Nejisté čelo šampionátu, Lorenzovy motory a pneumatiky Bridgestone

Nejisté čelo šampionátu, Lorenzovy motory a pneumatiky Bridgestone

Je nerozumné myslet si, že výsledek šampionátu je předem jasný. Zvláště tak brzy v jeho průběhu. Stejně nerozumné je myslet si, že závod bude probíhat tak, jak nám ukazují tréninky a kvalifikace.

V Assenu se každý obával tří věcí: počasí, Jorge Lorenza a Pola Espargara. Všechny tyto veličiny dopadly zcela jinak, než se očekávalo.

Nejlepší ze všeho bylo počasí. Zrádné podmínky v pátek dopoledne: pršelo, přestalo pršet a znovu déšť zvlhčil trať snad jen proto, aby Casey Stoner  absolvoval jeden ze svých nejtěžších pádů - i přesto jej to nezastavilo v boji o pole position. V sobotu se objevila krásná jasná obloha s převládající modří a občasnými nadýchanými oblaky poskytujícími občasný stín chránící před úpalem. To nejlepší ze všeho ale byla suchá trať. Jen slunečné, suché a klidné počasí. Prostě ideální stav.

Ukázalo se, že ani Lorenzo, ani Espargaro, nepředstavovali velké ohrožení. Lorenzo byl „zneškodněn" soupeřem, Espargaro k tomu nepotřeboval nikoho. Pády Lorenza i Espargara – Jorge Lorenza zasáhl bezhlavý nájezd Bautisty (který si tím vysloužil penalizaci pro závod v Sachsenringu), Pol Espargaro vylétl z motocyklu v Ruskenhoeku – ukončili nadvládu těchto dvou mužů v třídách MotoGP a v Moto2. Espargaro „odstřelil" skvělými výsledky všechny své soupeře ve všech trénincích, pouze v boji o pole jej nejzářivějším časem na kolo odsunul z čela Marc Marquez. Lorenzova nadvláda nebyla tak jednoznačná, nicméně jeho závodní tempo bylo o několik desetin lepší než u zbývajících jezdců. Lepší časy v trénincích a kvalifikaci dosahovali Lorenzovi soupeři díky měkkým pneumatikám.

three

Obě havárie především změnily ráz jejich vlastních mistrovství. Vítězstvími jejich největších rivalů – Marquezovo v Moto2 a Stonerovo v MotoGP – utrpěl Espargaro v bitvě o titul v Moto2 velké škody. Marquez je nyní pohodlně usazen na čele s náskokem jednatřiceti bodů na momentálně třetího Pola Espargara. Jezdec tovární Yamahy Jorge Lorenzo vévodí díky většímu počtu vítězství na prvním místě, ale rozdíl na druhého Caseyho Stonera je teď roven nule.

Závodní den začal skutečně dobře. Třída Moto3 přinesla oku diváka to nejlepší, co mohla. Byli jsme svědky tvrdé, dá se říct, že až „vyhlazovací" války. Barva se otírala o barvu a především v týmu Red Bull KTM Ajo si zřejmě buď rvali vlasy, nebo už hledali plechovky s patřičným oranžovým odstínem. Bitva čtyř mužů Sandra Corteseho, Dannyho Kenta, Luise Saloma a Mavericka Viñalese o vítězství brala dech. Vyhrát mohl kdokoliv, ale kdokoliv z nich mohl také udělat chybu a vítězství mohl slavit Louis Rossi, který se držel jen zlomek sekundy za nimi. Zejména Sandro Cortese měl několik velmi těsných „setkání". Jedno z nich, v poměrně dost vysoké rychlosti právě s týmovým kolegou Dannym Kentem, bylo i předmětem důkladného vyšetřování Ředitelstvím závodu. Po přezkoumání televizních záběrů i záběrů z vrtulníku bylo jasné, že Kent byl nucen zpomalit poté, co byl vytlačen Viñalesem, a Cortese jen držel svou linii a tempo, které ho navedlo téměř přesně na místo, kde se nacházel pomalejší Kent. Později Kent novinářům řekl, že začal brát hodiny boxu, aby zvýšil svůj důraz, který mu pomáhá bojovat na špici. Díky němu taky nebyl tolik překvapen, když do něj jeho týmový kolega narazil.

