V případě nejnižší kubatury mistrovství světa můžeme považovat Velkou cenu Katalánska jako domácí podnik pro většinu závodníků, protože jen v první desítce je hned šestice Španělů v čele s vedoucím Terolem.
Vedoucím mužem kubatury dvoudobých motocyklů s motory do 125ccm je Španěl Nicolas Terol (Bankia Aspar). Terol od Kataru vyhrával jeden závod za druhým, ale ve čtvrtém podniku ve Francii narazil na velmi vyrovnaného soupeře v podobě krajana Mavericka Vinalese (Blusens by Paris Hilton). Po chybě v poslední zatáčce před cílem pak letos poprvé prohrál souboj o první místo. Přesto do této chvíle nasbíral pětadevadesát bodů a to mu dává na druhého v pořadí Sandra Corteseho (Intact-Racing Team Germany) pohodlný náskok třiceti šesti bodů. Stejnou bilanci, jakou má letos v závodech, má také v kvalifikacích. Třikrát startoval z pole position, jednou byl druhý. Španěl je rozhodně velkým kandidátem na titul a v nadcházejících dvou měsících se bude snažit svůj náskok upevnit.
To by samozřejmě jeho soupeři neviděli rádi a druhý Sandro Cortese udělá vše proto, aby z poměrně vysokého Terolova náskoku každým závodem část umazal. Do druhé poloviny sezony by rád vstupoval jen s minimálním rozdílem a možností se zapojit do boje o titul. Podobně, jak německý závodník jsou na tom další dva v pořadí průběžného hodnocení, třetí velmi dobře jedoucí Francouz Johann Zarco (Avant-AirAsia-Ajo) a čtvrtý další Němec Jonas Folger (Red Bull Ajo MotorSport).
Zarco přestupem do skupiny Fina Aki Aja udělal velký výkonnostní posun a v posledních čtyřech závodech zajel dvakrát na třetí místo. To samé platí ve Folgerově případě, protože Němec teď ztrácí na druhou pozici sedm bodů a s technikou, kterou letos dostal k dispozici může velmi reálně uvažovat o těch nejvyšších pozicích. Loni celkem nasbíral dvaašedesát bodů, letos má po čtyřech závodech na kontě bodů dvaapadesát, takže celkem výrazný progres.
První pětici nejlepších uzavírá před cestou do Barcelony Španěl Efrén Vázquez (Avant-AirAsia-Ajo). Je také posledním závodníkem, který dokázal v každé z úvodních čtyř Grand Prix bodovat. Je to neuvěřitelné, ale je to tak. Pět jezdců, kteří dokážou stabilně bodovat není moc, ale ani tato bilance někdy nerozhoduje šampionát, protože takový šestý Maverick Vinales nedokončil závod v Jerezu, ale naprosto skvěle se předvedl v Le Mans. Stejně dobře zvládl privátní testy, které spolu s některými jezdci nejnižší kubatury absolvovali koncem uplynulého týdne na dráze MotorLandu ve španělském Aragónsku. Závod v Barceloně ukáže, zda Vinales dokáže v nastaveném tempu pokračovat. Pokud ano, má Nicolas Terol spolu s ostatními v jeho osobě nebezpečného rivala, s kterým možná nikdo z nich nepočítal. Teď už rozhodně ano.
Sedmý v pořadí je Sergio Gadea (Blusens by Paris Hilton), ten ale na týmového kolegu ztrácí sedmnáct bodů a nedaří se mu tak, jak by chtěl. Osmá příčka patří Héctoru Faubelovi (Bankia Aspar), jenž je na tom stejně jak Gadea. Nedaří se. Faubel přišel mezi jezdce nejnižší kubatury se zkušenostmi z 250ccm a Moto2 kubatury, ale zpravidla neustojí okamžiky, když začne jít do tuhého. Při takových soubojích často chybuje a to ho stojí důležité body. Na týmového kolegu Terola teď ztrácí sedmdesát dva bodů a to je skutečně pořádná porce. Portugalec Miguel Oliveira (Andalucia Banca Civica) je s dvaadvaceti bode devátý a stejný počet bodů má na svém kontě desátý Luis Salom (RW Racing GP).
Český závodník Jakub Kornfeil (Ongetta-Centro Seta) je s dvanácti body na průběžné čtrnácté příčce. Škoda technických problémů ve Francii, protože tam byla velká naděje na zajímavý výsledek. Kornfeil se do závodu kvalifikoval čtrnáctý, ale už v druhém kole začaly problémy s přední brzdou a to nakonec znamenalo, že si ve čtvrtém podniku sezony nepřipsal jediný bod. Přesto na dvanáctou příčku ztrácí dva body a na první desítku bodů deset. To zase nejsou tak velké rozdíly, ale základem je dokončit každý z nadcházejících šesti závodů a v každém z nich bodovat. Nic jednoduchého, ale také nic nemožného. Český jezdec se s italským týmem postupně sžívá a jejich výkonnostní úroveň jde rozhodně nahoru. Uvidíme jak jim to půjde v Barceloně, kde loni Kornfeil obsadil šestnácté místo.
Jezdci na divokou kartu: Španěl Josep Rodrigues (Wild Wolf-RACC-MS), Brit John McPhee (Racing Steps Foundation KRP) a Němec Kevin Hanus (Team Hanusch).
Výsledek Velké ceny Katalánska, 4. července 2010 – 125ccm (prvních patnáct):
P. |
Jezdec |
Země |
Tým |
Motocykl |
Km/h |
Čas/ ztráta |
1 |
Marc MARQUEZ |
SPA |
Red Bull Ajo Motorsport |
Derbi |
153.0 |
40'46.315 |
2 |
Bradley SMITH |
GBR |
Bancaja Aspar Team |
Aprilia |
152.7 |
+4.638 |
3 |
Pol ESPARGARO |
SPA |
Tuenti Racing |
Derbi |
152.7 |
+4.996 |
4 |
Sandro CORTESE |
GER |
Avant Mitsubishi Ajo |
Derbi |
150.3 |
+45.366 |
5 |
Efren VAZQUEZ |
SPA |
Tuenti Racing |
Derbi |
150.2 |
+45.433 |
6 |
Tomoyoshi KOYAMA |
JPN |
Racing Team Germany |
Aprilia |
150.0 |
+49.685 |
7 |
Randy KRUMMENACHER |
SWI |
Stipa-Molenaar Racing GP |
Aprilia |
150.0 |
+49.735 |
8 |
Johann ZARCO |
FRA |
WTR San Marino Team |
Aprilia |
150.0 |
+49.743 |
9 |
Jonas FOLGER |
GER |
Ongetta Team |
Aprilia |
150.0 |
+49.775 |
10 |
Danny WEBB |
GBR |
Andalucia Cajasol |
Aprilia |
149.8 |
+53.115 |
11 |
Adrian MARTIN |
SPA |
Aeroport de Castello - Ajo |
Aprilia |
149.5 |
+58.669 |
12 |
Simone GROTZKYJ |
ITA |
Fontana Racing |
Aprilia |
149.4 |
+58.800 |
13 |
Alberto MONCAYO |
SPA |
Andalucia Cajasol |
Aprilia |
149.3 |
+1'02.050 |
14 |
Marcel SCHROTTER |
GER |
Interwetten Honda 125 |
Honda |
148.5 |
+1'15.497 |
15 |
Zulfahmi KHAIRUDDIN |
MAL |
AirAsia - Sepang Int. Circuit |
Aprilia |
148.4 |
+1'16.029 |