Mugello: stačí jeden rok a všechno je jinak

Italští jezdci MotoGP přijíždějí domů do Mugella s touhou podmanit si pátý podnik letošní sezóny - Gran Premio d'Italia TIM.
Mugello: stačí jeden rok a všechno je jinak

V krásném Toskánsku, 30 km severovýchodně od Florencie, leží moderní, skvěle vybavený okruh Autodromo Internazionale del Mugello.V roce 1988 jej  nový majitel - společnost Scuderia Ferrari - přebudoval a 5 245 m dlouhá trať je nyní jednou z nejbezpečnějších tratí mezi závodními okruhy. Vše se snoubí se stále rostoucí reputací a úchvatnou přírodní scenérií. Kombinace pomalých a rychlých zatáček s velkorysými liniemi (celkem 6 levých a 9 pravých), dlouhé rovinky (o délce 1 141 m) a náklonů čtrnáct metrů široké dráhy, řadí Mugello k těm nejnáročnéjším okruhům jak pro jezdce, tak pro  jejich inženýry. Nádherné prostředí stromy lemovaného toskánského údolí hostilo první závod MotoGP už v roce 1976. Stálicí v kalendáři závodů mistrovství silničních motocyklů GP se po rozsáhlé rekonstrukci stal v roce 1991. Mugello je úžasným místem zvláště pro davy vášnivých, bouřících a  skvělou atmosféru zajišťujících italských patriotů.

Čtyři závody ze sezóny MotoGP 2013 jsou za námi. Dani Pedrosa (Repsol Honda) vede šampionát o šest bodů před svým týmovým kolegou a nováčkem  Marcem Márquezem. Úřadující mistr světa Jorge Lorenzo (Yamaha Factory) ztrácí na aktuálního lídra celých sedmnáct bodů. Před rokem držel  jezdec Yamahy na stejném místě před Pedrosu osmibodový náskok. Jak rychle se časy mění...

Poměry v motoristických závodech nezůstávají dlouho stejné. Je pravdou, že první čtyři závody letoška nemusí být zrcadlem loňska. Portugalský Estoril byl nahrazen americkým Circuit of the Americas. Nesporné však je, že letošní tým Repsol Honda vstupuje do sezóny výrazně silnější.

V roce 2012 triumfoval Lorenzo ve dvou z prvních čtyř závodů. V prvním a čtvrtém. Zbývající dva závody vyhrál odcházející šampion Casey Stoner. Tím  nejlepším, co tehdy zbylo na Daniho Pedrosu bylo jedno druhé místo, dvě třetí místa a jedno čtvrté. Tentokrát černý kůň ze Sabadella začal ročník 2013  čtvrtým místem, ale následně získal druhou pozici a pak bral dvakrát po sobě už jen stupínky nejvyšší.

Úřadující mistr světa Moto2 Marc Márquez se rovněž zdá být nezastavitelným. Ještě nikdy neskončil v MotoGP mimo stupně vítězů a už teď je  nejúspěšnějším nováčkem nejsilnější kubatury v historii. V loňském roce dokončil závod v Mugellu až na pátém místě, proto bude zajímavé sledovat, zda se letos poprvé neocitne mimo pódium. Nutno však podotknout, že 12 měsíců před loňským pátým místem při Velké ceně Itálie triumfoval.

Zřejmě právě italská trať bude místem, kde Yamaha prostě musí udělat krok, který může mnoho věcí změnit. Lorenzo míří do malebného Toskánska s pouhými 73% bodů, které na stejném místě vlastnil loni, zatímco Pedrosa už má oproti roku 2012 o 22% bodů na kontě více. Vzhledem k tomu, že Dani dosáhl šest vítězství z posledních osmi závodů minulé sezóny, a o sedmé přišel ne vlastní vinou, mnozí zasvěcenci věří, že by na totožných okruzích měla být Honda stejně silná, ne-li silnější.

Lorenzova pozice může teď pracovat jak pro něj, tak proti němu. Prozatím je dvojnásobný šampion třídy v této sezóně tím rychlejším jezdcem v týmu  Yamahy a stojí sám proti dvojici od Hondy. V Jerezu byla tato situace jasně proti němu. Bojoval a nakonec prohrál s Márquezem v době, kdy si Dani  Pedrosa jel pro zcela jasnou první výhru roku. Na druhou stranu však může přijít situace, kdy na konci roku bude Honda litovat toho, že se její tovární jezdci vzájemně obírali o body, zatímco Lorenzovi může pomoct posléze již "aklimatizovaný" Valentino Rossi.

Primárním cílem devítinásobného mistra světa a sedminásobného šampiona z nejvyšší kategorie je zůstat na stejné úrovni jako Lorenzo. Které místo může být nejlepším k zahájení plnění uvedeného cíle než velká cena doma v Itálii? Kde zahájit společný útok dvou mužů od tří ladiček na duo na hondách? Do roku 2008 byl Valentino Rossi v Mugellu vždy ten nejlepší. V roce následujícím byl alespoň na pódiu. Tuto obdivuhodnou statistickou šňůru mu v roce 2010 utnula otevřená zlomenina pravé nohy. Po dobu tří let pak byly stupně pro Valentina v Mugellu zakleté. Potvrdí se tedy letos ono "třikrát a dost"? Nesmíme ovšem zapomenout na muže v barvách Monster Yamaha Tech3 Cala Crutchlowa. Ten i se zraněnou nohou (naštípnutou kostí) fantasticky bojoval o další z jeho skvělých výsledků v kariéře. V Le Mans byl blízko tomu dosáhnout již podruhé svého nejlepšího umístění.

Loňský Gran Premio d'Italia TIM byl v pořadí devátým podnikem roku 2012, letos jej jezdci absolvují jako pátý závod sezóny. Můžeme si být jistí, že ani tato skutečnost by neměla odradit Jorge Lorenza od snahy zopakovat si stoprocentní úspěšnost z předchozích dvou let v Mugellu... Do třetice všeho dobrého?
(zdroj: motogp.com)

17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00