thomas Lüthi. V jedenáctém kole dlouhý Iannone klesl na sedmou příčku, s čímž se ovšem nesmířil a podal si jak Elíase, tak Reddinga. Jeho odstup na čtvrtého Francouze byl propastný, přesto Andrea bojoval tak, že pokud by byl závod o kolo dvě delší, mohl mít Johann skutečný problém. Na špici to mezitím vřelo, jako už se stává zvykem, když se sjedou tito tři nesmiřitelní vlčáci. Každá zatáčka na hraně, motocykly na plný výkon. V několika posledních kolech se Španělům podařilo ujet Švýcarovi a řež pokračovala. Poslední kolo potvrdilo, že Moto2 je zárukou napětí od začátku až do konce. Nebýt v ten den na trati pro tým Sita Ponse zakletého místa, kde havaroval nejen mladý Pons, ale i Rabat, byly by šance na vítězství mezi Polem a Marcem padesát na padesát. Malé zaváhání na zmíněném místě tak určilo, že tentokrát zvedl největší pohár klasického tvaru nad hlavu Marc Márquez.

Čtvrtá Velká cena v Le Mans udělala favoritům první velkou čáru přes rozpočet. Přívalové lijáky byly příčinou potíží s ovládáním motocyklů i mnoha pádů. Po bezvadné jízdě v takto ztížených podmínkách si zaslouženě pro stříbrnou vázu vystoupil na stupínek s jedničkou Thomas Lüthi. Doprovodili jej Claudio Corti a Scott Redding. Pro Cortiho z týmu Italatrans Racing to byl vůbec první slavnostní ceremoniál na podiu za dobu jeho působení v šampionátu Grand Prix. Zatímco Redding ve Francii konečně přetnul šňůru dvaadvaceti závodů bez pódia. Mezi těmi, kteří nástrahy promáčeného Le Mans nezvládli, byli tentokrát i Márquez a Zarco. Všichni si však jistě zapamatují heroický výkon Juliana Simóna, který svůj zpupný motocykl dotlačil za cílovou čáru a byl odměněn třemi body za 13. místo.

Klepněte pro větší obrázek

Páté Katalánsko – studnice emocí, názorů a pří. Katalánsko – živá voda už v tak živé třídě Moto2. Nutno říct, že v Montmeló měl Iannone jeden ze „svých“ dnů. Po většinu závodu vedl, život mu vážněji znepříjemňoval jen Márquez, a to jen díky chybě, kterou Andrea vyrobil. Přesto se po malé přestávce na čelo vrátil a tam také do konce závodu zůstal. Na druhé místo se později usadil Thomas Lüthi. To, co se odehrávalo za nimi, byla téměř zběsilá jízda, bitva o zbývající volný stupínek na pódiu. Tři kola před koncem téměř nezvládl svou motorku Marc Márquez. Ve snaze zachránit situaci provedl nečekaný manévr, který měl negativní dopad na bezprostředního soka, Pola Espargara. Došlo ke kontaktu, po kterém vylétl Espargaró tvrdě ze sedla. Pol závod nedokončil a Marc si z podia odnesl stříbrnou mísu za třetí místo. Chtělo by se říct: „tak takové bylo Katalánsko“ a otočit list. S odložením případu ad acta se však nesmířil ani pan Pons, ani ředitelství závodu, ani komisaři a logicky ani Márquezův tým. Takže ve zkratce: trest od ředitelství – Márquez klesá na dvacáté třetí místo, Repsol podává protest komisařům FIM – trest zrušen a Márquez se vrací na třetí místo, tým Pola Espargara se odvolává – konečné rozhodnutí nejvyššího orgánu FIM potvrzuje zisk 16 bodů pro Marca Márqueze… Ani zákulisí nenechává fanouška chladným, tak takové bylo Katalánsko...

