Motory aneb vydrží Lorenzo do konce?

Od Assenu, kdy s kouřícím motorem zůstala Jorgeho M1 ležet v kačírku první zatáčky, se ptají všichni příznivci MotoGP na tutéž věc: Bude muset Jorge Lorenzo použít sedmý motor a startovat tak z pitlane?
Motory aneb vydrží Lorenzo do konce?

S každým nadcházejícím závodem je otázka stále naléhavější: Bude právě tohle závod, kdy Jorgemu dojdou motory a šampionát se dostane do rukou Danimu?

Takže jak to Lorenzo s motory dělá?  Je podezření, že je v bezprostředním nebezpečí, že ztratí motor a tím i šampionát, reálné? Jakou strategii má jeho tým, aby nepřišli předčasně o motor? A vydrží tato strategie až do závodu ve Valencii?

Po pár závodech po nešťastném Assenu byl Wilco Zeelenberg dotázán, zda se domnívá, že Jorge bude mít problém s motory. „Ne," odpověděl, „jen pro lidi v garáži to bude trochu víc práce při výměnách motorů." Místo, aby se v Lorenzově týmu drželi standardního vzoru s dvojicemi motorů, které postupně až do konce nahrazují novými, Lorenzův tým tráví své víkendy žonglováním s motory v koncentrovaném úsilí optimalizovat počet najetých kilometrů na každém z nich. Samozřejmě jim nahrává i počasí, protože letos bylo jen málo víkendů, kdy alespoň jeden celý nebo podstatná část tréninku nebyla vynechána kvůli nepříznivému počasí. Nutno říct, že dosud tato strategie vychází.

Týmová strategie se odvíjí především ze snahy ujet co největší počet kilometrů na nejstarších motorech číslo 1 a 2, které byly oba nasazeny už při prvním závodě v Kataru, a zároveň tím šetřit pozdější motory pro nasazení v závodě. Lorenzovy motory číslo 1 a 2 byly celkem použity už v 46 respektive 47 jízdách, včetně 7 závodů. Ačkoliv nebyly od Velké ceny Německa motory použity pro závod, byl vždy alespoň jeden z nich použit při každém dalším podniku GP v tomto roce. Zatímco na těchto motorech leží největší zátěž tréninkových jízd, motory číslo 4, 5 a 6 se většinou šetří na kvalifikace a závody.

Skutečnost, jak mimořádnou pracovní zátěž má Ramón Forcada a zbytek týmu, dokládá tento výčet: v devíti závodech, které se konaly od Assenu, použil Jorge Lorenzo tři různé motory ve třech různých závodech (Mugello, Laguna Seca a Indianapolis) a čtyři různé motory ve dvou dalších (Brno a Motegi). Na Sachsenringu vyřadil Lorenzův tým jeden ze dvou prvních motorů a pro Aragon, Misano a Sepang alternoval buď motor č. 1, nebo motor č. 2 pozdějším pohonným jednotkám.

Kontrast k tradičnější strategii používání motorů je jasnější, když vidíme použití motorů u Daniho Pedrosy. Jezdec Repsol Hondy má k dispozici ještě všech šest motorů. Na rozdíl od Ramóna Forcady nezdržuje se Mike Leitner a jeho tým „přemontováváním" motorů, ale má více času soustředit se na nastavení motorky. Pouze dvakrát, při všech závodních víkendech od Assenu, použil Dani tři motory. Jedenkrát v Laguně Seca, když dostal nový motor s upgrady (které testoval o dva týdny dříve v Mugellu), jednou v Aragónu motor č. 6, který byl nasazen pouze pro ranní nedělní warmup. Jinak Dani pracuje vždy pouze s dvěma motory pro jeden celý závodní víkend.

Pedrosova, dá se říct tradiční strategie nakládání s motory, je patrná z počtu jízd, pro které byl ten který motor použit. Motory číslo 1 a 2 mají odjeto každý po třiceti pěti jízdách, které byly uskutečněny při prvních sedmi respektive devíti závodech. Třetí Pedrosův motor má odjeto pouze 13 jízd, neboť byl nahrazen přepracovanou specifikací, která způsobila, že motory jsou plynulejší než ty z počátku sezóny. Daniho čtvrtý motor má 27 jízd a od Aragónu byl odstaven jako motor záložní. Mezitím byly dle plánu nasazeny motory č. 5 a 6 a pomalu najíždějí svou porci kilometrů.

