MotoGP v Katalánsku: Ti, co se na pódium nevešli

Po Velké ceně Katalánska v Montmeló u Barcelony jsme vám přinesli reportáže ze závodů, ohlasy z pódia MotoGP a vyjádření Karla Abrahama a Jakuba Kornfeila. Nyní uvádíme prohlášení dalších jezdců MotoGP.
MotoGP v Katalánsku: Ti, co se na pódium nevešli

Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing) - 4. místo
Devítinásobný mistr světa hodnotí závod dobře, i když se nedostal na pódium. "Kromě nešťastného Mugella se zlepšujeme závod od závodu. V úvodních fázích pořád nemám správné nastavení, abych mohl jet na maximum, po několika kolech mé tempo nebylo špatné, ale už jsme byli daleko od nejlepších," vysvětloval fenomenální Ital. Ujistil, že se nevzdá a nejlepším se přiblíží.

Stefan Bradl (LCR Honda) - 5. místo
Mistr světa Moto2 z roku 2011 zajel další výborný výsledek. "Byl to obtížný závod v horkých podmínkách, musel jsem se pořád soustředit na šetření pneumatik. Někteří jezdci v úvodu upadli, rozhodl jsem se proto být na začátku méně agresivní. Jsem spokojen, že jsem byl schopen se na tyto podmínky adaptovat," pochvaloval si. "Strategie mi dodala hodně sebedůvěry a získal jsem díky ní náskok na jezdce za sebou."

Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3) - 6. místo
Angličan dosáhl nejlepšího výsledku v MotoGP. "Šesté místo vypadá lepší než ve skutečnosti je. Na druhou stranu, musíte dokončit závod, abyste získali body, to jsem dokázal v náročných podmínkách, i když nejsem stoprocentně v pořádku. Je to skvělý výsledek pro tým i pro mě. V prvních osmi kolech jsem se soustředil na to, abych neudělal žádnou chybu, snažil jsem se zůstat blízko Doviziosa a Bradla, věděl jsem, že by měli mít stejné závodní tempo jako já. Snažil jsem se zaútočit na Espargara, jak nejrychleji to šlo, dokázal jsem to a neztratil moc času," liboval si Angličan, který v závěru bojoval s Andreou Doviziosem a porazil ho. "Jsem na to hrdý, protože Andrea bývá v závěru velmi silný. Dojet dvaatřicet sekund za vítězem je další pokrok, chtěl bych takto pokračovat až do letní přestávky. Tým odvedl skvělou práci."

Andrea Dovizioso (Ducati Team) - 7. místo
Ital očekával, že profil barcelonské tratě nebude italským strojům sedět. "Bylo to horší, než jsme mysleli. Nečekal jsem, že budu zajíždět tak pomalé časy, s horkem výkonnost klesala každým kolem a ztráceli jsme přilnavost. Je to další důkaz, že jsme pořád dost pozadu a máme před sebou hodně práce," zrekapituloval aktuální situaci.

Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar) - 8. místo
Španěl byl spokojen, že zopakoval výsledek z Mugella. "Můj tým i já jsme zažili mimořádný víkend. Když jsem v čestném kole viděl jásající fanoušky, dostal jsem husí kůži. Byl jsem nejlepší CRT a můj bratr Pol vyhrál (Moto2). Dnes jsem zajel nejlepší závod, protože moje přední kolo skoro nemělo přilnavost, několikrát jsem málem upadl, byl jsem nervózní, chtěl jsem hlavně dokončit," popisoval Španěl kritické okamžiky. "Zůstáváme referenčním CRT, ale je pravda, že se každým dnem přibližujeme prototypům. Když je asfalt příliš horký, motorka klouže a my můžeme rychleji zatáčet a akcelerovat, jinak na prototypy ztrácíme. "

Colin Edwards (NGM Mobile Forward Racing) - 9. místo
Dvojnásobný mistr světa superbiků se poprvé se strojem CRT prosadil do první desítky. Úspěchu předcházel dobrý start. "Byl jsem spokojen s nastavením, před závodem jsem nedělal velké změny. V prvních kolech dost chlapů upadlo, když jim uklouzlo přední kolo, ale moje motorka fungovala dobře. Pak jsem měl před sebou volnou trať a uviděl Espargara. Jako vždy jsem zatnul zuby a tlačil, jak to šlo. Když jsem se mu přiblížil, ujel, takhle to bylo půlku závodu. Na konci jsem se ho zkoušel držet, ale ztratil jsem s ním kontakt, ubývala přilnavost," vzpomínal. "Měl jsem možnost tlačit a skončit v kačírku, možná ho dohnat, nebo přivézt do cíle dobrý výsledek. Viděl jsem, že jsme v první desítce, říkal jsem si, že to bude pro tým po obtížném začátku sezony dobré. Děkuji týmu, odvedl skvělou práci. A děkuji elektronice. Fungovala a měli jsme dobrý balíček, abychom se posunuli dopředu."

