Okruh na východě Německa měří přes tři a půl kilometru s nejdelší rovinkou dlouhou sedm sed osmdesát metrů. Závodí se proti směru hodinových ručiček a v jednom kole jezdci absolvují deset levých a jen čtyři pravé zatáčky. Rekord v maximální rychlosti si od roku 2004 drží Australan Troy Bayliss, kterému v sedle Ducati naměřili 290,869 Km/h. Rekord okruhu zajel loni Dani Pedrosa časem na kolo 1´22,126 sekundy.
Od Katalánska se změnilo hodně věcí, Casey Stoner podepsal pro rok 2011 spolupráci s HRC, Valentino Rossi nevydržel sedět doma a vydal se testovat do Misana a Brna a Alex De Angelis se jako náhrada za Aoyamu z Interwetten Hondy vrací do MotoGP.
V paddoku MotoGP neustále kolují řeči o tom, kdo s kým a jak v příštím roce. Pramac Racing má zájem o Lorise Capirossiho, tovární Ducati zase o Valentina Rossiho, jenom o Jorge Lorenzovi se zatím nemluví ve spojení s možným odchodem od Yamahy.
Španěl sice není terčem spekulací, ale o to intenzivněji se věnuje letošní sezoně, vyhrává závody a po odjetých sedmi kolech sezony vede průběžné pořadí královské kubatury o padesát dva bodů. Jeho letošní bilance je vskutku mistrovská, patero vítězství a dvě druhá místa. Závody motocyklů jsou sice nevyzpytatelné, ale pokud Lorenzo neudělá zvlášť velkou chybu, titul je jeho. Loni po bitvě s Rossim skončil na Sachsenringu druhý, takže jeho ambice pro letošní závod jsou celkem jasné.
Možná důležitější otázka pro jezdce Fiat Yamahy je ta, kde bude závodit v příštím roce. Všichni čekali, co podnikne Honda a to už je teď jasné, takže na řadě je dvojice Fiat Yamahy Lorenzo a Rossi. Je známo, že tito dva jezdci, jako součást jednoho týmu jsou snem vedení Yamahy, ale už ne tak Valentina Rossiho. Jak to dopadne je těžké odhadnout, ale Italův odchod k Ducati skutečně není tak nereálný, jak se mohl ještě před nedávnem zdát a Lorenzo se může stát jedničkou továrního týmu Fiat Yamahy.
Na druhém místě je jezdec tovární Hondy Dani Pedrosa. Španěl postupně zvyšuje obrátky a už v Barceloně bylo vidět, že on i jeho Honda měli na vítězství. Stačila chyba v první zatáčce a vše bylo jinak, ale pokud si uvědomíme jeho cestu ze zadních pozic na konečné druhé místo, přebytek výkonu tam byl a to dost velký. Samozřejmě v bitvě s Lorenzem nemůžete chybovat, Lorenzo má školu soubojů s Valentinem Rossim a nikomu nic nedaruje zadarmo.
Pedrosa je s druhou příčkou spokojen, stejně jako vedení týmu, které už nyní pro příští sezonu připravuje finální útok na poslední titul v 800ccm kubatuře. Čtyřiadvacetiletý Španěl na Sachsenrigu vyhrál v roce 2007 a rok později jel ve vedení mokrého závodu do doby než v první zatáčce spadl a zranil si ruku, což znamenalo konec jeho jinak slibně rozjeté sezony. Honda s Pedrosou počítá do svého týmu pro rok 2011, kde mají v úmyslu nasadit hned tři tovární Hondy. Motivace je tak v jeho případě zaručená a myslím, že v neděli bude Lorenzovi důstojným soupeřem.
O to samé se ale bude také snažit třetí muž šampionátu Andrea Dovizioso, týmový kolega Pedrosy z Repsol Hondy. HRC by nejraději své jezdce viděla na špici, ale vzhledem k výkonům v posledních letech není současné postavení vůbec špatné. V Katalánsku Ital předvedl, že jeho touha po vítězství nejsou jen planá slova a dvě třetiny dýchal vedoucímu Lorenzovi na záda.
