Motory aneb vydrží Lorenzo do konce?

Od Assenu, kdy s kouřícím motorem zůstala Jorgeho M1 ležet v kačírku první zatáčky, se ptají všichni příznivci MotoGP na tutéž věc: Bude muset Jorge Lorenzo použít sedmý motor a startovat tak z pitlane?
Motory aneb vydrží Lorenzo do konce?

S každým nadcházejícím závodem je otázka stále naléhavější: Bude právě tohle závod, kdy Jorgemu dojdou motory a šampionát se dostane do rukou Danimu?

Takže jak to Lorenzo s motory dělá?  Je podezření, že je v bezprostředním nebezpečí, že ztratí motor a tím i šampionát, reálné? Jakou strategii má jeho tým, aby nepřišli předčasně o motor? A vydrží tato strategie až do závodu ve Valencii?

Po pár závodech po nešťastném Assenu byl Wilco Zeelenberg dotázán, zda se domnívá, že Jorge bude mít problém s motory. „Ne," odpověděl, „jen pro lidi v garáži to bude trochu víc práce při výměnách motorů." Místo, aby se v Lorenzově týmu drželi standardního vzoru s dvojicemi motorů, které postupně až do konce nahrazují novými, Lorenzův tým tráví své víkendy žonglováním s motory v koncentrovaném úsilí optimalizovat počet najetých kilometrů na každém z nich. Samozřejmě jim nahrává i počasí, protože letos bylo jen málo víkendů, kdy alespoň jeden celý nebo podstatná část tréninku nebyla vynechána kvůli nepříznivému počasí. Nutno říct, že dosud tato strategie vychází.

Týmová strategie se odvíjí především ze snahy ujet co největší počet kilometrů na nejstarších motorech číslo 1 a 2, které byly oba nasazeny už při prvním závodě v Kataru, a zároveň tím šetřit pozdější motory pro nasazení v závodě. Lorenzovy motory číslo 1 a 2 byly celkem použity už v 46 respektive 47 jízdách, včetně 7 závodů. Ačkoliv nebyly od Velké ceny Německa motory použity pro závod, byl vždy alespoň jeden z nich použit při každém dalším podniku GP v tomto roce. Zatímco na těchto motorech leží největší zátěž tréninkových jízd, motory číslo 4, 5 a 6 se většinou šetří na kvalifikace a závody.

Skutečnost, jak mimořádnou pracovní zátěž má Ramón Forcada a zbytek týmu, dokládá tento výčet: v devíti závodech, které se konaly od Assenu, použil Jorge Lorenzo tři různé motory ve třech různých závodech (Mugello, Laguna Seca a Indianapolis) a čtyři různé motory ve dvou dalších (Brno a Motegi). Na Sachsenringu vyřadil Lorenzův tým jeden ze dvou prvních motorů a pro Aragon, Misano a Sepang alternoval buď motor č. 1, nebo motor č. 2 pozdějším pohonným jednotkám.

Kontrast k tradičnější strategii používání motorů je jasnější, když vidíme použití motorů u Daniho Pedrosy. Jezdec Repsol Hondy má k dispozici ještě všech šest motorů. Na rozdíl od Ramóna Forcady nezdržuje se Mike Leitner a jeho tým „přemontováváním" motorů, ale má více času soustředit se na nastavení motorky. Pouze dvakrát, při všech závodních víkendech od Assenu, použil Dani tři motory. Jedenkrát v Laguně Seca, když dostal nový motor s upgrady (které testoval o dva týdny dříve v Mugellu), jednou v Aragónu motor č. 6, který byl nasazen pouze pro ranní nedělní warmup. Jinak Dani pracuje vždy pouze s dvěma motory pro jeden celý závodní víkend.

Pedrosova, dá se říct tradiční strategie nakládání s motory, je patrná z počtu jízd, pro které byl ten který motor použit. Motory číslo 1 a 2 mají odjeto každý po třiceti pěti jízdách, které byly uskutečněny při prvních sedmi respektive devíti závodech. Třetí Pedrosův motor má odjeto pouze 13 jízd, neboť byl nahrazen přepracovanou specifikací, která způsobila, že motory jsou plynulejší než ty z počátku sezóny. Daniho čtvrtý motor má 27 jízd a od Aragónu byl odstaven jako motor záložní. Mezitím byly dle plánu nasazeny motory č. 5 a 6 a pomalu najíždějí svou porci kilometrů.

