Osmý podnik sezony - Velká cena Itálie

Osmý podnik sezony - Velká cena Itálie

Malebné prostředí italského Toskánska přivítá tento víkend osmý závod sezony motocyklového mistrovství světa silničních motocyklů na zbrusu nové dráze okruhu v Mugellu - Gran Premio d'Italia TIM.

Mugello leží třicet kilometrů severovýchodně od Florencie a patří mezi technicky náročné, ale zároveň velmi rychlé okruhy v kalendáři motocyklového šampionátu prototypů. První závod uspořádali v Mugellu v roce 1976, ale až po rozsáhlé rekonstrukci je od roku 1991 pevnou součásti šampionátu.

Zásadní změna tam proběhla v letošním roce, protože Italové položili na 5245 metrů dlouhou trať nový asfalt a to je pro týmy, techniky a inženýry zatím velká neznámá. První informace jsou jen pozitivní, protože Mugello má nyní naprosto rovný povrch, bez nepříjemných hrbolů, jenž jezdcům v některých místech působily problémy a to znamená, že dojde k navýšení rychlosti.

Bridgestone přiveze do Itálie asymetrickou zadní pneumatiku střední a tvrdé směsi, která musí zvládnout nápor devíti pravých a šesti levých zatáček. Mugello má také velmi dlouhou rovinku, která měří 1141 metrů a nejvyšší maximální rychlost tam v roce 2009 zaznamenal Dani Pedrosa, kterému naměřili 349,3 kilometrů za hodinu.

Mugello, Itálie

A právě jezdec Repsol Hondy Dani Pedrosa pojede v Mugellu svůj první závod od nehody v Le Mans, kde si zlomil klíční kost, podstoupil dvě operace a musel vynechat Grand Prix v Barceloně, Silverstonu a Assenu. Španěl od patnáctého května neseděl na motocyklu, takže návrat k závodění pro něho nebude nic jednoduchého. A nejde tu jen o závodění.

Španělská média otevřela celou kauzu ohledně Pedrosovy druhé operace. Mluvilo se o tom, že si zranění obnovil při tréninku na motocyklu a vše se zahrálo do autu tím, že došlo k uvolnění úlomku kosti, který museli operativně fixovat. Pedrosa se tak musí připravit na útok médií, protože v Mugellu tyto otázky padnou a nebude to nic příjemného.

Zahraniční média už nyní píšou, že pro Španěla byla mnohem lepší varianta přijet už do Assenu. Tam Ducati nasadila nový prototyp GP11.1 a všichni věnovali pozornost této kauze, zda je legální nebo není. V samotném závodu pak Marco Simoncelli zapříčinil pád Jorge Lorenza a pozornost se opět soustředila na tyto dva jezdce. Pedrosa by tak nebyl pod tlakem. V Mugellu je ale situace jiná a Dani Pedrosa bude středem pozornosti a nepříjemné otázky se jen pohrnou. Jak to vyřeší Repsol Honda uvidíme, každopádně před zahájením víkendové Velké ceny asi uspořádají tiskovou konferenci a budou se ji snažit zvládnout předem daným scénářem.

Dani Pedrosa - Repsol Honda Team

V Mugellu nebude startovní rošt MotoGP kompletní, protože v domácí Grand Prix bude chybět Loris Capirossi (Pramac Racing MotoGP). Ital se zranil při kvalifikaci na holandskou TT, má zlomená dvě žebra a poškozený ramenní kloub. Co k tomu říct. Neuvěřitelná smůla sympatického veterána. Odchodem ze Suzuki si chtěl Capirossi splnit sen, zajet úspěšnou sezonu, možná jeden rok vyzkoušet litrové prototypy a pak říct končím. To, co se děje nyní je doslova a do písmene zlý sen. Doufejme, že se osmatřicetiletý rodák z Boloně dá dohromady a ještě všem ukáže, že zatím nemá důvod k odchodu.