moto3

Přestože do poslední zatáčky nebylo jasné, kdo zvítězí, vítěz nebyl nakonec tak překvapivý. Maverick Viñales je v Moto3 třída. A přitom ještě těsně před cílem vypadalo vše jinak. Luis Salom brilantně projel rychlý Ramshoek a na levou ruku se dostal do čela. Tlačil ale příliš. Horkokrevně najel do GT šikany a jeho soupeři přeletěli přes něj. Se svým týmem už slavil zisk alespoň třetího místa. Ovšem ani tato radost neměla dlouhého trvání. Po několika minutách oslav jej nakonec „porazila" cílová fotografie. O jednu tisícinu sekundy prohrál své třetí místo s Dannym Kentem. Viñales nakonec díky své chladnokrevnosti získal první místo s relativně komfortním náskokem.

Vítěz třídy Moto2 také nebyl nijak velkým překvapením, i když způsob jeho vítězné jízdy byl tentokrát velkolepý v pozitivním smyslu tohoto slova. Marquez si tak výrazně řekl o brzký podpis s továrním týmem Repsol Honda a vstup do královské třídy. Se ztrátou několika sekund na vedoucího Andreu Iannoneho zahájil Marc v poslední třetině závodu stíhací jízdu. Ve výrazně rychlejším tempu Andreu dostihl a začal přímý souboj o vítězství. Několik Marcových ataků dokázal Andrea odvrátit, tomu z posledního kola však už neodolal. Marquezovo vítězství bylo obdivuhodné. Nutno říct, že pro Pola Espargara byl pád velkou ztrátou, každopádně není pochyb o tom, že by snad Pol svoji cestu za titulem vzdal.

pol

Než začal poslední závod dne, vypadalo to, že vše hraje do karet Jorge Lorenzovi. Vše se zdálo být tak jasné. Lorenzo měl nejlepší nastavení a nejvyšší závodní rychlost. Casey Stoner byl potlučený z pátečního highsideru, který označil za jeho „pravděpodobně největší havárii ve své kariéře". Ale Álvaro Bautista a Caseyho léky proti bolesti měli Jorgeho narůžovo namalovaný den radikálně změnit.

Kolize v první zatáčce záhy zapsala k Lorenzovu jménu ve výsledkové listině zkratku DNF. Oblak bílého kouře ze Španělovy Yamahy pak signalizoval další nepříjemnosti. To už nešlo jen o 25 bodů z Assenu, to se spolu s kouřem mohla rozplývat vidina dalších bodů, o které může Jorgeho ke konci sezóny připravit ztráta nového motoru. Přesto je naděje, že se dvěma starými a třemi novými motory dokáže Jorge celou sezónu zvládnout. Byť on sám bezprostředně po závodě prohlásil, že „je to nemožné".

To také jezdec řekl tisku, že ředitel závodu slíbil, že mu umožní použít jeden nadlimitní motor, jelikož o něj nepřišel vlastní vinou. Zdá se ovšem, že vzniklo nedorozumění, kdy ředitel závodu vyjádřil své sympatie s neutěšenou situací závodníka. Ovšem stačí jediný pohled do pravidel a je jasné, že žádná výjimka se nepovoluje. Objevila se také konspirační teorie, že jakékoliv úvahy o povolení výjimky zablokovala Honda. Na dotaz ohledně extra motoru odpověděli manažeři HRC, že vše je jasně dáno v pravidlech a toto rozhodnutí bylo učiněno dávno, v době, kdy nad tehdy novými pravidly seděli všichni kompetentní.

