Patnáctý podnik sezony - Velká cena Austrálie

[Preview + harmonogram]

Konec letošní sezony mistrovství světa silničních motocyklů se neúprosně blíží, protože už tento víkend je na programu patnáctý závod v Austrálii. Už v pátek zahájí na závodním okruhu Phillip Island jezdci všech kubatur přípravu na Velkou cenu Austrálie. Závodní okruh Phillip Island je nejrychlejším v kalendáři šampionátu a pro mnohé jezdce také vůbec ten nejhezčí. Závodní dráha složena z pěti pravých a sedmi levých zatáček měří celkem 4448 metrů. Rekord okruhu patří Nicky Haydenovi, jenž v roce 2008 zajel čas na kolo 1´30,059 sekundy. 

Valentino Rossi z továrního týmu Fiat Yamahy je před cestou na jih Austrálie ve vedení průběžného hodnocení královské kubatury. Závod v portugalském Estorilu nedopadl dle jeho představ, protože skončil čtvrtý a to znamená, že v této chvíli má před druhým Lorenzem náskok osmnácti bodů. Phillip Island patří mezi Italovy oblíbené okruhy, loni tam cílem projel druhý, ale od roku 2006 se mu na této dráze nepodařilo vyhrát a právě vítězství by teď potřeboval ze všeho nejvíc. Určitě nemá v plánu si schovat rozhodující souboj do Valencie, která mu v minulosti připravila ne jedno nepříjemné překvapení, takže od osminásobného mistra světa můžeme očekávat hlavní útok ve víkendové Grand Prix v Austrálii a o týden později v Malajsii.

Jeho týmový kolega Jorge Lorenzo cítí svou příležitost a jde po ní s maximálním nasazením. Závod v Portugalsku vyhrál suverénním způsobem a stejným stylem plánuje pokračovat během tohoto víkendu. Pokud se mu to podaří, získá nejen nejdelší řadu vítězství pro Yamahu, ale umaže další body z Rossiho náskoku a to by byl velmi důležitý moment, protože Španělovým záměrem bude rozhodující závod o titul načasovat právě na domácí okruh ve Valencii. Loni jel Lorenzo v Austrálii poprvé v MotoGP a po startu z první řady nakonec skončil čtvrtý. Jeho letošní forma je před australským podnikem mnohonásobně lepší a bude záležet jen na něm, jak závod zvládne po psychické stránce. Vzhledem k tomu, že nemá co ztratit, bude Rossimu zdá se znovu těžkým soupeřem.

Třetí v pořadí je Dani Pedrosa z Repsol Hondy. Nebýt nešťastného pádu v Indianapolisu tak by jeho náskok na čtvrtého Casey Stonera byl přece jenom o něco větší, ale Španěl si chce současnou pozici udržet a Australana se bude snažit udržet za sebou. Nejlepší možností jak toho dosáhnout je závod na jihu Austrálie vyhrát a o to se také chce Pedrosa v neděli pokusit. Tři body není moc, ale Pedrosa má v závěru sezony dobrou formu, netrápí ho zranění a rovněž Honda zapracovala na svých RC212V, takže šance tu určitě je.

V Portugalsku jel svůj první závod po dvouměsíční přestávce poté, co vynechal tři Velké ceny a hned v Estorilu se umístil na druhém místě. Samozřejmě řeč není o nikom jiném než o Casey Stonerovi z továrního týmu Ducati, vítězi posledních dvou podniků na australském okruhu Phillip Island. Australan se vrací zpátky domů a před domácím publikem se bude opět snažit dokázat, že neztratil nic na své rychlosti, protože tu bude potřebovat, aby získal důležité pozice před Pedrosou. Od třetího místa dělí Stonera minimální bodový rozdíl a určitě by bral, kdyby se znovu v průběžném hodnocení zařadil za dvojici z Fiat Yamahy a to navíc po závodu na domácí dráze.

Druhý jezdec Repsol Hondy Andrea Dovizioso je před cestou na opačný konec světa pátý. Loni skončil v Austrálii na sedmém místě, ale v roce 2004 tam ještě jako jezdec nejnižší kubatury závod vyhrál. Dnes je samozřejmě jiná situace a Ital si musí hlídat záda, protože jen osm bodů za ním je Colin Edwards. Dovizioso vyhrál závod v Doningtonu, ale pořád se mu nedaří prorazit v silné konkurenci jezdců jako Rossi, Lorenzo, Stoner a Pedrosa.

Nejlepším netovárním jezdcem je na šestém místě Colin Edwards z Monster Tech3. Američan jezdí vyrovnaně a s přehledem. Letošní výsledky mu také zajistily místo pro příští sezonu, kde bude v Monster Tech3 se svým krajanem Benem Spiesem. Na páté místo teď ztrácí osm bodů a vzhledem k tomu, že do konce zbývají ještě tři závody má šanci na velmi dobrý a úspěšný závěr sezony. Američan je rovněž posledním jezdcem královské kubatury, který přesáhl hranici sta bodů.

