Určitě by nevadilo, kdyby na startovním roštu stálo aspoň dvacet borců, ale po zkušenostech z ostatních sérií nemusí být zákonitě množství zárukou kvality. Samozřejmě i letos máme ´ty slabší´ a ´ty silnější´, ale každý souboj a to i o poslední bodovanou příčku, může být velmi zajímavý a pro oko fanouška nezapomenutelný zážitek.
Navíc o sedmnácti jezdcích MotoGP mnohdy víme víc než o sousedovi, který bydlí o dva bloky dále, takže každý závod, neúspěch nebo zranění prožíváme intenzivněji než kdybychom se dívali na partu závodníků, o kterých sice víme, že jsou dobří, ale vůbec je neznáme. Je to jeden z důvodů, proč jsou závody motocyklů tak oblíbené u široké veřejnosti.
Situaci jaká je nyní po devíti závodech sezony je těžké popsat pár slovy. Asi nikdo nečekal, že Casey Stoner podepíše s Hondou, Valentino Rossi bude všechny napínat k prasknutí ohledně své další budoucnosti v MotoGP nebo že Jorge Lorenzo přijede do Brna s náskokem dvaasedmdesáti bodů před druhým Danim Pedrosou. Takže jak to vlastně bylo … ?
Velká cena Kataru: 1. Rossi, 2. Lorenzo, 3. Dovizioso – Casey Stoner ukončil sezonu 2009 pádem v zahřívacím kole před startem finálního závodu ve Valencii. O šest měsíců později zahájil víkend v Kataru suverénně a své soupeře svou rychlostí doslova válcoval od prvního tréninku až po kvalifikaci. Nicméně výsledek závodu byl zcela opačný, když Australan v pátém kole spadl a vedení převzal Valentino Rossi. Ital až do cíle před sebe nikoho nepustil a první závod sezony vyhrál. Stoner díky tomu přišel v Losail o svou neporazitelnost a Rossi naopak na okruhu, kde se mu v minulosti moc nedařilo exceloval. Tovární Hondy byly na rovinkách viditelně rychlejší než Yamahy nebo Ducati, ale tuto převahu dokázal využít pouze Andrea Dovizioso, který hned v prvním podniku získal třetí místo. Mohlo to dopadnou ještě lépe, ale Jorge Lorenzo si na Itala pořádně vyšlápl a po velmi důrazném manévru v jedné ze zatáček si dojel pro stříbro. Nutno připomenout, že nebyl ještě dostatečně zdráv po tréninkově nehodě na motokrosovém motocyklu. Velmi dobrým výkonem se prezentoval Nicky Hayden, který cílem projel čtvrtý. Závod nedokončil již zmíněný Casey Stoner, Mika Kallio, Aleix Espargaro a v posledním kole havaroval Álvaro Bautista.
Průběžné pořadí MS MotoGP (1/18): 1. Rossi 25b., 2. Lorenzo 20b., 3. Dovizioso 16b.
Velká cena Španělska: 1. Lorenzo, 2. Pedrosa, 3. Rossi – poté, co přesunuli japonskou Grand Prix na říjnový termín, byl na řadě závod na jihu Španělska v Jerezu. Valentino Rossi přijel do Jerezu s nedoléčeným zraněním ramene, které si způsobil při tréninku na motokrosovém motocyklu. První podnik sezony, kde měli Španělé možnost vidět své motocyklové hvězdy jako Jorge Lorenza nebo Daniho Pedrosu a také mezi těmito dvěma závodníky probíhala v závěru klání bitva o zlato. Jorge Lorenzo závod třídy MotoGP v Jerezu nikdy nevyhrál a ani po startu to nevypadalo, že mu to letos vyjde. Propadl se až na pátou pozici a jeho rivalové Pedrosa s Rossim naopak v té době už viditelně zvyšovali náskok na třetího Haydena. Lorenzo ale nic nevzdal a postupně získával zpátky půdu pod nohama. V době, kdy se propracoval na třetí místo, ztrácel na druhého Rossiho téměř dvě sekundy, ale ty začal neuvěřitelně rychle stahovat a ve dvaadvacátém kole už jel před Italem a mířil za vedoucím Pedrosou. Španělé jeden druhého nešetřili a jeden útok střídal druhý. Nakonec získal první zlato z Jerezu Jorge Lorenzo. Nicky Hayden dokončil druhý závod znovu na čtvrté pozici, těsně před týmovým kolegou Stonerem. Španělskou Grand Prix nedokončila dvojice závodníků Loris Capirossi a Ben Spies.