Kdo ví jak by to dopadlo, kdyby nespadl, ale na kdyby se tady opravdu nehraje. Hraje se o body a ty naštěstí získal dva, když dokázal svou Hondu zvednout ze štěrku únikové zóny a cílem projet čtrnáctý. Ital na Pedrosu ztrácí dvaadvacet bodů a musí si hlídat záda, protože Casey Stoner se už nebezpečně přibližuje. Také s Doviziosem se u Hondy počítá pro příští ročník, ale o třetí příčku bude muset bojovat jako lev, pády si teď nemůže dovolit.
Čtvrtý je po sedmi závodech sezony Nicky Hayden z továrního týmu italské Ducati. Američan předvádí lepší výkony než loni, ale na stupně vítězů zatím nedosáhl. Takže to je jeho cílem pro závod v Německu. Dráha v Sachsenringu mu vyhovuje, dokázal tam bodovat na vedoucích příčkách a pokud chce ujet týmovému kolegovi nebo De Punietovi ani nic jiného mu nezbývá, protože s jezdcem LCR Hondy mají shodně po devětašedesát bodů a od Stonera ho dělí jen body dva.
Pátá příčka a status nejlepšího netovárního jezdce patří Randy De Punietovi z LCR Hondy. Francouz v Katalánsku skončil čtvrtý, což byl úspěch, který spolu s týmem náležitě oslavili. Pravidelně boduje a hlavně se umisťuje v první desítce. Jeho kvalifikační výkony jsou fantastické a je snad jen otázkou času, kdy dokáže pozice na startovním roštu využít k tomu, aby soukromou Hondu dostal na stupně vítězů.
Casey Stoner je šestý, má sedmašedesát bodů a motivaci prorazit do letní přestávky na dostřel vedoucím třem příčkám. Ducati mu jede, je spokojen s tím, jak se jim podařilo sladit základní nastavení a pokud se jim už v Německu podaří zrychlit o několik desetinek, není žádný důvod k tomu, abychom Australana neviděli bojovat na špici závodního pole o své letos první zlato.
Všichni už ví, že je to jeho poslední sezona u Ducati, takže z jeho strany motivace získat pro tým maximálně dobrý výsledek na rozloučenou. Kdo by si před rokem Stonera představil u Hondy, nikdo, ale takový je už život a ikona italského výrobce z Boloně odchází ke konkurenci, kde ani sám neví, co ho vlastně čeká. Takové rodinné prostředí jako u Ducati to už ale nebude, ale změna mu může pomoci k lepším výsledkům.
Valentino Rossi už nezávodil ve čtyřech závodech Grand Prix, takže průběžným pořadím nezadržitelně padá dolů. V této chvíli je sedmý, jen dva body před Benem Spiesem. Ital plánoval návrat k závodění na srpnovou Velkou cenu České republiky v Brně, ale to nevydržel a chce závodit už tento víkend v Německu. Pro kontrolu zdravotního stavu a vůbec fyzičky v sedle závodního motocyklu využil superbiku Sterilgardy YZF-R1 a absolvoval jednodenní zkušební test v Misanu a Brně. Ve středu měl jít na lékařskou kontrolu a po ní oznámit zda Německo ano či ne.
Jednatřicetiletý Ital je stále častěji spojován s Ducati a po odchodu Stonera se vlastně neví, zda je to přání italských médií a fanoušků nebo skutečná možnost pro devítinásobného šampiona. U Yamahy má na co si vzpomene, perfektně zapracovaný tým a velké slovo při rozhodování, ale i on je závodník, kterého baví nové výzvy a tak nic není vyloučeno. Když už jsme tento týden v Německu, tak proč tuto otázku nepoložit jejich slavné´fotbalové´ chobotnici, dvě krabice – Ducati, Yamaha – kterou si vybere? Suzuki to snad nebude, i když to by byla teda parádní výzva.
