Motocykly kubatury 800ccm letos poprvé rychlejší než 990ccm

Pedrosa v Kataru překonal rekord Maxe Biaggiho z roku 2004.

Během posledního závodu Grand Prix v Kataru jsme mohli poprvé uvidět motocykl o obsahu 800ccm překonal maximální rychlost svého předchůdce, závodního prototypu třídy 990ccm, kterou před dvěma léty nahradil.

Na závodním okruhu Losail jeli svůj první závod jezdci královské kubatury v roce 2004, když tam Max Biaggi se svou Camel Hondou dosáhl rychlosti 334.4 km/h.

Tento rekord v maximální rychlosti od té doby nebyl schopen nikdo překonat a to ani v době éry 990ccm motocyklů a ani v prvním roce motocyklů 800ccm, tedy v roce 2007.

Nicméně v minulém roce Marco Melandri ve svém prvním závodu s Ducati zajel stejný čas, jako jeho krajan Biaggi v roce 2004 a během prvního podniku světového šampionátu roku 2009 Dani Pedrosa během kvalifikace zajel čas 338.6 km/h. V době, kdy se již nepoužívají speciální kvalifikační pneumatiky, překonal jezdec Repsol Hondy pět let starý rekord v maximální rychlosti.

Dani Pedrosa, ale nebyl jediný, kdo Biaggiho rekord v Kataru překonal. Paradoxně se to podařilo letošnímu nováčkovi v královské kubatuře Mika Kalliovi, jednomu z pěti jezdců Ducati ve světovém šampionátu. Fin na své GP9 zajel svou maximální rychlost na hodnotu 338 km/h, hned po něm to dokázal Casey Stoner s rychlostí 337.2 km/h, Jorge Lorenzo s 337 km/h a jeho týmový kolega Valentino Rossi, jenž svou Yamahu rozjel na 334.2 km/h.

Stále se pracuje na omezení rychlosti tím, že například změnili obsah motorů závodních prototypů nebo snížili množství paliva, ale jak ukazuje samotná praxe, letos to v nočním Kataru bylo zase nějak úplně jinak.

Maximální rychlosti dosažená na okruhu Losail v Kataru:

Rok   Jezdec Tým Rychlost Kubatura
2004 Klepněte pro větší obrázek Max Biaggi Camel Honda 334.4 km/h 990 ccm
2005 Klepněte pro větší obrázek Carlos Checa Ducati Marlboro 328.7 km/h 990 ccm
2006 Klepněte pro větší obrázek Dani Pedrosa Repsol Honda 330.2 km/h 990 ccm
2007 Klepněte pro větší obrázek Casey Stoner Ducati Marlboro 324.7 km/h 800 ccm
2008 Klepněte pro větší obrázek Marco Melandri Ducati Marlboro 334.4 km/h 800 ccm
2009 Klepněte pro větší obrázek Dani Pedrosa Repsol Honda 338.6 km/h 800 ccm
5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00