Průběžné pořadí MS MotoGP (2/18): 1. Lorenzo 45b., 2. Rossi 41b., 3. Pedrosa 29b.
Velká cena Francie: 1. Lorenzo, 2. Rossi, 3. Dovizioso – Álvaro Bautista si jen týden před cestou do Le Mans zlomil kost v rameni a jak jinak než při tréninku na motokrosovém motocyklu. V sobotním tréninku pak spadl a bylo po nadějích. Do závodu nastoupil za Suzuki pouze Loris Capirossi. Bohužel Ital v barvách japonského továrního týmu závod ve Francii nedokončil a Suzuki vyšla naprázdno. Dalším pádem si svou situaci v šampionátu zkomplikoval Casey Stoner a jediný Nicky Hayden držel prapor tovární Ducati nad hladinou. Američan projel cílem čtvrtý, což bylo v jeho případě už potřetí. Každopádně výsledek, který by ještě loni u Ducati brali všemi deseti, ale letos chtějí víc a umístění na stupních vítězů je pro Američana jasným cílem. Rossi jel první do jedenáctého kola závodu, potom prohrál souboj s týmovým kolegou Lorenzem a do průběžného hodnocení si nakonec připsal body za druhou příčku. Lorenzo vyhrál druhý závod v řadě a dostal se do vedení šampionátu. Dani Pedrosa dlouhou dobu figuroval na třetí příčce, ale v samotném závěru klání třídy MotoGP dostal lekci od týmového kolegy Doviziosa, který Španěla předjetím natolik vyvedl z koncentrace, že ještě v posledním kole na něho zaútočil Nicky Hayden. Casey Stoner byl po třetím kole šampionátu s jedenácti body čtrnáctý.
Průběžné pořadí MS MotoGP (3/18): 1. Lorenzo 70b., 2. Rossi 61b., 3. Dovizioso 42b.
Velká cena Itálie: 1. Pedrosa, 2. Lorenzo, 3. Dovizioso – italská Grand Prix se stala osudnou pro devítinásobného světového šampiona Valentina Rossiho. Během sobotního tréninku havaroval a zlomil si holenní kost. Ještě ten den absolvoval operaci a lékaři jeho rekonvalescenci odhadli na půl roku. Týmový kolega Jorge Lorenzo Rossimu vyjádřil podporu a chtěl pro něho závod v Itálii vyhrát. To se mu ale nepodařilo, protože vítězem čtvrtého podniku sezony byl Dani Pedrosa, který si velmi přesvědčivým způsobem dojel letos poprvé pro zlato. Lorenzo obsadil druhé místo, které si bez problémů pohlídal a body za třetí místo si v domácí Grand Prix připsal Andrea Dovizioso. Dani Pedrosa po italském víkendu poskočil z průběžné čtvrté příčky na druhou a pomalý vstup do sezony byl ten tam. Po třech čtvrtých místech Nicky Hayden vůbec nebodoval, protože závod pro pád nedokončil. Smutné, protože si moc přál fandům Ducati předvést lepší výsledek než loni, ale to se mu absolutně nepodařilo. Závod nedokončil ani jezdec satelitní GP10 Mika Kallio. Finovi se vůbec nedařilo, na kontě měl dvanáct bodů a v průběžném hodnocení figuroval předposlední. Co ale bylo ještě horší tak stav Suzuki. Capirossi s třinácti body patnáctý a nováček Bautista s osmi body sedmnáctý. Neuvěřitelné pro tovární tým a japonského výrobce. Naopak velmi dobře fungoval Randy De Puniet z LCR Hondy. Po čtyřech kolech sezony byl s šestatřiceti body šestý a v pozici nejlepšího netovárního jezdce královské kubatury.