Dojdou Lorenzovi motory před koncem roku? Lídr šampionátu je má momentálně v lepším stavu, než se předtím obával. Před dvěma závody – to je celkem 12 jízd (6 tréninkových, 2 kvalifikační, 2 zahřívací a 2 závodní), kdy bude třeba dvou motorů do dvou strojů – má Lorenzo k dispozici tři motory s relativně nízkým počtem najetých kilometrů. Motor č. 4 byl nasazen jedenáctkrát včetně tří závodů. Motory č. 5 a 6 nejsou příliš pozadu, byly nasazeny do 8 respektive 9 jízd, z toho byly tři jízdy závodní pro pátý motor a dvě pro motor šestý. Jorgeho motory číslo 1 a 2 jsou i přes vysoký počet najetých kilometrů stále k dispozici, přestože se případným nasazením budou blížit ke svým limitům životnosti. I v případě, že by měl Lorenzo ztratit další motor, měl by být schopen řešit situaci tak, aby nemusel startovat z pitlane. Každopádně příjemné pocity by z toho zřejmě neměl.

Největší Lorenzovy obavy nemusí vycházet z explodujícího motoru Yamahy, ale z obávané spolehlivosti Hondy. Dani Pedrosa má motorů nazbyt a jejich využíváním nic neztratí.  Analýzou zvuku RC213V v posledních závodech mohl pozorný a znalý fanoušek slyšel nárůst maximálních otáček, které Honda používá. Zdá se, že Pedrosa dostal navíc pár set otáček, což znamená, že má k dispozici víc koní. Tomu také odpovídají výkony, které Dani předvedl v posledních závodech. Z šesti jich pět vyhrál. Nejvíce patrné to bylo v Aragónu, Motegi a Sepangu, kde měl Dani závod zcela pod svou kontrolou. Bez problémů následoval Jorgeho, a jakmile ho předjel, časový odstup na Yamahu se už jen zvyšoval. Není pochyb o tom, že je Dani na vrcholu své formy. Jistě k tomu přispívá i vědomí toho, že má v nádrži víc, než potřebuje.

Otázka, zda motor ztracený v Assenu může Jorgemu prohrát titul, je momentálně zřejmě nedůležitá. Možnost, že by Lorenzo nasadil sedmý motor a startoval z pitlane začíná být stále mizivější. To takový pád může Danimu v jejich bitvě přinést sice malou, ale významnou výhodu. Lorenzo by neměl ztratit motor, ale co hlavně nesmí – nesmí ztratit koncentraci. Jeden skluz a titul by mohl být pryč.

Využití motorů Jorge Lorenza:

motor:   počet jízd:   z toho závod:

  stav:

  počet GP:

použit v GP:
#1 46 4 aktivní 15 QAT, SPA, POR, FRA, CAT, GBR, NED, GER, ITA,
USA, IND, CZE, ARA, JPN, MAL
#2 47 3 aktivní 14 QAT, SPA, POR, FRA, CAT, GBR, NED, GER, ITA,
USA, IND, CZE, RSM, JPN
#3 4 1 poškozený 1 NED
#4 11 3 aktivní 5 ITA, USA, IND, CZE, JPN
#5 8 3 aktivní 3 CZE, RSM, JPN
#6 9 2 aktivní 2 ARA, MAL

 

Využití motorů Daniho Pedrosy:

motor:

  počet jízd:   z toho závod:

  stav:

  počet GP: použit v GP:
#1 35 5 odložený    7 QAT, SPA, POR, FRA, CAT, GBR, NED
#2 35 2 odložený 9 QAT, SPA, POR, FRA, CAT, GBR, NED, GER, ITA 
#3 13 2 odložený 3 GER, ITA, USA
#4 27 5 odložený 5 USA, IND, CZE, RSM, ARA
#5 17 0 aktivní 7 USA, IND, CZE, RSM, ARA, JPN, MAL
#6 11 2 aktivní 3 ARA, JPN, MAL

(zdroj: motomatters.com)

 

21. srpna | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
21. srpna | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
21. srpna | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
21. srpna | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A
Abraham si z Rakouska veze dva body

Abraham si z Rakouska veze dva body

V rakouském závodě se sice Abraham dlouho pohyboval na dvanácté příčce, ale v závěru už měl příliš opotřebované pneumatiky, takže klesl na čtrnácté místo.

14.  8.  2017 |