Myslím, že nejdůležitější vítězství bylo Německo, říká Toni Elías

Španěl sice Grand Prix v Malajsii nevyhrál, ale čtvrtým místem si tři závody před koncem sezony 2010 zajistil historicky první titul střední kubatury Moto2. Pro Španěla je to premiérový titul v kariéře jezdce světového šampionátu.
Myslím, že nejdůležitější vítězství bylo Německo, říká Toni Elías

Přesně před rokem prožíval jezdec Gresiniho týmu těžké chvíle v královské kubatuře, kde závodil v barvách stejné stáje, ale s motocyklem Honda RC212V třídy MotoGP. I když jeho výsledky nebyly v druhé polovině sezony špatné, už v Brně se rozhodlo, že posledním závodem ve Valencii jeho kariéra v top kubatuře skončí.

Elías to ale nevzdal, ze šampionátu neodešel a přestoupil k nově vznikající kubatuře šestistovek Moto2. Pro mnohé krok zpátky, pro Elíase možnost zůstat v seriálu mistrovství světa a hlavně na očích lidem, kteří každoročně pro své týmy hledají nové posily. Vidina návratu zpět do MotoGP byla natolik silná, že jeho výkony v každé Grand Prix znamenaly výraznou převahu.

Poprvé vyhrál v druhém kole mistrovství v Jerezu a dalším vítězstvím na okruhu ve francouzském Le Mans převzal vedení v šampionátu, kde si postupně vytvořil náskok, který už v posledních závodech v Austrálii, Portugalsku a Valencii nikdo z jeho soupeřů nepřekoná.

„Ano, je to splněný sen, je to perfektní a neuvěřitelné!“ řekl Toni Elías. „Začínám to všechno vnímat až nyní, protože těsně po skončení závodu jsem necítil žádné emoce, dost jsme si vytrpěli, ale po celý rok jsme tvrdě pracovali a získali toto ocenění. Je to úžasné pro moji rodinu, pro mě a můj tým. Hodně jsme všichni spolupracovali.“

„Každou minutou a každou hodinu si začínám stále víc uvědomovat, co se dnes stalo. Nevíme, zda někdy v budoucnu budeme mistry světa v MotoGP. Teď jsme mistry světa v Moto2 a tyto chvíle si musíme užít. Určitě budeme mít večírek!“

V nedělním závodu byl jediný Julián Simón jezdcem, který Elíase v cestě za titulem mohl teoreticky zastavit, pokud by skutečně udělal zvlášť velkou chybu. Jenže nakonec to byl jezdec Mapfre Aspar, který chyboval a závod dokončil na nebodovaném jednadvacátém místě.

„Viděl jsem pád Lütiho, ale také, že něco není v pořádku s Juliánem,“ pokračoval Elías. „Potom už jsem věděl, že je mistrovský titul v mých rukou. V závodu jsem se snažil následovat přední skupinu, ale udělal jsem chybu ve výběru pneumatik a nechtěl všechno riskovat. Dnes bylo nejdůležitější vyhrát mistrovství, je to neuvěřitelné.“

„Když jsem najížděl do poslední zatáčky, řekl jsem si: ´Páni, Mistr světa´ a když jsem pak viděl svůj tým na boxové zídce s textem na tabuli ´Mistr světa Moto2´, začal jsem brečet. Vzpomněl jsem si na svého strýce Juana, který pro mě hodně znamenal a vím, že se na mě dívá z nebe.“

„V Japonsku a tady v Malajsii jsem už začal pociťovat určité napětí, nervozitu a tlak. Měl jsem výhodu bodového náskoku, ale bylo nezbytné to zvládnout. Nebylo to jednoduché, protože jsem nechtěl chybovat, ale vše bylo perfektní.“

Klepněte pro větší obrázek

Když měl říct, který závod byl v letošním ročníku pro něho ten nejdůležitější, Toni Elías odpověděl: „Myslím, že nejdůležitější vítězství bylo Německo, protože jsme udělali dva kroky vpřed a začali vyhrávat závody. Tímto závodem si myslím jsme vyhráli mistrovství.“

„Museli jsme bojovat ve skutečně těžké třídě. Každý chce předvést tu nejlepší formu a získat dobré výsledky, bylo to velmi riskantní. Ale nakonec jsme soupeřili s čtyřmi závodníky. Simón byl velmi silný až do konce stejně, jako byl Iannone a Lüthi. Tomizawa byl rovněž velmi silný. Přesto jsme to nakonec dokázali.“

K tomu, jak to bude vypadat s možným angažmá v MotoGP, Elías závěrem řekl: „Teď jsem velmi šťastný. V MotoGP už jsem jezdil a přestoupil do Moto2, kde je pocit z jízdy trošku těžší. Potřebuji nadále cítit výkon stroje MotoGP. Měli jsme za cíl mistra světa a tím nyní jsem.“

„Doufejme, že se vrátím do MotoGP. Vím, že to bude náročné, protože k vítězství je zapotřebí spousta věcí. Ale jsem bojovník a doufám, že budu bojovat o dobrou pozici, hodně pracovat a seženu si místo pro sezonu 2011.“

17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00