Bautistův bezhlavý manévr stál Lorenza 25 bodů v Assenu a možná dalších 14 nebo více „zaplatí" Lorenzo později v sezóně. Navzdory Stonerovu zranění a vibracím Hondy je Casey zpět ve hře o obhajobu titulu. To, jak si pohrával s Danim Pedrosou, čekajíc na příležitost k útoku, a následně jej bezostyšně nechal za svými zády napospas osudu, byla vrcholná lekce taktiky a vedení závodu. Pokud se ještě Hondě podaří najít řešení problémů s přední pneumatikou, mohl by být šampionát v krátké době téměř rozhodnut, a to i přesto, že je Jorge v životní formě.

jorge

Zatímco si v současnosti v Repsolu stěžují na přední pneumatiky, jezdci za nimi měli s obutím skutečné problémy. Ben Spies při závodu ztratil z pravé části pneumatiky značné kousky o velikosti až dvacet centimetrů na délku. Po většinu závodu sváděl tvrdý boj s Andreou Doviziosem a měl situaci pod kontrolou. Ovšem jen do okamžiku, kdy se citelně projevily vibrace a pak jej do nohy zasáhl kus gumy, která začala postupně odpadávat. Logicky došlo ke ztrátě přilnavosti a pneumatika, v některých místech sedřená až na kord, začala klouzat. Obavy z toho, že by se Benovi mohla přihodit stejně těžká havárie, kterou absolvoval ve vysoké rychlosti v časech svého působení v seriálu AMA Superbike v Daytoně, omezovaly jeho bojovnost. Spies v této souvislosti vyjádřil obavy ze závodu v Mugellu, kde na rovince budou prototypy dosahovat rychlosti až 340 km/h. Obrázky rozpadající se pneumatiky Shinyi Nakana z Mugella 2004, kdy ve zhruba 330 km/h rychlosti vyletěl jezdec z trati jako hadrový panák, má Ben neustále v mysli. Je ovšem jasné, že není žádný čas na zavedení změn a bude tedy muset doufat v ten nejlepší možný průběh.

Spies ovšem nebyl jediný jezdec, který měl problémy s pneumatikami. Valentino Rossi po dobrém startu pocítil v polovině závodu masívní vibrace, které předtím u své Ducati nikdy nezaznamenal. Byl překvapen a nakonec to došlo tak daleko, že byl nucen zajet do boxů pro nové zadní obutí. Pokud byla Spiesova pneumatika špatná, pak ta Rossiho byla horší. „Třikrát horší!" jak řekl hodně znechucený Ital.

rossi

Všechny tyto problémy jsou pro Bridgestone velmi překvapující, neboť v předcházejích letech byla kontrola kvality na vynikající úrovni. Bylo toho mnoho, na co se dalo u starých typů pneumatik stěžovat – v neposlední řadě na jejich tendenci být v nižších ranních teplotách příčinou highsiderů – ale staré typy pneumatik byly veskrze konzistentní, předvídatelné a spolehlivé. Posledních pár závodů však u Bridgestone zaznamenali vlnu problémů, které nelze eliminovat pouze správným nastavením motocyklu. Vyskytla se kombinace faktorů, které komplikují životnost pneumatik, vysvětlil Valentino Rossi. Větší točivý moment, větší výkon, měkčí konstrukce pneumatiky a vyšší teploty, to vše se pravděpodobně spiklo, aby byla na pneumatiku kladena větší zátěž než se očekávalo. Bridgestone vyhlásilo, že převezou pneumatiky zpět do své továrny k dalším výzkumům a testům a pokusí se odhalit jádro problému. My můžeme jen doufat, že nakonec zveřejní výsledky svého výzkumu.

Celý paddock se teď balí a vyráží do blízkého Německa na relativně krátký výlet, ale s jedním „bonusovým" dnem navíc. Ačkoliv všichni – jezdci, média a týmy – mluví ze setrvačnosti o „závodní neděli", není kam spěchat, neděle je volná.  To příští nedělní noc v Sachsenringu bude bláznivější. Všechno zabalit, naložit a vydat se do tisíc kilometrů vzdáleného Mugella....a závody hned v nejbližší neděli. Máme před sebou nejhektičtější týdny v kalendáři MotoGP.
Paddock MotoGP umí být atraktivní, ale i neuprosný. Umí i trestat....
I taková cena se platí za vášeň pro sport, který milujete....
(zdroj motomatters.com)

 

Doporučujeme

Články odjinud