Průběžné pořadí MS MotoGP (4/18): 1. Lorenzo 90b., 2. Pedrosa 65b., 3. Rossi 61b.
Velká cena Velké Britnie: 1. Lorenzo, 2. Dovizioso, 3. Spies – závodní okruh v Silverstonu letos převzal pořádání motocyklové Grand Prix na britských ostrovech a i když tato dráha nemá tak atraktivní profil jako Donington Park, byl to závod se vším všudy. Bohužel pro Hiroši Aojamu také na nějakou dobu poslední, protože si během ranního warm-upu pádem zlomil obratel a tento druh zranění si vyžaduje dlouhodobou léčbu. Do letní přestávky se k týmu nevrátil a nenastoupil ani do české Grand Prix v Brně. Valentino Rossi byl rovněž mimo hru a ohledně jeho náhradníka se velmi spekulovalo. Měl to být Colin Edwards, ale Yamaha nakonec rozhodla, že dostojí pravidlům a nasadí náhradního jezdce až po dvou závodech, tedy v Katalánsku. Oním náhradníkem se stal jejich testovací jezdec Wataru Jošikawa. Domácím týmem byla v Británii Rizla Suzuki, ale výsledkem opět nepřekvapili. Loris Capirossi závod nedokončil a jeho týmový kolega Bautista skončil dvanáctý. Jorge Lorenzo byl jasným vítězem, ale bojovalo se na pozicích za ním. Randy De Puniet si v kvalifikaci dojel pro fantastické druhé místo na startu a také si ho po startu udržel, jenže za ním už jel Ital Andrea Dovizioso a schylovalo se k zajímavému souboji dvou motocyklů značky Honda. Jezdci si několikrát vyměnili pozice, ale jejich souboje je natolik zpomalily, že v boji o stříbro byla najednou čtveřice závodníků, když je dojel Nicky Hayden a Ben Spies. Dani Pedrosa měl v kvalifikaci nepříjemnou nehodu a na jeho výkonu to bylo asi trošku znát. De Puniet nakonec přišel o velmi dobré postavení, pneumatiky už měly dost a postupně se propadal pořadím až na konečné šesté místo. Velký úspěch slavil třetím místem Ben Spis z Monster Tech 3, protože nikdo nečekal, že nováček v soutěži získá umístění na stupních vítězů už tak zkraje sezony. Naopak výkony Colina Edwardse byly za očekáváním, Američan sice bodoval v každém z posledních závodů, ale stačilo to na průběžnou jedenáctou příčku. Dvojice Suzuki byla poslední.
Průběžné pořadí MS MotoGP (5/18): 1. Lorenzo 115b., 2. Dovizioso 78b., 3. Pedrosa 73b.
Velká cena Nizozemska: 1. Lorenzo, 2. Pedrosa, 3. Stoner – Tourist Trophy v Assenu se stala kořistí Joege Lorenza, který v této fázi mistrovství jednoznačně míří za prvním titulem v královské kubatuře. Španěl vyhrál s náskokem přes dvě sekundy na druhého Daniho Pedrosu a třetí Casey Stoner projel cílem se sedmisekundovou ztrátou. Velmi dobrou kvalifikaci opět předvedl Randy De Puniet, Francouz startoval z druhého místa, ale Honda mu jela nějakou dobu po zadním kole a to představovalo ztrátu, kterou už do konce závodu nedokázal stáhnout. Bojoval sice s Doviziosem a Spiesem o čtvrté místo, ale jeho Honda držela na asfaltu snad jen silou vůle a cílem nakonec projel šestý. Za zraněného Hiroši Aojamu poprvé nastoupil zkušební jezdec HRC Kousuke Akijoši, ale v konkurenci jezdců MotoGP neměl šanci a závod dokončil se ztrátou jednoho kola jako poslední. Pro zranění chyběl v závodu holandské TT Marco Melandri.