Dojdou Lorenzovi motory před koncem roku? Lídr šampionátu je má momentálně v lepším stavu, než se předtím obával. Před dvěma závody – to je celkem 12 jízd (6 tréninkových, 2 kvalifikační, 2 zahřívací a 2 závodní), kdy bude třeba dvou motorů do dvou strojů – má Lorenzo k dispozici tři motory s relativně nízkým počtem najetých kilometrů. Motor č. 4 byl nasazen jedenáctkrát včetně tří závodů. Motory č. 5 a 6 nejsou příliš pozadu, byly nasazeny do 8 respektive 9 jízd, z toho byly tři jízdy závodní pro pátý motor a dvě pro motor šestý. Jorgeho motory číslo 1 a 2 jsou i přes vysoký počet najetých kilometrů stále k dispozici, přestože se případným nasazením budou blížit ke svým limitům životnosti. I v případě, že by měl Lorenzo ztratit další motor, měl by být schopen řešit situaci tak, aby nemusel startovat z pitlane. Každopádně příjemné pocity by z toho zřejmě neměl.

Největší Lorenzovy obavy nemusí vycházet z explodujícího motoru Yamahy, ale z obávané spolehlivosti Hondy. Dani Pedrosa má motorů nazbyt a jejich využíváním nic neztratí.  Analýzou zvuku RC213V v posledních závodech mohl pozorný a znalý fanoušek slyšel nárůst maximálních otáček, které Honda používá. Zdá se, že Pedrosa dostal navíc pár set otáček, což znamená, že má k dispozici víc koní. Tomu také odpovídají výkony, které Dani předvedl v posledních závodech. Z šesti jich pět vyhrál. Nejvíce patrné to bylo v Aragónu, Motegi a Sepangu, kde měl Dani závod zcela pod svou kontrolou. Bez problémů následoval Jorgeho, a jakmile ho předjel, časový odstup na Yamahu se už jen zvyšoval. Není pochyb o tom, že je Dani na vrcholu své formy. Jistě k tomu přispívá i vědomí toho, že má v nádrži víc, než potřebuje.

Otázka, zda motor ztracený v Assenu může Jorgemu prohrát titul, je momentálně zřejmě nedůležitá. Možnost, že by Lorenzo nasadil sedmý motor a startoval z pitlane začíná být stále mizivější. To takový pád může Danimu v jejich bitvě přinést sice malou, ale významnou výhodu. Lorenzo by neměl ztratit motor, ale co hlavně nesmí – nesmí ztratit koncentraci. Jeden skluz a titul by mohl být pryč.

Využití motorů Jorge Lorenza:

motor:   počet jízd:   z toho závod:

  stav:

  počet GP:

použit v GP:
#1 46 4 aktivní 15 QAT, SPA, POR, FRA, CAT, GBR, NED, GER, ITA,
USA, IND, CZE, ARA, JPN, MAL
#2 47 3 aktivní 14 QAT, SPA, POR, FRA, CAT, GBR, NED, GER, ITA,
USA, IND, CZE, RSM, JPN
#3 4 1 poškozený 1 NED
#4 11 3 aktivní 5 ITA, USA, IND, CZE, JPN
#5 8 3 aktivní 3 CZE, RSM, JPN
#6 9 2 aktivní 2 ARA, MAL

 

Využití motorů Daniho Pedrosy:

motor:

  počet jízd:   z toho závod:

  stav:

  počet GP: použit v GP:
#1 35 5 odložený    7 QAT, SPA, POR, FRA, CAT, GBR, NED
#2 35 2 odložený 9 QAT, SPA, POR, FRA, CAT, GBR, NED, GER, ITA 
#3 13 2 odložený 3 GER, ITA, USA
#4 27 5 odložený 5 USA, IND, CZE, RSM, ARA
#5 17 0 aktivní 7 USA, IND, CZE, RSM, ARA, JPN, MAL
#6 11 2 aktivní 3 ARA, JPN, MAL

(zdroj: motomatters.com)

 

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz