MotoGP: Důležité pojmy

MotoGP: Důležité pojmy

Vlásenka, CRT, přilnavost ... Zdají se vám tato slova povědomá, nebo přijdou vám jak v jiném jazyce? Připravili jsme vysvětlení těch nejdůležitějších pojmů.

Arm Pump

Tento stav nastane, když svaly v předloktí pracují tak intenzivně, že dojde k přiškrcení krevního toku k ruce. Krevní tok směřující k předloktí je najednou vyšší, než ten, který směřuje zpátky, což vytváří tlak, snižuje okysličení, jezdci způsobuje velké bolesti a znecitlivění prstů. Někdy si můžeme všimnout, že jezdec dá ruku dolů, někdy s ní zase protřepe, aby co nejrychleji obnovil požadovaný průtok krve.

CRT týmy

Novinka roku 2012. Jedná se o ty týmy, které v kubatuře MotoGP používají prototypový podvozek ve spojení s produkčním motorem. To znamená, že třeba tým Colina Edwardse Forward Racing má podvozek z dílny Eskila Sutera a motor od BMW. Je to levnější způsob jak závodit s (mezi) elitou světa. Na jednu sezonu mají k dispozici 12 motorů a palivovou nádrž na 24 litrů.

Grip, přilnavost

Je schopnost pneumatik udržet motocykl na dráze - velká přilnavost dává jezdci schopnost projíždět zatáčky vyšší rychlostí. Úroveň přilnavosti se odvíjí od množství pogumování, teploty a kvality povrchu dráhy, ale také na směsi a opotřebení pneumatik.

High-sider

Nebezpečná situace, která zpravidla končí pádem jezdce. Přilnavost zadní pneumatiky nestačí v daný moment přenést požadovaný výkon a protočí se. Zadní část jde do smyku, ale po určité době pneumatika opět zabere a snaží se motorku srovnat, což se projeví zvlněním stroje, které je natolik intenzivní, že jezdce vyhodí vysoko ze sedla.

Karbonová, uhlíková vlákna

Nebo také uhlíková vlákna - materiál, který se používá pro výrobu různých komponentů včetně brzd.

Kvalifikace

Čas dosažený v kvalifikaci rozhoduje o postavení jezdce na startu závodu.

MotoGP týmy

Jezdci továrních prototypů Ducati, Hondy a Yamahy mají čistokrevné závodní prototypy, které se dále rozdělují na tovární a satelitní. Tovární stáje mají tu nejlepší techniku a jako první nová zlepšení. Na sezonu mají k dispozici 6 motorů a palivovou nádrž na 21 litrů paliva.

Mobilní klinika

První mobilní klinika se na závodních okruzích objevila v roce 1977. V současnosti je to vlastně špičkově vybavená nemocnice na kolech, kde nechybí ani operační sál. Velkou zásluhu na fungování celého zdravotnického komplexu má Dr.Claudio Costa. Od roku 1997 je klinika otevřena čtyřiadvacet hodin denně a to jak pro samotné jezdce, tak také pro novináře, mechaniky, zaměstnance závodního okruhu, týmové manažery nebo řemeslníky.

Nastavení motocyklu

Od prvního tréninku týmy pracují na nastavení pro daný motocykl a trať. Úvodní trénink zahájí na základním nastavení nebo použijí data předchozího ročníku. V průběhu víkendu ladí nastavení palivových map, převodů, odpružení, elektroniky jak pro jedno rychlé kolo kvalifikace, tak pro závod. Motocykl musí dosahovat stabilních časů po celou délku závodu, takže jeho nastavení musí brát ohled nejen na rychlost, ale také na opotřebení pneumatik.

Padok

Je prostor za boxy vyhrazený pro týmové kamiony a je také místem, kde mají své boxy jezdci nižších kubatur. Dále je to také prostor, kde jsou ubytovaní jezdci MotoGP ve svých karavanech.

Paddock Girls

Modelky či dívky v reklamních bikinách v dějišti Grand Prix.

Pitlane

Boxová ulička.

Pole position

První místo na startovním roštu.

Trénink

Motocyklový šampionát má celkem tři tréninky. Každá z kubatur Moto3, Moto2 a MotoGP trénuje dvakrát v pátek a jednou v sobotu dopoledne.

Ulitý start

Předčasný start - motorka se dala do pohybu ještě před signálem ke startu. Stačí jen cuknutí, aby jezdce následně penalizovali průjezdem boxy.

Vlásenka

Velmi ostrá, 180° zatáčka.

Zaváděcí kolo

Jezdci vyjíždí z boxů do prostoru startu a cíle. Po absolvování kola zaujme každý z nich danou pozici na startovním roštu.

Zahřívací kolo

Těsně před startem závodu, jedou všichni jezdci dané kubatury jedno kolo okruhu, kde mají možnost si zahřát pneumatiky a brzdy na požadované hodnoty.

Závodní víkend

Ve čtvrtek technické přejímky, odpoledne tisková konference s vybranými jezdci. V pátek první a druhý trénink. Sobota dopoledne třetí trénink a odpoledne kvalifikace. V neděli ráno jezdci absolvují zahřívací trénink a závodní víkend dané Velké ceny vrcholí závody všech tří kubatur.

Warm Up

Zahřívací trénink. Všechny kubatury před startem závodu, absolvují v neděli ráno dvacetiminutový trénink.

Doporučujeme

Články odjinud