Nesmiřitelní rivalové s chutí vítězit

Souboje ze začátku devadesátých let mezi dvěma Američany Wayne Raineym a Kevinem Schwantzem patří mezi perly historie světového motocyklového závodění.

Poslední ročník světového šampionátu silničních motocyklů byl ve znamení přechodu královské kubatury na pravidlo jednotných pneumatik, což umožnilo v průběhu sezony sledovat mnohem vyrovnanější bitvy jezdců MotoGP.

Souboj dvojice jezdců Fiat Yamahy v Barceloně určitě patří mezi ty nejlepší momenty uplynulé sezony a řadí ho tak ke klasice motocyklového závodění, na kterou nyní zavzpomínal motogp.com.

Jako první si vzali na mušku dvojici Američanů, kteří jeden druhého vůbec nešetřili, když začátkem devadesátých let sváděli tvrdé a úžasné souboje  o zlato. Hovoříme samozřejmě o Wayne Raineym a Kevinu Schwantzovi, jenž do královské kubatury přišli koncem osmdesátých let a oba představovali svůj osobitý styl a přístup k závodění.

Wayne Rainey jasně dominoval v letech 1990 až 1992, když pro Yamahu získal tři světové tituly. V roce 1993 už ale nedokázal zadržet mohutný nástup svého krajana Schwantze a ten po velmi dobrém výkonu šampionát nakonec vyhrál a získal zlato pro Suzuki.

Oba Američané dokázali na dráze vytvořit velmi napínavou atmosféru a tehdy bylo pro každého z nich vítězství v závodu otázkou prestiže, což často vedlo k nejednomu výbušnému střetu. O tom, že jejich souboje byly skutečně vyrovnané svědčí vzájemná bilance vítězství, když Schwantz vyhrál v pětadvaceti a Rainey ve čtyřiadvaceti případech.

„Mluvíte-li s kýmkoliv, kdo hovoří o závodech Grand Prix, tak vám poví: ´Začátkem devadesátých a koncem osmdesátých let to bylo nejlepší´,“ uvedl Kevin Schwantz, když zavzpomínal na staré časy soupeření s kolegou Raineym.

„Je skvělé sledovat, jak se změnil vztah mezi dvěma chlapy, kteří se dříve navzájem absolutně nenáviděli a vzájemný respekt, který nyní máme je skutečně úžasný,“ řekl Schwantz.

Touha porazit toho druhého byla samozřejmě stejná i v případě Wayne Raineyho a přítomnost jeho krajana na závodní dráze mu dávala sílu dosahovat stále větších výkonů.

„Bylo to intenzivní,“ řekl Rainey. „Věděl jsem, že během závodu bude se mnou Kevin tvrdě bojovat od začátku až do konce. Bylo mi jasné, že mě chce nepochybně porazit víc než kohokoliv jiného. Někdy to byl on a někdy já. Věděl jsem, že to bude trvat až do poslední zatáčky závodu a naštěstí pro mě jsem myslím většinu těchto bitev vyhrál. Nepochybně měl na můj život velký vliv,“ ukončil své vzpomínání Rainey.

17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00