Michele Pirro (Ignite Pramac Racing) - 10. místo
Testovací jezdec Ducati zastupoval zraněného Bena Spiese a po výletu mimo trať uzavřel první desítku. "Když jsem se v prvním kole snažil vyhnout Hernándezovi, byl jsem donucen být široký v zatáčce a vyjet z tratě. Trvalo dlouho, než jsem se vrátil zpátky. Nikoho jsem před sebou neviděl, myslel jsem, že pro mě závod skončil. Řekl jsem si, že získám zpět tolik pozic, kolik jen půjde. Zkoušel jsem přemapovat motor, ale nedařilo se mi snižovat ztrátu, jak jsem chtěl. Doufal jsem, že doženu Doviho, ale pak jsem si uvědomil, že pneumatiky jsou dost opotřebené. Musel jsem zůstat na desáté pozici," vysvětloval. "Oproti Mugellu jsme toho moc nezměnili, nebyl dostatek času. Na jednu stranu jsem spokojen, že mám příležitost závodit, protože jsme viděli limity stroje, ale na druhou stranu jsem zklamán, doufal jsem v lepší výsledek."

Danilo Petrucci (CAME Iodaracing) - 11. místo
Ital zajel nejlepší výsledek v sezoně. Také on uvedl, že závod byl náročný kvůli horku. "Motorka pořád podkluzovala. Dokázal jsem se držet blízko Barbery, dokud, stejně jako někteří další, neupadl. Měl jsem velmi dobrý start, což mi v závodě dost pomohlo. Jsem spokojen, protože celková výkonnost nebyla příliš dobrá. Nakonec jsem získal velmi důležité body. Dnešní výsledek bych chtěl věnovat Alessii Polita, je mou velmi blízkou přítelkyní," uvedl.

Claudio Corti (NGM Mobile Forward Racing) - 12. místo
Ital měl před závodem cíl poprvé v MotoGP bodovat, což se mu podařilo. "Víkend nezačal dobře. Neměl jsem dobrý pocit z motorky. Během závodu jsem se trápil, trať jsem si moc neužíval, ale splnil jsem svůj cíl. Po obtížném závodě v Le Mans a vynuceném odstoupení v Mugellu je dobré dokončit závod a mít nová data k analyzování, abychom mohli být lépe připraveni pro další závod," věří. Zároveň pogratuloval týmovému kolegovi Edwardsovi k umístění v elitní desítce.

Yonny Hernández (Paul Bird Racing) - 13. místo
Kolumbijec zaznamenal nejlepší výsledek sezony. "V závodě jsem měl podobné problémy jako v v předchozích velkých cenách. Kvůli vysokým teplotám a charakteru tratě byla trvanlivost zadní pneumatiky ještě horší," zhodnotil.

Bryan Staring (GO&FUN Honda Gresini) - 14. místo
Australan získal první body v mistrovství světa v kariéře. "Pořád nejsem spokojen, protože bych byl radši víc vepředu. Kvůli podmínkám nebyl závod jednoduchý. Dokázal jsem zlepšit své kvalifikační tempo, což je dobré, ale upřímně pořád nejsem spokojen. Musíme si vzít pozitiva a z této zkušenosti s v budoucnu poučit," doufá.

Javier Del Amor (Avintia Blusens) - 15. místo
Španěl nahradil zraněného Hirošiho Aojamu až v průběhu víkendu a při svém debutu si připsal bod. "Připadám si jako ve snu. Nejsem si jistý, jestli si v nejbližších hodinách uvědomím, co se stalo. Především děkuji týmu za příležitost. Je fenomenální, že jsem mohl jet závod MotoGP pro Avintia Blusens a hned bodovat. Bylo velmi horko, asfalt byl kluzký, proto zřejmě nastalo tolik pádů. Já chtěl hlavně dojet. Nevím, co se stane v budoucnu, ale ujišťuji vás, že na tento den nikdy nezapomenu," radoval se.

Lukáš Pešek (CAME Iodaracing) - 16. místo
Český jezdec dokončil závod po pádu na posledním místě. "Najednou jsem upadl, nevím, co se stalo. Když jsem zvedl motorku, maršál mě nechtěl pustit zpátky, když jsem se s ním dohadoval, ztratil jsem čas. Nakonec jsem se do závodu vrátil, ale ostatní byli pryč," litoval. "Dokázali jsme dokončit závod, což je pro mě důležité, získal jsem zkušenosti. Musím zcela změnit svůj jezdecký styl."

Héctor Barberá (Avintia Blusens)
Španěl měl problémy se strojem a závod nedokončil. "Jakmile jsem zařadil dvojku, motorka se začala chovat divně, vůbec neměla výkon. První kolo jsem dojel velmi pomalu. Myslím, že motor byl v pořádku, ale bylo dost horko a tovární jezdci byli rychlí. Navzdory všemu jsem byl první CRT a měl dobré tempo. Snažil jsem se zajet maximum, ale občas věci jdou dobře, občas ne," litoval.

Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3)
Angličan tentokrát upadl ze čtvrtého místa a své chyby litoval. "Stejně jako v loňské sezoně a v několika závodech roku 2013 jsem měl při plné nádrži problémy s brzděním. Jel jsem naplno, abych se udržel v bitvě s elitní trojicí, bohužel jsem najel na vnitřní stranu obrubníku a upadl. Byla to hloupá chyba a omlouvám se týmu, věřím, že bychom zůstali v bitvě o pódium až do konce," litoval. "Musíme pochopit, proč na začátku nemáme takovou přilnavost. Z víkendu si ale odvážím i pozitiva, byl jsem v první řadě, nejrychlejší ve warm-upu a v závodě jsem bojoval o pódium. Do Assenu můžeme jít s vírou, že budu rychlý a znovu budu usilovat o pódium."

Nicky Hayden (Ducati Team)
Mistr světa z roku 2006 se sice v úvodu držel před svým týmovým kolegou Doviziosem a vyrovnaně bojoval s Bradlem, ale brzy upadl. "Jsem zklamaný, do té doby to byl můj nejlepší letošní víkend. Měl jsem dobrý start, ale někteří chlapi mě v první zatáčce předjeli. Musel jsem udělat několik předjetí, ale najednou jsem byl pátý a myslel si, že mám dobrou přilnavost," vzpomínal. "Bohužel jsem najel příliš do zatáčky, zůstal dlouho na brzdách a upadl. Byla to moje chyba, zejména, když trať byla horká a kluzká. Omlouvám se týmu, protože mi dal motorku, která skvěle fungovala. Nedá se dělat nic jiného než se z toho oklepat."

Andrea Iannone (Energy T.I. Pramac Racing)
Ital závod nedokočnil. "Trať byla pomalejší než ráno a v kvalifikaci. Vepředu jsem měl velmi malou přilnavost, nad motorkou jsem ztrácel kontrolu na hodně místech tratě. Vím, že vysoká teplota pravděpodobně ovlivnila tempo, ale dokázal jsem se s tím vypořádat. Snažil jsem se jet víceméně jako Nicky, ale možná jsme byli přesně na hraně, protože nejdřív jsem spadl já, potom on. Naopak Dovi, který se držel za námi, zřejmě okamižtě pochopil situaci. Využil své zkušenosti, které já stále nemám. Výběr pneumatik byla jediná možnost, kdybych použil vepředu měkčí směs, bylo by to horší. Zvýšení teploty mělo ráno vliv na problémy, se kterými jsme nepočítali. Mohli jsme zajet slušný závod, ale asi jsem neměl tak tlačit."

Randy de Puniet (Power Electronics Aspar)
Francouz měl během víkendu smůlu. "Po startu jsem poznal, že motor nepracuje dobře a ztrácí výkon, klesl jsem za několik jezdců. Snažil jsem se ve slipstreamu udržet Karla, ale ztratil jsem rychlost. Po projetí cílem prvního okruhu se mi zaseklo zadní kolo. Nemohl jsem motorku řídit a jel pořád rovně. Zpočátku jsem myslel, že to souvisí s brzděním motorem, ale pak se motorka úplně zastavila. Chtěl jsem zajet dobrý závod, ale štěstí se k nám obrátilo zády. Věřím, že v Assenu se vše srovná," doufá.

Michael Laverty (Paul Bird Racing)
Závodník ze Severního Irska byl zklamán, že po vydařeném startu skončil hned v prvním kole. "Motorka fungovala dobře, jel jsem dvanáctý za Espargarem, ale špatně jsem najel do deváté zatáčky a vyjel z tratě. Měl jsem v kačírku malou nehodu a nemohl jsem znovu nastartovat motorku. Bylo frustrující vidět Espargara vyhrát CRT s časy, které jsem dokázal držet na opotřebených gumách. Z víkendu si můžu vzít pozitiva," věří.

Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini)
Španěl podruhé za sebou nedokončil první kolo. "Taková smůla. Měli jsme skvělý víkend, tohle bylo poslední, co jsme potřebovali. Po startu mi připadalo, že mě jezdci přede mnou zdržují, snažil jsem se udržet vedoucí skupiny, zkusil jsem je předjet a upadl. Možná jsem měl být s tvrdou pneumatikou vepředu opatrnější, ale bál jsem se, že ztratím kontakt a šel jsem do toho. Zpětně by bylo lepší počkat, ale v závodění se podobné věci stávají," uvedl a omluvil se týmu. "Nezbývá než těšit se na další závod a zůstat v klidu."

7:32 | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
7:30 | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.
6:00 | Fenatiho velký pád: odkaz
3:09 | Gardnerův pád: odkaz
1:46 | Pád Bulegy a Caneta: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00