Okruh v Motegi přivítá japonskou Grand Prix

[Preview + harmonogram]

Sedm měsíců od poslední návštěvy japonského závodního komplexu Twin Ring Motegi směřují jezdci a týmy světového šampionátu závodů silničních motocyklů zpátky na půdu země vycházejícího slunce. V letošním roce je ovšem Velká cena Japonska v kalendáři světového šampionátu hned druhým podnikem mistrovství a tak je zřejmé, že v tomto závodě už nebudeme svědky možnosti některého z jezdců si tam zajistit světový titul, jak jsme mohli spatřit v posledních dvou letech v případě Casey Stonera a Valentina Rossiho.

Pro královskou kubaturu světového šampionátu je závod v japonské Motegi v pořadí 700. podnikem Grand Prix od doby, kdy v roce 1949 začala psát svou historii závodem na ostrově Man. V průběhu let se šampionát v mnohém změnil a ne jinak je tomu od prvního závodu letošní sezony v Kataru, kde mimo jiných změn v pravidlech, jedou poprvé všichni jezdci na stejné značce pneumatik.

Protože je japonská Grand Prix teprve druhým podnikem šampionátu, jezdci královské kubatury jsou v průběžném hodnocení seřazeni tak, jak dojeli v Kataru. Prvním v pořadí je Australan Casey Stoner z tovární Ducati, který na dráze v Losail zajel závod ve stylu start-cíl a v zahajovacím závodu zvítězil.

V Motegi je charakter dráhy zcela odlišný a po zkušenostech z minulých ročníků je tam bitva mezi jezdci mnohem vyrovnanější. Stejně, jak tomu bude v případě Stonera tak i u ostatních jezdců bude důležité si co nejdřív správně nastavit motocykl v omezené přípravě, která nyní nabízí tři pětačtyřicetiminutové tréninky včetně kvalifikace. Stoner je letos ve skvělé formě a víkendová Velká cena nám může trošku napovědět, jakým způsobem se může letošní šampionát vyvíjet.

Druhým mužem v pořadí je Ital Valentino Rossi z Fiat Yamahy, který si během poslední návštěvy Japonska vítězstvím v závodu zajistil svůj osmý titul mistra světa. Letos je vše otevřené. Katar je standardně pro Stonera příznivý okruh, ale v Motegi lze mezi Italem a Australanem očekávat mnohem vyrovnanější bitvu. U Yamahy pracovali během zimy na zrychlení jejich motoru při výjezdu ze zatáček a japonský okruh je to správné místo, kde si výsledek své práce můžou ověřit.

Jorge Lorenzo měl celkem pomalý start v předsezonní přípravě, ale tento mladý talent ze Španělska postupně začíná zrychlovat, což předvedl svým třetím místem v Kataru. Po závodě, ale uvedl, že vůbec není spokojen se ztrátou, která ho dělí od vedoucích jezdců a právě na tom se bude určitě v druhé polovině garáže Fiat Yamahy intenzivně pracovat.

Skvělý start do sezony předvedl Colin Edwards z Monster Tech 3, když v Kataru zajel na čtvrtou pozici a stal se nejlepším jezdcem netovárního týmu. V minulém roce dojel v Japonsku sedmý, ale tento výsledek mu určitě letos stačit nebude, protože na americkém jezdci je vidět obrovská motivace, kterou chce proměnit v maximální výkon na každém z okruhů šampionátu.

Nejlepší pětici jezdců královské kubatury uzavírá Andrea Dovizioso z tovární Repsol Hondy. Přechod na pneumatiky Bridgestone způsobuje této japonské značce motocyklů nemalé potíže, ale mladý Ital se dokáže s problémy porvat a co je důležité, dokáže je spolu s týmem úspěšně řešit. To dokázal pátým místem v Kataru a jako jezdec tovární Hondy, bude za japonskou značku v jejich domácím závodě bojovat jako lev.

Jeho týmový kolega Dani Pedrosa pomalu získává na síle a to znamená, že se rovněž zapojí do vývoje jejich motocyklu RC212V. Po pětitýdenní léčbě zranění z testu v Kataru bylo otázkou zda Španěl vůbec první závod sezony pojede, ale nakonec se umístil na jedenáctém místě a získal pět bodů.

