Ohlasy jezdců na poslední závod MotoGP ve Valencii

Velká cena Valencie ukončila sezonu 2011 a poslední závod roku také rozhodl o konečném pořadí v tabulce jezdců královské kubatury MotoGP. Zde přinášíme vyjádření jezdců od čtvrtého místa v cíli.
Ohlasy jezdců na poslední závod MotoGP ve Valencii

Nehoda těsně po startu v mnohém ovlivnila vývoj osmnáctého podniku. Ve štěrku únikové zóny skončil Álvaro Bautista, Valentino Rossi, Nicky Hayden a Randy de Puniet. Každý z jezdců si takový závěr roku nepředstavoval a je na nich vidět velké zklamání. Perfektní souboje o titul pro Nováčka roku 2011 předváděla dvojice Cal Crutchlow a Karel Abraham. Bohužel pro českého závodníka došlo v posledním kole ke kontaktu se strojem Cala Crutchlova a výjezdu mimo trať.

4. místo – Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) – MS 2011, 12. místo, 70 bodů
Britský závodník si výkonem v posledním podniku sezony zajistil nejen nejlepší umístění roku, ale také získal titul pro nejlepšího nováčka MotoGP. „Byl to hodně dramatický konec sezony a samozřejmě jsem nadšený, že se mi podařilo získal titul pro Nováčka roku 2011,“ uvedl Crutchlow. „Stejně tak jsem rád, že se mi podařilo umístit na čtvrtém místě, protože tento závod byl neuvěřitelně těžký.“

„S Karlem to byla velmi intenzivní bitva až do konce a my oba jsme do toho dali maximum. Dráha byla neuvěřitelně kluzká a když začalo pršet, vše se tím jen zkomplikovalo. Dojel jsem poměrně rychle Daniho a vůbec nevím, zda to bylo tím, že měl nějaký problém nebo jsem na to tak usilovně tlačil. Kvůli tomu jsem trošku zpomalil a Karel byl najednou těsně za mnou, takže se vše rozhodlo až v posledním kole, kde zřejmě udělal nějakou chybu. Narazil mi do zadní části, ale podařilo se mi to ustát a zajistit si nejlepší výsledek sezony,“ uvedl Cal Crutchlow.

Klepněte pro větší obrázek

5. místo – Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) – MS 2011, 4. místo, 219 bodů
Španěl má na okruhu ve Valencii velmi dobrou výsledkovou bilance, ale tentokrát mu to nebylo vůbec nic platné. Pedrosa v posledním závodu bojoval o třetí místo v šampionátu, ale týmového kolegu Doviziosa neporazil, naopak na mokré dráze zpomalil a skončil pátý za Crutchlowem. „Nebyl to snadný závod,“ konstatoval Španěl. „Udělal jsem co bylo v mých silách, ale na motorce jsem se necítil dobře. Navíc v samotném závěru jsem na vodě hodně válčil podobně, jak naposledy v Austrálii a to je rozhodně něco, co budu muset do budoucna zlepšit. Velmi dobře jsme si zabojovali s Andreou, ale v posledním kole jsem přišel o pozici s Calem Crutchlowem, nešlo ale udělat víc. Já a Andrea jsme jeli na měkké směsíi přední pneumatiky a zdá se, že jsme s tím v závěru o něco víc válčili než Ben a Cal, kteří jeli na tvrdé. To ale není samozřejmě žádná omluva. Teď už se chci soustředit na budoucnost a testy, které teď začínají už v úterý.“

6. místo – Kacujuki Nakasuga (Yamaha Factory Racing) – MS 2011, 18. místo, 10 bodů
Testovací jezdec Yamahy ve Valencii opět nahradil zraněného Jorge Lorenza, ale tentokrát byl mnohem úspěšnější a na konto si připsal umístění v první desítce. „Šestým místem v závodu jsem skutečně překvapený!“ prozradil Nakasuga. „Na začátku jsem byl hodně nervózní kvůli počasí, takže mým hlavním cílem bylo závod dokončit. Z Japonska jsem zvyklý na půlhodinové závody, takže jsem měl obavy, abych si v téměř hodinovém klání udržel potřebnou koncentraci. V posledních pěti kolech to bylo hodně riskantní, ale neměl jsem co ztratit, tak jsem za to pořádně vzal.“

