Otázka minimální hmotnosti je stále velmi živá

O navýšení minimální hmotnosti litrových prototypů z původních 153kg na současných 157kg rozhodla v prosinci loňského roku Komise Grand Prix, což se ale nelíbí oběma japonským výrobcům Hondě a Yamaze.
Otázka minimální hmotnosti je stále velmi živá

Oba už totiž měli vyrobené závodní prototypy, které počítaly s původní minimální hmotností a proto je nyní pro ně velmi komplikované vymyslet ten nejlepší způsob, jak je dodatečně zatížit. Samozřejmě, aby u 1000ccm prototypu docílili hmotnosti 153kg museli investovat nemalé peníze, což lze nyní považovat za zcela zbytečnou investici.

Minulý týden šéf Yamahy MotoGP Masahiko Nakajima pro Motorcycle News poznamenal: „Osobně jsem rozhodnutím Komise Grand Prix frustrovaný. V prosinci to prostě není možné. Měli jsme už připravené kompletace dílů, některé náhradní součástky a změna o čtyři kilogramy vám znemožní cokoliv udělat. Je to docela těžké. Pokud máte na realizaci takové změny rok, můžete se na ni připravit. Vlastnosti při brzdění jsou s kilogramem navíc velmi rozdílné, takže s čtyřmi si asi umíte představit co nastane. Musíme na motorce najít to nejlepší místo pro dodatečnou zátěž, ale kde bude, tak to je přísně tajné.“

Začátkem února změnu technických pravidel také kritizoval úřadující mistr světa Casey Stoner, který v této věci uvedl, že toto rozhodnutí budí určitý pocit zklamání, protože v konstrukci motocyklu počítali s daty, které jsou nyní zcela jiné a tím se samozřejmě mění spousta věcí.

Šéf Hondy MotoGP Šuhej Nakamoto svého jezdce nyní podpořil, když pro MCN uvedl: „Když děláte něco jiného, tak musíte začít se zkouškami spolehlivosti od nuly. Naši filozofií je najet kolem dvou tisíc kilometrů a to něco stojí, není to nic levného. Z toho jsem velmi zklamaný,“ řekl Nakamoto. „Testovali jsme ve Valencii a po tomto testu se najednou změnila pravidla a to není fér. Nechápu proč k této změně došlo.“

Nikdo to sice neřekne nahlas, ale v paddocku se už delší dobu spekuluje, že za změnou minimální hmotnosti stojí Ducati. Ducati je přitom nejmenším výrobcem ve srovnání s japonskými obry a tyto spekulace odmítají. „O snížení výdajů rozhodla Dorna, ale pro Ducati bylo v tomto směru snadnější přizpůsobit motocykl, protože v době změny se teprve začal stavět,“ uvedl pro MCN Vittoriano Guareschi, šéf tovární stáje MotoGP.

„Takže pro nás bylo jednoduší motocykl zatížit čtyřmi kilogramy. Samozřejmě, Japonci už měli své motocykly hotové, takže pro ně to tak snadné není. Ale my se na tomto rozhodnutí nepodíleli. Naše motorka se teprve začala stavět a ostatní je už měli hotové. My o nic takového nežádali,“ dodal Ital.

17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00