Sedmá příčka patří Lorisi Capirossimu z Rizla Suzuki. Ital poslední závod v portugalském Estorilu pro technickou poruchu nedokončil a to mu vůbec nepřišlo vhod, protože jen čtyři body za ním je Randy de Puniet. Navíc je bodový rozdíl mezi jeho sedmým a Vermeulenovým jedenáctým místem jen sedm bodů, což je neuvěřitelně vyrovnané.

Randy De Puniet má letos u LCR Hondy svou nejlepší sezonu. Nyní je osmý, ale pokud si chce polepšit, bude muset v posledních třech závodech pořádně zabrat, protože v závěru bude každý bod důležitý.

Marco Melandri je překvapením sezony o tom není pochyb. Jen málokdo na začátku čekal, že bude Ital bojovat o pozice v první desítce a on to spolu se svým týmem Hayate Racing dokázal. Je jen škoda, že se Kawasaki zachovala takovým způsobem jakým se zachovala, protože v závěru sezony Melandrimu evidentně docházejí síly a tým jen nastavením ZX-RR nedokáže konkurovat ostatním motocyklům, o které se jejich výrobci starají podstatně lepším způsobem.

Desáté místo patří Toni Elíasovi z týmu San Carlo Honda Gresini. Španěl v týmu Fausta Gresiniho končí a o jeho budoucnosti zatím není nic známo. Je ale celkem možné, že nakonec pojede v nové kubatuře Moto2, ale zatím nebylo nic potvrzeno. Elías je dobrý jezdec, má svůj velmi osobitý styl jízdy, ale prostě se mu v poslední době nedaří. Těžko říct čím to je, ale přetlak mladých jezdců, kteří se snaží dostat do královské kubatury je tak obrovský, že prostě ani nikdo takové otázky neřeší a Elías je tak zatím bez práce.

Závod Královské kubatury Velké ceny Austrálie startuje v neděli osmnáctého října v sedm hodin ráno. 

Výsledek závodu Velké ceny Austrálie z roku 2008 - MotoGP:

P.   Jezdec Motocykl Celkový čas Km/h Ztráta
1. Casey STONER Ducati 40'56.643 175.990 -
2. Valentino ROSSI Yamaha 41'03.147 175.525 + 6.504
3. Nicky HAYDEN Honda 41'03.848 175.475 + 7.205
4. Jorge LORENZO Yamaha 41'08.143 175.170 + 11.500
5. Shinya NAKANO Honda 41'08.557 175.141 + 11.914
6. James TOSELAND Yamaha 41'08.886 175.117 + 12.243
7. Andrea DOVIZIOSO Honda 41'09.423 175.079 + 12.780
8. Colin EDWARDS Yamaha 41'22.563 174.152 + 25.920
9. Randy DE PUNIET Honda 41'22.680 174.144 + 26.037
10. Loris CAPIROSSI Suzuki 41'23.442 174.091 + 26.799
11. Toni ELIAS Ducati 41'23.670 174.075 + 27.027
12. Anthony WEST Kawasaki 41'44.451 172.630 + 47.808
13. John HOPKINS Kawasaki 41'44.976 172.594 + 48.333
14. Sylvain GUINTOLI Ducati 41'45.542 172.555 + 48.899
15. Chris VERMEULEN Suzuki 41'45.578 172.553 + 48.935
16. Marco MELANDRI Ducati 42'08.410 170.995 + 1'11.767
  Alex DE ANGELIS Honda      
  Dani PEDROSA Honda      

 

 


Časový harmonogram Velké ceny Austrálie:

Pátek 16. října 2009

Čas                              Jízdy                                                   Televize                            
03:40 - 04:40 125ccm: 1. volný trénink  
04:55 - 05:55 MotoGP: 1. volný trénink  
06:10 - 07:10 250ccm: 1. volný trénink  

Sobota 17. října 2009

Čas                              Jízdy                                                   Televize                             
00:00 - 00:40 125ccm: 2. volný trénink  
00:55 - 01:55 MotoGP: 2. volný trénink  
02:10 - 03:10 250ccm: 2. volný trénink  
04:00 - 04:40 125ccm: kvalifikace  Nova Sport (07:00)
04:55 - 05:55 MotoGP: kvalifikace  Nova Sport (Živě)
06:10 - 06:55 250ccm: kvalifikace  Nova Sport (Živě)

Neděle 18. října 2009

Čas                             Jízdy                                                    Televize                            
00:40 - 01:00 125ccm: Warm Up  
01:10 - 01:30 250ccm: Warm Up  
01:40 - 02:00 MotoGP: Warm UP  
04:00 125ccm: Závod  Nova Sport (Živě)
05:15 250ccm: Závod  Nova Sport  (Živě)
07:00 MotoGP: Závod  Nova (Živě)

 

Doporučujeme

Články odjinud