Pro mnohé je účast v prestižním seriálu závodů mistrovství světa celoživotním snem a v letošním již dvaašedesátém ročníku šampionátu se šestici jezdců podařilo prorazit mezi elitu královské kubatury MotoGP.
Z mistrovství produkčních motocyklů přišel Ben Spies, nadaný Američan a současný jezdec Monster Tech 3, kde tvoří týmovou dvojici s krajanem Colinem Edwardsem. „Kdyby jste se mě zeptali před čtyřmi roky, zda tady budu jezdit, pravděpodobně bych vám řekl, že ne. Je to sen pro všechny co jezdí motorky,“ řekl šampion mistrovství produkčních motocyklů.
„Přijdete sem a přemýšlíte, co všechno můžete nebo nemůžete, ale je to můj celoživotní sen, takže si to užívám. Práce nám teprve začíná a my se ji budeme snažit odvézt co nejlépe,“ řekl Spies, který v prvním podniku sezony projel cílem závodu královské kubatury na páté pozici. Tuto zkušenost pak zhodnotil slovy: „Před prvním závodem jsem se cítil dobře a bylo dobré získat umístění v první pětce. Teď ale jedeme na okruhy, které neznám, takže to bude pro mě těžké.“
Mistr světa třídy do 250ccm z roku 2009 a druhý nováček je japonský závodník Hiroshi Aoyama. Koncem roku podepsal smlouvu s týmem Interwetten Daniela Eppa, což bylo pro zkušeného Japonce rozhodně splněným snem nastoupit do MotoGP s Hondou. „Poprvé jsem si vyzkoušel motocykl MotoGP a byl to velký zážitek,“ řekl Hiroshi Aoyama při prvním kontaktu s RC212V a už před cestou do Perského zálivu konstatoval: „Těším se na začátek sezony v MotoGP. Losail sice není moje oblíbená dráha a podmínky tam nejsou vždy perfektní, ale uvidíme jak se mi podaří tuto novou situaci zvládnout.“
To se mu podařilo a po úvodní Grand Prix, kde zajel na desáté místo, Aoyama řekl: „Je to dobrý výsledek. Ne skvělý, ale dobrý. Jel jsem celý závod naplno. Měl jsem hrozný start a ztratil několik míst, která jsem musel v prvních kolech znovu vybojovat. Proto je desáté místo dobré. Kdybych býval měl lepší start, nevím, kde jsem mohl být.“
Přestup Marca Simoncelliho do MotoGP byl dlouho očekáván. Potom, co v roce 2008 vyhrál titul, byl o mladého Itala velký zájem, ale ten ještě rok pokračoval v třídě 250ccm, kde se ho snažil obhájit. To se mu sice nepodařilo, ale odolal nabídkám Yamahy a spojil síly s italským týmem San Carlo Honda Gresini, kde mají v boxech dvě Hondy RC212V.
Když se ho tehdy ptali proč se tak rozhodl, Simoncelli řekl: „Rozhodl jsem se proto, že jsem chtěl mít čistou hlavu a nemyslet už na to. A proč Honda? Jejich nabídka se mi líbila o něco víc. Děkuji Yamaze a Herve Poncharalovi o zájem, který o mě projevili, ale tato možnost se mi jeví jako nejlepší.“
Následovaly těžké testy a bolestivé pády, ale po úvodním závodu, kde Simoncelli skončil jedenáctý, řekl: „Jsem spokojený s tím, co bychom mohli nazvat slušným debutem. Po problémech v zimní přípravě jsme večer mohli vidět, že mám na to bojovat s jezdci ve středu pole, ale prozatím ne s jezdci na předních příčkách.“
Celkem devátou sezonu v mistrovství a první v MotoGP letos absolvuje Španěl Héctor Barberá, který je vicemistrem světa čtvrtlitrové kubatury z roku 2009. Letos jede s Ducati GP10 v barvách týmu Páginas Amarillas Aspar a před startem v Kataru řekl: „Je to sen, když tady začnete závodit. Když začínáte tak vám to přijde v nedohlednu. Potom se dostanete blíž až nastane okamžik přestupu a vy jste připraveni.“
V Kataru dojel Barberá dvanáctý, což není špatné a v podobném duchu také úvodní závod komentoval, když řekl: „První závod nedopadl špatně, ale pořád máme co dělat. Získal jsem své první čtyři body v MotoGP a jsem velmi spokojený.“
Dalším z nováčků je Álvaro Bautista, Španěl s kořeny v Asparově čtvrtlitrovém týmy. Měl se stát součástí jejich nového týmu v MotoGP, ale nakonec dal přednost nabídce tovární Suzuki. Jako osmnáctiletý mladík vstupoval Bautista do šampionátu samozřejmě s cílem závodit v MotoGP. „Když jsem v mistrovství začínal a i když to bylo velmi těžké, jednou jsem do MotoGP chtěl. Pak tady přijdete a je to úplně normální, není to sen, ale je to vše neznámé. Jsem spokojený.“
Nicméně pro Bautistu první závod skončil pádem v posledním kole, což pak komentoval slovy: „Nebyl to nejlepší způsob jak začít v MotoGP. Spadl jsem v poslední zatáčce závěrečného kola. Viděl jsem před sebou Simoncelliho a snažil se ho dojet, ale spadl jsem.“
Aleix Espargaro letos jede první sezonu s týmem Pramac Racing. „Měl jsem také zajímavé nabídky od týmů Moto2, ale jakmile mi Paolo Campinoti nabídl příležitost závodit v jeho týmu, neváhal jsem ani sekundu a přijal ji.“
Premiérový závod v roli pravidelného jezdce MotoGP, ale Španěl nezvládl způsobem jakým si představoval, protože po pádu nakonec Velkou cenu Kataru nedokončil. „V prvním kole jsem bojoval s určitými problémy, ale když už jsem nabyl dojmu, že je to lepší, najednou jsem byl na zemi. Snad se nám podaří získat ztracené body za dva týdny v Japonsku.“
Po prvním kole je tak nejlepším z šestice nováčků Ben Spies, který získal za páté místo prvních jedenáct bodů. Hned za ním je Hiroshi Aoyama s šesti, Marco Simoncelli s pěti a Héctor Barberá s čtyřmi body. Na Álvara Bautistu a Alexe Espargara čeká v Japonsku reparát. Uvidíme jak si s ním poradí.