Ben Spies z Monster Tech 3 je osmý. Závodní víkendy mu nevycházejí až tak, jak by si možná přál. S týmem stále řeší problémy s vyvážením jejich YZR-M1 a výkony v trénincích a kvalifikaci nejsou nejlepší. O poznání lépe si ale vede v samotných závodech, kde dokáže z minima vytěžit maximum a to mu zatím stačí na současnou pozici v průběžném hodnocení. Minimálně je lepší než jeho týmový kolega Colin Edwards a to pro nováčka, který přišel od superbiků není vůbec špatné. Dokázal si vytvořit dvacetibodový náskok na devátého Melandriho, desátého Simoncelliho a jedenáctého Edwardse a to mu dodá na jistotě.
Marco Melandri se snaží jak jen to jde, ale velmi silně připomíná loňskou snahu jeho předchůdců u San Carlo Hondy Gresini Toniho Elíase a Alexe De Angelise, kteří museli přestoupit o stupínek níž do Moto2. Ital je zkušený, má talent, ale taky obrovskou smůlu a uvidíme, jak to bude vnímat jeho vedení týmu, když budou muset oznámit jména jezdců pro sezonu 2011.
Devětatřicet bodů má před závodem v Německu již zmíněna trojice jezdců Melandri, Simoncelli a Edwards. Desátý Marco Simoncelli se sice dostává do rytmu, má rychlost, ale často se mu stává, že chybuje a ztrácí důležité body. Nicméně mimo Bena Spiese je nejlepším z nováčků pocházejících z čtvrtlitrového prostředí a to určitě není špatná vizitka. Talentovaný Ital z Gresiniho týmu si za sebou drží taková jména jako jedenáctý Colin Edwards, dvanáctý Héctor Barberá, třináctý Aleix Espargaró, čtrnáctý Álvaro Bautista nebo patnáctý Loris Capirossi.
Právě posledně zmíněná dvojice Rizla Suzuki v závodu na okruhu Montmeló v Barceloně podala velmi dobrý výkon, což se budou o víkendu snažit potvrdit v Německu. Snad se jim to podaří, protože tovární tým na čtrnáctém a patnáctém místě není nejlepší signál pro sponzory a partnery týmu, kteří budou už brzy uvažovat o prodloužení spolupráce.
Zklamáním je pro tým Pramac Racing výkon Mika Kallia, který jede s Ducati druhou sezonu, ale zatím je jasně lepší jeho současný týmový kolega a nováček Aleix Espargaró. Fin si letos zranil rameno, takže velká smůla a hlavně nebezpečí, že se s ním koncem roku tým rozloučí.
Časový harmonogram Velké ceny Německa:
Pátek – 16. července 2010 |
|
|
|
|
|
Čas |
Jízdy |
Televize |
12:40 – 13:40 |
125ccm: 1. Volný trénink |
|
13:55 – 14:55 |
MotoGP: 1. Volný trénink |
|
15:10 – 16:10 |
Moto2. 1. Volný trénink |
|
|
|
|
Sobota – 17. července 2010 |
|
|
|
|
|
Čas |
Jízdy |
Televize |
09:00 – 09:40 |
125ccm: 2. Volný trénink |
|
09:55 – 10:55 |
MotoGP: 2. Volný trénink |
|
11:10 – 12:10 |
Moto2: 2. Volný trénink |
|
13:00 – 13:40 |
125ccm: Kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
13:55 – 14:55 |
MotoGP: Kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
15:10 – 15:55 |
Moto2: Kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
|
|
|
Neděle – 18. července 2010 |
|
|
|
|
|
Čas |
Jízdy |
Televize |
08:40 – 09:00 |
125ccm: Warm Up |
|
09:10 – 09:30 |
Moto2: Warm Up |
|
09:40 – 10:00 |
MotoGP: Warm Up |
|
|
|
|
11:00 |
125ccm: Závod (27 kol)
|
Nova Sport (živě) |
12:15 |
Moto2: Závod (29 kol)
|
Nova (živě) |
14:00 |
MotoGP: Závod (30 kol)
|
Nova Sport (živě) |