Klepněte pro větší obrázek

7. místo – Josh Hayes (Monster Yamaha Tech 3) – MS 2011, 19. místo, 9 bodů
Josh Hayes, který ve Valencii nahradil zraněného Colina Edwardse, podal úžasný výkon a poprvé na dráze ve Valencii a poprvé v sedle prototypu MotoGP obsadil v cíli sedmé místo. Byl to jeho jediný závod v mistrovství a okamžitě si udělal dobré jméno. „Byl to vzrušující a náročný závod, ale rozhodně nezapomenutelná zkušenost!“ řekl Američan. „S týmem jsme žertovali, že bychom to mohli zabalit po obědě, když už jsme ráno byli v zahřívacím tréninku nejrychlejší. Podmínky byly s deštěm hodně náročné, ale jízdu s YZR-M1, karbonovými brzdami a pneumatikami Bridgestone jsem si opravdu užíval. Pro mě to byl úspěšný závod, porazil jsem mnohem zkušenější jezdce a na to jsem hrdý. Zkušenost v MotoGP bych si rozhodně ještě někdy rád zopakoval.“

8. místo – Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) – MS 2011, 14. místo, 64 bodů
Samostatný článek - Abraham: Štve mě to, ale takové věci se prostě stávají

9. místo – Loris Capirossi (Pramac Racing Team) – MS 2011, 17. místo, 43 bodů
Pro italského veterána to byl poslední závod kariéry, který navíc spojil vzpomínkou na Marca Simoncelliho a celý víkend ve Valencii jel s jeho číslem 58. Capirossi v mistrovství světa závodil celých dvaadvacet let a mnohým pamětníkům bude na startovním roštu chybět. „Co říct, teď už to opravdu skončilo,“ uvedl Capirossi. „S deštěm to v posledních kolech bylo komplikované a nemohl jsem na to pořádně tlačit, protože bych tím riskoval pád. Chtěl jsem kariéru ukončit dobrým způsobem a tím vzdát poctu Marcovi. Dal jsem do toho maximum. Díky všem, kteří stáli za mnou a podporovali mě. Teď už jsem ve výslužbě!“

Klepněte pro větší obrázek

10. místo – Toni Elías (LCR Honda MotoGP) – MS 2011, 15. místo, 61 bodů
Pro Španěla skončila závodem ve Valencii velmi těžká sezony. Už od prvních testů bylo jasné, že si na prototyp Hondy nemůže zvyknout a problémy měl vlastně v každém víkendu sezony. Jaká bude jeho další budoucnost se zatím neví, ale u LCR to už rozhodně nebude. „Především bylo těžké se postavit na startovní rošt bez Marca, nikdy na něho nezapomeneme,“ řekl Elías. „Podařil se mi neuvěřitelný start z třinácté pozice a mohl jsem projet až na páté místo, ale do cesty se mi dostal Nicky, který pak následně v první zatáčce s ostatními havaroval. Udržoval jsem si dobré tempo, ale když začalo pršet přišel jsem o zadní přilnavost v zatáčkách a nakonec jsem skončil desátý. Byla to pro mě těžká sezona, ale také jsem se hodně získal. Teď doufám začnu s novou výzvou a větším štěstím a to samé přejí Luciovi a LCR týmu.“

11. místo – Héctor Barberá (Mapfre Aspar Team) – MS 2011, 11. místo, 82 bodů
Druhý rok v královské kubatuře znamenal pro španělského jezdce zlepšení o jednu pozici v celkovém hodnocení, ale co se bodů týče, tak tam byl produktivnější jeho premiérový ročník 2010. Španěl letos bojoval se zraněním, což byl také jeden z důvodů, proč domácí závod ve Valencii dokončil předposlední. „Pro mě to byl hodně těžký závod kvůli stavu dráhy, ale také kvůli zranění klíční kosti a žeber, které ještě není úplně doléčené,“ řekl Španěl. „Také jsem měl problémy se spojkou, což vše jen zkomplikovalo. Jsem zklamaný, protože jsem chtěl doma zajet dobrý výsledek.“

Klepněte pro větší obrázek

12. místo – Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini) – MS 2011, 10. místo, 98 bodů
Japonec byl jediným zástupcem Gresiniho týmu, který v Malajsii tragicky přišel o svého jezdce Marca Simoncelliho. Ve Valencii to byl pro Aojamu poslední závod v mistrovství světa, protože jeho další budoucnost je spojena s mistrovstvím produkčních motocyklů WSBK. „Můj poslední závod MotoGP byl další z řady těch náročnějších,“ uvedl Aojama. „Neměl jsem na motocyklu jistou kvůli vibracím, které jsme tu měli po celý víkend a nedokázal jsem jezdit, jak jsem chtěl. Byla to opravdu škoda, ale moc rád bych poděkoval všem, kteří mi umožnili druhým rokem závodit v MotoGP.“