Průběžné pořadí MS MotoGP (6/18): 1. Lorenzo 140b., 2. Pedrosa 93b., Dovizioso 89b.
Velká cena Katalánska: 1. Lorenzo, 2. Pedrosa, 3. Stoner – do závodního víkendu katalánské Grand Prix nastoupil poprvé Wataru Jošikawa, testovací pilot Yamahy a náhradník za zraněného Valentina Rossiho. Jezdci jako Casey Stoner nad takovým rozhodnutím kroutili hlavou, protože by raději na dráze viděli jezdce, který má se závoděním v MotoGP větší zkušenosti. Nicméně ze strany Yamahy byl tento krok zdůvodněn tím, že Jošikawa získá zkušenosti pro další vývoj M1. Jorge Lorenzo zase v Barceloně loni prohrál památný souboj s Valentinem Rossim, takže jeho cílem bylo domácí Grand Prix vyhrát. To se mu také podařilo a na své konto si připsal už třetí vítězství v řadě. Druhou příčku opět obsadil Dani Pedrosa a třetí Casey Stoner, kterému se začalo dařit a postupně procházel průběžným pořadím, jako nůž máslem. Po Barceloně už figuroval na šestém místě. Nejlepší závod první poloviny sezony, zajel v Katalánsku Randy De Puniet. Francouz skončil čtvrtý a v průběžném hodnocení mu patřila pátá příčka a status nejlepšího netovárního závodníka. Konečně se dařilo tovární Suzuki, po nevýrazných výsledcích se v sedmém podniku sezony umístil Álvaro Bautista na skvělém pátém místě a Loris Capirossi na sedmém. Smůlu zažil Andrea Dovizioso, když jako jediný dokázal čelit nástupu Lorenza a nějakou dobu mu byl zdatným soupeřem. Bohužel přitom přecenil svoje síly a spadl. Závod sice dokončil, ale až třináctý.
Průběžné pořadí MS MotoGP (7/18): 1. Lorenzo 165b., 2. Pedrosa 113b., 3. Dovizioso 91b.
Velká cena Německa: 1. Pedrosa, 2. Lorenzo, 3. Stoner – uběhlo šest týdnů od Rossiho nehody v Mugellu a Ital byl zpátky. Sachsenrig byl místem, kde se znovu zapojil do šampionátu a i když ještě chodil o berlích na jeho jízdě vynucená přestávka nebyla moc znát. Osmý podnik sezony poznamenala nehoda v kvalifikaci, kde na rozlitém oleji z motoru Jorge Lorenza havaroval Randy De Puniet a Ben Spies. Jen s velkou dávkou štěstí nedošlo k vážnému zranění. V samotném závodu německé Grand Prix pak De Puniet spadl znovu, ale tak nešťastně, že mu do nohy najel Kallio a nadvakrát ji zlomil. Do Punietovy Hondy ležící na dráze pak postupně narazil Álvaro Bautista a Aleix Espargaro, pro které v tu ránu závod skončil. Závod třídy MotoGP museli zastavit a znovu restartovat. Druhý start využil Dani Pedrosa k tomu, aby se odpoutal od krajana Lorenza a své snažení nakonec dotáhl do úspěšného konce. Lorenzo si v klidu dojel pro stříbro, ale mohutný souboj probíhal o poslední místo na stupních vítězů. O to se utkal Valentino Rossi s Casey Stonerem. Australan tentokrát slavil úspěch, když v posledním kole na Itala pořádně zatlačil a na konto si připsal dalších šestnáct bodů.
Průběžné pořadí MS MotoGP (8/18): 1. Lorenzo 185b., 2. Pedrosa 138b., 3. Dovizioso 102b.