Mimo Cacey Stonera je nejlepším jezdcem na motocyklu Ducati Mika Kallio z Pramac Racingu. Finský jezdec si s GP9 skutečně radí s pověstným severským klidem a osmé místo v prvním závodu jeho i sezony je toho důkazem. V Japonsku se určitě můžeme těšit na další skvělý výkon v jeho podání.

Marco Melandi v barvách týmu Hayate Racing v Kataru málem překvapil skvělým výsledkem, ale výlet mimo trať mu tuto radost zkazilo. V jeho prospěch ovšem hovoří dosažené časy na kolo a tak můžeme od Itala čekat výrazný výkon i v Japonsku. Pokud se na dráze udrží je velká pravděpodobnost, že Kawasaki bude figurovat v první desítce a v závodech pravidelně bodovat. Otázkou je avizovaný pozastavený vývoj ZX-RR a to, jakým způsobem se to projeví na výkonu v druhé polovině sezony.

Sete Gibernau se po dvou letech postavil na startovní rošt závodu Grand Prix a na konto si připsal dva body za čtrnácté místo. Pro Španěla bylo cílem závod vůbec dokončit, což splnil a dva boy, které získal jsou v jeho očích bonusem navíc.

V případě Jamese Toselanda ovšem o žádném úspěchu hovořit nejde. Britský jezdec se trápí od prvního testu roku a v Kataru měl velkou smůlu, když po kontaktu s Toni Elíasem skončil v únikové zóně a závod dojel na předposlední pozici bez jediného bodu. Jeho situace je o to horší, když si uvědomíme, že ostatní tři Yamahy dojely za sebou na druhém, třetím a čtvrtém místě. 

Délka závodního okruhu v Motegi je 4801 metrů, dráha je široká nejvíc 15 metrů a tvoří ji celkem osm pravých a šest levých zatáček s nejdelší rovinkou o délce 762 metrů. 

Výsledek Velké ceny Japonska z 28. září 2008 (prvních deset jezdců):

P.   Jezdec                     Tým                      Motocykl    Čas             Km/h        Ztráta       
1. Valentino ROSSI Fiat Yamaha Yamaha 43'09.599 160.181 -
2. Casey STONER Ducati Marlboro Ducati 43'11.542 160.061 + 1.943
3. Dani PEDROSA Repsol Honda Honda 43'14.465 159.881 + 4.866
4. Jorge LORENZO Fiat Yamaha Yamaha 43'15.764 159.801 + 6.165
5. Nicky HAYDEN Repsol Honda Honda 43'34.192 158.674 + 24.593
6. Loris CAPIROSSI Rizla Suzuki Suzuki 43'35.284 158.608 + 25.685
7. Colin EDWARDS Tech 3 Yamaha Yamaha 43'35.517 158.594 + 25.918
8. Shinya NAKANO Honda Gresini Honda 43'35.602 158.589 + 26.003
9. Andrea DOVIZIOSO JiR Team Scot Honda 43'35.818 158.576 + 26.219
10. John HOPKINS Kawasaki Racing Kawasaki 43'46.730 157.917 + 37.131

Časový harmonogram Velké ceny Japonska:

Pátek 24. dubna 2009

Čas                              Jízdy                                                    Televize                            
06:05 - 06:45 125ccm: 1. volný trénink  
07:05 - 07:50 MotoGP: 1. volný trénink  
08:05 - 08:50 250ccm: 1. volný trénink  

Sobota 25. dubna 2009

Čas                              Jízdy                                                    Televize                            
02:05 - 02:45 125ccm: 2. volný trénink  
03:05 - 03:50 MotoGP: 2. volný trénink  
04:05 - 04:50 250ccm: 2. volný trénink  
06:05 - 06:45 125ccm: kvalifikace  Nova Sport (živě)
07:05 - 07:50 MotoGP: kvalifikace  Nova Sport (živě)
08:05 - 08:50 250ccm: kvalifikace  Nova Sport (živě)

Neděle 26. dubna 2009

Čas                             Jízdy                                                     Televize                            
01:40 - 02:00 125ccm: Warm Up  
02:10 - 02:30 250ccm: Warm Up  
02:40 - 03:00 MotoGP: Warm UP  
05:00 125ccm: Závod  Nova Sport (Živě)
06:15 250ccm: Závod  Nova Sport (Živě)
08:00 MotoGP: Závod  Nova, Nova Sport (Živě)

Doporučujeme

Články odjinud