Pro šestý závod sezóny mohl Pol Espargaró zcela oprávněně nasadit výraz rozzuřeného býka. Po silverstonském paddocku se však pohyboval s úsměvem, pozitivně naladěn a s odhodláním, které dával všem okolo jasně najevo. Byl připravený obrat své soupeře o co největší počet bodů. Postupně ovládl téměř celý víkend a závod pak s přehledem vyhrál. Ještě do šestého kola zásobovali tribuny vrcholnou euforií dva domácí jezdci Scott Redding a Bradley Smith, když se rvali o první pozici. Pak Bradley chyboval a Reddinga předjel Espargaró. Scott poté zakusil, jak chutná boj na krev s Márquezem. V téměř každé zatáčce to zavánělo pádem, závěr byl infarktový. Za mohutného povzbuzování domácích si v posledním kole druhé místo vybojoval Redding, třetí skončil Márquez a oba si společně s Polem odnesli trofej ve tvaru kruhu s profilem trati v Silverstone.

Klepněte pro větší obrázek

Svůj kalich hořkosti si v sedmém závodě v Assenu vypil do dna Thomas Lüthi, když nestihl zajet ani celé první kolo a byl sražen Wilairotem. Mohlo se zdát, že vše hraje do karet Espargarovi, který měl v té době stejný počet bodů jako Thomas, jenže o pár minut později havaroval také. Svůj Kalex zničil tak dokonale, že nebylo možné pokračovat. V osmém kole se celkem spolehlivě usadil na špici závodního pole Ital Iannone a zvyšoval svůj náskok na Márqueze a Reddinga. Márquez v poslední třetině závodu zahájil stíhací jízdu, Iannoneho dojel a po několika neúspěšných útocích si nakonec v posledním kole dojel pro zasloužených dvacet pět bodů. Druhý skončil Iannone, na třetím místě a znovu na pódiu se objevil Scott Redding.

O týden později se na německém Sachsenringu zdálo, že Márquez našel to pravé tempo a využil ho pro své čtvrté vítězství v sezóně. Určitě mu vše usnadnil také Andrea Iannone, když z vedoucí pozice v závodě havaroval. Tříčlenná skupina ve složení Márquez, Kallio a De Angelis si postupně budovala náskok před zbytkem pole a v uvedeném složení si nakonec vystoupala pro zlatě, stříbrně a bronzově vyvedenou plastiku šestinohého psa titulárního sponzora firmy Eni. Pozornost a uznání si bezpochyby zasloužil výkon Pola Espargara, který po nepovedené kvalifikaci startoval až ze sedmnácté pozice, ale druhou polovinu porce závodních kol už zakusoval na čtvrtém místě, které si i přes několik problémů udržel až do konce.

Poslední závod před „letními prázdninami“ hostilo italské Mugello. Když o žádné, tak o této neděli se dá s klidným svědomím říct: tady měl Andrea svůj den! Byl nejen rychlý, ale i chytrý a chladnokrevný. Pol Espargaró, přestože v tréninku absolvoval skutečně ošklivý pád, navzdory zraněnému kotníku získal dvacet bodů za druhé místo. Třetí stříbřitou trofej, plastiku se znázorněnými prvky loga sponzora, italského operátora TIM, si do Švýcarska na prázdniny odvezl Thomas Lüthi. Průběžně vedoucí muž šampionátu Marc Márquez dle svého nedávného prohlášení vzal rozum do hrsti a v závodě, kde se necítil ve své kůži, vzal s radostí zavděk pátým místem.

Půl sezóny fantastických závodů Moto2 máme za sebou. Před sebou však máme druhou polovinu jistě neméně vzrušujících bitev. Ve vedení je momentálně Marc Márquez, majitel 163 mistrovských bodů. Druhou nejvyšší bodovou hodnotu (129 bodů), mají na svém kontě zaznamenánu Andrea Iannone a Pol Espargaró. Marcův náskok 34 bodů, se může zdát být jasný. Zda jasný, veliký, dostačující nebo malý bude, nám odtajní druhá polovina sezóny 2012.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

15:17 | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00