Velká cena USA: 1. Lorenzo, 2. Stoner, 3. Rossi – po nehodě v Německu bylo u Espargara podezření na zlomeninu obratle, ale to se naštěstí nepotvrdilo a Španěl do Spojených států odcestoval. Bohužel v případě Randy De Punieta byla situace o poznání horší, protože si léčil zlomeninu nohy a jeho tým LCR Honda jel v Laguně Seca s Rogerem Lee Haydenem, bratrem jezdce tovární Ducati. Devátý podnik sezony je pouze doménou jezdců MotoGP, takže dráha na bývalém vojenském cvičišti patřila jenom jim. Jorge Lorenzo v Laguně nikdy nestál na stupních vítězů, což chtěl změnit a to se mu nakonec podařilo. Závod vyhrál a letní přestávku zahájil s neuvěřitelným dvaasedmdesáti bodovým náskokem. K tomu velkou měrou přispěl Dani Pedrosa. Španěl výborně odstartoval a část závodu jel ve vedení, kde si budoval rozhodující náskok, ale celou situaci vůbec neustál a v jedné ze zatáček vyletěl mimo trať, což Lorenzovi otevřelo dveře k šestému vítězství první poloviny sezony. Casey Stoner se díky tomu posunul v pořadí na druhé místo a nikým neohrožen si dojel pro dvacet bodů, což pro něho znamenalo čtvrtou příčku v průběžném hodnocení. Z domácích jezdců byl nejlepší pátý Nicky Hayden. Ben Spies velmi dobře odstartoval, ale po několika problémech, kdy chyboval nakonec projel cílem šestý. Perfektní výkon podal Valentino Rossi, který po svém návratu získal první umístění na stupních vítězů. V té době už ohledně jeho osoby kolovaly spekulace, že je rozhodnut přestoupit k Ducati. Rossi ale své rozhodnutí oznámí až po závodu v Brně, který se jede už tento víkend 15. srpna.
Průběžné pořadí MS MotoGP (9/18):
P. |
Jezdec |
Země |
Tým |
Motocykl |
Body |
1 |
Jorge LORENZO |
SPA |
Fiat Yamaha |
Yamaha |
210 |
2 |
Dani PEDROSA |
SPA |
Repsol Honda |
Honda |
138 |
3 |
Andrea DOVIZIOSO |
ITA |
Repsol Honda |
Honda |
115 |
4 |
Casey STONER |
AUS |
Marlboro Ducati |
Ducati |
103 |
5 |
Valentino ROSSI |
ITA |
Fiat Yamaha |
Yamaha |
90 |
6 |
Nicky HAYDEN |
USA |
Marlboro Ducati |
Ducati |
89 |
7 |
Ben SPIES |
USA |
Monster Tech 3 |
Yamaha |
77 |
8 |
Randy DE PUNIET |
FRA |
LCR Honda |
Honda |
69 |
9 |
Marco MELANDRI |
ITA |
San Carlo Honda Gresini |
Honda |
53 |
10 |
Marco SIMONCELLI |
ITA |
San Carlo Honda Gresini |
Honda |
49 |
11 |
Colin EDWARDS |
USA |
Monster Tech 3 |
Yamaha |
48 |
12 |
Hector BARBERA |
SPA |
Paginas Amarillas Aspar |
Ducati |
41 |
13 |
Loris CAPIROSSI |
ITA |
Rizla Suzuki |
Suzuki |
36 |
14 |
Mika KALLIO |
FIN |
Pramac Racing |
Ducati |
31 |
15 |
Aleix ESPARGARO |
SPA |
Pramac Racing |
Ducati |
28 |
16 |
Alvaro BAUTISTA |
SPA |
Rizla Suzuki |
Suzuki |
25 |
17 |
Hiroshi AOYAMA |
JPN |
Interwetten Honda |
Honda |
18 |
18 |
Alex DE ANGELIS |
RSM |
Interwetten Honda |
Honda |
8 |
19 |
Roger Lee HAYDEN |
USA |
LCR Honda |
Honda |
5 |
20 |
Kousuke AKIYOSHI |
JPN |
Interwetten Honda |
Honda |
4 |
21 |
Wataru YOSHIKAWA |
JPN |
Fiat Yamaha |
Yamaha |
1 |