DNF – Álvaro Bautista (Rizla Suzuki MotoGP) – MS 2011, 13. místo, 67 bodů
Španěl v posledních víkendech dokazoval, že s GSV-R dokáže konkurovat nejlepším, ale v závodech to zpravidla nedotáhl do úspěšného konce. Start z páté pozice druhé řady ale domácímu jezdci ve Valencii vůbec nevyšel. „Byl to hodně špatný způsob, jak ukončit tuto sezonu, protože ještě před závodem jsem čekal, že budu bojovat o umístění na stupních vítězů!“ řekl zklamaný Bautista. „Za všech podmínek jsme tu o víkendu byli rychlí a proto jsem věřil v úspěšný závod. Do první zatáčky jsme přijeli všichni společně a já byl mezi Andreou a Valentinem. Bohužel mi Andrea narazil do předního kola a já už s tím nedokázal nic udělat. Nejhorší je na tom to, že jsem pak srazil další tři jezdce. Moc se omlouvám jim, týmu a všem fanouškům. Letošní ročník byl těžký. Nezačal dobře, když jsem si v Kataru zlomil stehenní kost a i když jsme pak hlavně v polovině sezony odvedli dobrou práci, nezaznamenali jsme příliš dobrých výsledků. Děkuji všem, kteří mě a Suzuki v roce 2011 podporovali a teď uvidíme, co se stane ohledně příštího roku.“

Klepněte pro větší obrázek

DNF – Valentino Rossi (Ducati Team) – MS 2011, 7. místo, 139 bodů
Pro devítinásobného šampiona rozhodně ta nejhorší sezona v jeho závodní kariéře. Poslední závod jel na památku svého kamaráda Marca Simoncelliho, ale stačil dojet jen po první zatáčku, protože tam jeho naděje na dobré umístění v závodu, alespoň pro tuto sezonu definitivně skončily. „Není toho moc, co by šlo k dnešku říct než to, že moc lituji, že jsem neměl tu příležitost si obléknout Simoncelliho tričko pro čestné kolo. To je skutečná ostuda. Začali jsme dobře, podmínky byly pro nás příznivé, ale měli jsme smůlu a ani jeden jsme tu nebodovali. Sezonu končím za Sicem se stejným počtem bodů, takže myslím, že to je má pocta vůči němu!“

DNF – Nicky Hayden (Ducati Team) – MS 2011, 8. místo, 132 bodů
Američan si před závodem věřil, silnou stránkou Ducati je, že v takových podmínkách dokáže rychle zahřát pneumatiky, ale neměl příležitost to dokázat, protože stejně jako další tři jezdci skončil ve štěrku únikové zóny už v první zatáčce. „Cítil jsem, že nějaké jezdce vnitřkem rychle doháním, jak jsme se blížili k první zatáčce,“ uvedl Hayden. „Pak se něco stalo a to bylo jako domino, závod skončil v první zatáčce. Jsem v pořádku, ale ruka mě celkem dost bolí. Bylo to nešťastné.“

Klepněte pro větší obrázek

DNF – Randy De Puniet (Pramac Racing Team) – MS 2011, 16. místo, 49 bodů
Francouz v závodu GP Valencie nezajel ani jedno kolo, protože byl jedním z jezdců, kteří se dostali do kolize s padajícím Álvarem Bautistou. Smutný konec sezony, která De Punietovi vůbec nevyšla. „Jsem rozlobený a zklamaný zároveň. Byla to skutečně nešťastná sezona. Pád Bautisty zapříčinil moji nehodu a další dvě. Jsem přesvědčen, že jinak bych zajel velmi dobrý závod. Chtěl jsem tuto sezonu ukončit nejlepším možným způsobem,“ poznamenal Francouz a závěrem dodal. „ Bylo mi ctí, být Capirexovým týmovým kolegou v jeho poslední sezoně závodní kariéry.“

3:39 | Nakagami smetl Ponse: odkaz
3:01 | Lorenzův velký pád: odkaz
7:32 | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
7:30 | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.
6:00 | Fenatiho velký pád: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00