Osobní dojmy z Le Mans: Výborná možnost pohybu pro diváky

Letošní Velká cena Francie už je za námi, zpravodajství ze závodů a tisková prohlášení jezdců jsme vám přinesli, nyní uvádíme dojmy redaktora MotoGPsport, který se závodu zúčastnil jako divák.
Osobní dojmy z Le Mans: Výborná možnost pohybu pro diváky

V těchto měsících je mým dočasným domovem francouzské město Angers ležící 80 kilometrů jihozápadně od Le Mans. Využil jsem příležitosti, že jsem to na letošní Velkou cenu Francie mistrovství světa silničních motocyklů neměl daleko, a vypravil jsem se na závod. Po delší době jsem si zkusil čistě roli diváka.

Spojení mezi nádražím v Le Mans a okruhem je vyřešeno perfektně. Tramvají se dá k trati dostat za dvacet minut, konečná zastávka je 150 metrů od východního vchodu do areálu okruhu, kterému bezprostředně sousedí sportovní aréna. Možná by ale stálo za to v den velké ceny zvýšit frekvenci spojů, protože linka se držela svého tradičního nedělního intervalu třicet minut. Na zastávce na nádraží se při čekání dalo rozpoznat, kdo míří na velkou cenu a kdo za jiným nedělním programem. Někteří dokonce odložili své motocykly přímo v blízkosti zastávky a dali přednost přeplněné tramvají.

Na okruh jsem i přes původní časovou rezervu dorazil až na konec warm-upu třídy Moto3. Příjemně mě překvapilo, že divák se základní vstupenkou může obejít prakticky celý okruh a díky velkému množství přírodních ochozů podél tratě si vybrat řadu míst odkud sledovat dění na trati. Kryté tribuny je třeba obejít, ale stále je kolem nich vidět. Jediná část, na kterou bez příplatku za jednu z velkých tribun pořádně vidět není, je prostor okolo startu a cíle.

Circuit de Bugatti není tak členitý jako Masarykův okruh v Brně, takže ani přírodní tribuny nejsou tak vysoké jako třeba na Stadionu, na druhou stranu mohou být diváci, kterých v den nedělního závodu přišlo okolo osmdesáti tisíc, rozmístěni prakticky podél celé tratě. Oproti Brnu je ovšem k dispozici méně velkoplošných obrazovek.

Při warm-upech jsem se rozhodl obejít celou trať, abych se s ní podrobně seznámil a vybral si nejvhodnější místo na sledování závodů. Trať je o 1200 metrů kratší než Brno. Prošel jsem i známým mostem Dunlop, z jehož vnitřku ale na trať vůbec není vidět. Pro zajímavost jsem obhlédl i stánky s občerstvením. Podle mého pozorování je "závodní přirážka" oproti běžným cenám v oblasti Pays de la Loire nižší než jaká bývá při Grand prix České republiky ve srovnání s běžnými českými cenami. O přestávce mezi warm-upy a závody jsem také stihl pozdravit českou kamarádku, která byla na brigádě ve stánku s oficiálními suvenýry Valentina Rossiho.

Ke sledování závodů jsem si vybral úsek s krátkou rovinkou, ze kterého jsem viděl do zatáček sedm až deset, tedy oblasti Chemin aux boeufs a 'S' du garage bleu. Deštivý závod hlasatel komentoval ve francouzštině, občas pronesl několik vět v angličtině. Fanoušci navzdory přeháňkám a chladnému počasí neztráceli dobrou náladu a chovali se podobně jako všude. Těšilo mě, že měli k dispozici podstatně méně trubek ve spreji, než bývá u nás. Francouzi prožívali výkony svých závodníků, mladý německý pár v mé blízkosti zase držel palce Jonasi Folgerovi a Stefanu Bradlovi.

Po skončení MotoGP jsem zamířil trochu jiným směrem než odcházející dav. Došel jsem až k místům, kde okruh Bugatti pokračuje do la Chapelle, zatímco velký okruh Sarthe směřuje přes Esses a Tertre Rouge na dlouhou rovinku Hunadières, známou také jako Mulsanne Straight. Na tu už o kus dál najížděla auta z parkoviště, protože mimo závodní využití se používá jako běžná komunikace, ale nevyužitý úsek mezi Esses a Tertre Rouge z obou stran uzavřený mobilními barikádami působil jako genius loci. Na chvíli jsem měl pocit, že dýchám historii legendární tratě, na kterou se chystám znovu, tentokrát na čtyřiadvacetihodinovku.

22. května | Nicky Hayden - vzpomínkové video: odkaz
22. května | Nicky Hayden podlehl svým zraněním.
21. května | Viňales se dnes postaral Yamaze o 500. vítězství. odkaz
21. května | Start závodu Moto2 je posunut na 12:35.
21. května | Závod Moto3 by měl být znovu odstartován v 11:35.

Harmonogram

GP Itálie, Mugello
Pátek 2. června
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 3. června
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto 3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 4. června    
Moto3 warm up   08:40–09:00
Moto2 warm up   09:10–09:30
MotoGP warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
Moto2 závod   12:20
MotoGP závod   14:00

Nejčtenější články

Nicky Hayden podlehl svým zraněním

Nicky Hayden podlehl svým zraněním

Nicky Hayden, který minulou středu utrpěl těžká zranění při jízdě na kole, dnes svým zraněním podlehl.

22.  5.  2017 | | 5 N/A
MotoGP: Rossi upadl v posledním kole, vítězí Viňales, Zarco na podiu

MotoGP: Rossi upadl v posledním kole…

Viňales bojoval s Rossim o vedení. Rossi v posledním kole upadl, Viňales zvítězil. Zarco vybojoval před domácím publikem druhé místo. Na podium vystoupil i Pedrosa.

21.  5.  2017 | | 8 N/A
MotoGP: Celá první řada pro Yamahu, Viňales první

MotoGP: Celá první řada pro Yamahu, …

Do francouzského závodu královské kubatury se z první řady vydají Španěl Maverick Viňales, Ital Valentino Rossi a domácí jezdec - Johann Zarco.

20.  5.  2017 | | 4 N/A
Bývalý jezdec MotoGP Hayden měl těžkou nehodu na kole

Bývalý jezdec MotoGP Hayden měl těžk…

Nicky Hayden, bývalý jezdec MotoGP, měl dnes nehodu během tréninku na kole. Závodníka porazilo auto. Nyní je Američan v nemocnici.

17.  5.  2017 | | 6 N/A
MotoGP: Pátečnímu odpoledni kraloval Dovi

MotoGP: Pátečnímu odpoledni kraloval…

V druhém francouzském tréninku královské kubatury byli nejrychlejší Andrea Dovizioso, Marc Márquez a Danilo Petrucci.

19.  5.  2017 |