Nejlepší Velkou cenu letos připravili v Aragonsku

Cenu Mezinárodní asociace závodních týmů (IRTA) za uspořádání nejlepší Grand Prix sezony 2010 vyhrál španělský závodní okruh MotorLand Aragon, který měl na její přípravu jen šest měsíců.
Nejlepší Velkou cenu letos připravili v Aragonsku

Je to poprvé v historii udílení cen za nejlepší Velkou cenu sezony, kdy se stal vítězem závodní okruh, jenž v kalendáři mistrovství světa figuroval vůbec poprvé. V roce 2009 Maďaři nestačili dostavět svůj projekt MotoGP a mistrovství světa přišlo o jeden závod. Pro rok 2010 už FIM zařadila do kalendáře náhradní okruh, kterým byl právě španělský Aragon.

Na jaře bylo jasné, že na maďarském území ani letos nedostaví okruh pro závodní motocykly a tak termín maďarské Grand Prix (19. září 2010) převzal MotorLand, jako Velkou cenu Aragonska. Pro pořadatele to představovalo šest měsíců intenzivní práce, aby vše stihli v termínu a v den závodu ve svém areálu přivítali na sedmdesát tisíc diváků.

O tom, kdo získá cenu rozhoduje celková spokojenost jak ze strany návštěvníků, tak zejména spokojenost samotných jezdců a členů všech týmů. Jezdci si novou 5077 metrů dlouhou dráhu chválili. Je dílem německého architekta Hermanna Tilkeho a představuje velmi náročnou kombinaci sedmnácti zatáček a změn v převýšení.

Na adresu Aragonu poznamenal současný šampion MotoGP Jorge Lorenzo: „Mám tuto dráhu rád. Jezdit je tu zábava a je celkem odlišný od ostatních okruhů, nová výzva. Přijít tu jezdit s M1 poté, co jsem si dráhu vyzkoušel s R1 je velmi zajímavé.“

Nicky Hayden závod v Aragonu dokončil na stupních vítězů, takže i jemu se nová dráha musela líbit. „Myslím, že postavili dráhu, na kterou můžou být pyšní. Má velmi dobré zázemí a její uspořádání je dobré a bezpečné. Jsou tam zajímavé sekce zatáček naslepo, některé rychlé a pomalé zatáčky … je to hezká kombinace,“ uvedl Hayden.

MotorLand Aragon, ležící dvě stě kilometrů jihozápadně od Barcelony se oceněním IRTA zařadil k tradičním, vysoce hodnoceným španělským závodním drahám jako je Jerez, Barcelona a Valencie. Nicméně čtyři Grand Prix na území Španělska je pro pořadatele moc, což znamená, že do budoucna bude muset někdo z kola ven.

Ceny IRTA pro nejlepší Grand Prix sezony:

Rok Okruh Země
1984 Silverstone Velká Británie
1985 Hockenheim Německo
1986 Nürburgring Německo
1987 Assen Nizozemsko
1988 Suzuka Japonsko
1989 Donington Park Velká Británie
1990 Jerez Španělsko
1991 Donington Park Velká Británie
1992 Catalunya Španělsko
1993 Eastern Creek Austrálie
1994 Eastern Creek Austrálie
1995 Mugello Itálie
1996 Mugello Itálie
1997 Mugello Itálie
1998 Phillip Island Austrálie
1999 Brno Česká republika
2000 Mugello Itálie
2001 Catalunya Španělsko
2002 Valencie Španělsko
2003 Valencie Španělsko
2004 Brno Česká republika
2005 Valencie Španělsko
2006 Catalunya Španělsko
2007 Brno Česká republika
2008 Losail Katar
2009 Jerez Španělsko
2010 MotorLand Aragon Španělsko
5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00