Vedoucím mužem šampionátu v třídě MotoGP je Casey Stoner (Repsol Honda Team), jezdec tovární Hondy RC212V. Australan převzal vedení po vítězství v Silverstonu a druhým místem v Assenu navýšil svůj náskok na současných dvacet osm bodů. Přestup k Hondě Stonerovi evidentně svědčí, jezdí si jak potřebuje a jeho výsledky jsou naprosto vyrovnané. Mimo Jerezu, kde po kontaktu s Valentinem Rossim závod nedokončil, stál v každém z posledních závodů na stupních vítězů – čtyřikrát vyhrál, jednou byl druhý a jednou třetí. Pokud bude i nadále pokračovat stejným způsobem, jednoznačně míří za titulem posledního šampiona osmistovek. Jediný, kdo mu dokázal konkurovat byl jeho týmový kolega Dani Pedrosa, ale ten ještě v Itálii nebude stoprocentně v kondici. Ale třeba v Assenu to byl Ben Spies, který vyhrál naprosto přesvědčivým způsobem a Honda tentokrát neměla šanci. Uvidíme v Mugellu, ale výkon továrních YZR-M1 byl v Holandsku opravdu nebývale dominantní. Snad došlo k nějaké změně, kterou Yamaha teprve testuje, ale ten rozdíl oproti předchozím výkonům tam byl viditelný.

V Assenu si Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) vyzkoušel, jaké to je, když Marco Simoncelli nemá svůj den. Oba tehdy spadli v úvodním kole závodu, ale Lorenzo rychle vyjel na dráhu a zahájil stíhací jízdu. To jakým způsobem projel závodním polem až na konečné šesté místo jen potvrzuje, že Yamahy nějakým záhadným způsobem ožily. Pro úřadujícího mistra světa jenom dobře, protože teď potřebuje vyhrávat závody, aby manko na Stonera vymazal.

Loris Capirossi - Pramac Racing MotoGP

Třetí Andrea Dovizioso (Repsol Honda) dvakrát po sobě zaznamenal umístění na stupních vítězů a je jasné, že v domácím prostředí by tuto sérii rád prodloužil. Na týmového kolegu Pedrosu už má náskok třicet osm bodů a o ten by jen nerad přišel. Třetí pozici má v úmyslu bránit všemi silami a není ani tak daleko od Jorge Lorenza na něhož v této chvíli ztrácí jen devět bodů. Zajet v Mugellu fantastické umístění a posunout se na druhé místo v šampionátu je tajným přáním italského jezdce a rozhodně není nemožné. Na okruhu bude mít svou rodinu, věrné fanoušky a ti všichni Doviziosa v jeho úsilí podpoří.

Valentino Rossi (Ducati Team) přijede na domácí dráhu jako čtvrtý v pořadí a poprvé v roli jezdce italské Ducati. Pro italské fanoušky dilema, zda přijít ve žlutých nebo rudých barvách, ale s tím už si určitě nějak poradí. Důležité bude, aby si s domácí Grand Prix poradila samotná Ducati. V Assenu prožila křest ohněm nová generace Desmosedici GP11.1 a dle výsledku závodu můžeme konstatovat, že nějak výrazná změna to nebyla. Nicméně pro Rossiho tým je to nový materiál a všichni se teprve učí jak tento stroj připravit, aby dokázali maximálně využít jeho potenciálu. Právě na Mugello je soustředěna maximální pozornost. Rossi v Mugellu dvakrát testoval prototyp GP12, takže nové poměry na dráze zná velmi dobře. Navíc GP12 je vlastně současná GP11.1 jen s tím rozdílem, že má 800ccm pohonnou jednotku. Velmi jednoduše řečeno. Takže určitý předpoklad zajet dosud nejlepší výsledek šampionátu tu je a ne malý. Na loňské Mugello ale Rossi jen nerad vzpomíná, protože tehdy si tam při tréninku zlomil nohu a přišel o možnost získat poslední titul v sedle Yamahy.

Po úvodních sedmi závodech sezony patří pátá příčka Nicky Haydenovi (Ducati Team), druhému jezdci tovární Ducati. Američan jel v Assenu klasickou GP11, ale s novým rámem. Moc rád by také dostal GP11.1, ale vzhledem k plánované výměně motoru přijde jeho příležitost až v Laguně Seca. S tím Američan není moc spokojený, protože by rád nový prototyp poprvé vyzkoušel už v Německu, aby v domácím prostředí už nemuseli tolik experimentovat. Každopádně je nyní posledním ze tří jezdců, kteří v letošním ročníku bodovali ve všech závodech (Dovizioso, Rossi a Hayden). Na týmového kolegu ztrácí deset bodů a stejný rozdíl ho dělí od šestého Pedrosy.

Nicky Hayden - Ducati Team, Mugello 2010

Šedesát jedna bodů má na svém kontě sedmý Ben Spies (Yamaha Factory Racing). Po vítězství v Assenu je na tom Američan na bod stejně, jako Dani Pedrosa a v Itálii má velkou příležitost postoupit pořadím směrem nahoru. Výkon v Holandsku byl precizní, bez chyb a v tomto trendu by Spies rád pokračoval. Mugello je okruh, který Yamaze sedí a toho si je Američan plně vědom.

Deset bodů za Američanem je osmý Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini), jenž si v Assenu vyzkoušel tovární Hondu a spolupráci s týmem Daniho Pedrosy. V Itálii bude opět hájit barvy týmu San Carlo Honda Gresini v jejich domácí Grand Prix. Devátý Colin Edwards (Monster Yamaha Tech 3) není ještě stoprocentně fit, ale víme co dokáže jen týden po operaci, takže jeden z favoritů na dobré umístění. První desítku uzavírá Maco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini). Pro jezdce Gresiniho týmu samozřejmě domácí podnik, ale obrovský tlak. V Assenu jednoznačně nejrychlejší jezdec víkendu, ale v samotném závodu opět pád. V případě Simoncelliho neuvěřitelné období, kdy je jen kousek od umístění na stupních vítězů, ale úspěch stále ne a ne přijít. Jak to dopadne v Mugellu asi nedokáže odhadnout nikdo.

Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) v Assenu závod nedokončil a v průběžném hodnocení je nyní třináctý. Český jezdec  v přípravě na holandskou TT dosahoval velmi dobrých výkonů, patřil mezi nejlepší jezdce Ducati, ale stačil kontakt s Aojamou a bylo po nadějích. Je to škoda, ale rozhodně není nic ztraceno. Všem už je jasné, že přestup na osmistovku zvládl velmi dobře a vědí to i u Ducati, protože s italským výrobcem podepsal smlouvu i pro příští ročník.

 

Časový harmonogram Velké ceny Itálie:

Pátek 1. července









Čas
Jízdy
Televize
09:15 – 09:55
125ccm: 1. Volný trénink
10:10 – 10:55
MotoGP: 1. Volný trénink
11:10 – 11:55
Moto2: 1. Volný trénink





13:15 – 13:55
125ccm: 2. Volný trénink
14:10 – 14:55
MotoGP: 2. Volný trénink
15:10 – 15:55
Moto2: 2. Volný trénink





Sobota 2. července









Čas
Jízdy
Televize
09:15 – 09:55
125ccm: 3. Volný trénink
10:10 – 10:55
MotoGP: 3. Volný trénink
11:10 – 11:55
Moto2: 3. Volný trénink





13:00 – 13:40
125ccm: Kvalifikace Nova Sport
13:55 – 14:55
MotoGP: Kvalifikace Nova Sport
15:10 – 15:55
Moto2: Kvalifikace - TV 21:15
Nova Sport





Neděle 3. července









Čas
Jízdy
Televize
08:40 – 09:00
125ccm: Warm-Up
09:10 – 09:30
Moto2: Warm-Up
09:40 – 10:00
MotoGP: Warm-Up





11:00
125ccm: Závod Nova Sport
12:15
Moto2: Závod Nova Sport
14:00
MotoGP: Závod TV NOVA

 

Výsledek závodu Velké ceny Itálie z roku 2010 - MotoGP:

P. Jezdec Země Tým Motocykl Km/h Čas/ ztráta
1 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 170.4 42'28.066
2 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha 170.2 +4.014
3 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda 170.0 +6.196
4 Casey STONER AUS Ducati Marlboro Team Ducati 168.7 +25.703
5 Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 168.7 +25.735
6 Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda 168.7 +25.965
7 Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 168.5 +28.806
8 Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati 167.8 +40.172
9 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 167.7 +41.394
10 Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 167.7 +42.107
11 Hiroshi AOYAMA JPN Interwetten Honda MotoGP Honda 167.6 +43.095
12 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati 167.6 +43.363
13 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 165.6 +1'14.393
14 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 165.0 +1'24.389







Neklasifikován/ závod nedokončil:

Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team Ducati 166.7 15 kol

Nicky HAYDEN USA Ducati Marlboro Team Ducati 167.4 18 kol

 

 

 

 

 

 

Doporučujeme

Články odjinud